پرش لینک ها

ارتودنسی دندان چیست؟

بسیاری از افراد مراقبت‌های ارتودنسی دندان را در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی دریافت می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی مدرن، انجام ارتودنسی در هر سنی امکانپذیر شده است. چه علائم شما شدید باشد یا نه، این درمان می‌تواند به رشد صحیح صورت و فک، کاهش خطر ابتلا به دندان‌های نهفته و اصلاح مشکلات دندانی مادام‌العمر کمک کند. تشخیص و درمان به موقع برای سلامت دهان و دندان و حفظ لبخندی زیبا ضروری است. مهم نیست که چه سنی دارید، با مطالعه این مقاله درمی‌یابید که خدمات ارتودنسی دندان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت چگونه می‌تواند مفید باشد و در آینده چه منافعی برای شما به ارمغان می‌آورد.

ارتودنسی

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که با قرارگیری نامناسب دندان‌ها سروکار دارد. یک فرد ممکن است بایت نامناسب، ازدحام بیش از حد دندان‌ها، دندان‌های کج یا ناهماهنگی فک داشته باشد که می‌تواند باعث مشکلات جویدن غذا یا گفتار شود. در چنین مواردی، درمان‌های ارتودنسی دندان توصیه می‌شود تا به آرامی موقعیت دندان‌ها تغییر پیدا کنند و صاف‌ و هم‌تراز شوند. همچنین اگر فرد بخواهد لبخند بهتر و جذاب‌تری داشته باشد، می‌تواند از ارتودنسی برای اهداف زیبایی استفاده کند.در پاره‌ای موارد افراد با مشکل مال‌اکلوژن (عدم هماهنگی و عدم تراز دندان‌ها) به دنیا می‌آیند یا ممکن است به مرور زمان از طریق آسیب یا عادت‌هایی مانند مکیدن انگشت شست در کودکی به آن مبتلا شوند. علت مال‌اکلوژن هرچه باشد، مهم است که به سرعت اقدام به درمان آن کنید. زیرا این مشکل می‌تواند در درازمدت سلامت دهان و دندان‌های شما را به خطر بیندازد.

سن مناسب برای انجام ارتودنسی دندان چه سنی است؟

بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان قبل از بلوغ است. به این دلیل که کودکان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند و برخی از آن‌ها زودتر از دیگران بلوغ را پشت سر می‌گذارند. با این حال، یک قانون کلی این است که بین سنین ۹ تا ۱۴ سالگی بهترین موقع برای درمان ارتودنسی است. البته ارتودنسی بعد از بلوغ هم امکان‌پذیر است، اما پس از بلوغ، تنظیم فک و/یا دندان‌ها سخت‌تر می‌شود.

دندان های جذاب

از کجا بفهمیم به ارتودنسی احتیاج داریم؟ چه افرادی کاندیدای انجام ارتودنسی هستند؟

اگر دندان‌های نامرتب یا شلوغ دارید و از لبخند خود خجالت می‌کشید، ممکن است ارتودنسی دندان، راه حل مناسبی برای شما باشد. داشتن دندان‌های صاف، نه تنها سلامت و عملکرد دهان را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند اعتماد به نفس شما را نیز افزایش داده و احساس خوبی در به اشتراک گذاشتن لبخندتان با دیگران به شما بدهد.کاندیدای ایده‌آل برای ارتودنسی افرادی هستند که دندان‌هایشان از سلامت عمومی خوبی برخوردار است و مایل به بهبود عیوب دندانی زیر هستند:

  • دندان‌های شلوغ: معمولاً به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند ناشی از ناخن جویدن یا مکیدن انگشت شست نیز باشد. دندان‌های شلوغ می‌توانند چرخیده یا روی هم قرار گیرند، یا کج شوند و بر فرایند گاز زدن تأثیر بگذارند.
  • فاصله زیاد بین دندان‌ها: برعکس دندان‌های شلوغ است و در این مورد، دندان‌ها از یکدیگر به طور غیرمعمول فاصله دارند.
  • اوربایت: زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های جلویی بالایی جلوتر از دندان‌های جلویی پایین شما قرار می‌گیرند.
  • آندربایت: برعکس اوربایت است و زمانی ایجاد می‌شود که دندان‌های جلویی پایینی، جلوتر از دندان‌های جلویی بالای قرار می‌گیرند و آن‌ها را می‌پوشانند.
  • کراس‌بایت: زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالا یا پایین داخل یا خارج از دندان‌های مقابل قرار می‌گیرند و جویدن را دشوار می‌کنند.
  • اورجت: معمولاً ناشی از مکیدن انگشت شست در کودکی است، دندان‌های جلویی بالایی بیش از حد از دندان‌های پایین بیرون زده‌اند.
  • اپن‌بایت: زمانی که دندان‌های جلو با هم تماس ندارند، به دندان‌های عقب فشار وارد می‌کند و جویدن ناکارآمد می‌شود.
  • لبخند لثه‌ای: زمانی که فک بالا بزرگ شده یا لب بالایی کوتاهتر است و بافت لثه بیش از حد نمایان می‌شود.

گاهی اوقات بسته به شرایط خاص بیمار، گزینه‌های ارتودنسی دندان متنوع خواهید بود. بنابراین بهترین راه برای تعیین اینکه کدام گزینه برای بهبود لبخند شما مناسب‌تر است، این است که کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، نیازها و ترجیحات شما را طی یک مشاوره تخصصی ارزیابی کند.

دندان های ارتودنسی شده رنگی

مراحل انجام ارتودنسی دندان

بسیاری افراد بریس را معادل ارتودنسی می‌دانند. در حالی که بریس دندان یکی از راه‌های ارتودنسی است. این روش ممکن است برای برخی یک تجربه اضطراب‌آور باشد. به همین دلیل دانستن اینکه دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد، راهی عالی برای کاهش بخشی از این اضطراب و اطمینان از آمادگی مناسب برای ارتودنسی دندان است. البته توجه به این نکته ضروری است که هر فرد بر اساس درمان خاص خود، تجربه کمی متفاوت از بریس خواهد داشت. مراحل انجام بریس به شرح زیر است:

مشاوره

اولین ملاقات شما با متخصص ارتودنسی، برای مشاوره خواهد بود. متخصص متبحر و باتجربه کلینیک دنداپزشکی دکتر آیت دندان‌های شما بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که برای صاف کردن دندان‌هایتان چه کاری باید انجام دهید یا اینکه از درمان ارتودنسی سود می‌برید یا خیر. در حالی که بسیاری از افراد از داشتن دندان‌های صاف‌تر سود می‌برند، اما مواردی وجود دارد که در آن دندان‌های فرد به اندازه کافی صاف هستند و استفاده از بریس برای آن‌ها غیرضروری است. ارتودنتیست به دندان‌های شما و رادیوگرافی آن‌ها نگاه می‌کند و بهترین برنامه ارتودنسی دندان را پیشنهاد می‌دهد. در طول این جلسه، او ممکن است برای طراحی بهتر درمان، قالبی از دندان‌های شما نیز بسازد. برای گرفتن وقت مشاوره ارتودنسی با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

طراحی درمان

پس از مشاوره، متخصص ارتودنسی، درمانی متناسب با نیاز شما طراحی خواهد کرد. همه افراد آندربایت یا اوربایت و دندان‌های شلوغ یا فاصله‌دار ندارند. هر دهانی متفاوت است و درمان باید مختص فرد باشد تا به درستی عمل کند. خارج از قالبی که از دندان‌های شما برداشته شده است، متخصص ارتودنسی یک مدل از بریس‌ها می‌سازد.

قرار دادن بریس‌ها

این جلسه از درمان بسیار طولانی‌تر از جلسات درمان آینده خواهد بود. زیرا شامل پرداخت سطح دندان‌ها، تدارک دیدن مکانی برای چسباندن براکت‌ها، چسباندن براکت‌ها در مکان مورد نظر و قرار دادن سیم است. پس از تمیز کردن، دندان‌ها برای چسب خوردن، پرایم می‌شوند و سپس براکت‌ها بر اساس موقعیت‌های از پیش تعیین‌شده، توسط متخصص ارتودنسی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

قرار دادن سیم

هنگامی که براکت‌ها در جای خود محکم شدند، نوبت به قرار دادن سیم در براکت‌ها می‌رسد. متخصصین ارتودنسی دندان کار خود را با نیم دایره‌ای از سیم شروع می‌کنند، آن را به طول مناسب برش می‌دهند و گاهی اوقات خم‌ها یا پیچ‌خوردگی‌هایی را در سیم ایجاد می‌کنند تا اهرمی روی دندان‌ها ایجاد شود. این کار به سیم‌ کمک می‌کند سریع‌تر در موقعیت صحیح حرکت کنند. سپس سیم در براکت‌ها قرار می‌گیرد و در جای خود ثابت می‌شود.

تفاوت دندان ارتودنسی شده با دندان ساده

توصیه‌های مراقبت از دهان

در حالی که متخصص ارتودنسی ممکن است برخی از اصول مراقبت از براکت را در طول مشاوره بررسی کند، احتمالاً در مورد نحوه مسواک زدن دندان‌ها، نوع خمیر دندانی که باید استفاده کنید و حتی مسواک‌های مخصوص تمیز کردن دندان‌ها و براکت‌ها، توضیحاتی را ارائه می‌کند. برس‌های دوکی کوچک برای این‌کار رایج هستند که می‌توانند به حذف ذرات غذا و باکتری‌ها از اطراف براکت‌ها و بین سیم و دندان‌ها کمک کنند.

تنظیم

پس از قرار دادن سیم، معمولاً یک دوره سه تا چهار هفته‌ای برای تنظیم بعدی در نظر گرفته می‌شود. در طول هر تنظیم، متخصص ارتودنسی دندان، سیم را برمی‌دارد، دوباره آن را خم می‌کند، یا سیم جدیدی را جایگزین می‌کند. این سیم جدید برای ادامه تنظیم دندان‌ها، کمی قوی‌تر است یا پیکربندی متفاوتی نسبت به سیم قبلی دارد. هر بار که برای تنظیم مراجعه می‌کنید، ارتودنتیست سیم متفاوتی جایگزین می‌کند تا دندان‌ها را به روشی خاص بکشد یا فشار دهد.

قرار ملاقات با دندانپزشک

در طول مدتی که از بریس استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که با دندانپزشک خود ملاقات داشته باشید. او می‌تواند به تمیز نگه داشتن دندان‌های شما در زمانی که ممکن است مسواک زدن بسیار دشوار باشد، کمک کند. براکت‌ها و سیم‌ها دسترسی به دندان‌ها را دشوار می‌‌سازند، اما دندانپزشکان در تمیز کردن اطراف براکت‌ها آموزش دیده‌اند و می‌توانند راهکارهایی برای تمیز کردن کارآمدتر و مؤثرتر به شما ارائه دهند.

تکمیل شدن درمان

در این مرحله درمان شما کامل شده است و در آستانه دیدن لبخند جدید و زیبای خود هستید. لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانید. زیرا برداشتن بریس‌ها ممکن است ساده‌تر و سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد. براکت‌ها به راحتی جدا می‌شوند و تنها اثری از چسب باقی می‌ماند. ارتودنتیست شما مواد باندینگ را برمی‌دارد و مینای دندان را جلا می‌دهد و دندان‌هایی صاف و براق در جایی که بریس‌های شما قرار داشته‌اند، باقی می‌گذارد.

بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ ممکن است به نگهدارنده نیاز داشته باشید تا به دندان‌هایتان کمک کند که موقعیت‌های جدید خود را “به خاطر بسپارند”. مثل همیشه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم را ادامه دهید. برای اطلاع از قیمت‌های استثنایی ارتودنسی دندان و شرایط پرداخت ویژه با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

روش‌های انجام ارتودنسی دندان

انواع مختلفی از روش‌های انجام ارتودنسی دندان وجود دارد. بهترین درمان برای افراد بستگی به مشکل آن‌ها دارد. بنابراین اولین مرحله از هر درمان ارتودنسی، ارزیابی موقعیت فعلی دندان‌ها و چگونگی تغییر آن‌ها در طول زمان است. این مرحله اغلب شامل گرفتن عکس با اشعه ایکس، ساخت مدل‌های گچی و عکس گرفتن از دندان‌ها است. سپس ارتودنتیست یک برنامه درمانی به شما می‌دهد و ممکن است شامل بیش از یک روش برای درمان مشکل شما پیشنهاد کند. روش‌های انجام ارتودنسی به شرح زیر است.

بریس‌های سنتی

بریس‌های فلزی سنتی هنوز یک روش بسیار محبوب از درمان ارتودنسی دندان برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان هستند. بریس‌ها شامل مجموعه‌ای از براکت‌ها می‌شوند که به طور مستقیم روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و با سیم‌هایی که به آن‌ها اتصال پیدا می‌کنند، دندان‌ها را به موقعیت صحیح خود انتقال می‌دهند. ارتودنتیست به مرور زمان، سیم‌ها را سفت یا شل می‌کند، زیرا دندان‌ها در طی چند ماه یا چند سال، بسته به موقعیت فرد حرکت می‌کنند.

دختر بچه در حال ارتودنسی

بریس‌های لینگوال

این نوع بریس‌ها شبیه بریس‌های سنتی هستند که به دندان‌های شما متصل می‌شوند. برای چسباندن بریس لینگوال، متخصص ارتودنسی براکت‌های بریس را به پشت دندان‌ها می‌چسباند تا از دید پنهان شوند. مزیت این روش این است که شما همچنان به همان لبخند صاف دست می‌یابید، اما در طول درمان ممکن است کسی متوجه بریس شما نشود. علاوه بر این، بریس‌های لینگوال تأثیر بسیار کمتری بر گفتار دارند، زیرا در حرکت لب‌ها اختلال ایجاد نمی‌کنند.

اینویزیلاین (Invisalign)

اینویزیلاین(Invisalign) یک روش بسیار موثر برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح لبخند شما بدون استفاده از بریس است. به جای براکت‌ها و سیم‌های فلزی، یک ترازکننده پلاستیکی شفاف مانند یک نگهدارنده روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. آن‌ها هر دو هفته یک‌بار تعویض می‌شوند تا با تغییر شکل دندان‌های شما سازگار شوند. مزیت این ترازکننده‌ها این است که می‌توان آن‌ها را برای غذا خوردن و تمیز کردن در طول روز جدا کرد.

همچنین ترازکننده‌ها تقریبا نامرئی هستند و بنابراین هیچ‌کس متوجه آن‌ها نمی‌شود. این بدان معنی است که در زمانی که تحت درمان هستید ظاهر دندان‌های شما هیچ تغییری نمی‌کند و فقط با گذشت زمان لبخند شما زیباتر می‌شود.

نگهدارنده‌

نگهدارنده‌ها برای افرادی که اخیراً برای حفظ شکل جدید دندان‌های خود تحت درمان تنظیم مجدد دندان قرار گرفته‌اند، توصیه می‌شود. به منظور اصلاح بایت و جلوگیری از برگشت دندان‌ها به جای قبلی، متخصص ارتودنسی دندان برای شما یک نگهدارنده‌ یا ریتینر تجویز می‌کند که در زمان‌های خاص استفاده کنید.

انواع مختلفی از نگهدارنده‌ها وجود دارد و نوع مناسب برای شما، بستگی به درمان و مشکلات باقی‌مانده دارد. نگهدارنده‌های نواری یا باندی را می‌توان به پشت دندان‌ها چسباند تا قرارگیری صحیح یک یا چند دندان را حفظ کنند، یا اینکه یک نگهدارنده شفاف را می‌توان در طول شب استفاده کرد.

الاستیک ارتودنسی

الاستیک‌های ارتودنسی دندان نوع خاصی از باندهای لاستیکی هستند که به همراه بریس‌ها برای کمک به اصلاح مشکلات فک یا تراز دندان استفاده می‌شوند. این نوارها می‌توانند فک را به سمت جلو یا عقب بکشند تا بایت را بهبود بخشند و روند تراز شدن دندان‌ها را تسریع کنند.

دندان های در حال ارتو

مزایای انجام ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان مزایای فراوانی به همراه دارد که البته از یک بیمار تا بیمار دیگر متفاوت است. برخی از رایج‌ترین مزایای ارتودنسی عبارتند از:

افزایش سلامت دهان و دندان

هنگامی که دندان‌های شما صاف می‌شوند، سلامت لثه و دندان به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. زیرا تکه‌های غذایی که در بین دندان‌های کج گیر می‌کنند، می‌توانند تجمع میکروب‌ها را افزایش دهند که اغلب منجر به ایجاد پلاک و تشکیل حفره می‌شود. خطر جدی‌تر نامرتبی و شلوغی دندان‌ها، احتمال از دست دادن استخوان و بیماری‌های لثه است که در موارد شدید می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

محافظت از دندان

مشکلات مربوط به تراز دندان‌ها و رشد فک، در زمان کودکی می‌تواند آشکار شود. ارتودنسی دندان در اصلاح رشد فک پایین و بالا و ایجاد فضا برای رویش دندان‌های دائمی مفید است. زیرا ناتوانی در جویدن حتی می‌تواند به بیماری‌های ناشی از غذاهای هضم نشده منجر شود و بدن شما ممکن است تمام مواد مغذی غذا را جذب نکند. اگر مشکل برطرف نشود، حتی می‌تواند باعث سوءتغذیه شود.

افزایش اعتماد به نفس

اگر احساس ناخوشایندی در مورد ظاهر خود داشته باشید، ممکن است لبخندتان را پنهان کنید. یا اینکه گوشه‌گیر شوید و شادی‌های خود را ابراز نکنید. حتی شاید وقتی در جمع صحبت می‌کنید یا می‌خندید دهان خود را پنهان کنید و در عکس‌ها لبخند نزنید. خوشبختانه، درمان ارتودنسی دندان می‌تواند زندگی‌تان را شیرین کند و یک لبخند زیبا به شما هدیه دهد.

دندان های صاف و سفید

ناهنجاری‌های قابل درمان با درمان ارتودنسی دندان

ارتودنسی می‌تواند ناهنجاری‌های زیر را برطرف کند:

  • بستن فاصله های زیاد بین دندان‌ها
  • هم سطح کردن نوک دندان‌ها
  • صاف کردن دندان‌های کج
  • بهبود توانایی گفتار یا جویدن
  • افزایش سلامت بلندمدت لثه و دندان
  • جلوگیری از سایش دندان ها
  • درمان بایت نامناسب

درمان ارتودنسی دندان ظاهر دندان‌ها را بهبود می‌بخشد، در حالی که به عملکرد بهتر جویدن و گفتار نیز کمک می‌کند و در برخی موارد از دندان‌ها در برابر آسیب یا پوسیدگی محافظت می‌کند.

دستگاه‌های ارتودنسی دندان

دستگاه‌هایی که برای ارتودنسی استفاده می‌شوند، می‌توانند ثابت یا متحرک باشند. این دستگاه‌ها شامل موارد زیر هستند.

دستگاه‌های ثابت

این‌ها رایج‌ترین دستگاه‌ها و وسایل مورد استفاده در ارتودنسی دندان هستند. دستگاه‌های ثابت ارتودنسی زمانی استفاده می‌شوند که دقت مهم باشد. یک فرد می‌تواند به طور معمول با آن‌ها غذا بخورد، اما باید از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند نوشیدنی‌های گازدار، آب نبات‌های سفت، آدامس و سایر غذاهای چسبناک اجتناب کند. افرادی که در ورزش‌های تن‌به‌تن شرکت می‌کنند، باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهند، زیرا ممکن است به محافظ خاصی نیاز داشته باشند. نمونه‌هایی از دستگاه‌های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

بریس‌ها

آن‌ها از براکت، سیم و باند تشکیل می‌شوند و نوع فلزی، شفاف و رنگی آن‌ها وجود دارد. نوارها به طور محکم در اطراف دندان‌ها ثابت می‌شوند و به عنوان لنگر برای دستگاه عمل می‌کنند، در حالی که براکت‌ها معمولاً به جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. سیم‌هایی به شکل منحنی از روی براکت‌ها عبور می‌کنند و به نوارها ثابت می‌شوند. با سفت شدن سیم منحنی، کشش به دندان‌ها وارد می‌شود و با گذشت زمان، دندان‌ها را به موقعیت مناسب منتقل می‌کند.

فضانگهدارنده‌ها

اگر کودک دندان شیری خود را از دست بدهد، فضانگهدارنده‌ها، از حرکت دو دندان مجاور به داخل فضای خالی جلوگیری می‌کنند تا زمانی که دندان دائمی دربیاید.

فضانگهدارنده قابل جابجایی

آن‌ها جایگزینی برای فضانگهدارنده‌های ثابت هستند.

دستگاه‌های ویژه ثابت

این دستگاه‌ها می‌توانند به کنترل فشار زبان یا مکیدن شست کمک کنند. وجود آن‌ها ممکن است ناراحت‌کننده باشند، به خصوص هنگام غذا خوردن. به همین دلیل فقط در صورت لزوم استفاده می‌شوند.

لبخند

دستگاه‌های متحرک

این دستگاه‌ها ممکن است برای درمان مشکلات جزئی مانند جلوگیری از مکیدن انگشت شست یا اصلاح دندان‌های کمی کج استفاده شوند. آن‌ها را فقط باید هنگام تمیز کردن، غذا خوردن یا نخ دندان کشیدن خارج کرد. گاهی اوقات، متخصص ارتودنسی دندان ممکن است به بیمار توصیه کند که دستگاه‌های متحرک را در طول فعالیت‌های خاصی مانند نواختن ساز بادی یا دوچرخه‌سواری، بردارد. نمونه‌هایی از دستگاه‌های متحرک ارتودنسی عبارتند از:

ترازکننده‌ها

آن‌ها جایگزینی برای بریس هستند که می‌توانند برای بزرگسالان مفید باشند. می‌توان این دستگاه‌ها را برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا خوردن برداشت. تراز‌کننده‌ها به مدت ۲ تا ۳ هفته استفاده می‌شوند و پس از آن تغییر می‌کنند.

هدگیر

ساختار هدگیر به این صورت است که یک بند در پشت سر به یک سیم فلزی در جلو یا کمان صورت متصل می‌شود. هدف از این کار کاهش سرعت رشد فک بالا است و نگه داشتن دندان‌های عقب در موقعیت خود در حالی که دندان‌های جلویی به عقب کشیده می‌شوند.

ضربه گیر لب و گونه

این ضربه گیرها به طور خاص برای کاهش فشار گونه‌ها یا لب‌ها بر روی دندان‌ها ساخته شده‌اند.

توسعه‌دهنده کام

این دستگاه ارتودنسی دندان برای بازتر کردن قوس فک بالا طراحی شده و شامل یک صفحه پلاستیکی با پیچ است که روی کام یا سقف دهان قرار می‌گیرد. پیچ‌ها به مفاصل استخوان‌ها فشار وارد می‌کنند و آن‌ها را به بیرون هل می‌دهند. این کار باعث افزایش اندازه ناحیه سقف دهان می‌شود.

نگهدارنده‌ها

 آن‌ها پس از درمان ارتودنسی برای جلوگیری از برگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی استفاده می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست توسط کودکان نیز استفاده شوند.

آتل یا وسایل تغییر موقعیت فک

این دستگاه‌های متحرک در فک بالا یا پایین قرار می‌گیرند و به فک کمک می‌کنند تا به درستی بسته شود.

دندان ارتودنسی شده ی کودک

عوارض درمان ارتودنسی

در هنگام انجام ارتودنسی دندان ممکن است با برخی عوارض روبرو شوید که عبارتند از:

درد و ناراحتی

در ارتودنسی، دندان‌های شما به جای دیگری حرکت می‌کنند و این حرکت همان چیزی است که باعث ناراحتی می‌شود. گاهی اوقات این ناراحتی به صورت سردرد ظاهر می‌شود. اگر ناراحتی به درد تبدیل شد، با ارتودنتیست خود مشورت کنید، زیرا ممکن است بریس‌ها نیاز به اصلاح داشته باشند یا به روش دیگری برای درمان نیاز باشد.

درد فک

بسته به نوع درمان، ممکن است درد فک را تجربه کنید. اگر بریس‌هایی به سبک سنتی دارید (آن‌هایی که دارای سیم و براکت هستند)، درد فک بعد از تنظیم و سفت کردن سیم، تشدید می‌شود. این سفتی همان نیرویی است که دندان‌ها را حرکت می‌دهد، بنابراین باید یاد بگیرید که با آن زندگی کنید.

خونریزی لثه

بریس‌های سنتی ارتودنسی، دهان شما را غافلگیر می‌کنند و لب‌ها و گونه‌های شما را خراش می‌دهند. اما به مرور زمان این مشکلات برطرف می‌شود. اگر برطرف نشد، به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا راه حلی برای مشکل بوجود آمده بیابد.

اختلال در خوردن

هنگام شروع درمان ارتودنسی دندان باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. استفاده از بریس‌های سنتی به معنای اصلاح و تغییر کامل رژیم غذایی است. افرادی که از این درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند، باید غذاهای نرم‌تری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بریس‌های سنتی اجازه خوردن غذاهای سفت و ترد را نمی‌دهند. این عارضه جانبی فقط باعث از دست دادن غذاهای مورد علاقه فرد می‌شود، ولی سلامت او را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. البته برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند، این یک عارضه جانبی نیست، بلکه بیشتر یک امتیاز است.

مراقبت‌های پس از درمان ارتودنسی دندان

مراقبت خوب از دندان پس از ارتودنسی به اندازه درمان مهم است. پس عادات بهداشتی مناسب پس از ارتودنسی دندان و نحوه سالم و صاف نگه داشتن دندان‌های خود را بیاموزید.

  • در فواصل زمانی معین و منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندانهایتان را به طور دقیق معاینه کند.
  • یک درمان سفیدکننده دندان را امتحان کنید
  • نگهدارنده خود را طبق دستور ارتودنتیست استفاده کنید
  • از نگهدارنده‌های خود به خوبی مراقبت کنید
  • بهداشت دهان و دندان خود را در خانه به طور منظم رعایت کنید

سوالات پرتکرار ارتودنسی دندان

در این بخش به سوالات مهم و پرتکرار درباره ارتودنسی پاسخ می‌دهیم.

درمان با ارتودنسی چگونه است؟

ارتودنسی دندان می‌تواند شامل نصب بریس‌ بر روی دندان‌های شما باشد تا به تدریج آن‌ها را در موقعیت موردنظر صاف کند. یا استفاده از الاینرها باشد که محافظ‌های پلاستیکی نازک، شفاف و انعطاف‌پذیری هستند که می‌توانید آن‌ها را هر زمان که خواستید، از دهان خود خارج کنید. ممکن است فکر کنید که فقط نوجوانان از درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند، اما ارتودنسی می‌تواند برای هر کسی که به دنبال بهبود ظاهر یا زیبایی لبخند خود است مناسب باشد.

آیا انجام ارتودنسی درد دارد؟

درد یا ناراحتی خفیف یک عارضه جانبی طبیعی ارتودنسی است. اما شما فقط باید بلافاصله پس از قرار دادن بریس‌ها یا تنظیم سیم‌های آن احساس ناراحتی کنید. این ناراحتی معمولاً در عرض چند روز از بین می‌رود و درد ارتودنسی دندان به ندرت بیش از یک هفته طول می‌کشد.

مدت زمان طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی بر اساس نیازهای درمانی فرد متفاوت است، اما عادت‌ها و رفتارهای او نیز می‌تواند بر مدت زمان آن تأثیر بگذارد. میانگین زمان برای بریس معمولا بین یک تا سه سال است.

آیا ارتودنسی در سنین بالا هم انجام می‌شود؟

بله. در واقع هیچ محدودیت سنی برای ارتودنسی دنادن و داشتن دندان‌های صاف وجود ندارد. البته صاف کردن دندان‌ها برای یک بزرگسال می‌تواند کمی بیشتر از یک کودک طول بکشد. زیرا استخوان فک ضخیم‌تر شده است و دندان‌ها برای مدت طولانی‌تری در وضعیت فعلی خود قرار داشته‌اند. با این حال، طیف گسترده‌ای از بریس‌ها و ترازکننده‌های شفاف وجود دارد که به‌طور ویژه برای درمان ارتودنسی دقیق و سریع بزرگسالان طراحی شده‌اند.

کلام آخر

پس از تصمیم‌گیری برای ارتودنسی دندان برای خود یا فرزندتان، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی برای مشاوره تعیین کنید. این مشاوره به هر دوی شما این امکان را می‌دهد که اهداف مناسب را مشخص، به نگرانی‌ها رسیدگی و یک برنامه درمانی ایجاد کنید. علاوه بر این، مراقبت خوب از دندان‌ها در خانه با رعایت رژیم بهداشت دهان و دندان جهت سالم نگه داشتن دندان‌ها و آماده‌سازی آن‌ها برای درمان ارتودنسی مهم است. مسواک زدن مداوم و نخ دندان کشیدن روزانه از دندان‌ها و لثه‌ها در برابر پلاک، پوسیدگی دندان و ایجاد حفره محافظت می‌کند. در طول درمان ارتودنسی، حفظ این روال ضروری است تا از بروز هرگونه عارضه که می‌تواند زمان درمان را طولانی‌تر کند جلوگیری شود. برای مشاوره رایگان ارتودنسی و اطلاع از قیمت‌های فوق‌العاده و شرایط پرداخت با کلینیک  دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

منبع: ++++++++++