پرش لینک ها

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند

اولین برداشت از چهره، تقریبا همیشه موثرترین است، به‌ویژه اگر با لبخندی زیبا و دندان‌هایی سفید شروع شود. اما گاهی، زردی یا نامرتب بودن دندان‌ها مانع از دیده‌شدن جذابیت لبخند می‌شوند. قطعا شما هم دوست دارید وضعیت دندان‌هایتان را با استفاده از تکنیک‌های شگفت‌انگیز اصلاح طرح لبخند بهبود ببخشید. اما کدام روش را برای فرآیند اصلاح لبخند انتخاب کنیم؟ روش‌های مختلفی در دندانپزشکی زیبایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید لبخندی بهتر و ماندگارتر داشته باشید، اما فراموش نکنید که دندانپزشکی نمی‌تواند تمام مشکلات صورت شما را حل کند، اما می‌تواند از طریق تکنیک‌های خاص مانند خدمات تراش و تغییر شکل دندان، تکنیک‌های سفید کردن دندان، ارتودنسی و موارد دیگر، به لبخند شما جذابیت ببخشد. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با کمک گرفتن از بهترین و ماهرترین دندانپزشکان زیبایی و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته روز، زیباترین دندان‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد و طرح لبخندی جذاب و به‌یادماندنی را برای شما به یادگار می‌گذارد.

اصلاج طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند چیست؟

اصلاح طرح لبخند شامل تمام روش‌های زیبایی است که به رفع عیوب دندان‌ها کمک می‌کند. هدف اصلی از روش اصلاح لبخند، برطرف‌کردن نواقصی مانند تراز بودن، شکل و رنگ دندان‌ها یا کانتور لثه‌ها با کمک روش‌های دندانپزشکی زیبایی است. این فرآیند شامل مجموعه‌ای از روش‌ها با هدف ایجاد نتیجه‌ فوری است. طراحی لبخند، دندان‌های شکسته، کج، بدرنگ یا نامرتب را اصلاح و فضای خالی ناشی از فقدان یک یا چند دندان را پر می‌کند.

انواع مختلفی از فرآیندهای اصلاح لبخند وجود دارد. طراحی لبخند دیجیتال، جدیدترین روش اصلاح لبخند است که از طریق آن می‌توانید به‌طور مجازی، ظاهر دندان‌هایتان را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنید. از طریق طراحی لبخند دیجیتالی، می‌توانید بفهمید که دندان‌هایتان پس از طراحی، چگونه خواهند شد.

انواع طرح‌های اصلاح طرح لبخند و فواید هرکدام

بسیاری از بیماران از عواقب درمان زیبایی دندان می‌ترسند، اما وقتی دندانپزشک با کمک تصاویر دیجیتالی برای آن‌ها توضیح می‌دهد که باید منتظر چه نتیجه‌ای باشند، ترس‌شان می‌ریزد. ویژگی قابل پیش‌بینی‌بودن، کمک می‌کند تا بیمار ایده‌ای کلی از نتیجه درمان خود پیدا کند و انگیزه بیشتری به‌دست آورد. یکی از گزینه‌های اصلاح فوری لبخند، استفاده از ونیرهای کامپوزیت است و این فواید را دارد:

  • به بسته‌شدن فاصله خفیف بین دندان‌ها کمک می‌کند.
  • شکل دندان‌ها را تغییر می‌دهد.
  • به بهبود دندان‌های شکسته کمک می‌کند.
  • تغییر رنگ دندان‌ها را از بین می‌برد.

فواید سایر گزینه‌های اصلاح طرح لبخند، شامل موارد زیر است:

فواید ونیرهای پرسلن

  • به حداقل ترمیم و نگهداری نیاز دارد.
  • ظاهری طبیعی به دندان می‌دهد.
  • برای تغییر شکل، تراز، رنگ و شکستگی دندان مناسب است.

فواید بلیچینگ دندان

یکی از مهم‌ترین موانع در زیبایی لبخند، رنگ دندان‌های شماست. دلایل مختلفی مانند عادات غذایی، سن، عوامل ژنتیکی و غیره باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود اما روش‌های سفید کردن دندان می‌توانند به خلاص شدن از شر دندان‌های زرد و لکه‌دار کمک کنند.

فواید اصلاح خط لثه

فقط داشتن دندان‌های بی‌نقص، به‌تنهایی برای زیباسازی لبخند کافی نیستند و ظاهر لثه نیز باید زیبا باشد. اصلاح خط لثه باعث بهبود رنگ و اندازه لثه‌ها می‌شود و فواید زیر را دارد:

  • اصلاح شکل و ناهمواری‌های لثه

یک روش بسیار ایمن و دائمی برای برداشتن بافت اضافی لثه‌ها و تغییر شکل آن‌ها

فواید اصلاح خط لثه

فواید ارتودنسی از انواع اصلاح طرح لبخند

هنگامی که صحبت از زیبایی باشد، بریس‌های فلزی مدنظر نیستند، چون این بریس‌ها ظاهر زیبایی به دندان‌ها نمی‌دهند، اما بریس‌های نامرئی برای زیبایی دندان در ارتودنسی مناسب هستند و مزایای زیر را دارند:

  • آن‌ها دیده نمی‌شوند اما از دندان‌های شما مراقبت می‌کنند.
  • هیچ محدودیت غذایی برای این بریس‌ها وجود ندارد.

فواید روکش دندان

قراردادن روکش دندان، یک کار کاملا منحصربه‌فرد در دندانپزشکی زیبایی است که به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های ترمیم سنتی به‌کار برده می‌شود و در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت به‌راحتی و با کیفیت بالا برای متقاضیان اصلاح طرح لبخند انجام می‌گیرد. روکش‌ها جایگزینی برای بلیچینگ دندان نیز به‌شمار می‌روند و فواید دیگری نیز دارند:

  • ساختار دندان‌ها اصلاح می‌شود، اما تغییری نمی‌کند.
  • عادات غذایی را محدود نمی‌کند.
  • گفتار شما را تغییر نمی‌دهد.

ماندگاری اصلاح لبخند چقدر است؟

یکی از اصول مهم در دندانپزشکی زیبایی، رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان است. روش‌هایی مانند سفید کردن دندان، ممکن است نیاز به مراقبت بیشتری داشته‌باشند، تا به‌مدت طولانی‌تری بتوانند ماندگار بمانند. اما روکش‌های چینی، ممکن است درهرصورت، پس از رسیدن به زمان انقضا، آسیب ببینند یا بشکنند و نیاز به تعویض داشته‌باشند. هرچند، با مراقبت مناسب حتی تا پایان عمر هم می‌توانند دوام بیاورند. اما حداکثر زمان برای ماندگاری روکش‌ها 15 – 10 سال است. حتی لثه‌ها نیز به شکل‌دهی و مراقبت مناسب نیاز دارند، زیرا ماندگاری زیبایی آن‌ها روی لبخند شما تأثیر می‌گذارد.

کاندیداهای اصلاح طرح لبخند

تمام افرادی که می‌خواهند زیبایی لبخند خود را از طریق روش‌های مختلف دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان‌ها، روکش‌ها، بریس‌ها و حتی جراحی بهبود بخشند، می‌توانند کاندیدای اصلاح طرح لبخند باشند و بهتر است ویژگی‌های زیر را هم داشته‌باشند:

  • دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشند.
  • انتظارات واقع‌بینانه از درمان داشته باشند.

اما افرادی که مشکلات دندانی شدیدی مانند دندان‌های پوسیده یا بیماری‌های لثه دارند، ممکن است کاندیدای خوبی برای این درمان نباشند. به‌طورکلی، اصلاح لبخند برای رفع شکاف‌های دندانی، اصلاح دندان‌های نامنظم و جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته یا روکش دندان‌های پوسیده، مناسب است. البته برخی از افراد دارای دندان‌های مخفی مادرزادی هستند و این مشکل باید در حین جراحی برطرف شود که در بیشتر موارد، دندان به‌طور کامل کشیده می‌شود و ایمپلنت به‌جای آن قرار می‌گیرد. همچنین، افرادی که تحت‌تاثیر گذشت زمان و عواملی مانند نوشیدن چای و قهوه، سیگار کشیدن و عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها، شاهد زرد شدن دندان‌هایشان هستند نیز کاندیداهای خوبی برای بلیچینگ به‌شمار می‌روند.

مزایای اصلاح طرح لبخند

روش اصلاح لبخند تأثیرات متعددی بر سلامت فردی دارد و علاوه‌براین، مزایای زیر را نیز به‌دنبال خواهد داشت:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش جذابیت
  • افزایش سلامت دهان و دندان
  • لبخندی شفاف و بدون نقص
  • اصلاح تراز دندان‌ها
  • تقارن دندان‌های جلو از نظر ارتفاع و عرض
  • کمک به اصلاح لثه
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  • ظاهری جوان‌تر و سالم‌تر

معرفی انواع روش‌های اصلاح طرح لبخند

انواع روش‌های اصلاح طرح لبخند شامل موارد زیر می‌شود:

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان، شامل سفیدکردن دندان‌ها برای روشن‌تر شدن لکه‌های آن‌ها است. این روش نمی‌تواند دندان‌های شما را به‌صورت مرواریدی درآورد، اما می‌تواند رنگ موجود را تا چندین درجه روشن‌تر کند. در بلیچینگ دندان، ابتدا دندانپزشک برای ساختن محافظ دهان، از دندان‌های شما قالب می‌گیرد و به شما آموزش می‌دهد که چگونه از آن قالب با ژل سفیدکننده استفاده کنید. سپس، شما می‌توانید با استفاده از محافظ دهان خود در خانه، به‌طور منظم ژل را برای مدت‌زمان مشخصی در طی چند هفته روی دندان بگذارید و اثرات سفیدکنندگی تدریجی آن را مشاهده کنید.

برخی از ژل‌های سفیدکننده را می‌‎توان تا 8 ساعت در هر مرتبه استفاده، روی دندان باقی گذاشت که باعث کوتاه‌تر شدن دوره درمان می‌شود. سفید کردن با لیزر نیز به‌عنوان یک سفیدکننده قدرتی شناخته می‌شود که نوع دیگری از سیستم بلیچینگ دندان است. در این روش، یک محصول سفیدکننده روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و سپس نور یا لیزر بر روی آن‌ها تابیده می‌شود تا سفیدکننده را فعال کند. بلیچینگ با لیزر در حدود یک‌ساعت طول می‌کشد.

بلیچینگ دندان

کامپوزیت و باندینگ دندان

باندینگ دندان معمولا در یک جلسه انجام می‌شود. ابتدا دندانپزشک مینای دندان را برای چسباندن مواد رزین، کمی می‌تراشد و از یک مایع برای تمیز کردن سطح دندان استفاده می‌کند. سپس مواد رزین را به‌شکل دلخواه روی دندان، قالب می‌گیرد و صاف می‌کند. پس از آن رزین، با تابش نور خاصی سفت می‌شود و مواد را به سطح دندان می‌چسباند. در پایان، دندانپزشک ماده باندشده را متناسب با رنگ دندان‌های دیگر، فرم و صیقل می‌دهد. به‌طورکلی، کامپوزیت برای همه دندان‌ها مناسب نیست اما می‌تواند مشکلات جزئی زیبایی، مانند تغییر رنگ یا ترک‌خوردگی و فاصله بین دندان‌ها را اصلاح کند. این روش برای افرادی که می‌خواهند کل دندان‌هایشان را سفید کنند یا دندان‌هایشان کج یا نامنظم است، گزینه خوبی نیست.

کامپوزیت و باندینگ دندان

اصلاح خط لثه

کانتورینگ لثه روشی است که برای تغییر خط لثه به‌کار می‌رود. فرآیند اصلاح خط لثه، شامل بریدن یا برداشتن بافت لثه اضافی اطراف دندان و ترمیم آن است. در بسیاری از موارد، کانتورینگ لثه یک روش انتخابی است و از نظر پزشکی ضرورتی ندارد. اما برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود. بااین‌وجود، شرایطی مانند بیماری‌های پریودنتال هم وجود دارد که در آن‌ها اصلاح لثه ممکن است یک ضرورت پزشکی باشد. در این‌صورت، دندانپزشک شما ابتدا سعی می‌کند بیماری لثه را با گزینه‌های غیرجراحی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک برای از بین‌بردن باکتری‌ها و عفونت یا تمیز کردن دندان‌ها برای بازگرداندن سلامت لثه کنترل کند.اگر این تلاش‌ها جواب نداد، دندانپزشک ممکن است درمانی مانند جراحی خط لثه و استخوان اطراف را برای نجات دندان توصیه کند، یا حتی ممکن است برای رشد مجدد استخوان و بافت لثه آسیب‌دیده به یک روش بازسازی نیاز داشته‌باشد.

اصلاح خط لثه

ونیرهای پرسلن

روکش دندان یک پوسته بسیار نازک از پرسلن یا کامپوزیت همرنگ دندان است که بر روی سطوح خارجی دندان‌ها چسبانده می‌شود تا مشکلات دندانی از جمله ساییدگی مینای دندان، تراز یا فاصله نامناسب دندان‌ها، تغییر رنگ دندان و ترک‌های آن را اصلاح کند. اگرچه روکش‌ها در دسته دندانپزشکی زیبایی قرار می‌گیرند تا به اصلاح لبخند و دندان‌های زیبا و مرتب کمک ‌کنند، اما دارای ویژگی‌های محافظتی نیز هستند و ممکن است بتوانند نیاز به درمان‌های گسترده‌تر را از بین ببرند. از جمله مزایای دیگر ونیرهای پرسلن می‌توان به ماندگاری، اصلاح ظاهر دندان و عدم نیاز به حذف ساختار دندان در مقایسه با سایر روکش‌ها اشاره کرد (حتی پرسلن‌هایی وجود دارد که نیازی به آماده‌سازی دندان‌های زیرین هم ندارند).

اما صرف‌نظر از این‌که چه چیزی باعث از بین‌رفتن جلوه زیبای دندان‌های شما شده است، روکش‌های پرسلن که در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت برای مراجعان زیادی استفاده می‌شوند، ممکن است بتوانند اغلب یا حتی تمام مشکلات زیبایی دندان شما از جمله موارد زیر را حل کنند:

  • مینای دندان فرسوده: مینای دندان ممکن است به‌طور طبیعی و به‌مرور زمان (با مصرف نوشابه، چای یا قهوه، سیگار کشیدن و استفاده از برخی داروها) یا در نتیجه یک استعداد ژنتیکی، ساییده یا کدر شود. ونیرها پرسلن برای اصلاح لبخندهای آسیب‌دیده از مینای دندان مناسب هستند.
  • ساییدگی و ترک‌خوردگی: با افزایش سن، دندان‌ها به‌طور طبیعی شروع به ساییدن می‌کنند و ونیرها می‌توانند ظاهر طبیعی آن‎‌ها را بازگردانند.
  • ژنتیک: برخی افراد با فاصله غیرطبیعی بین دندان‌هایشان متولد می‌شوند که با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • دندان‌های ناهموار: ساییدگی یا دندان‌قروچه می‌تواند علاوه‌بر مشکلات زیبایی، منجر به مشکلات دندان نیش (مال اکلوژن) نیز شود.
  • تغییر رنگ: تغییر رنگ دندان‌هایی که دارای لکه‌های سرسخت هستند، ممکن است به‌طور کامل از طریق بلیچینگ دندان امکان‌پذیر نباشد. در چنین مواردی، روکش‌ها می‌توانند راهکارهایی ساده و مناسب باشند.

ونیرهای پرسلن

ارتودنسی

ارتودنسی و ارتوپدی دندان، نام رسمی یک تخصص دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری، رهگیری، راهنمایی و اصلاح بایت‌های دندان می‌پردازد. هدف از درمان ارتودنسی، ایجاد بایت سالم و تنظیم دندان‌ها است که به گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن بهتر و آسان‌تر شما کمک می‌کند. اگر دندان‌های شما شلوغ، بیرون‌زده یا با فاصله بیش از حد، از هم قرار گرفته‌باشند، نمایی غیرطبیعی خواهند داشت. در این هنگام، بریس‌ها و الاینرها به کمک شما می‌آیند.ارتودنتیست‌ها معمولاً از آن‌ها برای هدایت دندان‌ها در موقعیت‌های مناسب خود استفاده می‌کنند. در گذشته، درمان ارتودنسی مخصوص کودکان و نوجوانان بود، اما در حال حاضر، بسیاری از بزرگسالان نیز برای اصلاح مشکلات طولانی‌مدت یا مشکلات ناشی از تغییرات بلوغ به‌دنبال درمان ارتودنسی هستند. ارتودنتیست‌ها می‌توانند به افراد در هر سنی کمک کنند تا لبخندی سالم و زیبا داشته باشند.

اصلاح لبخند با ارتودنسی

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی، ابزارهای پزشکی هستند که از طریق جراحی در فک کاشته می‌شوند تا توانایی جویدن یا زیبایی ظاهر فرد را بازیابی کنند. آن‌ها از دندان‌های مصنوعی مانند تاج و بریج پشتیبانی می‌کنند. هنگامی‌که دندانی به‌دلیل آسیب یا بیماری از دست می‌رود، عوارضی مانند از دست‌دادن سریع استخوان، گفتار ناقص یا تغییر در الگوهای جویدن به‌وجود می‌آید که منجر به ناراحتی می‌شود.جایگزینی دندان از دست‌رفته با ایمپلنت دندان می‌تواند به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت بیمار را بهبود بخشد. سیستم‌های ایمپلنت دندانی شامل بدنه ایمپلنت، اباتمنت ایمپلنت و پیچ ثابت‌کننده اباتمنت هستند. بدنه ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک به‌جای ریشه دندان قرار می‌گیرد. اباتمنت ایمپلنت دندان معمولاً توسط پیچ فیکساتور اباتمنت به بدنه ایمپلنت متصل می‌شود و از طریق لثه به داخل دهان امتداد می‌یابد تا از دندان مصنوعی متصل شده حمایت کند.

ایمپلنت دندان

روکش دندان

با گذشت زمان، دندان‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان، آسیب‌دیدگی یا صرفاً استفاده در طول زمان آسیب ببینند و شکل یا اندازه خود را از دست بدهند. روکش‌های دندانی «کلاهک‌هایی» به شکل دندان هستند که می‌توانند روی دندان شما قرار بگیرند و شکل، اندازه، استحکام و ظاهر دندان را بازیابی کنند. طبق نظر دندانپزشک، شما ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به روکش دندان داشته باشید، از جمله:

  • محافظت از دندان ضعیف در برابر پوسیدگی، شکستن یا ترک خوردن
  • ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به‌شدت فرسوده شده است
  • پوشاندن و حمایت از دندان‌های با پرکردگی‌های وسیع
  • نگه داشتن بریج دندان در جای خود
  • پوشاندن دندان های بدشکل یا لکه‌دار
  • پوشاندن ایمپلنت دندان
  • پوشاندن دندانی که با کانال ریشه درمان شده است.

روکش دندان

بریج دندان

اگر دندان‌های از دست‌رفته داشته‌باشید، دندانپزشک شما می‌تواند شکاف‌های بین دندان‌هایتان را با بریج‌های دندانی ببندد یا آن‌ها را پر کند. بریج دندانی، یک دندان مصنوعی (به‌نام پونتیک) است که توسط دندان‌های پایه، در دو طرف شکاف ثابت می‌شوند. اگرچه پونتیک‌ها را می توان از مواد مختلفی مانند طلا ساخت، اما معمولاً از چینی ساخته می‌شوند تا از نظر زیبایی با دندان‌های طبیعی شما هماهنگ باشند.

بریج دندان

سخن پایانی

اصلاح طرح لبخند یکی از مهم‌ترین کارکردهای دندانپزشکی زیبایی است که شامل ونیرهای پرسلن، بلیچینگ دندان، ارتودنسی، اصلاح خط لثه و روکش دندان می‌شود. تمام این درمان‌ها با بهترین کیفیت و آخرین متد و روش‌های روز دنیا در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت انجام می‌شوند. شما می‌توانید مطمئن باشید که دندانپزشکان آموزش‌دیده و دلسوز کلینیک دکتر آیت به حفظ سلامت دندان در کنار زیبایی ظاهر لبخند شما کمک خواهند کرد.

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

منبع: ++++++++++++++