پرش لینک ها

ایمپلنت دندان چیست؟

برخی از مشکلات دندان یا یک حادثه پیش‌بینی نشده منجر به از دست دادن یک یا چند دندان می‌شود. در چنین شرایطی جای دندان از دست رفته مدت‌ها آزار دهنده خواهد بود و حتی ممکن است اعتماد به نفس کافی نداشته باشید. اما نگران نباشید، ایمپلنت دندان یک راه‌حل ایده‌آل برای شماست و کمک می‌کند تا یک بار دیگر با اعتماد به نفس لبخند بزنید و غذاها را با لذت و بدون هیچ مشکلی بجوید. داشتن یک لبخند زیبا دنیای شما را روشن می‌کند. اما قبل از کاشت ایمپلنت، بهتر است اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشید تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامع و کاملی درباره ایمپلنت دندان به شما ارائه دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

ایمپلنت دندان واقعا چیست؟

از نظر فنی، ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که در فک شما قرار می‌گیرد تا تاج یا بریج دندان را نگه دارد. با این حال، هنگامی‌که بیشتر افراد از اصطلاح «ایمپلنت» استفاده می‌کنند، در واقع منظورشان ترکیب ایمپلنت (پایه فلزی) و تاج دندان است. ایمپلنت‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای افرادی باشند که یک یا چند دندان خود را به دلیل بیماری پریودنتال، آسیب یا دلایل دیگر از دست داده‌اند و ترجیح می‌دهند از دندان مصنوعی استفاده نکنند. ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم است که برای حمایت از تاج دندان مصنوعی در استخوان فک قرار می‌گیرد. در یک بازه زمانی چندماهه، ایمپلنت با استخوان ترکیب و به بخشی از فک تبدیل می‌شود. یک کانکتور به نام اباتمنت، روی قسمت بالایی ایمپلنت قرار می‌گیرد یا درون آن تعبیه می‌شود که آن را به دندان جایگزین متصل می‌کند. در نهایت، یک تاج (یک دندان جایگزین) به صورت سفارشی ساخته می‌شود تا با دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشد و ایمپلنت را تکمیل کند. برای اطلاع از شرایط استثنایی ایمپلنت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

چه کسانی به کاشت ایمپلنت دندان نیاز دارند؟

تقریباً هر کسی که یک یا چند دندان یا تمام دندان‌های خود را از دست داده باشد، کاندیدای کاشت ایمپلنت دندان است و استثناهای بسیار کمی برای این عمل وجود دارد. شما باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و دهانی سالم و عاری از پوسیدگی دندان یا بیماری لثه (پریودنتال) داشته باشید. هر گونه مشکل دندانی باید قبل از کاشت ایمپلنت برطرف شود.

به طور خاص، استعمال دخانیات می‌تواند روند بهبودی جراحی ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است برای سلامت طولانی مدت لثه و استخوان اطراف ایمپلنت مضر باشد. ترک سیگار، موفقیت درمان ایمپلنت شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

اگر بیماری خاصی دارید، ممکن است برای انجام ایمپلنت دندان کاندیدای مناسبی نباشید. این بیماری‌ها عبارتند از دیابت کنترل‌نشده، اختلالات لخته‌شدن خون، سرطان، مشکلات سیستم ایمنی و سوء مصرف مواد مخدر. البته دندانپزشک بهتر می‌تواند تشخیص دهد که آیا مشکلی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد یا خیر. همچنین جوانان زیر ۱۸ سال باید منتظر کاشت ایمپلنت بمانند، زیرا بافت استخوانی آن‌ها به طور کامل توسعه نیافته و فک آن‌ها هنوز در حال رشد است. برای ارزیابی رایگان و اینکه کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر،  به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌های دندان از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند: فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان. حال بیایید نگاهی عمیق‌تر به هر مؤلفه بیندازیم تا درباره نحوه عملکرد آن‌ها بیشتر بدانیم.

فیکسچر

فیکسچر که به آن پست ایمپلنت نیز می‌گویند، یک پیچ کوچک استوانه‌ای‌شکل است که در استخوان فک کاشته می‌شود تا عملکردی مشابه ریشه دندان داشته باشد. بنابراین طراحی آن به گونه‌ای است که مانند یک ریشه دندان طبیعی، حالتی مخروطی داشته باشد. فیکسچرها به دلیل این که با بدن و استخوان فک سازگاری داشته باشند، از تیتانیوم ساخته می‌شوند. در برخی موارد، آن‌ها همچنین با هیدروکسی آپاتیت پوشانده می‌شوند که به پیوند ایمپلنت با استخوان اطراف کمک می‌کند.

اباتمنت

اباتمنت قطعه‌ای است که ایمپلنت دندان را به تاج دندان متصل می‌کند و جنس آن معمولا تیتانیوم است. اباتمنت پس از تکمیل فرآیند استئواینتگراسیون (زمانی‌که استخوان و فیکسچر به هم پیوند می‌خورند)، روی ایمپلنت نصب می‌شود.

تاج

در حالی‌که ایمپلنت تیتانیوم جایگزین ریشه دندان طبیعی می‌شود و یک پایه محکم ایجاد می‌کند، قسمت قابل رویت دندان با استفاده از یک روکش جایگزین می‌شود. در واقع جنس تاج دندان مصنوعی از موادی است که به خوبی با شکل و رنگ دندان‌های باقی‌مانده شما سازگاری دارد. این یعنی دندان جایگزین جدید نه تنها قوی است، بلکه کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. تاج به طور ایمن از طریق اباتمنت به ایمپلنت متصل می‌شود و درمان را کامل می‌کند.

انواع ایمپلنت دندان

دو نوع اصلی ایمپلنت وجود دارد که شامل اندوستال و ساب‌پریوستال است. اینکه کدام‌یک مناسب‌تر است به اندازه، شکل و سلامت استخوان فک شما بستگی دارد.

ایمپلنت اندوستال

این نوع ایمپلنت دندان رایج‌ترین نوع آن است. دندانپزشک آن را با استفاده از یک روش دو مرحله‌ای پیاده‌سازی می‌کند. برای انجام ایمپلنت اندوستال به جراحی نیاز است، زیرا یک پیچ کوچک تیتانیومی یا همان فیکسچر باید درون استخوان فک کاشته شود. پس از جوش خوردن فیکسچر با استخوان که در طی چند ماه صورت می‌گیرد، اباتمنت و یک تاج دائمی روی آن متصل می‌شوند. با این حال، این نوع ایمپلنت برای افرادی که استخوان فک سالمی دارند، مناسب است. زیرا ایمپلنت اندوستال به استخوان فک سالم برای پیوند با پیچ تیتانیومی نیاز دارد.

ایمپلنت ساب‌پریوستال

در مقایسه با ایمپلنت اندوستال، ایمپلنت ساب‌پریوستال از یک چارچوب فلزی به جای کاشت فیکسچر استفاده می‌کند. آن‌ها به جای کاشته شدن در داخل فک، به سادگی در بالای استخوان زیر لثه قرار می‌گیرند تا تاج دندان را نگه دارند. این گزینه برای افرادی است که نمی‌خواهند عمل پیوند فک را انجام دهند یا استخوان فک سالمی ندارند. علاوه بر این، ایمپلنت‌های ساب‌پریوستال، طی یک روش تک‌مرحله‌ای اجرا می‌شوند.

مراحل انجام ایمپلنت

مراحل ایمپلنت دندان شامل چند مرحله به صورت زیر است:

مرحله اول

فیکسچر یا همان پیچ تیتانیومی، طی یک فرآیند کوتاه جراحی، در ناحیه فک که در آن ناحیه، دندان از بین رفته است، کاشته می‌شود. برای این کار، دندانپزشک لثه را یک برش کوچک می‌دهد، سپس یک سوراخ در استخوان فک ایجاد می‌کند تا بدنه ایمپلنت در آن قرار گیرد. سپس لثه را بخیه می‌زند و ایمپلنت دندان را رها می‌کند تا بهبود یابد. در این دوره استخوان اطراف فیکسچر رشد می‌کند و با آن ترکیب می‌شود تا یک پلتفرم محکم ایجاد شود که بتواند از یک دندان مصنوعی پشتیبانی کند.

مرحله دوم

هنگامی‌که پایه ایمپلنت کاملاً تثبیت و با استخوان اطراف ترکیب شد، لثه دوباره باز شده و اباتمنت در جای خود پیچ ​​یا سیمان می‌شود. اباتمنت به عنوان یک اتصال‌دهنده برای اتصال تاج دندان به بدنه ایمپلنت عمل می‌کند. یک تاج کاذب به اباتمنت متصل می‌شود تا به روند بهبودی کمک کند.

مرحله سوم

پس از تثبیت اباتمنت، روکش یا تاج دائمی دندان نصب می‌شود و ایمپلنت دندان شما کامل می‌شود. بسته به فرد، کل این عمل ممکن است بین ۳ تا ۹ ماه و در برخی موارد بیش از یک سال طول بکشد، بنابراین راه حل سریعی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست‌رفته نیست.

تفاوت ایمپلنت و دندان طبیعی

تفاوت اصلی میان ایمپلنت و دندان‌های طبیعی، علاوه بر این واقعیت که شما با دندان طبیعی به دنیا آمده‌اید،  نحوه اتصال آن‌ها به استخوان فک است. ایمپلنت‌ها در واقع به استخوان اتصال پیدا می‌کنند و بخشی از آن می‌شوند. اما دندان‌های طبیعی هرگز به استخوانی که آن‌ها را احاطه کرده تبدیل نمی‌شوند. زیرا آن‌ها از طریق رباط پریودنتال که از الیاف ریز تشکیل شده است به آن متصل هستند. این الیاف‌ها از یک طرف به داخل دندان و از طرف دیگر به استخوان می‌روند.

تفاوت دیگر این است که دندان‌های طبیعی ممکن است دچار پوسیدگی شوند، در حالی‌که چنین اتفاقی برای ایمپلنت نمی‌افتد. اما این بدان معنا نیست که شما نباید نگران بهداشت دندان باشید، زیرا بهداشت دهان برای حفظ دندان‌ها و ایمپلنت‌ها بسیار مهم است. رعایت نکردن بهداشت دهان می‌تواند منجر به عفونت‌ باکتریایی شود و این عفونت موجب ایجاد بیماری لثه و حتی تحلیل استخوان می‌شود. دشمن اصلی ایمپلنت دندان عفونت باکتریایی است که ممکن است منجر به بیماری لثه و حتی تحلیل استخوان شود. خوشبختانه، این عفونت با تکنیک‌های صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در خانه و تمیز کردن حرفه‌ای و منظم دندان‌ها در مطب دندانپزشکی قابل پیشگیری است.

مزیت ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی

برای سال‌های متمادی، پروتزهای متحرک یا بریج‌های دندانی دائمی تنها راه حل موجود برای اصلاح دندان‌های از دست‌رفته بودند. اما در حال حاضر، ایمپلنت‌‌ها گزینه بهتری هستند که دندان‌هایی قوی‌تر، همراه با احساس و ظاهری طبیعی‌تر به افراد ارائه می‌دهند. مزیت ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی شامل موارد زیر است:

  • ایمپلنت ثبات بهتری نسبت به دندان مصنوعی دارد: از آنجایی که ایمپلنت‌های دندان به طور دائم در جای خود ثابت می‌شوند، مانند دندان مصنوعی حرکت نمی‌کنند. دندان‌های مصنوعی ثبات ندارند، زیرا در بالای خط لثه می‌نشینند، می‌لغزند و فضاهایی ایجاد می‌کنند که هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن باعث صدا دادن آن‌ها می‌شود. دندان مصنوعی همچنین جویدن را دشوار می‌کند و این امر ممکن است منجر به کمبودهای تغذیه‌ای برای افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند شود.
  • از استخوان فک محافظت می‌کند: هنگامی‌که دندانی از دهان خارج می‌شود و جایگزین نمی‌شود، تحریک استخوان در آن محل خاص متوقف می‌شود. از آنجایی که بخشی از استخوان فک که دندان در آن قرار دارد، دیگر تحریک فیزیکی دریافت نمی‌کند، تحلیل رخ می‌دهد. با ایمپلنت دندان، از تحلیل استخوان جلوگیری می‌شود، زیرا ایمپلنت در واقع به عنوان یک ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند. در حالی‌که دندان مصنوعی چنین محافظتی در برابر زوال استخوان فک ندارد و به جای اینکه در لثه ادغام شود، روی لثه قرار می‌گیرد.
  • ایمپلنت‌های دندان به راحتی تمیز می‌شوند: برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی باید آن‌ها را از دهان خارج کرد، اما دندان‌های دائمی که روی ایمپلنت‌ها محکم شده‌اند را می‌توان به همان روش دندان‌های طبیعی تمیز کرد. این بدان معناست که شما می‌توانید همان روال مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را که برای تمیز نگه داشتن دندان‌های طبیعی خود استفاده می‌کنید، ادامه دهید.
  • ماندگاری ایمپلنت دندان بیشتر از دندان مصنوعی است: ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند، به این معنی که از رزین‌های پلاستیکی مصنوعی یا چینی که برای ساخت دندان مصنوعی استفاده می‌شود، قوی‌تر هستند و به ندرت دچار شکستگی یا ترک می‌شوند.

ایمپلنت دندان جلو

برخی از افراد در اثر عوامل مختلف ممکن است دندان‌های جلویی خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی ایمپلنت می‌تواند یک انتخاب عالی برای جایگزینی دندان‌های جلویی از دست‌رفته باشد. در مقایسه با بریج دندانی که برای روکش نیاز به اتصال به دندان‌های مجاور دارد، ایمپلنت به هیچ وجه روی دندان‌های دیگر شما تأثیر نمی‌گذارد.

با این اوصاف، یکی از نگرانی‌های بالقوه برای ایمپلنت دندان جلو، میزان استخوان موجود در آن ناحیه است. ایمپلنت‌ها به مقدار زیادی استخوان فک سالم برای حمایت نیاز دارند و در برخی موارد، این ناحیه نسبت به آنچه در اطراف دندان‌های عقب وجود دارد، ارتفاع استخوانی کمتری دارد. به همین دلیل دندانپزشک برای ارزیابی شرایط بیمار، تصاویر دقیقی از دندان‌ها و فک‌های او می‌گیرد و در صورت لزوم، ممکن است پیوند استخوان را برای تقویت فک، قبل از کاشت ایمپلنت توصیه کند.

ایمپلنت تک دندان

از دست دادن دندان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. شاید دندان خود را به دلیل پوسیدگی یا در اثر ضربه از دست داده باشید یا حتی به دلیل درد شدید آن را کشیده باشید. به هر دلیلی، از دست دادن دندان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و باعث شود که شما احساس خجالت و عدم اعتماد به نفس کنید. اگر یک دندان از دست‌رفته یا یک دندان از کار افتاده دارید، آن را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید تا یک دندان دائمی داشته باشید. با ایمپلنت می‌توانید لبخند و اعتماد به نفس خود را دوباره بدست آورید. باخدمات ایمپلنت کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، می‌توانید لبخند و اعتماد به نفس خود را دوباره بدست آورید.

ایمپلنت چند دندان با هم

شما می‌توانید چند دندان از دست‌رفته خود را به طور همزمان ایمپلنت کنید. اگر چند دندان به صورت تکی در جاهای مختلف دهان از دست‌ رفته باشند، ایمپلنت به همان شیوه‌ای که برای دندان‌های تکی انجام می‌شد، پیاده‌سازی می‌شود. اما اگر دندان‌های از دست‌رفته در کنار یکدیگر باشند، آنگاه، بریج با حمایت ایمپلنت، یک راه حل عالی است. هنگامی‌که دندان‌های طبیعی شما که در دو طرف جای خالی دندان‌ها قرار دارند به اندازه کافی برای حمایت از یک بریج دندان سنتی قوی نباشند، بریج‌های حمایت‌شده با ایمپلنت، می‌توانند یک درمان مناسب باشند. دو یا چند ایمپلنت دندان می‌توانند از یک بریج که شامل چند دندان مصنوعی است حمایت کنند و یک تکیه‌گاه محکم برای آن باشند. این بریج از یک چارچوب آلیاژی فلزی همراه با پرسلین می‌شود تا هم استحکام و هم زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد.

ایمپلنت تمام دندان‌ها

هنگامی‌که هیچ دندانی در فک وجود نداشته باشد، استفاده از دندان مصنوعی می‌تواند تنها گزینه موجود باشد. با این حال، به دلیل تحلیل مداوم استخوان فک، دندان مصنوعی با گذشت زمان لق می‌شود. این بی‌ثباتی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. همچنین هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا امکان بیرون پریدن و جدا شدن دندان‌ مصنوعی وجود دارد. دندان مصنوعی سنتی با کمک لثه و ماهیچه‌های صورت، ثابت می‌ماند و در صورتی که لثه‌ها تحلیل روند، ناپایدار می‌شود.

اما ایمپلنت‌ دندان عملکرد منحصربفردی ارائه می‌دهد که مشابه دندان‌های طبیعی است. دندان‌های مصنوعی حمایت‌شده توسط ایمپلنت، می‌توانند توانایی جویدن و ثبات دندان‌ها را بهبود بخشند و زیبایی دلپذیری به چهره فرد ارائه دهند.

روش‌های مختلفی برای اتصال دندان مصنوعی به ایمپلنت وجود دارد. یکی از گزینه‌ها از طریق لوکاتورهای کوچک یا اباتمنت‌های بزرگ‌تر است که در آن دندان مصنوعی با دقت بیشتری روی ایمپلنت‌ها می‌چسبد. میله‌های نگهدارنده و اتصالات تلسکوپی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوع اتصال بر اساس پایه فک است و بیمار برای حالتی که تمام دندان‌های بالا یا پایین به طور کامل از بین رفته‌اند به دو ایمپلنت نیاز دارد. آن‌ها نسبت به دندان‌های مصنوعی سنتی سودمندتر هستند، زیرا پایداری بیشتری دارند و در عین این حال می‌توان آن‌ها را برای تمیز کردن جدا کرد و از دهان بیرون آورد.

ایمپلنت دندان بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی تکنیکی است که با استفاده از آن می‌توان زمان درمان ایمپلنت را به میزان قابل توجهی کاهش داد. به لطف فناوری جدیدی، ایمپلنت‌ در یک جلسه کاشته می‌شود که ممکن است یک ساعت طول بکشد. البته این روش هنوز به مرحله آماده‌سازی نیاز دارد که می‌تواند بین ۲ تا ۴ هفته باشد.

بخش مهمی از این روش درمانی، شامل تکنیک‌های پیچیده رادیوگرافی همراه با فناوری کامپیوتری است تا امکان قرار دادن دقیق ایمپلنت‌ها را فراهم کند. دندانپزشک با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی، ارزیابی دقیقی از ساختار استخوان، ترسیم مناطق با بهترین یکپارچگی استخوان، تعیین موقعیت دقیق ایمپلنت‌ها و حتی ایجاد یک پروتز دائمی قبل از جراحی ایمپلنت دندان را فراهم می‌کند.

در ایمپلنت بدون جراحی به زمان کمی برای ترمیم نیاز است تا استخوان شکاف را پر کند، زیرا ایمپلنت‌ها دقیقاً در محل‌های آماده شده برای آن‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها برای عملکرد فوری آماده هستند و بدون زمان انتظار، ترمیم به طور کامل انجام می‌شود.

ایمپلنت بدون جراحی می‌تواند برای یک دندان، چندین دندان و جایگزینی همه دندان‌ها استفاده شود. این روش به ویژه برای افرادی که قبلاً دندان‌های خود را از دست داده‌اند مناسب است. ایمپلنت بدون جراحی در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌تواند برای یک دندان، چندین دندان و جایگزینی همه دندان‌ها استفاده شود. این روش به ویژه برای افرادی که قبلاً دندان‌های خود را از دست داده‌اند مناسب است. همچنین برای بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی خون توصیه می‌شود.

ایمپلنت فوری دندان

راحتی ایمپلنت‌ فوری دندان، بسیار خیره‌کننده است. در حالی که ایمپلنت دندان به روش سنتی چندین ماه طول می‌کشد، اما ایمپلنت فوری را می‌توان تنها با یکبار مراجعه به دندانپزشک انجام داد. برای بررسی اینکه آیا کاندیدای خوبی برای ایمپلنت فوری هستید یا خیر، یک جلسه مشاوره اولیه خواهید داشت. اما کاشت دندان فقط به یک جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد. از مزایای ایمپلنت فوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم فوری است و بیمار با دهان پر از دندان مطب را ترک می‌کند.
  • ایمپلنت بهتر به استخوان جوش می‌خورد.
  • بافت‌های نرم و لثه‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند و احتمال تحلیل رفتن کمتری دارد.
  • به روند بهبودی کمک می‌شود، زیرا ایمپلنت‌ حفره خالی دندان را از آلودگی‌ها دور نگه می‌دارد.
  • مراحل کمتر جراحی باعث می‌شود که روند آن سریعتر انجام شود.

مزایای ایمپلنت

ایمپلنت دارای مزایای زیر است:

ظاهر زیبا و همرنگ با دندان‌های طبیعی

ایمپلنت‌ها طبیعی‌ترین جایگزین برای دندان‌های از دست‌رفته هستند. آن‌ها می‌توانند با رنگ دندان‌های طبیعی مطابقت داشته باشند و قلاب‌های فلزی که برای نگه داشتن دندان‌های مصنوعی در جای خود استفاده می‌شود را ندارند.

عدم آسیب‌رسانی به دندان‌های مجاور

هنگامی‌که از دندان مصنوعی یا باندینگ دندان استفاده می‌کنید، نه تنها به مرور زمان آسیب می‌بینند، بلکه ممکن است به دندان‌های مجاور نیز آسیب برسانند و باعث شکستگی و پوسیدگی آن‌ها شوند. ایمپلنت‌ دندان مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند و به دندان‌های مجاور آسیبی نمی‌رساند.

طول عمر زیاد

ایمپلنت‌ها نسبت به سایر روش‌های ترمیمی دوام بیشتری دارند. درصد موفقیت آن ۹۵ درصد است و حتی پس از گذشت ۱۰ سال از کاشت، درصد موفقیت بالایی برای آن‌ها وجود دارد. در حالی‌که باندینگ دندان یک یا دو سال دوام می‌آورد و دندان مصنوعی در عرض ۵ سال توانایی خود را برای کارکرد صحیح از دست می‌دهد.

افزایش قدرت جویدن و گاز زدن

ایمپلنت‌ دندان مانند دندان‌های طبیعی به فرد قدرت گاز زدن می‌دهد. آن‌ها به مرور زمان باعث فرسایش استخوان نمی‌شوند. در حالی‌که دندان مصنوعی تنها نصف قدرت گاز زدن دندان‌های طبیعی را به فرد می‌دهد که با گذشت زمان این قدرت کاهش می‌یابد.

معایب ایمپلنت

ایمپلنت دندان بدون چالش نیست. در اینجا برخی از معایب آن را بیان می‌کنیم.

فرآیند طولانی

کاشت ایمپلنت‌ می‌تواند زمان زیادی طول بکشد، زیرا باید تا شش ماه صبر کنید تا با استخوان فک ترکیب شود. با توجه به اینکه مراحل متعددی در این روش وجود دارد، ایمپلنت ممکن است بهترین راه حل برای فردی که نیاز به ترمیم فوری دارد، نباشد.

احتمال عفونت

اگرچه عوارض ایمپلنت نادر است، اما ممکن است لثه‌های شما پس از کاشت عفونت کنند. در شدیدترین موارد، عوارض ایمپلنت دندان می‌تواند شما را با بیماری پریودنتال مواجه کند که منجر به از دست دادن استخوان می‌شود.

درمان‌های اضافی

 در برخی موارد، برای فراهم شدن شرایط مطلوب برای ایمپلنت‌ ممکن است به درمان‌های اضافی نیاز باشد. به عنوان مثال، برخی افراد استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت ندارند، به این معنی که به احتمال زیاد نیاز به پیوند استخوان دارند. همچنین اگر سینوس‌های شما خیلی نزدیک به استخوان فک قرار داشته باشند، ممکن است نیاز به لیفت سینوس داشته باشید. این جراحی‌های اضافی می‌توانند زمان انتظار برای ایمپلنت را افزایش دهند، همچنین هزینه آن را نیز بالا می‌برند.

هزینه زیاد

یکی از نکات کلیدی که باید در مورد ایمپلنت به خاطر بسپارید این است که ایمپلنت در مقایسه با باندینگ دندان و دندان مصنوعی هزینه بالاتری دارد و ممکن است بیمه‌های درمانی هزینه ایمپلنت دندان را پوشش ندهند و مجبور باشید، تمام هزینه آن را خودتان پرداخت کنید.

جراحی سینوس لیفت قبل از انجام ایمپلنت

لیفت سینوس، یک نوع جراحی است که کاشت ایمپلنت را آسان‌تر می‌کند. برخی از افراد به ایمپلنت نیاز دارند، اما به دلیل تحلیل استخوان، حمایت استخوانی لازم برای آن را ندارند. لیفت سینوس می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، زیرا با افزودن استخوان به فضای بین‌دندان‌های آسیاب و پرمولر، میزان استخوان فک بالا را افزایش می‌دهد. برای ایجاد فضا برای افزایش استخوان، غشای سینوس باید به سمت بالا حرکت کند یا به اصطلاح لیفت شود. این عمل توسط یک متخصص دندانپزشکی که در زمینه جراحی فک و صورت تخصص دارد انجام می‌شود.

مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت

اگر می‌خواهید ایمپلنت‌های شما برای مدت طولانی دوام بیاورند، برخی از دستورالعمل‌های مراقبتی را باید برای آن‌ها رعایت کنید. مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنید، بهداشت دهان و دندان است. برای این کار می‌توانید از دندانپزشک خود کمک بگیرید، اما بیشتر این مراقبت‌ها به مسواک زدن صحیح، نخ دندان کشیدن در خانه و اجتناب از خوردن غذاهایی که می‌توانند برای دندان‌ها یا ایمپلنت‌های شما مضر باشند، مربوط می‌شود.

برخی از توصیه‌های بهداشتی برای مراقبت از ایمپلنت‌ دندان عبارتند از:

  • دو بار در روز مسواک بزنید و به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید
  • اطمینان حاصل کنید که خمیر دندان شما دارای درجه سایندگی کم است و برای دندان شما مضر نیست
  • حتماً زیر و اطراف تاج ایمپلنت را با مسواک تمیز کنید
  • از یک برس بین دندانی با روکش نایلونی برای تمیز کردن قسمت‌های صعب‌العبور استفاده کنید
  • از خوردن و جویدن غذاهای سفت خودداری کنید
  • از نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی داغ اجتناب کنید
  • سیگار کشیدن را ترک کنید
  • به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید

سوالات پرتکرار در مورد عمل ایمپلنت دندان

در این قسمت به سوالات پرتکرار در مورد ایمپلنت دندان پاسخ می‌دهیم.

عکس cbct نوع خاصی از عکسبرداری اشعه ایکس است که در مواقعی که اشعه ایکس معمولی دندان یا صورت کافی نباشد استفاده می‌شود. پزشک شما ممکن است از این فناوری برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی از دندان‌ها، بافت‌های نرم، مسیرهای عصبی و استخوان استفاده کند. این روش عکسبرداری نیاز به آمادگی خاصی ندارد. اگر احتمال بارداری وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و جواهرات خود را در خانه بگذارید.

بی‌حسی موضعی اعصاب اطراف محل کاشت ایمپلنت را بی‌حس می‌کند. با اعصاب بی‌حس‌شده، می‌توان انتظار داشت که در طول عمل ایمپلنت خود هیچ دردی را احساس نکنید. ممکن است گاهی احساس فشار کنید، اما نباید باعث ناراحتی شما شود.

از ابتدا تا انتها، عمل ایمپلنت احتمالاً بین سه تا نه ماه طول خواهد کشید. مدت زمان دقیق درمان به ویژگی‌های دندانی شما بستگی دارد، از جمله اینکه آیا تحلیل استخوان دارید یا بیماری لثه رنج می‌برید یا خیر. روش ایمپلنتی که دندانپزشک شما استفاده می‌کند نیز بر مدت زمان لازم برای تکمیل این روش تأثیر می‌گذارد.

ایمپلنت درصد موفقیت بالایی دارد، اما برخی از افراد با شکست ایمپلنت دندان مواجه می‌شوند. تخمین زده می‌شود که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از ایمپلنت‌ها، مدت کوتاهی پس از کاشت یا ماه‌ها یا سال‌ها بعد از آن دچار مشکل می‌شوند.

کلام آخر

ایمپلنت دندان فواید زیادی به همراه دارد. اگر به درستی از آن مراقبت شود، پتانسیل ماندگاری تا پایان عمر را دارد. ایمپلنت جایگزین ریشه دندان از دست‌رفته است و ساختار فک را حفظ می‌کند. اگر به درستی انجام شود، فوق‌العاده طبیعی به نظر می‌رسد و مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند. همچنین نگهداری از آن آسان است و با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و معاینات منظم، می‌توان از مزایای آن تا سال‌ها بهره برد. برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت‌های استثنایی ایمپلنت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

منبع: ++++++++++++++++