پرش لینک ها

بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

چند وقتی است که انسان پی به نقش رنگ و لعاب دندان بر زیبایی خود برده است. مصریان باستان از چهار هزار سال پیش، فرمولی موثر برای این چالش پیدا کرده بودند. آن‌ها سنگ ‌پا را به‌صورت پودر شده با سرکه سفید مخلوط می‌کردند تا با ساخت نوعی ماده که شکل امروزی آن را خمیر دندان سفید‌کننده می‌نامیم، بتوانند بر زیبایی خود بیفزایند. اگرچه تاریخچه تلاش بشر برای رفع مشکلات دندان به هفت هزار سال پیش بازمی‌گردد، اما این تلاش‌ها بیشتر در مسیر درمان و رفع مشکلات دندان و نه با اهداف زیبایی امروزی انجام می‌شده است. اگر بخواهیم به این پرسش که بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت پاسخ دهیم، ابتدا باید تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت و قبل از آن معانی دقیق این اصطلاحات را بدانیم.

بلیچینگ چیست؟

دندانپزشکی غیرتهاجمی یک گزینه درمانی است که هدف آن حفظ و نگهداری ساختار دندان سالم است. بلیچینگ یک روش غیرتهاجمی با  هدف درخشان کردن و روشن کردن ظاهر دندان‌های طبیعی است که هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند.اما بلیچینگ دندان چگونه عمل می‌کند؟ هنگامی که ما غذا می‌خوریم، نوشابه، چای یا قهوه می‌نوشیم، سیگار می‌کشیم یا هر چیزی را که رنگی است وارد دهان خود می‌کنیم، دندان‌های ما آن رنگ را جذب کرده و لکه‌دار می‌شوند. به این لکه ها “کروموفور” می‌گویند. بلیچینگ با استفاده از یک ژل مخصوص کروموفورها را تجزیه کرده و از روی دندان‌ها پاک می‌کند. این ژل کاملا بی‌خطر است و در دهان به اکسیژن و آب تجزیه می‌شود.

بلیچینگ آفیس

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت به معنای ترکیب حداقل دو ماده با هم و کاربردی یا عملیاتی کردن آن است. کامپوزیت‌ها استفاده گسترده‌ای در صنعت دارند و محدود به دندانپزشکی نمی‌شوند اما منظور ما از کامپوزیت، ترکیب پلاستیک و شیشه است. این ترکیب، جنس خاصی از نوعی روکش نازک به نام ونیر دندان است.برای کامپوزیت کردن، دندانپزشک از یک روکش نازک به اسم ونیر که از جنس کامپوزیت است، استفاده می‌کند. برخلاف روش قبلی، این روش نه‌تنها برای اصلاح رنگ که برای پر‌کردن دندان پوسیده یا فاصله بین دندانی و همچنین طراحی لبخند و رفع انواع عیوب ظاهری مانند شکستگی، بدشکلی و بدفرمی نیز استفاده می‌شود. البته باید بدانید موارد استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی بسیار بیشتر است و محدود به این موارد نمی‌شود.

تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت دندان

اگر معنای این دو اصطلاح را که پیش از این برایتان نوشتیم خوب خوانده باشید احتمالا تا حدود زیادی پاسخ خود را دریافت کرده‌اید. در هنگام بلیچینگ با انجام عمل اکسایش که فرایندی شیمیایی است به هدف سفید کردن دندان‌ها پرداخته می‌شود. این فرایند صرفا به منظور اصلاح رنگ دندان انجام می‌شود و نمایی که در پایان کار از دندان خواهید داشت، دقیقا خود دندان است. به بیانی دیگر در این روش، ماده مخصوص به زدودن رنگ‌های روی دندان ‌شما خواهد پرداخت.در مورد کامپوزیت اما روش کار کاملا متفاوت است. این روش معمولا در چهار مرحله اصلی انجام می‌شود. متخصص ابتدا با ماده‌ای اسیدی بستر دندان شما را پاکسازی می‌کند تا چسبی که در مرحله دوم از آن استفاده خواهد کرد به خوبی روی دندان‌تان بنشیند. سپس مواد کامپوزیتی را که قبلا آن‌ها را برای شما آماده کرده است روی دندان‌های شما قرار می‌دهد و فرم کلی آن را طراحی می‌کند. در چهارمین و آخرین مرحله، وی اصلاحات نهایی و جزئیاتی مانند ایجاد خطوط طبیعی را انجام خواهد داد. در این روش نمای پایانی دندان‌های شما در حقیقت لباسی است که بر تن آن‌ها پوشانده شده و از خود دندان محافظت می‌کند.توصیه ما به شما این است که تا می‌توانید در خرید این جامه‌ ‌فاخر دندان‌تان دست و دلباز‌تر باشید تا جنس آن جدید‌تر و با کیفیت‌تر باشد. این مهم به شما کمک می‌کند میزان مراجعه مجدد به پزشک کاهش یابد و از تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.همانطور که متوجه شدید تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت دندان در وهله‌‌ی نخست، متد کاملا مختلف آن‌ها از یکدیگر است. تفاوت‌های دیگر این دو روش به هدف شما، عوارض متفاوت و همچنین هزینه‌ی آن‌ها بستگی دارد که در ادامه به تفصیل در مورد آن می‌خوانید.

لمینیت دندان

مقایسه عوارض بلیچینگ دندان با کامپوزیت دندان

حتما شما هم با ما موافق هستید که به قول معروف نمی‌توان هم خدا را خواست و هم خرما را. در مورد این دو عمل مربوط به دندان هم همینطور است. پس باید عوارض هر کدام را بشناسیم و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته‌باشیم.در مورد بلیچینگ، شایع‌ترین عارضه، افزایش حساسیت دندان است. حساسیت دندان معمولا خود را به‌صورت درد خفیف در واکنش به گرما و سرما نشان می‌دهد. جای نگرانی نیست و مطالعات نشان می‌دهد این عارضه چندان هم رایج نبوده و تنها حدود 10 درصد از افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند از آن رنج می‌برند. البته برای آن دسته از افرادی که دچار این عارضه شده‌اند هم درمان موثر وجود دارد. با استفاده از خمیر دندان‌های مخصوصی که در بازار موجود است، می‌توان به درمان این مشکل پرداخت.اما برای کامپوزیت عارضه ‌شایعی گزارش نشده است. برای مراقبت از دندان کامپوزیت شده احتمالا باید توجه بیشتری نسبت به فشارهای وارد شده به آن داشته‌باشید. البته انجام این دو عمل، می‌تواند عوارض پیش‌بینی نشده‌ای نیز داشته‌باشد.. این عوارض می‌تواند ناشی از عدم مهارت کافی دندانپزشک باشد پس حتما در انتخاب این مورد دقت کافی را به خرج دهید.به‌عنوان مثال دقت کم یک دندانپزشک غیر حاذق می‌تواند در طول زمان منجر به پوسیدگی بین دندانی شود. بدین‌صورت که عدم رعایت فاصله‌گذاری مناسب جهت نظافت دندان توسط او به‌خصوص برای استفاده از نخ دندان می‌تواند به این امر منجر شود.

کامپوزیت، دندان‌ها را سفیدتر می‌کند یا بلیچینگ؟

همانطور که مطالعه کردید، بلیچینگ عملی است که رنگ واقعی دندان شما را نمایان خواهد کرد. برای اینکه بدانید رنگ واقعی دندان‌های شما چیست، رنگ اولین دندان‌های دائمی خود را به یاد بیاورید. یعنی ترکیبی از رنگ‌های شیری و سفید و کرم و حتی زرد که البته بستگی به شانس شما در ژن‌های دریافتی‌تان دارد. این نوع درمان یا این روش ترمیمی به‌خودی‌خود فاقد رنگ است و صرفا نوعی پاکسازی عمیق شیمیایی محسوب می‌شود.اما در مورد کامپوزیت اوضاع کاملا متفاوت است. به‌عنوان مثال در شرایطی که فقط یکی از دندان‌های شما نیاز به کامپوزیت داشته‌باشد، پزشک می‌تواند رنگ نزدیک به سایر دندان‌های شما را ترکیب و اعمال کند تا از تمایز آن جلوگیری کرده و به یکدست و طبیعی نمایان شدن آن‌ها کمک کرده باشد.از سویی دیگر، شما می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید که رنگ کامپوزیت شما را اغراق‌آمیز و اصطلاحا هالیوودی هم کار کند. حتما شما هم برخی چهره‌های معروف را دیده‌اید که رنگ کاملا متفاوت مانند نقره را برای دندان‌های قدامی خود برگزیده‌اند. همانطور که متوجه شدید، با بلیچینگ نمی‌توان به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کرد و این تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت است.

در حال انجام لمینت دندان

دندان‌هایم را کامپوزیت کنم یا بلیچینگ؟

سوای از نظر تخصصی دندان‌پزشک، مواردی وجود دارد که شما باید از اهمیت آن‌ها مطلع شوید. ممکن است شخصی توانایی تحمل حساسیت دندان را نداشته و این موضوع برای او بسیار آزاردهنده تلقی باشد. یا ممکن است فردی فقط برای جلسه‌ای خاص و مهم مانند خواستگاری و یا مصاحبه شغلی نیازمند درخشش خود باشد و برای او همین عمل توصیه شود.به‌نظر می‌رسد در نهایت این شما هستید که با توجه به شناخت و آگاهی از خود و نتیجه‌ مورد نظرتان تعیین کنید که کدام روش برای شما مناسب است. فارغ از مثال فوق، هزینه‌های این دو روش نیز باهم متفاوت است. پس ما نمی‌توانیم برای همه یک نسخه واحد بپیچیم. کافی است با اطلاع کامل از جوانب موضوع و سنجیدن شرایط خودتان تصمیم بگیرید.

بین کامپوزیت و بلیچینگ، کدام قابل برگشت است؟

اگر مقصود شما از قابل برگشت بودن، پشیمانی شما و قصدتان برای بازگشت به حالت قبلی باشد باید بدانید که پس از اتمام جلسات بلیچینگ راه بازگشتی جز گذر زمان به حالت قبلی نخواهید داشت. بلیچینگ نسبت به سبک زندگی و شرایط شما بین شش ماه تا دو سال زینت‌بخش چهره‌ زیبایتان خواهد بود.در مورد کامپوزیت اما سعی کنید که قبل از انجام کار، در مورد ظاهر آن و توانایی پزشک مشورت کنید. اما حتی اگر از نتیجه نهایی کامپوزیت راضی نبودید می‌توانید دندان‌های خود را به حالت قبلی بازگردانید. تنها عیب این کار از دست رفتن هزینه‌ای است که بابت آن پرداخته اید. البته کامپوزیت ریموو ممکن است با چالش‌هایی نیز همراه باشد که نسبت به شرایط شما متفاوت است. حتما در این مورد هم نظر متخصص را جویا شوید.حال اگر مقصود شما از قابل برگشت بودن، در نظر گرفتن تاریخ انقضا برای آن باشد، لطفا به عنوان بعدی در همین مقاله یعنی تفاوت این دو روش از نظر ماندگاری مراجعه کنید.

سرعت سفید شدن دندان‌ها با کامپوزیت بیشتر است یا بلیچینگ؟

هر دوی این روش‌ها در طول یک جلسه انجام می‌شوند، اما مدت زمان انجام بلیچینگ دندان در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است، به همین دلیل می‌توان گفت که سرعت سفید شدن دندان‌ها با کامپوزیت از بلیچینگ بیشتر است.

بلیچینگ هوم به‌دلیل نیازی که به قالب‌گیری مخصوص دارد ممکن است به زمان بیشتری جهت آماده‌سازی داشته‌باشد. اگرچه به لطف تکنولوژی اسکن لحظه‌ای و چاپ قالب توسط دستگاه‌های چاپگر سه بعدی، انجام این مرحله بسیار سریع‌تر شده است .از سوی دیگر حصول نتیجه نهایی و ایده‌آل نیاز به چند جلسه با فاصله زمانی مشخص خواهد داشت. شما نمی‌توانید در مورد این زمان با پزشک خود چانه بزنید چرا که ایجاد این فاصله به‌صورت استاندارد و جهت جلوگیری از ایجاد آسیب به دندان شما پیش‌بینی شده است.اگرچه روند درمان بین افراد مختلف و مشکلات خاص هر فرد متفاوت است، اما در یک شرایط نرمال می‌توان گفت عمل بلیچینگ به‌دلیل نیاز به انجام در چند جلسه مختلف و با فاصله‌های زمانی، زمان بیشتری را خواهد گرفت.

کامپوزیت ارزان‌تر است یا بلیچینگ دندان؟

در مورد کامپوزیت باید بدانید که مواد مختلفی از برندها و کشورهای تولیدکننده وجود دارد. بسته به هزینه‌ای که حاضرید بپردازید و البته انصاف و کلاس کاری دندانپزشک، شما انتخاب‌های مختلفی پیش روی خواهید داشت. اما در مورد بلیچینگ تقریبا می‌توان گفت که این‌طور نیست. ماده‌ای که به این منظور استفاده می‌شود در صورت اصل بودن، تقریبا یکسان است و تفاوت زیادی با سایر تولیدکننده‌ها ندارد.از طرفی بلیچینگ فقط برای تمامی دندان‌ها قابل اجرا است ولی کامپوزیت را می‌توانید برای مثال فقط برای دندان‌های قابل رویت خود و یا حتی یکی از آن‌ها انجام دهید.

مزایای بلیچینگ کردن دندان چیست؟

از آنجایی‌که یکی از پیش‌زمینه‌های این روش، نیاز به جرم‌گیری است، بالطبع مزیت آن را هم افزایش خواهد داد. بیشتر خوراکی‌هایی که نوش‌جان می‌کنید دارای انواع رنگ‌های طبیعی و مصنوعی هستند که به مرور زمان در شکاف‌های میکروسکوپی دندان جا خوش می‌کنند. از نخ دندان‌هایی که بسیاری اوقات نمی‌کشید و مسواک‌هایی که نمی‌زنید هم سخن نگوییم بهتر است. در نتیجه این کردن‌ها و نکردن‌ها، قریب به هزار گونه مختلف از باکتری‌ها در داخل جرم و پلاک دندان در حال عیش و نوش هستند! وقتی بلیچینگ با بروساژ و جرمگیری همراه شود، شما از شر این مهمانان ناخوانده هم خلاص خواهید شد. پس از رهایی از شر این موجودات، اگر بوی بد دهان ناشی از این باکتری‌ها بوده، احتمالا به سرعت تغییر و بهبودی را تجربه خواهید کرد. راستی یادتان باشد اگر با رفع مشکلات دهان و دندان خود همچنان مشکل بوی بد را داشتید، به یک متخصص داخلی و یا متخصص گوارش مراجعه کنید.

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت دندان از نظر ماندگاری

مهمترین اصلی که راجع به تمامی خدمات دندانپزشکی وجود دارد را هیچگاه از یاد نبرید. این‌که رسیدگی و مراقبت پس از تمامی این درمان‌ها یک شرط مهم و اساسی است. فارغ از این‌که برای چه منظوری و توسط کدام دندانپزشک ویزیت و معالجه شده باشید، در سرزمین آفتاب باشید یا بلاد کاکتوس‌های غول‌پیکر، باید حواستان به دندان‌هایتان باشد.حال که اهمیت مراقبت‌های پس از درمان را جدی گرفته‌اید باید بگوییم با توجه به این‌که پس از کامپوزیت، دندان‌های شما مجهز به نوعی سپر می‌شود، می‌تواند نسبت به بلیچینگ از حیث ماندگاری موثر، برتری داشته‌باشد.

مزایای لمینت کردن دندان

با سپاس از علم، پس از معرفی لمینت به دنیا، امیدی تازه به روح افسرده ‌انسان‌های بسیاری دمیده شد. افرادی که به دلایل مختلفی از قبیل تصادف، برخورد فیزیکی، عدم رعایت بهداشت و یا حتی نقص‌های مادرزادی، ناتوان از قهقهه‌های جانانه بودند، به زندگی خود امیدوارتر شدند.چارلز پینکوس دندانپزشک امریکایی برای اولین بار این روش را در سال 1928 میلادی برای تغییر ظاهر هنرپیشه‌ای در یک فیلم سینمایی انجام داد. اگرچه به‌دلیل عدم وجود مواد مناسب، روش او چندان موفق نبود. اما راهی را که او آغاز کرد امروزه به بهترین شکل خود در تمامی دنیا در حال پیاده‌سازی و اجرا است.در این روش فرقی نمی‌کند که ظاهر دندان شما چقدر بد و خراب شده باشد. کافی است ریشه‌‌ی دندان خود را که درون لثه‌هایتان قرار دارد، حفظ کرده باشید. اکنون با مراجعه به مطب می‌توانید دندان‌های دلخواه خود را طراحی کنید.سید رسول را در فیلم گوزن‌ها به‌خاطر بیاورید. دندان‌های او در اثر اعتیاد به مواد مخدر بسیار زشت و ناپسند جلوه می‌کرد. اما اگر یک خیّر و نیکوکار هزینه لمینت کردن او را عهده‌دار می‌شد، شاید شاهد آن سکانس کتک خوری وی نیز نمی‌شدیم. بله حتی سید رسول هم می‌توانست لبخندی زیباتر داشته‌باشد!

عوارض لمینت دندان

لمینت کردن با همه مزایای خود یک عارضه بسیار مهم و غیرقابل بازگشت نیز دارد و آن تراش دندان‌های طبیعی شما است. به‌رغم این‌که لمینت کردن در جامعه امروز ایران نوعی ارزش محسوب می‌شود ولی بهتر است در این مورد کمی تجدیدنظر کنید و نسبت به مشکل دندان یا شرایط خاصی که در آن قرار دارید، نظر تخصصی پزشک خود را نیز جویا شوید.لمینت کردن روشی تهاجمی برای اصلاح و درمان مشکلات دندان است و نباید آن را صرفا یک عمل زیبایی و لوکس قلمداد کرد. عطش سیری‌ناپذیر برای خودنمایی و رونویسی از هویت اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی نمی‌تواند دلیل موجهی برای عملی باشد که دکمه ‌بازگشتی برای آن وجود ندارد. البته البته نباید دچار سوتفاهم شوید! قصد ما تخریب این روش ترمیمی – زیبایی نیست. بلکه گسترش دید و آگاهی شما از زاویای مختلف این موضوع است تا بتوانید از میان گزینه‌ها یا روش‌های ترمیمی و زیبایی موجود، بهترین آن را با مسئولیت خودتان انتخاب کنید.

سفید کردن دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت و نکات مربوط به مراقبت‌های پس از دریافت خدمات دندانپزشکی را خوانده باشید، درمی‌یابید که ممکن است برخی افراد کاندید مناسبی برای سفید کردن دندان‌های خود نباشند. سبک زندگی که شما در پیش گرفته‌اید در این انتخاب بسیار موثر خواهد بود.نظر وسواس‌گونه برخی همکاران دندانپزشک بر این باور است که پس از سفید کردن دندان‌هایتان می‌بایست حتی چای را با نی بنوشید تا کدورت آن بر دندان‌های صدفی شما خدشه‌ای وارد نکند. ما کمی از این مدل فاصله می‌گیریم و از شما خواهش می‌کنیم حداقل برای درخشش دندان‌های زیبایتان استعمال دخانیات به‌خصوص سیگار کشیدن را برای همیشه کنار بگذارید. حتی المقدور از تماس برخی مواد غذایی به شدت رنگی مانند زعفران و زردچوبه و قهوه و چای هم با دندان‌های خود اجتناب کنید. سایر نوشیدنی‌های به ظاهر طبیعی هم برای رنگ دندان‌های زیبای شما همنشین خوبی نخواهد بود. اگر نمی‌توانید این مراقبت‌ها را انجام دهید، سفید کردن دندان‌ها برای شما دوام چندانی نخواهد داشت.

بلیچینگ چه فرقی با سفید کردن معمولی دارد؟

اصطلاحی که در مورد سفید کردن دندان‌ها در جامعه رایج است را نباید با بلیچینگ اشتباه گرفت. بلیچینگ روشی علمی است که بهتر است در مطب و زیر نظر متخصص انجام شود. در حالی‌که روش‌های مختلف و بعضا غیر استانداردی برای سفید کردن در منزل توسط برخی سودجویان به مردم معرفی می‌شود.این عمل در مطب صرفا توسط موادی استاندارد با غلظتی مشخص، همچنین با رعایت ملاحظات دقیق ایمنی صورت می‌پذیرد. در حالی‌که سفید کردن دندان در منزل حتی با ماده‌ای مانند هیدروژن پراکسید با چالش‌هایی همراه است.همچنین متاسفانه مشاهده شده است برخی مواد مضر و غیراستاندارد در عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها بدین منظور عرضه می‌شود که سوای از فقدان مطالعات علمی بر روی آن‌ها، می‌تواند عوارض جدی در پی داشته‌باشد. وقتی مساله سلامت جان آدمی در میان است همیشه بهتر است که با دقت و وسواس بیشتری بیشتری انتخاب خود را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به‌صورت مفصل و کاربردی به تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت پرداختیم. از معنی و تاریخچه‌شان گفتیم، به روش‌های اجرای هرکدام پرداختیم و زمان اجرا و ماندگاری هر شیوه را برایتان روشن کردیم. مزایا، معایب و عوارض جانبی خواسته یا ناخواسته‌ هریک را بیان کردیم تا شما را با ابعاد کامل آن‌ها آشنا کنیم.اگر دنبال یک پاسخ واحد می‌گردید باید قطع به یقین بگوییم که چنین پاسخی وجود ندارد. هیچگونه پاسخ آماده‌ای نمی‌تواند دربرگیرنده‌ همه‌ زوایای پیدا و پنهان مشکل و یا مورد خاص شما باشد. اگر به فکر سلامت و حتی جیب خودتان هستید حتما این مقاله را از ابتدا تا انتها با دقت بخوانید تا بتوانید تصمیم صحیحی که فقط برای شما بهتر و درست‌تر است را بگیرید.

منبع: ++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (26 امتیاز)

پیام بگذارید