پرش لینک ها
کدام روکش‌های دندانی برای من مناسب‌تر است؟

قیمت روکش دندان در سال 1403

اگر دندانی دارید که پوسیدگی زیادی دارد، ترک خورده یا تغییر رنگ دائمی پیدا کرده است، دندانپزشک به احتمال زیاد روکش دندان را به شما پیشنهاد می‌کند. روکش دندان یک درمان ترمیمی مهم است که شاید اهمیت آن برای بعضی افراد واضح نباشد و گمان کنند که تنها جنبه زیبایی دارد، اما اگر آن را جدی نگیرید، ممکن است دندان خود را از دست بدهید و مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار بیشتر برای جبران دندان ازدست‌رفته شوید. قیمت روکش دندان بسته‌به عوامل مختلف، متفاوت است. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت ضمن ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز به منظور افزایش آگاهی شما، تمام تلاش خود را می‌کند تا هر بیمار بتواند مراقبت‌های مورد نیاز خود را با قیمت مقرون‌به‌صرفه دریافت کند.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک پوشش ترمیمی ‌‌است که روی دندان تغییر شکل، تغییر رنگ یا تغییر اندازه یافته، قرار می‌گیرد و نه‌تنها رنگ، شکل و استحکام آن را برمی‌گرداند، بلکه به محافظت از دندان کمک می‌کند. روکش طوری ساخته می‌شود که هم اندازه و هم رنگ آن با دندان طبیعی شما مطابقت داشته‌باشد.دلایل زیادی وجود دارد که یک دندان ممکن است شکل، رنگ یا اندازه خود را از دست بدهد. از جمله این دلایل می‌توان به پوسیدگی زیاد دندان، آسیب‌دیدگی و شکستگی یا صرفاً استفاده در طول زمان اشاره کرد. روکش مانند یک کلاه محکم قسمت‌های باقی‌مانده دندان را محافظت کرده و مانع از آسیب بیشتر دندان و ازدست‌رفتن آن می‌شود.

جدول قیمت روکش دندان در سال 1403

خدمات روکش دندانتعرفه دندانپزشک عمومی (تومان)تعرفه دندانپزشک تخصصی (تومان)
روکش تمام پرسلن(زیر کونیا)4،500،0006،500،000
روکش pfm3،500،0004،000،000
روکش ایمکس6،500،00010،000،000

روکش زیرکونیا (سرامیکی) چیست؟

روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا نوعی روکش دندان است که از دی اکسید زیرکونیوم، یک اکسید فلزی، ساخته می‌شود. این ماده برای اولین‌بار در سال 2010 به دندانپزشکی معرفی شد. زیرکونیا مانند پرسلن رنگ دندان است، اما از آنجا که فلز است، استحکام بسیار بیشتری دارد. هیچ رنگ متالیک تیره‌ای در زیرکونیا وجود ندارد و شکستن آن بسیار سخت و عملا غیرممکن است، به‌همین دلیل در چند سال اخیر، زیرکونیا به محبوب‌ترین ماده برای ساخت روکش دندان تبدیل شده است.

در دندانپزشکی، روکش زیرکونیا در دسته روکش‌های سرامیکی دندان قرار می‌گیرد و علاوه‌بر استحکام، دوام بسیار بالایی دارد. این روکش آنقدر محکم است که می‌توان برای دندان‌های عقب دهان از آن استفاده کرد، زیرا فشار ناشی از جویدن را به‌خوبی تحمل می‌کند.

مزایا و معایب روکش زیرکونیا

یکی از بزرگترین مزایای زیرکونیا استحکام و دوام آن است. در نظر بگیرید که دندان‌های عقب چه اندازه به غذایی که می‌جوید، فشار وارد می‌کنند. روکش این دندان‌ها باید از مواد محکم ساخته شوند تا احتمال شکستگی به حداقل برسد، زیرکونیا استحکام و دوام مورد نیاز را برآورده می‌کند. همچنین، از آنجایی که بسیار قوی است، دندانپزشک نیازی به آماده‌سازی دندان شما ندارد. طول عمر این روکش بسیار بالا است.زیرکونیا زیست‌سازگار است، به این معنی که کمتر احتمال دارد بدن را به ایجاد واکنش یا پاسخ ایمنی مانند التهاب تحریک کند. تعداد کمی‌ از بیماران به آلیاژهای مورد استفاده در روکش‌های PFM حساسیت دارند. زیرکونیا برای چنین بیمارانی بسیار مناسب است، زیر واکنش آلرژیک در آن‌ها ایجاد نمی‌کند. روکش‌ها و پل‌های تهیه‌شده از زیرکونیا برای استفاده بالینی بسیار ایمن هستند.

دندانپزشکانی که دستگاه‌ CAD CAM دارند، می‌توانند به جای فرستادن قالب دندان شما به لابراتوار، روکش زیرکونیا را در مطب خود بسازند. سپس، آن را با یک‌بار ویزیت به دندان شما بچسبانند، به این ترتیب روکش شما بسیار زودتر به دستتان می‌رسد.اگرچه استحکام یکی از مزایای زیرکونیا است، اما مواقعی وجود دارد که دندانپزشک می‌خواهد روکش را طوری تنظیم کند که بایت شما یکنواخت شود یا نیاز به پولیش‌کردن وجود دارد تا به دندان‌های روبه‌رو آسیب نرسد. در چنین شرایطی استحکام زیرکونیا می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود.

عوامل تأثیر گذار در قیمت روکش زیبایی دندان

عوامل مختلفی در قیمت روکش دندان تأثیرگذارند که شامل موارد زیر هستند:

روکش pfm

هزینه لابراتوار

قیمت روکش دندان بسته‌به اینکه لابراتوار چه هزینه‌ای بابت ساخت روکش از دندانپزشک دریافت کند، متفاوت است. مشخص است که هرچه لابراتوار تخصصی‌تر باشد و مهارت شخصی که روکش را می‌سازد، بیشتر باشد، هزینه لابراتوار افزایش پیدا می‌کند، اما مطمئنا ارزشش را دارد.

جنس روکش

جنس روکش در هزینه نهایی که باید برای روکش دندان خود بپردازید، بسیار مؤثر است، در واقع جنس روکش مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت روکش دندان است. روکش زیرکونیا قیمت بالاتری نسبت به روکش PFM دارد. روکش PFM نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌تر است و هزینه لابراتوار آن هم پایین‌تر از روکش زیرکونیا است.

دستمزد پزشک

دندانزشک شما  بابت خدماتی که به شما ارائه می‌دهد، هزینه‌ دریافت می‌کند که این هزینه به قیمت نهایی اضافه می‌شود.

بیمه

بیمه‌های تکمیلی درصدی از هزینه روکش دندان را پرداخت می‌کنند و باقی را باید خودتان بپردازید. به‌عنوان مثال، برخی از طرح‌ها 60 درصد هزینه را پوشش می‌دهند و بیمار باید 40 درصد باقی هزینه را خودش پرداخت کند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این‌که چطور روکش دندان می‌تواند لبخند شما را زیباتر کند، به دست آورید، می‌توانید با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مشاوره کنید. تمام خدمات مورد نیاز شما را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت ارائه خواهیم کرد.

روکش دندان فلز – سرامیک (pfm) چیست؟

روکش PFM (Porcelain fused-to-metal) یک نوع روکش دندان است که از فلز ساخته و با لایه نازکی از پرسلن (که نوعی سرامیک است) پوشانده می‌شود تا ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد کند. این روکش دوام فلز و زیبایی پرسلن را با هم ترکیب کرده و ساختاری مشابه دندان واقعی ارائه می‌دهد. پایه فلزی و نگهدارنده روکش PFM به دندان ترمیم‌شده شما قدرت جویدن بیشتری می‌دهد و بهتر از روکش تمام پرسلن از شکستن یا ترک‌خوردن آن جلوگیری می‌کند.روکش PFM برای سال‌های طولانی محبوب‌ترین روکش در دندانپزشکی به شمار می‌آمد و هنوز هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما امروزه روکش زیرکونیا به‌ویژه برای ترمیم دندان‌های جلویی ترجیح داده می‌شود.

قیمت روکش pfm

مزایا و معایب pfm

برخی دلایلی که باعث می‌شود روکش PFM پس از گذشت 35 سال همچنان محبوبیت خود را حفظ کند و حتی با وجود روکش سرامیکی از رده خارج نشود، عبارت‌اند از:

قابلیت اطمینان ترمیم‌های PFM به‌خوبی به اثبات رسیده است و تاکنون میلیون‌ها ترمیم در سراسر جهان به این ترتیب انجام شده است.روکش PFM استحکام بالایی دارد و برای استفاده در تمام نواحی دهان و در اکثر موقعیت‌های بالینی مناسب است. این روکش زمانی که در موقعیت‌های صحیح و با رعایت بهداشت خوب مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند تا 30 سال دوام بیاورد.روکش PFM شبیه دندان‌های طبیعی شما است. خاصیت منحصربه‌فرد پرسلن شفافیت است که باعث می‌شود روکش ظاهری شبیه به دندان واقعی داشته‌باشد. همچنین شما می‌توانید سایه‌های مختلفی را انتخاب کنید تا آن را بیشتر شبیه دندان‌های طبیعی خود کنید.

اما روکش PFM در کنار تمام مزایای خوبش، معایبی شامل موارد زیر دارد:

از آنجا که روکش PFM دارای یک پایه فلزی در زیر است، دندانپزشک باید قسمت بزرگی از دندان شما را تراش دهد تا به‌خوبی روی آن قرار گیرد.روکش PFM کاملا شبیه دندان طبیعی شما است، اما روکش زیرکونیا لبخند بهتری به شما ارائه می‌دهد. دلیل این امر آن است که با گذشت زمان، خط لثه روکش‌ PFM تیره‌ می‌شود و یک خط خاکستری ظاهر می‌شود که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که لثه‌ها به دلیل روند پیری یا دلایل دیگر شروع به تحلیل می‌کنند.

روکش PFM برای افرادی که لثه‌های عقب‌رفته یا لثه‌هایی که به سمت استخوان تحلیل رفته است دارند، مناسب نیست.

انتخاب مناسب‌ترین روکش دندان از نظر هزینه

اگر قیمت روکش دندان برای شما اهمیت دارد و بودجه شما محدود است، مناسب‌ترین گزینه PFM است. روکش PFM علاوه‌بر این‌که استحکام فلز را دارد و بسیار بادوام است، به‌دلیل پرسلنی که روی فلز قرار می‌گیرد، زیبایی دندان طبیعی شما را هم دارا است. اگر به‌خوبی از این روکش مواظبت کنید و تمام دستورات دندانپزشک را رعایت کرده و اجرا کنید، می‌توانید مطمئن باشید که سال‌ها برای شما کار خواهد کرد.

روکش لامینیت یا لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به ونیر پرسلن هم معروف است) پوسته نازکی است که به منظور بهبود رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها و ایجاد یک خط لبخند زیبا به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شود.لمینت پرسلن از لایه‌های نازک پرسلن ساخته می‌شود. برای ساخت روکش لمینت نیازی به تراشیدن دندان نیست یا حداقل تراش صورت می‌گیرد. در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک، تنها برخی آماده‌سازی‌ها برای جاسازی لمینت بدون آسیب به دندان طبیعی نیاز است.

لمینیت دندان

روکش تمام فلزی چیست؟

یک نوع روکش وجود دارد که روکش SS Crown (Stainless Steel Crown) نامیده می‌شود و در دندانپزشکی اطفال کاربرد دارد. این روکش‌ها به‌صورت پیش‌ساخته و تمام فلز هستند و در مواردی استفاده می‌شوند که دندان کودک نیاز به روکش دارد. قیمت روکش دندان تمام فلز بسیار پایین‌تر از انواع دیگر روکش است.

روکش دندان عصب‌کشی شده

دندان عصب‌کشی‌شده در بیشتر موارد نیاز به روکش دارد، زیرا این دندان‌ها معمولا پوسیدگی زیادی دارند و قسمت زیادی از تاج تخریب شده است. اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که دندان عصب‌کشی‌شده شما نیاز به روکش دارد، می‌توانید از هریک از انواع روکش (زیرکونیا یا PFM) استفاده کنید.

دلایل نیاز به روکش دندان

روکش دندان ممکن است برای موارد زیر مورد نیاز باشد:

  • محافظت از دندان ضعیف یا شکسته
  • محافظت از دندانی که قسمت‌های زیادی از آن پر شده است، به‌خصوص زمانی که دندان کافی باقی نمانده است.
  • ساختن بریج (در شرایطی که ایمپلنت امکان‌پذیر نباشد)
  • پوشاندن دندان عصب‌کشی‌شده
  • پوشاندن ایمپلنت دندان

درمان عفونت دندان روکش شده چگونه است؟

دندانی که روکش شده است در اکثر موارد عصب‌کشی هم شده است. در صورتی‌که دندان عصب‌کشی نشده است و بنا به دلایلی مانند عدم رعایت بهداشت عفونت کرده است، روکش برداشته و دندان عصب‌کشی می‌شود.

اگر دندان عصب‌کشی‌شده دچار عفونت شده است، باید عصب‌کشی مجدد شود که هزینه‌ای بیشتر از عصب‌کشی برای بار اول دارد و از آنجا که ممکن است باز هم با شکست مواجه شود، بنابراین در چنین شرایطی طبق تشخیص دندانپزشک، دندان از دهان خارج می‌شود.

کدام روکش‌های دندانی برای من مناسب‌تر است؟

این موضوع که کدام روکش دندان برای شما مناسب‌تر است، بستگی مستقیم به بودجه شما و میزان مبلغی دارد که می‌خواهید بابت روکش هزینه کنید. واضح است که روکش زیرکونیا از نظر زیبایی و استحکام حرف اول را می‌زند، اما متأسفانه قیمت آن بالا است و ممکن است با همه بودجه‌ها هم‌خوانی نداشته‌باشد.  قیمت روکش دندان PFM یا فلز سرامیک از زیرکونیا پایین‌تر است و اگرچه ممکن است معایبی داشته‌باشد، اما به‌طور کلی گزینه بسیار مناسبی است.

دندان روکش شده

عمر روکش دندان چقدر است؟

عمر روکش دندان چه زیرکونیا باشد و چه PFM، بسیار زیاد است. این روکش‌ها از فلز ساخته می‌شوند و دوام بالایی دارند، طوری که می‌توانید چند دهه از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که اگرچه طول عمر روکش زیاد است، اما این موضوع شامل حال دندان زیر آن نمی‌شود. بسیاری از افراد هنگام دریافت روکش تصور می‌کنند که دندان دیگر در معرض خطر پوسیدگی نیست. حقیقت این است که دندان در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی قرار دارد و شما باید با جدیت با آن مبارزه کنید.

به منظور افزایش طول عمر روکش دندان خود باید بهداشت دهان و دندان را در خانه رعایت کنید و به‌طور مداوم به‌منظور معاینه و درمان‌های موضعی به دندانپزشک مراجعه کنید تا به این‌ترتیب خطر پوسیدگی دندان‌هایتان به حداقل برسد.

حداقل هزینه روکش دندان در سال 1402 چقدر است؟

همانطور که گفته شد، روکش زیرکونیا بیشترین قیمت را در بین انواع روکش دارد. حداقل قیمت روکش دندان زیرکونیا در سال 1402 دو میلیون تومان است. همانطور که گفته شد، قیمت روکش دندان PFM کمتر است. در سال 1402 کمترین مبلغی که باید برای این روکش بپردازید، ؟ است.

آبا روکش دندان با بیمه تکمیلی انجام می‌شود؟

روکش دندان با بیمه تکمیلی انجام می‌شود. بسته‌به این‌که چه قراردادی با بیمه تکمیلی خود دارید و بیمه شما چه درصدی از هزینه‌های دندانپزشکی را متقبل می‌شود، قیمت روکش دندان برای شما متفاوت خواهد بود. اگر به مراکز طرف قرارداد بیمه خود مراجعه کنید، می‌توانید بخشی از هزینه را بپردازید، در غیر این‌صورت باید تمام قیمت روکش دندان را پرداخت کنید، سپس سهم خود را از سازمان دریافت نمایید.

روکش دندان نوعی درمان ترمیمی ‌دندانپزشکی  است که در آن سعی می‌شود یک دندان ضعیف، تغییر شکل، تغییر رنگ یا تغییر اندازه پیداکرده تقویت و بازسازی شود و ظاهر زیبای خود را مجددا پیدا کند. قیمت روکش دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن جنس روکش است. توجه داشته‌باشید که جدای از حوادثی که دندان را از نظر فیزیکی می‌شکنند، بیشتر روکش‌ها نتیجه پوسیدگی وسیع دندان است، طوری که دندان نمی‌تواند دوام بیاورد. ارزان‌ترین گزینه این است که به‌طور منظم برای معاینات خود به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، و زمانی که یک پوسیدگی کوچک پیدا کردید، فورا آن را پر کنید.

منبع: +++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

4.9/5 - (33 امتیاز)

پیام بگذارید