پرش لینک ها

قیمت ونیر کامپوزیت دندان در سال 1402

روکش‌های دندان یکی از جالب‌ترین اختراعات علم دندانپزشکی هستند که زیبایی و سلامت را همزمان، برای افراد فراهم می‌کنند. به یک دسته از این روکش‌ها، ونیر کامپوزیت گفته می‌شود که می‌توانند با طراحی مجدد دندان‌ها و پایان دادن به شرم ناشی از احساس زیبا نبودن، لبخند شما را به‌طرز چشمگیری جذابیت ببخشند. کامپوزیت‌ها می‌توانند نواقص مختلف دندان را پنهان و درعین‌حال این تصور را ایجاد کنند که دندان‌های شما کاملاً طبیعی، سالم و هماهنگ هستند. افرادی که دارای خط لثه ناهموار هستند نیز می‌توانند با کمک ونیرها لثه‌هایی مرتب و متناسب با دندان‌هایشان داشته‌باشند. علاوه‌براین، روکش‌ها می‌توانند مشکلات زیبایی ناشی از شلوغی یا شکاف دندان‌ها را اصلاح کنند و دندان‌ها را تغییر شکل دهند تا بلندتر یا مربع‌تر به‌نظر برسند. قیمت کامپوزیت دندان بستگی به عوامل متعددی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت بهترین و زیباترین کامپوزیت‌های دندانی را متناسب با دندان‌های شما و با استفاده از تجهیزات مدرن روز و تیم دندانپزشکان ماهر و متعهد، طراحی و اجرا می‌کند.

کامپوزیت دندان چیست؟

حفظ لبخند زیبا، چیزی بیش از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه است. متأسفانه، حتی با مراقبت کامل در خانه، باز هم دندان‌های شما ممکن است به‌علت پوسیدگی، شلوغی یا سایر مسائل، چندان زیبا به‌نظر نرسند. بنابراین، باید به این مساله فکر کنید که برای اصلاح یا کاهش این مشکلات، باید به‌دنبال راه تازه‌ای مانند کامپوزیت باشید یا خیر!؟ اما ونیر کامپوزیت‌های دندانی واقعاً چه هستند؟ کامپوزیت دندان، مخلوطی از رزین یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک است و به‌دلیل پایداری و ایمنی آن در روش‌های دندانپزشکی -از جمله پر کردن حفره‌ها، ترمیم و زیبایی– به شهرت و محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است. برخلاف پرکننده‌های فلزی، می‌توان کامپوزیت را تقریباً به‌طور هماهنگ با رنگ سایه دندان بیمار تطبیق داد، به‌طوری‌که پس از قرار گرفتن، تقریباً از دندان واقعی، غیرقابل تشخیص باشد.از کامپوزیت دندان، معمولا برای پرکردن حفره‌ها استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ‌یافته یا بدشکل نیز به‌کار رود. کامپوزیت، به‌صورت لایه‌ای روی دندان اجرا می‌شود. سپس با نور مخصوصی که برای سفت شدن روکش‌ها به‌کار می‌رود، محکم شده و شکل داده می‌شود. بعد از آن دندانپزشک کامپوزیت را صیقل می‌دهد تا با دندان‌های دیگر هماهنگی پیدا کند. درمجموع، کامپوزیت از ساختار طبیعی دندان پشتیبانی و به محافظت از دندان در برابر ترک، شکستگی و تغییرات دما (در مورد دندان های حساس) کمک می‌کند.

قبل و بعد از ونیر کامپوزیت

قیمت کامپوزیت دندان در سال 1402

قیمت کامپوزیت دندان در سال 1402 طبق جدول (1) است.

کامپوزیت ونیر

مزایای کامپوزیت دندان

مزیت اصلی کامپوزیت دندان نسبت به مواد سنتی مانند آمالگام، بهبود زیبایی دندان است. ونیر کامپوزیت‌ها می‌توانند با طیف وسیعی از رنگ‌های دندان، هماهنگ باشند که همین انعطاف باعث می‌شود امکان ترمیم تقریبا نامرئی دندان‌ها فراهم شود. پرکردگی‌های کامپوزیتی را هم می‌توان با رنگ دندان‌های طبیعی کاملا مطابقت داد. البته کامپوزیت از نظر استحکام و دوام نسبت‌به پرسلن‌های چینی، ضعیف‌تر است. روکش‌های چینی اصولا مقاومت بیشتری در برابر لکه و شکستگی دارند، تحت فشار ساییده نمی‌شوند، رنگ ثابتی دارند و از نظر زیبایی‌شناسی بهتر عمل می‌کنند اما قیمت کامپوزیت دندان معمولاً ارزان‌تر و برای موارد زیر بهتر است:

  • اصلاح دندان‌های کج یا بدشکل
  • ترمیم دندان‌های شکسته یا لب‌پریده
  • تغییر رنگ دندان‌های لکه‌دار وقتی بلیچینگ جواب نمی‌دهد
  • اصلاح دندان‌هایی که در اثر سایش کوتاه شده‌اند
  • اصلاح دندان‌هایی که خیلی از هم فاصله دارند

سایر مزایای ونیرهای کامپوزیت، عبارتند از:

  • هزینه: ونیرهای کامپوزیت مزایای زیادی نسبت به لمینت دارند که مهم‌ترین آن‌ها هزینه است. به‌طور متوسط، لمینت‌ها دو برابر گران‌تر از کامپوزیت‌ها هستند.
  • درمان فوری: ونیرهای کامپوزیت را اغلب می‌توان در یک جلسه تکمیل کرد. در این جلسه، دندانپزشک، دندان‌های شما را برای رزین آماده می‌کند و سپس روکش‌ها را مستقیماً مطابق با دندان‌های شما تراش می‌دهد. سپس رزین با استفاده از نور شدید، سخت می‌شود و در نهایت ونیرها صیقلی می‌شوند. ونیرهای کامپوزیت مستقیم (که به آن باندینگ کامپوزیت نیز گفته می شود) در واقع به‌جای لابراتوار، مستقیما روی دندان‌های شما قالب‌بندی می‌شوند.
  • روش ایمن: کامپوزیت بسیار کمتر از پرسلن‌های چینی، تهاجمی و به‌طور قابل توجهی، سریع‌تر است.
  • برگشت‌پذیری: مسلماً بزرگترین مزیتی که ونیرهای کامپوزیت نسبت به پرسلن دارند، برگشت‌پذیری است. پرسلن‌های چینی، قبل از نصب نیاز به تغییر شکل دندان‌های طبیعی شما دارند اما وقتی صحبت از کامپوزیت می‌شود، نیاز به ایجاد تغییرات چندانی روی دندان‌های طبیعی نیست و قابل جایگزین شدن هستند.
ترمیم دندان با کامپوزیت

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان را می‌توان به دو روش مختلف استفاده کرد:

کامپوزیت‌های مستقیم دندان

کامپوزیت‌های مستقیم دندان، توسط دندانپزشک طراحی و اجرا می‌شوند. پلیمریزاسیون معمولاً با یک نور پخت دستی انجام می‌شود که طول موج‌های خاصی را برای شروع فرآیند پلیمریزاسیون ساطع می‌کند. کامپوزیت‌های مستقیم دندان را می‌توان برای پرکردن حفره‌ها یا شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها، تغییر شکل جزئی دندان‌ها، بلندتر جلوه دادن دندان‌ها یا تغییر شکل یا رنگ آن‌ها استفاده کرد.

کامپوزیت‌های غیرمستقیم دندان

کامپوزیت‌های غیرمستقیم، در خارج از دهان و در واحدهای پردازشی لابراتوار که قادر به ارائه شدت و سطوح انرژی نورانی بالاتری نسبت به ابزار دستی هستند، پخت می‌شوند. کامپوزیت‌های غیرمستقیم برای مدت طولانی‌تری پخته می‌شوند و نسبت به کامپوزیت‌های مستقیم از استحکام و قدرت بیشتری برخوردارند. کامپوزیت‌های غیرمستقیم دندان را می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • پر کردن حفره‌های دندان با تکنیک غیرمستقیم: اینله و یا آنله
  • پر کردن شکاف‌های (دیاستم) بین دندان‌ها
  • تغییر شکل دندان‌ها
  • تاج کامل یا جزئی روی دندان‌های تکی
  • پل‌هایی که روی 2-3 دندان قرار دارند و بریج‌های چسبنده
  • روکش‌ها

انواع ترمیم‌های کامپوزیت دندان شامل موارد زیر می‌شوند:

تاج‌های کامپوزیت دندان

تاج‌های کامپوزیت به اندازه روکش‌های طلایی، زیرکونیایی یا چینی بادوام نیستند و نیاز به تعویض بیشتر دارند. اگرچه قیمت کامپوزیت دندان زیاد بالا نیست، اما کیفیت و کارایی کامپوزیت و تاج‌های کامپوزیتی را نباید دست کم گرفت. آن‌ها نقش مهمی در افزایش زیبایی طبیعی دندان‌ها ایفا می‌کنند و برای بیمارانی که توانایی خرید انواع روکش‌های گران‌قیمت را ندارند، بیماران با حساسیت شدید فلزی که قادر به تحمل پرسلن کامل نیستند و بیماران با پوسیدگی زیاد دندان (به‌عنوان یک گزینه موقت)، بسیار مناسب‌اند.

قراردادن ونیر کامپوزیت روی دندان

بریج‌های دندانی کامپوزیت فلزی

بریج‌ها می‌توانند دارای یک پوسته فلزی باشند که کامپوزیت روی آن قرار می‌گیرد و قسمت‌های قابل مشاهده دندان را می‌پوشاند. پل‌های کامپوزیت فلزی، ساختاری مشابه روکش‌ها دارند و معمولاً برای افرادی که توانایی پرداخت یا تحمل روش‌های گران‌تر را ندارند، مناسب هستند.

کامپوزیت ونیر دندان

پل‌های کامپوزیتی چسبی

بریج های کامپوزیت چسبی زمانی استفاده می‌شوند که یک دندان (معمولاً دندان جلویی) از بین رفته باشد. این روش شامل چسباندن یک دندان کامپوزیت کاذب به دندان‌های مجاور با تکنیک باندینگ است. مزیت اصلی این روش، ساییده نشدن دندان‌های مجاور به یکدیگر و پیشگیری از آسیب آن‌ها است. معمولا پل‌های کامپوزیتی بهتر از پروتز متحرک به‌نظر می‌رسند و عملکرد بهتری دارند، اما به اندازه بریج‌های ثابت، محکم و بادوام نیستند. از این بریج‌ها، زمانی استفاده می‌شود که استخوان کافی وجود ندارد و نمی‌توان ایمپلنت را وارد استخوان فک کرد یا زمانی‌که قیمت کامپوزیت دندان نسبت به هزینه درمان‌های جایگزین، معقول‌تر باشد.

ترمیم دندان

اینله کامپوزیت

اینله، نوعی ترمیم غیرمستقیم متشکل از یک ماده جامد (مانند طلا، چینی یا رزین کامپوزیت) است که بر روی حفره دندان نصب می‌شود. برخلاف روکش‌های طلا و چینی، اینله‌های کامپوزیت در داخل حفره‌ها با تکنیک باندینگ متصل می‌شوند، اما از نظر استحکام، دوام و طول عمر نسبت به آن‌ها ضعیف‌تر هستند.

ترمیم دندان با ونیر

روکش‌های کامپوزیتی

روکش، لایه نازکی از مواد است که روی دندان قرار می‌گیرد تا زیبایی دندان را بهبود بخشد یا از سطح دندان در برابر آسیب محافظت کند. دو نوع ماده اصلی برای ساخت روکش استفاده می‌شود: کامپوزیت و پرسلن دندان. روکش کامپوزیت با تکنیک باندینگ در جای خود ثابت می‌شود.

رنگ های ونیر کامپوزیت

مراقبت‌های پس از درمان با کامپوزیت

  • تنقلات شیرین را محدود کنید.
  • دندان‌های خود را حداقل 2 بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی دوری کنید.
  • از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • 2 دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوامل موثر بر قیمت کامپوزیت دندان

3 عامل موثر بر هزینه درمان با ونیر کامپوزیت عبارتند از:

  • نوع مواد مورد استفاده
  • تعداد دندان‌هایی که باید روکش شوند: ونیرها فقط باید برای بهبود ظاهر دندان‌هایی با آسیب قابل مشاهده استفاده شوند، نه همه دندان‌ها!
  • تجربه دندانپزشک و هنر و مهارت او در طراحی و فرم‌دهی به ونیر کامپوزیت: ممکن است یک دندانپزشک باتجربه و ماهر، هزینه بیشتری دریافت کند، اما این بهتر از انتخاب یک دندانپزشک بی‌تجربه و فاقد مهارت است که روکش را به‌طور غیرطبیعی روی دندان می‌کارد و در درازمدت، هزینه بیشتری را به شما تحمیل می‌کند.
لبخند زیبا

اصلاح طرح لبخند با ونیر کامپوزیت

روکش‌های کامپوزیت با برطرف کردن بسیاری از نقایص ناخوشایند دندان، لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌دهند که اعتماد به نفس‌تان را افزایش می‌دهد. روکش‌ها می‌توانند لبخند هالیوودی رویاهای شما را با غلبه بر مشکلاتی مانند موارد زیر برای شما به ارمغان بیاورند:

  • تغییر رنگ و لک شدن دندان
  • دندان‌های شکسته یا ترک‌خورده
  • دندان‌های نامرتب

دندان‌ها با افزایش سن، ظاهری زرد یا کدر به خود می‌گیرند که بخشی از روند طبیعی پیری است و زمانی اتفاق می‌افتد که مینای دندان -لایه بیرونی دندان- نازک‌تر و عاج تیره‌تر زیر آن آشکار می‌شود. دندان‌ها همچنین می‌توانند به‌راحتی در اثر عواملی مانند بهداشت نامناسب دهان، استفاده از تنباکو، غذاهای اسیدی یا نوشیدنی‌های حاوی تانن مانند قهوه، چای و شراب قرمز، زرد شوند. سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها می‌تواند به‌طور موقت، شما را از شر لکه‌های سطحی خلاص کند، اما راه‌حل دائمی نیست. درمقابل، ونیر کامپوزیت‌ها راه حلی طولانی‌مدت برای پوشاندن تغییر رنگ و لکه‌ها هستند.

مینای دندان، سخت‌ترین ماده در بدن شما است. این پوشش براق که از بقیه ساختار دندان محافظت می‌کند، حتی از استخوان نیز قوی‌تر است و محتوای مواد معدنی بسیار بالایی دارد اما مینای دندان می‌تواند دچار آسیب‌هایی مانند شکستگی و ترک شود و این آسیب، دائمی خواهد بود. مینا دوباره رشد نمی‌کند، چون فاقد سلول‌های زنده است که به‌طور طبیعی بازسازی می‌شوند. چسباندن رزین کامپوزیت به سطح دندان، می‌تواند راه حلی سریع برای دندان‌های آسیب‌‎دیده باشد، اما نمی‌تواند مشکل شکستگی‌های عمودی در دندان را برطرف کند.درمقابل، ونیرها ساختار مراقبتی‌تری ایجاد می‌کنند، کل دندان را می‌پوشانند و از اعصاب آن محافظت می‌کنند. ونیرها اغلب درمان زیبایی انتخابی افراد مشهور -از جمله تام کروز، جنیفر گارنر، امیلی بلانت و دمی مور– بوده‌اند، زیرا نتایج چشمگیر و سریعی را ایجاد می‌کنند. ازسوی‌دیگر، ونیر کامپوزیت، کم‌تهاجمی‌ترین درمان زیبایی دندان است و می‌تواند بدون بیهوشی یا با بی‌حسی موضعی نصب شود. در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، این روش به ظریف‌ترین و ماهرانه‌ترین شکل برای متقاضیان، طراحی و اجرا می‌شود. برخی از روکش‌های مدرن دندان به‌قدری نازک هستند که سطح دندان حتی نیازی به تراشیده شدن ندارد.

لبخند هالیوودی

سوالات متداول:

خیر. هیچ‌یک از بیمه‌های تکمیلی و پایه، خدمات ونیر کامپوزیت را پوشش نمی‌دهند.

اگر دندان‌های شما اساسا سالم هستند اما ترک‌خورده یا لکه‌دار شده‌اند، روکش‌ها می‌توانند بهترین راه‌حل برای ایجاد لبخندی زیبا و جذاب در چهره شما باشند. علاوه‌براین، آن‌ها از دندان‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند و با ترکیب با سایر روش‌های درمانی، به بهترین نتایج تبدیل می‌شوند.

درمان کامپوزیت برای یک دندان ممکن است 45 دقیقه طول بکشد و در 1 تا 2 جلسه تکمیل می‌شود.

افرادی که عیوب دندانی نسبتاً جزئی، دندان‌های لکه‌دار، تغییر رنگ‌داده یا نامنظم و مینای دندان فرسوده دارند، کاندیداهای ایده‌آل برای ونیرهای کامپوزیت محسوب می‌شوند.

کامپوزیت دندان‌های عقب ( خلفی)

برای پر کردن کامپوزیت خلفی (پرکردگی سفید روی دندان‌های عقب) از همان نوع مواد پرکننده که برای باندینگ و پرکردن دندان‌های جلویی استفاده می‌شود، می‌توان استفاده کرد. به‌طور سنتی، پرکردن با آمالگام تنها انتخاب برای پرکردن دندان‌های عقبی به‌شمار می‌رود. این پرکردگی‌های خاکستری، عمدتا از جیوه و نقره ساخته شده‌اند اما بسیاری از دندانپزشکان، استفاده از کامپوزیت‌ها را ترجیح می‌دهند.

تفاوت بین کامپوزیت‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت

در عصر سلفی‌ها، دوربین‌های با کیفیت بالا و رسانه‌های اجتماعی، تقاضا برای دندانپزشکی زیبایی با کیفیت بالا هم افزایش یافته است. یکی از مواردی که می‌تواند باعث رضایت یا نارضایتی بیمار شود، کیفیت کامپوزیتی است که دندانپزشکان برای استفاده در مطب، انتخاب می‌کنند. تفاوت‌های عمده بین کامپوزیت‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت نیز از همین‌جا شروع می‌شود. سایر این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • کامپوزیت‌های باکیفیت باید به‌راحتی قابل دست‌کاری باشند و درعین‌حال، شکل خود را نیز حفظ کنند. مواد کامپوزیت، نباید بریزد، بشکند یا به ابزار بچسبد. کامپوزیت‌هایی که به‌راحتی برش داده و لایه لایه می‌شوند و زمان کافی برای کار روی دندان دارند، سطح بالایی از کنترل را ارائه می‌دهند و به پزشک اجازه می‌دهند تا به‌طور موثرتری روی دندان، کار کند.
  • کامپوزیت‌های باکیفیت و احتمالا گران‌قیمت، طیف بیشتری از سایه‌ها، تیرگی‌ها و شفافیت‌ها را ارائه می‌دهند تا نتیجه نهایی، طبیعی‌تر، دقیق‌تر و هرچه بیشتر به دندان فرد، نزدیک باشد. در حالت ایده‌آل، کامپوزیتی که پزشک انتخاب می‌کند باید سایه‌های مات (عاجی) ارائه دهد که رنگ طبیعی داشته باشد. همچنین باید مجموعه‌ای از سایه‌های شفاف (مینایی) هم وجود داشته باشد که روشنایی کلی دندان را تعیین کند.
  • دامنه دوام برندهای کامپوزیت موجود در بازار بسیار متفاوت است. به‌همین‌دلیل است که دندانپزشکان باید در مورد انتخاب کامپوزیت باکیفیت، بسیار دقت کنند. در حالت ایده‌آل، پزشکان باید به دنبال کامپوزیتی باشند که دارای نمرات بالایی در درخشندگی، سختی و استحکام فشاری و خمشی و نمرات پایینی برای انقباض و سرعت سایشی باشد.
  • کامپوزیت‌های نانوهیبریدی حاوی ذراتی با اندازه‌های مختلف هستند که درصد ترکیبات موجود در آن‌ها تعیین‌کننده درخشندگی یا استحکام و درنتیجه قیمت کامپوزیت دندان است. تعادل بهینه نانوپرکننده‌ها، سطحی صاف و براق ایجاد و به بهبود خواص مکانیکی ونیر کامپوزیت کمک می‌کند.
ترمیم

سخن پایانی

کامپوزیت دندان یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای بهبود زیبایی دندان‌های لکه‌دار، ترک‌خورده، شکسته، زرد یا آسیب‌دیده است. این درمان، نه‌تنها برای اصلاح لبخند بلکه برای پرکردن حفرات و ترمیم هم کاربردهای فراوانی دارد. دندانپزشکان ماهر و دلسوز ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، همواره سعی دارند تا با استفاده از بهترین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا به رفع نواقص دندان و احساس رضایت هرچه بیشتر بیماران کمک کنند و به میزان زیادی در این زمینه موفق بوده‌اند.

منبع: +++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (24 امتیاز)

پیام بگذارید