دندانپزشکی کودکان

مراقبت های لازم بعد از دندانپزشکی کودکان

درست است که کودکان در هنگام تولد هیچ دندانی ندارند، اما والدین وظیفه دارند تا مراقبت‌های لازم برای بهداشت دهان او را انجام دهند. با جوانه زدن اولین دندان لازم است که به سلامت دندان‌های کودک توجه ویژه شود. مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کودکان، اولین اقدامی است که به عنوان پدر و مادر باید انجام دهید. در طی سال‌های کودکی باید ویزیت‌های منظم دندانپزشکی کودک خود را جدی بگیرید. مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان نیز مهم است و موجب می‌شود تا بهداشت و سلامت دهان و دندان‌های فرزند شما تا بزرگسالی تضمین شود. متخصصان دندانپزشکی کودکان در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت این اصول را به شما آموزش خواهند داد. در زیر اطلاعاتی را در مورد برخی درمان‌های دندانپزشکی کودک که به مراقبت‌ و اقدامات احتیاطی نیاز دارند، ارائه می‌کنیم.

دندانپزشکی اطفال

مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان

بی‌حسی موضعی

پس از درمان‌هایی که در آن لب یا گونه کودک بی‌حس می‌شود، مراقب باشید تا زمانی که بی‌حسی برطرف نشده، فرزند شما از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارد، خودداری کنید. اسموتی‌ها، میلک‌شیک‌ها و ماست نمونه‌ای از غذاهای ایمن هستند که کودک می‌تواند در حالت بی‌حسی مصرف کند. ۲ تا ۳ ساعت پس از رفع بی‌حسی می‌توانید رژیم غذایی عادی کودک را از سر بگیرید.

برای مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان، در حالی که دهان و گونه‌های کودک، هنوز بی‌حس است، به خود او اجازه ندهید، صورت خود را بمالد، خراش دهد یا نیشگون بگیرد، زیرا به پوستش آسیب می‌زند. آن‌ها ممکن است به شما بگویند که قسمت بی‌حس شده “خارش دارد” یا “درد می‌کند”، در حالی که کودکان صرفاً به احساس بی‌حسی اشاره می‌کنند و شما باید به آن‌ها اطمینان دهید که این ناحیه خواب است و پس از مدت کوتاهی بیدار می‌شود.

آسیب ناشی از گاز گرفتن، شایع‌ترین عارضه پس از دندانپزشکی کودکان است. آن‌ها همیشه اثرات بی‌حسی موضعی را درک نمی‌کنند و ممکن است ناحیه بی‌حس شده را بجوند، خراش دهند، بمکند یا با آن بازی کنند. این کارها می‌توانند باعث تحریک جزئی شود یا به اندازه کافی شدید باشد که موجب تورم و ساییدگی بافت شود. ناحیه آسیب دیده ممکن است متورم، عفونی و سفید یا زرد به نظر برسد. اما باید بدانید که این یک عفونت نیست و نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد و پس از گذشت ۷ تا ۱۰ روز، بدون برجای گذاشتن هیچ اثری بهبود می‌یابد. در صورتی که مشکل برطرف نشد، حتما با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید تا متخصصان ما راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک یک گاز استریل بر روی محل دندان قرار می‌دهد تا از خونریزی جلوگیری کند. کودک شما باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از انجام این عمل، آن را در جای خود نگه دارد. اگر خونریزی متوقف شد و زمانی که به خانه رسیدید، دوباره شروع شد، به کودکتان یک گاز استریل دیگر بدهید تا گاز بگیرد. ۳۰ دقیقه دیگر به کودک خود اجازه استراحت دهید و مطمئن شوید که او گاز استریل را نمی‌جود. اگر محل خارج شدن دندان کودک شما پس از چند ساعت به طور فعال خونریزی می‌کند، بلافاصله با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

برای مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان، به مدت چند روز از مسواک زدن ناحیه دندان استخراج شده با مسواک خودداری کنید. دندانپزشک به شما یک سرنگ کوچک می‌دهد تا هنگام مسواک زدن بقیه دندان‌های فرزند خود، محل خارج شدن دندان را با آب گرم تمیز کنید. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده، بهتر است مقداری آب‌نمک یا دهانشویه در دهان خود بچرخاند.

به کودک خود اجازه ندهید که از طریق نی بنوشد یا آب دهان خود را به صورت شدید، تف کند. زیرا ممکن است لخته بوجود آمده در محل استخراج دندان از جای خود حرکت کند و خونریزی و عفونت ایجاد شود.

تا حد امکان یک رژیم غذایی عادی برای فرزند خود انتخاب کنید و از غذاهای سفت، خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کند، زیرا ممکن است باعث ناراحتی و درد شود. پاستا، پوره سیب‌زمینی، سوپ، تخم‌مرغ و ماست تنها چند نمونه از غذاهایی هستند که کودک شما می‌تواند پس از کشیدن دندان، آن‌ها را مصرف کند. همچنین کودک خود را به نوشیدن مایعات فراوان تشویق کنید.

دندانپزشکی کودکان

تورم و مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان

اگر بعد از درمان دندانپزشکی کودک خود، متوجه تورم صورت او شدید، یک کیسه یخ یا کیسه سبزیجات یخ‌زده را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید. برای کمک به کاهش تورم، می‌توانید به کودک یک داروی ضد درد مانند استامینوفن بدهید. به دقت مراقب علائم عفونت مانند قرمزی و تورم ناحیه درمان شده و تب کودک خود باشید. اگر فرزند شما در بلع یا تنفس مشکل دارد، فوراً با ما تماس بگیرید.

تاج‌های استیل ضد زنگ

لثه‌های کودک شما تا چند روز پس از قرار دادن روکش‌های فولادی ضد زنگ حساس خواهند بود. در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن طبق دستورالعمل آن استفاده کنید. لثه‌های کودک چندین روز پس از درمان ممکن است هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن خونریزی کنند. حتی اگر لثه‌ها خونریزی یا درد دارند به مسواک زدن برای فرزند خود ادامه دهید. این کار تضمین می‌کند که غذا لابلای دندان‌ها به دام نمی‌افتد و باعث عفونت لثه نمی‌شود. برای مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان و برای کمک به تمیز کردن راحت‌ و بدون درد، می‌توانید یک دوز مسکن را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از مسواک زدن دندان‌های کودک به او بدهید.

از آنجایی که روک‌ش‌های فولادی ضد زنگ با سیمان مخصوص در جای خود چسبانده می‌شوند، ما چندین محدودیت غذایی ساده را توصیه می‌کنیم. پرهیز از مصرف این غذاها، موقعیت مناسبی برای تاج دندان ایجاد می‌کند تا در جای خود محکم شود. تا وقتی از ثابت شدن تاج در جای خود مطمئن نشدید، کودک شما باید از مصرف مواد غذایی مانند آدامس، آب‌نبات‌های چسبناک و دیگر موادغذایی چسبنده، خودداری کند.

در صورتی که تاج دندان شل شد یا از جای خود جدا شد، لطفا با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید. اگر تاج به طور کامل جدا شده است، آن را در یک کیف قرار دهید و با خود به کلینیک بیاورید، تا در صورتی که شکل آن تغییر نکرده، دوباره در جای خود چسبانده شود.

جرم‌گیری دندان‌ها و مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان

جرم‌گیری کامل دندان‌های کودک ممکن است باعث خونریزی و تورم لثه‌های او شود و ناراحتی و درد در دندان‌های کودک ایجاد کند. علت این اتفاق به دلیل تمیز کردن خشن دندان‌ها نیست، بلکه به دلیل لثه‌های حساس و ملتهب است که ناشی از بهداشت نامطلوب دهان و دندان در خانه است.

اگر کودک شما پس از جرم‌گیری دندان، دچار خونریزی لثه یا ناراحتی دهان شد، توصیه می‌کنیم به مدت ۲ تا ۳ روز برای کاهش خونریزی و تورم لثه، ۲ بار در روز با آب‌نمک گرم (یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک در یک فنجان آب گرم)، دهان او را بشویید. همچنین برای جلوگیری از احساس ناراحتی کودک در نوبت جرم‌گیری بعدی، دو بار در روز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن قبل از خواب و عادات خوب بهداشت دهان او را حفظ کنید.

مسواک زدن

فضانگهدارنده‌ها

هدف فضانگهدارنده‌، باز نگه داشتن فضای مورد نیاز برای رشد طبیعی و مناسب دندان‌های دائمی کودک است که هنوز رویش نکرده است. فضانگهدارنده تا زمانی که دندان دائمی جوانه نزده است، در جای خود باقی می‌ماند.

مهم است که کودک شما از خوردن مواد غذایی مانند آدامس، تافی، پاستیل، آجیل، آب‌نبات، ذرت، سیب، هویج و خوراکی‌های مشابه اجتناب کند. این غذاها ممکن است، دور سیم نگهدارنده پیچیده شوند، آن را خم کنند و باعث شکستن یا شل شدن دستگاه شوند. کودک باید از کنجکاوی یا دستکاری فضانگهدارنده خودداری کند. اگر دستگاه، شکسته یا شل شد، با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید تا یک وقت ویزیت فوری برای کودک شما تعیین کنیم. بهتر است میوه‌ها را به صورت رنده شده یا در قطعات کوچک به کودک خود بدهید و نگذارید آن‌ها را گاز بزند.

آرام‌بخشی یا بیهوشی عمومی

اثر داروهایی که کودک شما برای آرام‌بخشی یا بیهوشی عمومی دریافت کرده، ممکن است ۶ تا ۸ ساعت طول بکشد تا کاملاً از بین بروند. توصیه می‌کنیم به فرزندتان اجازه ندهید به مهدکودک یا مدرسه بازگردد. به جای آن، کودک خود را تا پایان روز در خانه نگه دارید تا استراحت کند.

برای مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان، به آن‌ها مایعات زیاد بنوشانید. اگر کودک دوباره در خانه به خواب رفت، برای تشویق به نوشیدن مایعات، هر ساعت او را بیدار کنید. ناراحتی معده بعد از آرام‌بخشی یا بیهوشی عمومی، غیرمعمول نیست. برای به حداقل رساندن این ناراحتی، در ابتدا غذاهای نرم به کودک بدهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان کودک با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و همچنین، مراجعه منظم به دندانپزشک، نقش مهمی در سلامت دهان و دندان او خواهد داشت. همچنین آگاهی از مراقبت های لازم پس از دندانپزشکی کودکان، به شما کمک می‌کند تا اقدامات موثر برای بهبودی سریع فرزند خود را انجام دهید و از حساسیت و ناراحتی او تا حد زیادی بکاهید. اگر سوالی در زمینه مراقبت‌های دندانپزشکی کودک داشتید، با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید، تا متخصصان ما راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.