جرم گیزی

مراقبت های پس از درمان جرم گیری

جرم‌گیری، درمانی است که برای تمیز کردن تاج دندان‌ها و همچنین سطوح ریشه زیر لثه انجام می‌شود. این درمان هرگونه باکتری، پلاک و جرمی که رو سطح دندان و زیر لثه تجمع کرده‌اند را از بین می‌برد. بعد از جرم‌گیری ممکن است کمی درد یا حساسیت در دندان‌ها و لثه‌های خود احساس کنید. اما این مشکل در عرض چند روز برطرف می‌شود. مراقبت های پس از درمان جرم گیری، بسیار مهم است و کمک می‌کند دندان‌ها و لثه‌ها خیلی زود به شرایط عادی بازگردند و پلاک و رسوب جدید بر روی دندان‌ها تشکیل نشود. پزشکان باتجربه ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت اصول مراقبتی پس از جرم‌گیری دندان را به شما آموزش خواهند داد. با ما همراه باشید.

تا ۴۸ ساعت پس از جرم‌گیری دندان، مراقب آنچه می‌خورید باشید

لثه‌ها و دندان‌های شما تا چند ساعت پس از تمیز کردن عمیق دندان بسیار حساس خواهند بود، بنابراین برای مراقبت های پس از درمان جرم گیری، باید از خوردن غذاهای خاصی که می‌توانند روند بهبودی را مختل کنند، اجتناب کنید. میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی، غذاهای سفت مانند استیک، خوراکی‌های ترد مانند چیپس، یا مواد غذایی دارای تکه‌های کوچک مانند ذرت بوداده که ممکن است در بین دندان‌ها و زیر لثه‌های شما گیر کند، نباید در طی این مدت مصرف شوند.

از طرف دیگر، مصرف غذاهای مناسب در زمانی که در حال نقاهت پس از جرم‌گیری دندان هستید، بسیار اهمیت دارد. در طول فرآیند بهبودی، غذاهایی مانند سوپ، تخم‌مرغ، ماکارونی، ماست، پنیر، غلات پخته شده و پوره سیب مفید هستند. پس از گذشت چند روز و هنگامی که احساس راحتی بیشتری کردید، می‌توانید غذاهای سفت‌تر را به آرامی دوباره وارد رژیم غذایی خود کنید.

برای کنترل درد و ناراحتی از داروهای مسکن استفاده کنید

احتمالاً بعد از جرم‌گیری دندان، کمی درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد. برای تسکین درد می‌توانید، از پزشکتان بخواهید که مسکن مناسب برای شما را تجویز کند. همچنین می‌توانید برخی از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ژلوفن و ایبوپروفن را مصرف کنید. لطفا دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی دارو را دنبال کنید و مقدار مناسب را مصرف کنید. اگر درد و ناراحتی شدت پیدا کرد، حتما با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

برای رعایت مراقبت های پس از درمان جرم گیری آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی را مصرف کنید

در مواردی خاص، دندانپزشک شما ممکن است برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای جلوگیری از عفونت تجویز کند. شما باید آن‌ها را طبق دستورالعمل تجویزی از سوی دندانپزشک خود مصرف کنید.

دندان درد

انتظار داشته باشید که تورم و ناراحتی چند روز طول بکشد

این کاملاً طبیعی است که برای چند روز یا چند هفته کمی تورم و ناراحتی را تجربه کنید، زیرا دندان‌ها و لثه‌های شما پس از عمل حساس می‌شوند. برای مدیریت تورم و مراقبت های پس از درمان جرم گیری، می‌توانید کمپرس یخ را روی گونه‌های خود قرار دهید. اما اگر تورم بیش از حد باشد، باید با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

تا ۴۸ ساعت منتظر خونریزی جزئی باشید

اگر جرم‌گیری عمیق باشد، ممکن است به دلیل خونریزی جزئی، بزاق‌تان به رنگ صورتی روشن دربیاید. این اتفاق کاملا طبیعی است، اما اگر خونریزی بعد از ۴۸ ساعت ادامه یافت یا خونریزی بیش از اندازه داشتید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین در ۴۸ ساعت اول از آبکشی دهان خودداری کنید.

دهان خود را با آب نمک بشویید

دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت برای مراقبت های پس از درمان جرم گیری به شما توصیه می‌کنند که پس از ۴۸ ساعت، یعنی از روز سوم، حداقل ۴ تا ۶ بار در روز دهان خود را با آب نمک بشویید تا مطمئن شوید، تمیز و عاری از باکتری است.

بروساژ

سوالات متداول در مورد مراقبت های پس از درمان جرم گیری

در این قسمت به سوالات پرتکراری که درباره اصول مراقبتی پس از جرم‌گیری پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

چه مدت پس از جرم‌گیری می‌توانم دندان‌هایم را مسواک بزنم؟

شما می‌توانید مسواک زدن دندان‌های خود را در همان روزی که درمان جرم‌گیری انجام می‌شود شروع کنید، اما باید از حرکات ملایم برای مسواک زدن استفاده کنید. همچنین از روز بعد از جرم‌گیری، نخ دندان کشیدن را شروع کنید، اما مراقب باشید که نخ را به آرامی میان دندان‌ها حرکت دهید.

بعد از جرم‌گیری عمیق، چه مدت طول می‌کشد تا لثه‌ها ترمیم شوند؟

جرم‌گیری عمیق با از بین بردن باکتری‌ها، پلاک‌ها و جرم‌ها از سطح دندان‌ها و ریشه آن‌ها، اتصال مجدد لثه را تضمین می‌کند. دندانپزشک با از بین بردن عفونت و رسوب، ریشه‌ها را صاف می‌کند و به لثه‌های شما اجازه می‌دهد تا سالم شوند. لثه‌های شما تقریباً در عرض ۵ تا ۷ روز بهبود می‌یابند و به ریشه دندان می‌چسبند.

در این مدت دندان‌ها احتمالاً حساس هستند، زیرا ریشه‌های آن‌ها آشکار شده‌اند. اجتناب از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که به طور قابل توجهی گرم، سرد یا شیرین هستند، از اصول مراقبت های پس از درمان جرم گیری است. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، یک قرار ملاقات با شما تعیین می‌کنند تا بتوانند اندازه پاکت‌های بین دندان‌ها و لثه‌ها را ارزیابی کنند. بدین ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که پس از جرم‌گیری عمیق، عفونت لثه ایجاد نمی‌شود.

آیا دندان‌ها بعد از جرم‌گیری عمیق، می‌افتند؟

هدف از جرم‌گیری عمیق، جلوگیری از افتادن دندان‌ها به دلیل بیماری لثه است. بیماری لثه در واقع شایع‌ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است. در جلسه‌ای که پس از جرم‌گیری خواهید داشت، دندانپزشک وضعیت شما ارزیابی را می‌کند تا مطمئن شود که خطر عفونت وجود ندارد. رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، پس از درمان جرم‌گیری برای جلوگیری از عفونت لثه بسیار مهم است.

هر چند وقت یکبار باید جرم‌گیری انجام شود؟

جرم‌گیری دندان بستگی به شرایط دندان‌ها و لثه‌های شما دارد. اما به طور معمول برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه، باید هر شش ماه یک بار درمان جرم‌گیری دندان‌ها را انجام دهید.

بهبودی شما پس از جرم‌گیری به شدت میزان برداشتن پلاک‌ها و رسوبات و میزان التهاب لثه‌ها به دلیل پیشرفت بیماری بستگی دارد. با توجه به حساسیت لثه‌ها، باید انتظار کمی ناراحتی، شاید حتی کمی درد را داشته باشید. همچنین دندان‌های شما ممکن است برای چند روز حساسیت بیشتری را تجربه کنند. بسته به میزان التهاب، ممکن است در حین مسواک زدن، به مدت یک یا دو روز، خونریزی خفیفی وجود داشته باشد. با گذشت زمان و با چسبیدن مجدد لثه‌ها به دندان، پاکت‌های ایجاد شده بسته می‌شوند و بهبودی کامل بدست می‌آید. اگر قبل از انجام جرم‌گیری، بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کردید، زمان خوبی برای اصلاح و بهبود عادت‌هایتان است. با دو بار مسواک زدن در روز و دو بار مراجعه به دندانپزشک در سال، می‌توانید دندان‌ها و لثه‌های خود را سالم نگه دارید و از لبخند زیبای خود لذت ببرید. اگر سوالی در زمینه مراقبت های پس از درمان جرم گیری داشتید، با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

4.7/5 - (23 امتیاز)