پرش لینک ها
ونیر کامپوزیت

مراقبت های پس از درمان کامپوزیت

ونیر کامپوزیت‌ها از رزین شفاف ساخته می‌شوند و معمولاً در یک نوبت، توسط دندانپزشک با دقت روی دندان‌ها اعمال و قالب‌گیری می‌شوند. اگر دندان‌های شکسته، فرسوده یا آسیب‌دیده دارید، کامپوزیت دندان یک عمل ترمیمی و زیبایی مناسب برای شماست. ونیر کامپوزیت‌ها عملکرد بهتری نسبت به سایر درمان‌های زیبایی دارند. با این حال، مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان بسیار مهم است. زیرا می‌تواند عمر این روکش‌ها را افزایش دهد. به طور متوسط، کامپوزیت دندان حدود ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کند. با این حال، از طریق مراقبت مناسب، روکش‌های کامپوزیت می‌توانند برای مدت طولانی‌تری دوام بیاورند. به همین دلیل، متخصصان کامپوزیت کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، توصیه می‌کنند، نکات مراقبتی زیر را جدی بگیرید.

کامپوزیت دندان

مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان

بهداشت دندان‌های کامپوزیت‌ شده را رعایت کنید

ونیر کامپوزیت دندان‌ها را تمیز نگه دارید. شما باید به همان اندازه که از دندان‌های واقعی خود مراقبت می‌کنید، از روکش‌های کامپوزیت دندان نیز مراقبت کنید. دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان، راه‌های بسیار خوبی برای حفظ سلامت مطلوب دندان‌ها و مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان هستند. بهداشت ضعیف همچنین می‌تواند منجر به بیماری‌های لثه شود که ممکن است باعث عقب‌رفتگی لثه‌ها شود و مرزهای روکش‌ها را نمایان کند. بدین ترتیب ونیر کامپوزیت‌های دندان در معرض خطر خردشدن یا جداشدن قرار می‌گیرند.

خمیردندان مناسب برای دندان‌های کامپوزیت شده استفاده کنید

اگرچه رزین کامپوزیت ماندگاری طولانی دارد، اما به سختی پرسلن نیست. به‌همین‌دلیل، باید از استفاده از مواد ساینده خشن روی کامپوزیت دندان خود اجتناب کنید. مواد ساینده مانند خمیردندان زغالی، خمیردندان سفیدکننده مخصوص افراد سیگاری و حتی مسواک زدن دندان‌ها با پودر سفید کننده، موجب آسیب‌دیدن روکش کامپوزیت می‌شود. ذرات ناهموار موجود در این محصولات، سطح روکش کامپوزیت را خراش داده و باعث جذب سریع لکه‌ها می‌شود و ظاهر براق آن‌ها خیلی زود از بین می‌رود. بنابراین بهترین گزینه برای مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان، استفاده از خمیردندان معمولی یا خمیردندان سفیدکننده روزانه است.

برای مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان لثه‌های خود را سالم نگه دارید

اگر در معرض بیماری لثه قرار بگیرید، ممکن است التهاب در لثه را تجربه کنید و حتی باعث عقب‌نشینی لثه‌های شما شود. بیماری لثه معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک، اتفاق می‌افتد، بنابراین مهم است که بهداشت دهان خود را در اولویت قرار دهید. همچنین مواردی مانند سیگار کشیدن، افزایش سن، دیابت و استرس می‌توانند باعث بیماری لثه شوند.

از مصرف زیاد الکل خودداری کنید

 مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی باعث نرم‌شدن باندینگ‌های کامپوزیت می‌شود که روکش‌ها را روی دندان‌های شما نگه می‌دارند. اگرچه این بدان معنا نیست که ونیر کامپوزیت‌های دندان شل می‌شوند، اما خط باندینگ را مستعد آسیب، زوال و لکه می‌کنند. باید توجه کنید که الکل فقط در نوشیدنی‌ها یافت نمی‌شود. هنگام خرید دهانشویه یا خمیردندان، فهرست مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید تا ببینید آیا آن‌ها حاوی الکل هستند یا خیر، زیرا می‌توانند به اندازه مشروبات الکلی مضر باشند.

مسواک زدن

مسواک مناسب انتخاب کنید

مسواک زدن با مسواک مناسب برای سلامت دندان‌ها و طول عمر کامپوزیت‌های روی آن، معجزه می‌کند. بنابراین مسواکی را انتخاب کنید که خیلی سخت و زبر نباشد، زیرا مسواک زبر، سطح روکش‌های کامپوزیت را خراش می‌دهد و عمر آن‌ها را کوتاه می‌کند. همچنین باعث می‌شود به راحتی روی دندان‌های کامپوزیت شده لکه ایجاد شود. توصیه می‌کنیم برای تمیز کردن دندان‌های خود و مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان از یک مسواک نرم کمک بگیرید.

در مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان معاینات منظم دندانپزشکی را جدی بگیرید

پیشنهاد می‌کنیم، هر شش‌ماه یک بار برای چک‌آپ کامپوزیت دندان‌های خود به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید. همچنین اگر مشکل غیرمنتظره‌ای برای ونیر کامپوزیت دندان‌هایتان پیش آمد، هر چه سریع‌تر با کلینیک تماس بگیرید. چک‌آپ منظم کامپوزیت دندان به ما این امکان را می‌دهد که هرگونه مشکل روکش‌های شما را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی شناسایی کنیم، آن‌ها را ترمیم کنیم و لبخند شما را در بهترین حالت ممکن نگه داریم.

سوالات پرتکرار در مورد مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان

در اینجا به برخی از سوالات مهم و پرتکراری که در مورد  مراقبت‌ از کامپوزیت دندان پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

آیا بر روی دندان‌های کامپوزیت شده لکه ایجاد می‌شود؟

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند موجب ایجاد لکه بر روی ونیر کامپوزیت دندان شما شوند. اگر از نوشیدن قهوه یا چای لذت می‌برید، بهتر است آن‌ها را با نی بنوشید یا اینکه پس از صرف چای یا قهوه، دهان خود را با آب بشویید تا اثری از آن‌ها در دهان باقی نماند. همچنین لکه‌های نیکوتینی، خیلی سریع روی کامپوزیت دندان ایجاد می‌شوند. اگر سیگار می‌کشید و مصرف سیگارتان متوسط تا شدید است، روکش‌های پرسلن گزینه بهتری برای شما هستند، زیرا در برابر لکه مقاومت بیشتری دارند.

چگونه از آسیب دندان قروچه به کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

ونیر کامپوزیت‌های دندان عالی به نظر می‌رسند، اما به اندازه مینای طبیعی دندان قوی نیستند. اگر در هنگام شب دندان قروچه دارید یا فک‌های خود را فشار می‌دهید، بهتر است برای مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان، در هنگام خواب از محافظ دندان استفاده کنید. اگر اسپلینت‌های دندانی، مناسب دندان‌های شما نیستند، متخصصان کامپوزیت دندان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، ریتینرهای ارتودنسی مخصوص دندان‌های شما می‌سازند تا از کامپوزیت دندان‌های شما در برابر فشارهای ناخواسته و ناگهانی محافظت کنند.

ونیر کامپوزیت

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی به کامپوزیت دندان آسیب می‌رسانند؟

غذاهای سفت می‌توانند روی انتهای روکش فشار ایجاد کنند و باعث آسیب آن شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم از گاز زدن مستقیم به غذاهای سفت مانند یخ، ذرت، هویج خام و آجیل خودداری کنید. درعوض، می‌توانید آن‌ها را به قطعات کوچک خرد کنید. همچنین، اگر عادت به جویدن مداد، خودکار یا باز کردن بطری‌ها با دندان دارید، باید این عادت‌ها را کنار بگذارید، زیرا به کامپوزیت دندان آسیب می‌رسانند و ممکن است مجبور شوید، ونیر کامپوزیت خود را تعویض کنید.

کامپوزیت دندان در برابر لکه مقاوم است. با این حال، برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند ظاهر سفید مرواریدی آن‌ها را به مرور زمان لکه‌دار کنند. بنابراین بهتر است نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار را محدود کنید و در صورت امکان با نی آن‌ها را بنوشید.

سخن پایانی

 مراقبت های پس از درمان کامپوزیت دندان بسیار مهم است. باید دندان‌های خود را طبق روال گذشته مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک زدن صحیح روزانه و استفاده از محصولات مراقبت از دندان که توسط متخصصان کامپوزیت کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت توصیه می‌شوند، بسیار اهمیت دارد. بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد لکه می‌شوند، اجتناب کنید یا مصرف آن‌ها را محدود کنید اما اگر می‌خواهید تا جایی که ممکن است بیشتر دوام داشته باشند، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. در صورتی که در مورد نحوه مراقبت از کامپوزیت دندان، نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با ما تماس بگیرید.

5/5 - (13 امتیاز)

پیام بگذارید