ایمپلنت دندان

مراقبت پس از درمان ایمپلنت را جدی بگیرید

هنگامی که ایمپلنت دندان کاشته می‌شود، دندانپزشک یک برنامه مراقبتی به شما می‌دهد تا از ایمپلنت کاشته شده به خوبی نگهداری کنید. شما به بازدیدهای منظم لثه نیاز خواهید داشت. زیرا این مراجعات کلید حفظ سلامت ایمپلنت هستند. درست است که ایمپلنت زنده نیست، اما لثه و استخوان اطراف آن اگر سالم نباشند، ممکن است عفونی شده و منجر به شکست کاشت ایمپلنت شوند. همچنین ایمپلنت دارای خاصیت جذب شوک نیست، بنابراین اگر فشار زیادی به آن وارد شود ممکن است نتواند آن را تحمل کند و از جای خود تکان بخورد. بنابراین مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان بسیار مهم است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا مطلوب‌ترین نتیجه بدست آید. پزشکان باتجربه و دلسوز کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت شما را برای داشتن تجربه‌ ایمپلنت بدون دردسر و تجربه داشتن دندان جدید راهنمایی خواهند کرد.

مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت دندان

قرار دادن ایمپلنت دندان می‌تواند بسیار ساده باشد یا بسته به شرایط شما پیچیده شود. اما در هر دو حالت، مراقبت‌های بعد از عمل بسیار مهم است. در صورت رعایت دقیق دستورالعمل‌ها می‌توان درد غیرضروری و عوارض عفونت و تورم را به حداقل رساند. اباتمنت فلزی که از محل کاشت ایمپلنت بیرون زده است، درست مثل یک دندان باید تمیز شود. همچنین باید مراقب باشید که روی ایمپلنت در تمام مراحل بهبودی تا زمانی که تاج دندان روی آن قرار می‌گیرد، فشار وارد نکنید.

مراقبت‌های روزهای ابتدایی بعد از کاشت ایمپلنت

مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان در روزهای ابتدایی باید جدی گرفته شود تا روند بهبودی به سرعت طی شود و نتیجه مورد نظر بدست آید. بنابراین بلافاصله پس از جراحی:

• گاز استریلی که روی محل جراحی گذاشته شده را به مدت یک ساعت با دندان‌ها فشار دهید. پس از این مدت، گاز استریل را بردارید و آن را با یک گاز استریل جدید جایگزین کنید.
  • پس از جراحی، از شستشوی شدید دهان یا لمس ناحیه زخم خودداری کنید. این کار ممکن است لخته خونی ایجاد شده را از بین ببرد و باعث خونریزی مجدد شود.
  • برای به حداقل رساندن تورم، یک کیسه یخ را در کنار صورت خود، در محدوده‌ای که جراحی انجام شده، قرار دهید.
  • داروهای مسکن تجویز شده را در اسرع وقت مصرف کنید تا قبل از پایان اثر بی‌حس‌کننده موضعی، هضم و جذب شوند.
  • فعالیت‌های خود را در روز جراحی محدود کنید و زمانی که احساس راحتی کردید به فعالیت عادی خود ادامه دهید. زیرا اگر فعالیت زیاد داشته باشید، قلب شما شدیدتر می‌تپد و ممکن است در محل جراحی، خونریزی اتفاق بیفتد.
  • تحت هیچ شرایطی سیگار نکشید.

کمپرس آب

ورم بعد از ایمپلنت را چگونه کنترل کنیم؟

• تورمی که پس از کاشت ایمپلنت انتظار می‌رود، معمولاً متناسب با عمل جراحی است. قرار دادن ایمپلنت دندان، اغلب تورم زیادی ایجاد نمی‌کند، بنابراین ممکن است اصلاً نیازی به استفاده از کمپرس یخ نباشد.
  • برای مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان، اگر تورمی پس از عمل ایجاد شد بهتر است کمپرس یخ را در قسمت بیرونی صورت و در سمت آسیب دیده قرار دهید. تورم تا روز بعد از عمل آشکار نمی‌شود و ۲ تا ۳ روز بعد از عمل به حداکثر خود نمی‌رسد.
  • تورم ممکن است با استفاده فوری از کیسه یخ به حداقل برسد. اگر کیسه مخصوص کمپرس یخ ندارید، می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی پر از یخ یا یک کیسه نخودفرنگی یا ذرت یخ‌زده پیچیده شده در یک پارچه نخی تمیز استفاده کنید.
  • کیسه یخ را باید ۲۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس ۲۰ دقیقه آن را بردارید و این عمل را چندین بار طی ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی تکرار کنید. زیرا بعد از ۲۴ ساعت، کمپرس یخ اثر مفیدی نخواهد داشت.
  • ۳۶ ساعت پس از جراحی، استفاده از گرمای مرطوب در کنار صورت و در ناحیه آسیب دیده، ممکن است به کاهش تورم ایجاد شده کمک کند.
  • اگر تورم یا سفتی فک برای چند روز ادامه داشته باشد، دلیلی برای نگرانی نیست. تورم نرم و پف‌کرده که می‌توانید آن را با انگشت خود به پایین فشار دهید، بسیار طبیعی است.
  • تورم قرمز روشن که سفت و داغ است و ساعت به ساعت بزرگتر می‌شود و با فشار انگشت فرورفته نمی‌شود، نشان‌دهنده عفونت است. عفونت معمولاً حدود ۳ تا ۴ روز پس از جراحی ایجاد می‌شود، یعنی زمانی که انتظار دارید تورم کاهش یابد. اگر این اتفاق افتاد، حتما با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان برای کنترل درد

• درد یا ناراحتی پس از جراحی ممکن است تا ۴ یا ۵ روز ادامه داشته باشد. برای مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان، در این مدت دندانپزشک برای شما داروهای مسکن تجویز می‌کند. اگر پس از ۴ روز هنوز به داروهای مسکن برای کاهش درد نیاز داشتید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و وضعیت خود را با او در میان گذارید.
  • بسیاری از داروهای ضد درد می‌توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند. بهتر است قبل از مصرف داروهای مسکن با نسخه یا بدون نسخه (به ویژه آسپرین یا ایبوپروفن) مواد غذایی مانند ماست، بستنی، پودینگ یا سس سیب مصرف کنید.
  • برای مهار درد شدید، علاوه بر مسکن، قرص‌های تجویز شده برای درد را طبق دستور دندانپزشک خود، هر ۴ ساعت یکبار مصرف کنید.
  • اگر از داروهای مسکن با نسخه استفاده می‌کنید، رانندگی نکنید.

توضیح دندان پزشک برای بیمار مستعد ایمپلنت

درجه حرارت بدن پس از عمل ایمپلنت چقدر باید باشد؟

• داشتن نیم‌درجه تب به مدت ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی ایمپلنت، طبیعی است. این تب نشان‌دهنده پاسخ ایمنی بدن شما به باکتری‌های معمولی است که در دهان وجود دارند. همچنین تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد ممکن است ۶ تا ۸ ساعت پس از جراحی وجود داشته باشد، اما بیشتر از آن طبیعی نیست.
  • برای مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان، مصرف قرص مسکن، هر ۴ تا ۶ ساعت به تعدیل دمای بدن کمک می‌کند.
  • دمای بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد، چند روز پس از جراحی، به خصوص اگر همراه با تورم و افزایش درد باشد، معمولاً نشان‌دهنده عفونت است. اگر این اتفاق افتاد، باید با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید تا دستورالعمل‌های لازم را دریافت کنید.

تغذیه در روزهای ابتدایی بعد از کاشت ایمپلنت

• در طول مرحله بهبودی، غذاها را با استفاده از دندان‌های طبیعی خود بجوید و روی ایمپلنت هیچ فشاری وارد نکنید.
  • به مقدار زیاد، مایعات بنوشید. به خصوص روز اول سعی کنید ۵ تا ۶ لیوان مایعات بنوشید.
  • با لیوان یا فنجان نوشیدنی‌ها را بنوشید و از نی استفاده نکنید. زیرا حرکت مکیدن، لخته خون ایجاد شده را جابجا می‌کند و خونریزی دوباره شروع می‌شود.
  • تا زمانی که اثر بی‌حسی موضعی از بین نرفته است، از مصرف مایعات یا غذای داغ خودداری کنید، زیرا ممکن است موجب سوختگی ناحیه دهان شود.
  • غذای نرم مانند سوپ، تخم مرغ، پاستا و مایعاتی مانند آب، آبمیوه و بستنی را می‌توان پس از جراحی مصرف کرد.
  • بهتر است چند روز اول، تعداد وعده‌های غذایی خود را زیاد کنید و از حجم آن‌ها بکاهید. زیرا خوردن چند وعده غذایی کوچک، آسان‌تر از سه وعده غذایی حجیم است.

ورزش کردن پس از ایمپلنت دندان

• برای دیدن نتیجه بهتر و مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان، باید فعالیت‌های بدنی خود را به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت پس از جراحی به حداقل برسانید.
  • ممکن است با انجام فعالیت بدنی مانند ورزش خونریزی رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد، باید ورزش را قطع کنید.
  • به دلیل اینکه در روزهای ابتدایی پس از عمل ایمپلنت، رژیم غذایی تغییر می‌کند و ممکن است بدن ضعیف شود، توصیه می‌کنیم، در این روزها ورزش را محدود کنید.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌خواهیم بهبودی شما تا حد امکان آرام و دلپذیر باشد. بسیار مهم است که این دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید. اگر نگرانی یا سؤالی در مورد مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان و روند بهبودی خود دارید، حتما با ما تماس بگیرید. متخصصان ایمپلنت ما با صبر و حوصله به صحبت‌های شما گوش می‌دهند و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند. همچنین در صورتی که به حضور شما در کلینیک نیاز باشد، یک نوبت ویزیت فوری برایتان تعیین می‌شود.