پرش لینک ها
ترمیم دندان

مراقبت پس از درمان ترمیم دندان چگونه است؟

درمان ترمیم دندان یا همان پر کردن دندان، برای رفع آسیب‌های دندانی مثل پوسیدگی یا شکستگی انجام می‌شود. بدون ترمیم دندان، دندان پوسیده یا شکسته می‌تواند منجر به دندان درد، بوی بد دهان، عفونت و یا حتی از دست‌دادن دندان شود. پر کردن دندان ممکن است با آمالگام یا کامپوزیت انجام شود. اما در هر صورت مراقبت پس از درمان ترمیم دندان بسیار مهم است، زیرا عدم توجه به نکات مراقبتی پس از پر کردن دندان، می‌تواند موجب شود تا درمان، تاثیر کافی نداشته‌باشد. به‌همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

برای بهبودی و مراقبت پس از درمان ترمیم دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

نحوه مراقبت پس از درمان ترمیم دندان، بسیار مهم است. اگر بعد از هر درمان دندانپزشکی به‌درستی از دندان‌های خود مراقبت کنید، می‌توانید از نتایج مفید و موثر بلندمدت آن بهره‌مند شوید. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا پس از ترمیم دندان، خیلی خوب از آن‌ها مراقبت کنید و به این زودی نیازی به پرکردن مجدد نداشته باشید.

تا برطرف شدن بی‌حسی، با احتیاط عمل کنید

پس از ترمیم دندان، ممکن است چند ساعت طول بکشد تا اثر بی‌حسی موضعی به‌طور کامل از بین برود. درحالی‌که دهان هنوز بی‌حس است، بسیار مهم است که مراقب باشید. از آنجایی‌که نواحی بی‌حس شده احساس درد وجود ندارد، ممکن است به‌طور تصادفی به لثه، زبان، لب‌ها یا دندان‌های خود آسیب برسانید. همچنین، بهتر است تا زمان رفع بی‌حسی از خوردن غذا خودداری کنید تا بخشی از دهان خود را به اشتباه گاز نگیرید و به خودتان آسیب نرسانید. اگر بی‌حسی بیشتر از آنچه که دندانپزشک به شما گفته است طول کشید، حتماً با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

با احتیاط غذا را بجوید

برای مراقبت پس از درمان ترمیم دندان، تا ۲۴ ساعت پس از ترمیم، با احتیاط غذا بخورید. این احتیاط به‌ویژه در هنگام جویدن با دندانی که با آمالگام ترمیم شده، بسیار مهم است. هر نوع ترمیم دندان بلافاصله پس از اتمام درمان، تکمیل نمی‌شود. بنابراین مراقب خوردن مواد غذایی سفت مانند سیب و هویج باشید. اگر می‌خواهید خوراکی سفتی را گاز بزنید، این کار را با طرف دیگر دهان انجام دهید.

وقتی غذایی را با دندان ترمیم‌شده می‌جوید، ممکن است متوجه شوید که در دندان درمان‌شده و شاید دندان‌های اطراف حساسیت وجود دارد. همچنین ممکن است به فشار، گرما یا سرما حساس باشد. این علامت پس از ترمیم دندان طبیعی است و معمولاً طی چند روز یا چند هفته از بین می‌رود. اگر نگران هستید، با دندانپزشک خود در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت صحبت کنید.

مسواک زدن

مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

بسیاری از افراد پس از ترمیم دندان، در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مردد هستند، اما باید قبل از خواب حتما این کار را انجام دهند. اگر چه ممکن است کمی درد وجود داشته باشد، اما همچنان لازم است به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. برای جلوگیری از ناراحتی، مسواک بسیار نرم را امتحان کنید.

دهان خود را شستشو دهید

به بیماران توصیه می‌شود، پس از ترمیم دندان، دهان خود را شستشو دهند. شستشوی دهان با آب نمک یا دهانشویه ملایم بدون الکل پس از ترمیم دندان، می‌تواند برای پاکسازی دهان مفید باشد. علاوه‌براین، بوی بد دهان، که ممکن است ناشی از عمل ترمیم دندان باشد را کاهش می‌دهد.

داروی ضد التهاب مصرف کنید

برخی از بیماران پس از درمان ترمیم دندان، ناراحتی و درد جزئی را تجربه می‌کنند که کاملا طبیعی است. این درد معمولا بیش از یک یا دو روز طول نمی‌کشد، با این‌حال، بیماران می‌توانند با داروهای ضد التهابی بدون نسخه آن را درمان کنند. این اقدام باعث کاهش تورم می‌شود و در عین‌حال به تسکین درد نیز کمک می‌کند.

سیگار نکشید

بلافاصله پس از ترمیم دندان و درحالی‌که هنوز قسمتی از دهان بی‌حس است، سیگار نکشید. زیرا می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و آسیب‌پذیری بدن را در برابر عفونت‌ها، افزایش می‌دهد.

دندان درد

تفاوت مراقبت از دندان ترمیمی با کامپوزیت با دندان پرشده با آمالگام

دستورالعمل‌های مراقبت پس از درمان ترمیم دندان برای هر دوی آن‌ها تقریبا یکسان است. فقط در برخی موارد، تفاوت‌های جزئی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • برخلاف ترمیم دندان با آمالگام، به محض از بین‌رفتن بی‌حسی، می‌توانید با خیال راحت با دندانی که با کامپوزیت ترمیم شده، غذا بجوید. درحالی‌که اگر ترمیم با آمالگام انجام شده باشد، باید ۲۴ ساعت صبر کنید و در این فاصله فقط غذای نرم بخورید.

سوالات متداول در مورد مراقبت پس از درمان ترمیم دندان

در این قسمت به سوالات پرتکرار در مورد مراقبت پس از درمان ترمیم دندان پاسخ می‌دهیم.

دندان شما ممکن است پس از ترمیم به گرما، سرما یا فشار حساس باشد. این مسئله کاملا طبیعی است. علائم احتمالی حساسیت به گرما، سرما یا فشار در عرض چند روز تا چند هفته از بین می‌رود. در موارد بسیار نادر، این حساسیت می‌تواند بیش از چند هفته طول بکشد. تا زمانی‌که دندان‌ها یا لثه‌های شما رو به بهبودی می‌روند، همه چیز خوب است و نیازی به نگرانی نیست.

شاید بافت لثه در طول عمل ترمیم دندان تحریک شده باشد و ممکن است برای چند روز درد خفیفی داشته باشید. محل تزریق داروی بی حسی نیز ممکن است دردناک باشد. برای تسکین این دردها می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اما اگر درد فروکش نکرد، در اسرع وقت با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

سخن پایانی

به‌خاطر داشته‌باشید که توجه به مراقبت پس از درمان ترمیم دندان بسیار مهم است. با ملایمت با دهان و دندان‌های خود رفتار کنید، اما برنامه منظم تمیز کردن دهان و دندان را فراموش نکنید. رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد پوسیدگی و حفره دندان در آینده جلوگیری کند. اگر سوالی این زمینه داشتید، دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، پاسخگوی شما خواهند بود.

4.7/5 - (15 امتیاز)

پیام بگذارید

  1. ممنون از مقاله خوبتون