جراحی دندان

مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان

اگر دندان عقل نهفته دارید یا یکی از دندان‌هایتان به‌شدت پوسیده است به‌گونه‌ای که امکان نجات آن وجود ندارد، ممکن است نیاز باشد که آن را بکشید. کشیدن دندان، شامل برداشتن کل دندان، تحت بی‌حسی موضعی یا عمومی است که بسته به وضعیت آن، ممکن است نیاز به جراحی نیز داشته باشد. اگرچه کشیدن دندان یک روش ایمن و ساده است، اما دوره نقاهت اولیه پس از جراحی، می‌تواند بین یک تا دو هفته طول بکشد. اگر از دستورالعمل‌های متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، پیروی کنید، می‌توانید روند بهبودی خود را تسریع کنید. در این راهنما می‌خواهیم نکات مهم مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان را به شما ارائه کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان چگونه است؟

اگرچه مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان، بستگی به نحوه انجام آن دارد، اما می‌توان انتظار داشت که بهبودی کامل، دو هفته طول بکشد. در این مدت، مهم است که لخته خون را در حفره دندان نگه دارید. زیرا این لخته به هر دلیلی برداشته شود، می‌تواند یک حفره خشک ایجاد کند که بسیار دردناک است. با گذشت زمان، بافت لثه و استخوان در حفره خالی دندان، رشد کرده و بسته می‌شود. پس از آن می‌توانید به روال عادی خوردن و نوشیدن بازگردید. با این‌حال به‌خاطر داشته باشید، از آنجایی‌که در حال‌حاضر یک شکاف در محل دندان خارج شده شما وجود دارد، ممکن است دندان‌های دیگر شما کمی جابجا شوند یا امکان دارد در جویدن مشکل داشته باشید.

استراحت کنید

استراحت کافی پس از کشیدن دندان، بسیار مهم است. از انجام فعالیت‌های شدید و انجام کارهایی که نیاز به خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین دارد، خودداری کنید زیرا این کارها می‌توانند فشار خون را در سر شما افزایش دهد و منجر به خونریزی در محل جراحی شود.

شما می‌توانید تورم و خونریزی بعد از جراحی را با استراحت کردن کنترل کنید. البته یادتان باشد که بهتر است هنگام خوابیدن، زیر سر خود را کمی بالاتر بیاورید تا چرک و خون از محل کشیدن دندان خارج شوند و التهاب کاهش پیدا کند.

غذاهای نرم بخورید

یک رژیم‌ غذایی غنی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را برای تقویت بازسازی سلولی و بهبود زخم فراهم می‌کند. با این‌حال، اجتناب از غذاهای سفت، ترد یا جویدنی در طول دوره بهبودی، برای مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان و به حداقل رساندن تحریک حفره خالی دندان ضروری است.

یک رژیم غذایی نرم به شما این امکان را می‌دهد که بدون آسیب رساندن به بافت نرم اطراف محل کشیدن دندان، مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید. برای چند روز اول بعد از عمل، اسموتی‌های میوه، سوپ یا آبگوشت ولرم، ماست، بلغور جو دوسر، تخم‌مرغ همزده، آووکادوی له‌شده و ماهی نرم مانند تیلاپیا، گزینه‌های عالی و مغذی هستند.

از سیگار کشیدن و یا استفاده از نی برای نوشیدن خودداری کنید

نوشیدن از طریق نی یا سیگار کشیدن، باعث ایجاد فشار در دهان شما می‌شود که می‌تواند لخته خونی که در حفره دندان ایجاد شده را از بین ببرد. اگر لخته خون از بین برود، در خطر ابتلا به یک عارضه دردناک به نام حفره خشک قرار می‌گیرید. حفره خشک می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید، تحلیل رفتن استخوان فک و آسیب به اعصاب شود.

کمپرس یخ

سرما درمانی را در مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان امتحان کنید!

تورم بعد از جراحی می‌تواند تا یک هفته پس از کشیدن دندان ادامه داشته باشد و حدود روز سوم به اوج خود برسد. اما تورم بیش از حد، ممکن است روند بهبودی را مختل کند و زمان بهبودی شما را به درازا بکشاند.

متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت برای مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان توصیه می‌کنند، تورم را با قرار دادن یک کیسه یخ روی قسمت آسیب‌دیده صورت خود به‌طور متناوب و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه مدیریت کنید. سرما نه تنها جریان خون را برای کاهش تورم، کند می‌کند، بلکه باعث بی‌حس شدن ناحیه مورد نظر می‌شود و ناراحتی شما تسکین می‌‌دهد. سرمادرمانی معمولاً فقط در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی موثر است.

از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید

هنگامی که اثر داروی بی‌حسی از بین رفت، ممکن است در محل جراحی و کشیدن دندان احساس ناراحتی کنید. این ناراحتی و احساس درد باید پس از چند روز برطرف می‌شود و می‌توانید در طول این مدت، درد و ناراحتی خود را با داروهای ضدالتهابی بدون نسخه کنترل کنید.از این داروها برای بیش از سه روز متوالی استفاده نکنید و دوز توصیه شده توسط پزشک را مصرف کنید. اگر درد ادامه داشت، ممکن است نشانه یک مشکل زمینه‌ای مانند عفونت یا خشکی حفره باشد که در این‌صورت باید فوراً با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

جراحی دندان

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

اگرچه نمی‌توانید محل خارج شدن دندان را برای یک تا دو روز پس از عمل، مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، اما این امکان وجود دارد که با شستشوی دهان خود با محلول آب نمک، بقایای غذا را پاک کرده و از عفونت جلوگیری کنید. صبح، عصر و بعد از غذا به آرامی محلول را در دهان بچرخانید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌های دیگر را دوبار در روز فراموش نکنید. اما برای جلوگیری از تحریک حفره دندان، از شستشوی دهان با دهانشویه‌های حاوی الکل خودداری کنید.

سوالات متداول درباره مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان

در این قسمت به برخی از سوالات پرتکرار در مورد مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان پاسخ می‌دهیم.

در ۲۴ ساعت اول، اصلا نباید دهان خود را بشویید. زیرا مهم است که اجازه دهید حفره دندان یک بهبودی نسبی پیدا کند و لخته در آن ایجاد شود. همچنین باید مراقب باشید که لخته خون از حفره خارج نشود، زیرا می‌تواند روند بهبودی را مختل کند.

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که ممکن است در روز اول خونریزی خفیفی وجود داشته باشد. بسیاری از بیماران، نگران میزان خونریزی هستند. به دلیل اینکه مقدار کمی خون با مقدار زیادی بزاق مخلوط می‌شود، بنابراین ممکن است به‌نظر برسد که خونریزی زیاد است.اگر متوجه خونریزی شدید، دهان خود را آبکشی نکنید، بلکه یک گاز استریل روی محل حفره دندان قرار دهید و به مدت حداقل ۱۵ دقیقه آن را محکم گاز بگیرید. اگر بعد از یک یا دو ساعت خونریزی متوقف نشد، با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

مهم است که از داروهای حاوی آسپرین استفاده نکنید، زیرا می‌توانند باعث خونریزی بیشتر شوند. همچنین مبتلایان به آسم باید از مصرف ایبوپروفن اجتناب کنند.

پس از کشیدن دندان و بعد از یک دوره بهبودی یک تا دو هفته‌ای، اگر مشکل خاصی نباشد، می‌توانید به رژیم غذایی خود بازگردید. استخوان و بافت لثه جدید در محل خارج شدن دندان نیز رشد خواهند کرد. با این‌حال، مراقبت پس از درمان جراحی و کشیدن دندان بسیار مهم است. بنابراین به توصیه‌های دندانپزشک خود حتما توجه کنید و آن‌ها را جدی بگیرید. اگر درد و ناراحتی شما ادامه پیدا کرد یا احساس کردید که اتفاق غیرعادی در حفره دندان، رخ داده است، هرچه سریعتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.