پرش لینک ها
عصب دندان

مراقبت پس از درمان ریشه چگونه است؟

درمان ریشه که در اصطلاح عامه به آن عصب‌کشی نیز می‌گویند، یک عمل حساس و سخت است که شامل تمیزکردن محفظه داخلی ریشه دندان یا همان کانال‌های دندان می‌شود. به‌همین دلیل، داشتن درد پس از این عمل، کاملا طبیعی است. درد پس از عصب‌کشی، نباید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، زیرا این روش درمانی برای کمک به بهبود درد ناشی از شکستگی یا پوسیدگی دندان است. در صورت ادامه ناراحتی، شاید دندان شما نیاز به درمان ریشه مجدد داشته باشد یا اینکه دندانپزشک، راهکارهای دیگری را برای تسکین درد بکار می‌گیرد. دندانپزشکان متبحر کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت پس از درمان ریشه بیماران توصیه‌هایی به آن‌ها خواهند کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد مراقبت پس از درمان ریشه صحبت کنیم.

بعد از درمان ریشه چه انتظاری باید داشت؟

هنگامی‌که درمان ریشه یا عصب‌کشی انجام می‌شود، دندان شما پاکسازی عمیقی را تجربه می‌کند که می‌تواند بلافاصله پس از عمل، دهان را حساس کند. داشتن کمی درد، طبیعی و قابل انتظار است. متخصصین درمان ریشه کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، دندان شما را به‌طور موقت پر می‌کنند تا زمانی‌که روکش آن آماده شود. پس از آماده شدن روکش به کلینیک مراجعه می‌کنید تا تاج مصنوعی در محل خود قرار داده شده و ثابت شود.

بیشتر بیماران تنها به ۱ تا ۲ روز زمان نیاز دارند تا دردشان کاهش پیدا کند. همچنین پس از عمل درمان ریشه، کم‌کم اثر داروی بی‌حسی از بین می‌رود. در این حالت ممکن است به‌دلیل باز ماندن طولانی‌مدت دهان در فک خود احساس درد و ناراحتی کنید که جای نگرانی نیست و پس از چند ساعت بهبود می‌یابد.

برای مراقبت پس از درمان ریشه آیا به داروهای ضد درد نیاز است؟

داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن سدیم می‌توانند درد و  ناراحتی را کاهش دهند. برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف یکی از مسکن‌های فوق، قبل از ازبین‌رفتن داروی بی‌حسی و ادامه استفاده از آن به مدت ۱ یا ۲ روز طبق دستورالعمل روی برچسب دارو، می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای درد شما را پس از درمان ریشه کاهش دهد.

اگر درد زیادی دارید، ممکن است دندانپزشک، یک داروی مسکن قوی‌تر برای شما تجویز کند. توجه کنید که این داروها هرگز نباید همراه با الکل، آنتی‌هیستامین‌ها، آرام‌بخش‌ها، شل‌کننده‌های عضلانی یا هر عامل دیگری که سیستم عصبی مرکزی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، مصرف شوند. زیرا مسکن‌های قوی، اثرات این داروها را بر روی مغز افزایش می‌دهند و عوارض خطرناکی در پی دارند. به یاد داشته‌باشید که هنگام مصرف آرام‌بخش‌ها یا مسکن‌های قوی نباید رانندگی، یا در هر نوع فعالیتی که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد، شرکت کنید.

عصب کشی دندان

آیا پس از عصب‌کشی برای مراقبت پس از درمان ریشه به آنتی بیوتیک نیاز است؟

در بیشتر موارد، پس از درمان ریشه نیازی به آنتی‌بیوتیک نیست. اما در صورتی‌که متخصصین کلینیک دکتر آیت تشخیص دهند به آنتی‌بیوتیک نیاز دارید، برای مراقبت پس از درمان ریشه، آن را برای شما تجویز خواهند کرد که باید قبل از عصب‌کشی مصرف کنید. همچنین گاهی اوقات دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از درمان ریشه به مصرف آنتی‌بیوتیک ادامه دهید.

اگرچه این اتفاق نادر است، اما آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث اسهال شدید و مداوم شوند. از طرف دیگر این داروها ممکن است با داروهای ضد بارداری خوراکی تداخل داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط از روش‌های جایگزین پیشگیری از بارداری استفاده شود.

چه زمانی باید با متخصص درمان ریشه تماس بگیرید؟

درصورتی‌که پس از عصب‌کشی، دچار یکی از علائم زیر شدید، حتما با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید چراکه مراقبت پس از درمان ریشه یکی از خدمات این کلینیک است.

  • جویدن شما ناراحت‌کننده است.
  • درد یا فشار شدید که بیش از چند روز طول کشیده است.
  • به داروها واکنش آلرژیک دارید.
  • تورم صورت و دهان شما، پس از گذشت یک یا دو روز فروکش نکرده است.
  • پرکردگی موقت دندان‌تان افتاده است.
  • شما هنوز دارای همان علائم قبل از درمان ریشه دندان هستید، مانند تورم یا درد در لثه‌ها.

اندو

بعد از درمان ریشه چه غذاهایی می‌توانیم بخوریم؟

توصیه می‌کنیم برای مراقبت پس از درمان ریشه، بعد از عمل عصب‌کشی، غذاهای نرم بخورید تا از تحریک محل درمان جلوگیری کنید و اجازه دهید، دهان شما هرچه زودتر بهبود یابد. احتمالاً بعد از یک عمل طولانی دندانپزشکی، گرسنه خواهید شد، اما باید تا زمانی‌که اثر داروی بی‌حسی کاملاً از بین نرفته، از خوردن غذا پرهیز کنید تا به‌طور تصادفی ناحیه‌ای را که هنوز بی‌حس است، گاز نگیرید.

خوشبختانه، غذاهای نرم گوناگونی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم:

  • تخم مرغ
  • ماست
  • اسموتی
  • پوره سیب‌زمینی
  • میوه رسیده، کنسرو شده یا پخته شده
  • پاستا و رشته فرنگی
  • سبزیجات پخته شده
  • نان نرم
  • ماست

چه غذاهایی را نباید پس از پس از درمان ریشه بخوریم؟

از خوردن غذاهای سفت و چسبنده که می‌توانند پرکردگی موقتی را از بین ببرند یا به درمان انجام شده آسیب بزنند، خودداری کنید. از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا سرد بپرهیزید. ممکن است حساسیت به دما را در لثه یا دندان خود تجربه کنید، بنابراین بهتر است غذاها را در دمای ملایم مصرف کنید.

غذاهایی که نباید بعد از درمان ریشه مصرف کنید عبارتند از:

  • غذاهای چسبنده مانند تافی، آدامس و آب‌نبات که می‌توانند پرکردگی موقت شما را بیرون بکشند.
  • غذاهای سفت مانند آب‌نبات و تکه‌های یخ که خطر شکستن دندان شما را به همراه دارند.
  • غذاهای بسیار گرم یا سرد که ممکن است نواحی حساس را تحریک کرده یا باعث درد شوند.

سوالات متداول در مورد مراقبت پس از درمان ریشه

در این قسمت به بررسی سوالات پرتکرار مراقبت پس از درمان ریشه می‌پردازیم و پاسخ‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌کنیم.

بله، شما می‌توانید پس از درمان ریشه دندان، روال عادی بهداشت دهان و دندان خود را از سر بگیرید، اگرچه باید حداقل ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پس از عمل صبر کنید تا مطمئن شوید که پرکردگی موقت، کاملا سفت شده است.

پس از درمان ریشه نیازی به استراحت نیست، اما قبل از انجام ورزش باید صبر کنید تا اثر بی‌حس‌کننده موضعی کاملاً از بین برود.

برای چند روز پس از عمل درمان ریشه، دندان شما ممکن است حساس باشد یا احساس درد مبهم داشته باشد، اما این امر موقتی است. توصیه می‌کنیم برای تسکین درد از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

خیر، دندان شما پس از درمان باز نیست و تا زمان آماده شدن روکش، دندانپزشک یک پرکردگی موقت برای آن انجام می‌دهد تا از عفونت مجدد و آسیب‌دیدگی دندان محافظت شود.

بله، شما باید برای ترمیم دائمی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.  همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت برای ترمیم دائمی با شما تماس خواهند گرفت.

سخن پایانی

بعد از عمل درمان ریشه برای غذا خوردن صبر کنید تا بی‌حسی دهان‌تان از بین برود تا گونه یا زبان خود را گاز نگیرید. تا زمانی‌که دندان درمان‌شده به‌طور کامل توسط دندانپزشک ترمیم نشده است، روی آن فشار وارد نکنید تا از آسیب‌دیدن آن جلوگیری شود. به‌خاطر داشته باشید که برای تمیز نگه‌داشتن ناحیه درمان شده و جلوگیری از عفونت، هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دندان عصب‌کشی شده که به‌درستی درمان و ترمیم شده باشد، می‌تواند به اندازه دندان‌های طبیعی شما دوام بیاورد. اگر سوالی در مورد مراقبت پس از درمان ریشه دارید با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

5/5 - (12 امتیاز)

پیام بگذارید