پرش لینک ها

کامپوزیت دندان چیست؟

روکش‌های دندان، پوسته‌های نازکی هستند که روی دندان‌های طبیعی شما قرار می‌گیرند تا ظاهر آن‌ها را بهبود ببخشند. کامپوزیت دندان یا ونیر کامپوزیت، یکی از انواع این روکش‌هاست که برای بهبود رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا لبخندی زیباتر و دلپذیرتر به شما هدیه دهد. می‌توان از آن‌ها برای برطرف کردن شکستگی‌های جزئی و ترک‌های دندان استفاده کرد. اما اینکه ونیر کامپوزیت، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد که در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت بررسی و مشخص می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد کامپوزیت دندان به صورت جامع و کامل صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید تا انتها با ما همراه باشید.

ونیرکامپوزیت

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت یک پوسته نازک است که برای پوشاندن عیوب در شکل، اندازه یا رنگ دندان شما طراحی می‌شود. این ترمیم زیبایی از یک ماده رزین کامپوزیت خاص ساخته شده است. رزین کامپوزیت معمولاً برای سایر ترمیم‌های دندانپزشکی مانند پرکردن و باندینگ دندان نیز استفاده می‌شود. این رزین همرنگ دندان است و نتایجی واقعی ایجاد می‌کند و لبخند زیبا را به چهره شما باز می‌گرداند. همچنین، از آنجایی که کامپوزیت دندان کم‌تهاجمی است، معمولاً در حین یا بعد از انجام آن، احساس ناراحتی نمی‌کنید.

اگر بر روی دندان‌های خود لکه‌های دائمی دارید که ناشی از تتراسایکلین، فلوئوروزیس، آملوژنز ناقص است، ونیر کامپوزیت می‌تواند یک راهکار مناسب برای از بین بردن این لکه‌ها باشد. همچنین دندان‌هایی که شکسته یا فرسوده هستند یا شکل غیرطبیعی دارند نیز کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت دندان هستند.

مزایای استفاده از ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت مزایای بسیاری دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سریع و آسان است

یکی از مزایای بزرگی که با انتخاب کامپوزیت دندان از آن لذت می‌برید، کارایی آن است. کل این روش فقط به یک جلسه نیاز دارد و تنها ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. بنابراین به راحتی و تنها در عرض چند ساعت، می‌توانید یک لبخند جدید و زیبا تجربه کنید. همچنین، این نوع ترمیم دندان نیاز به سپری کردن دوران نقاهت ندارد. یعنی پس از اینکه از مطب دندانپزشک خارج شدید، آماده هستید تا به زندگی عادی خود بازگردید. در واقع با انتخاب ونیر کامپوزیت در زمان صرفه‌جویی می‌کنید.

علاوه بر این، کل روند درمان غیر تهاجمی و بدون درد است. قبل از انجام ترمیم ونیر کامپوزیت، دندان‌ها نیاز به آماده‌سازی خاصی ندارند. زیرا این روش شامل یک فرآیند ساده دندانپزشکی زیبایی است که رزین کامپوزیت روی دندان‌های شما اعمال می‌شود.

قابل ترمیم است

با گذشت زمان، روکش‌های کامپوزیت ممکن است آسیب ببینند. در صورتی که کامپوزیت دندان‌های شما آسیب دید، لازم نیست آن‌ها را تعویض کنید. دندانپزشک زیبایی می‌تواند به راحتی آن‌ها را ترمیم کند. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد این نوع روکش‌ها دندانی این است که واقعاً قابل ترمیم هستند. هنگامی که بخشی از روکش‌های شما شکسته یا کنده می‌شود، می‌توان رزین کامپوزیت بیشتری اضافه کرد و روی ناحیه آسیب‌دیده قالب‌گیری کرد تا ونیر دندان را به حالت اولیه خود بازگرداند.

کامپوزیت دندان مقرون‌بصرفه است

احتمالاً بهترین مزیتی که می‌توانید با انتخاب ونیر کامپوزیت از آن بهره‌مند شوید، مقرون‌بصرفه بودن آن است. این روش دندانپزشکی می‌تواند تمام نگرانی‌های شما را در مورد داشتن یک لبخند زیبا، با هزینه‌ای اندک و به طور موثر برطرف کند. همچنین به دلیل قابلیتی که برای برطرف کردن چندین مشکل دندان به طور همزمان دارد، می‌توانید مقداری زیادی از هزینه‌های خود را کاهش دهید، زیرا نیازی به انجام درمان‌های دیگر نخواهید داشت.

قبل و بعد کامپوزیت

معایب استفاده از ونیر کامپوزیت

علاوه بر مزایایی که ونیر کامپوزیت دارد، دارای معایبی نیز هست که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

راحت‌تر لکه‌دار می‌شود

ونیر کامپوزیت به دلیل جنس ماده‌ای که از آن ساخته شده، راحت‌تر لکه‌دار می‌شود، اما می‌توان آن‌ را به طور منظم پرداخت و تمیز کرد. رژیم غذایی و عادات فرد تاثیر زیادی در شدت لکه‌دار شدن کامپوزیت دندان دارد

امکان سفید کردن آن وجود ندارد

ونیر کامپوزیت را نمی‌توان سفید کرد. اما این در مورد هر نوع ترمیم دندان از جمله لمینت نیز صادق است. فرد متقاضی ابتدا باید دندان‌های خود را سفید کرده و سپس کامپوزیت دندان را انجام دهد. پس از آن می‌توان رنگ روکش‌ها را با دندان‌های سفیدشده مطابقت داد.

زمان انجام ونیر کامپوزیت ممکن است طولانی شود

ممکن است مجبور شوید برای مدت طولانی روی صندلی دراز بکشید تا دندانپزشک با دقت لایه‌های کامپوزیت را روی دندان‌های شما اعمال کند و سپس در انتها آن‌ها را پولیش بزند. این فرآیند بین ۳ تا ۵ ساعت، زمان نیاز دارد.

طول عمر کمی دارد

انتظار می‌رود که روکش‌های کامپوزیت پس از گذشت ۵ سال، نیاز به تعویض داشته باشند. زیرا پس از این مدت شروع به ساییدگی و ترک‌خوردگی می‌کنند و روی آن‌ها ممکن است لکه ایجاد شود.

مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان

دندانپزشک کامپوزیت دندان را با تمیز کردن کامل دندان‌های شما آغاز می‌کند. پس از آن ممکن است نیاز به برداشتن یک لایه نازک از مینای دندان باشید تا مواد به دندان شما بچسبد. گاهی اوقات اگر دندان‌ها فقط به تغییر شکل یا تغییر رنگ جزئی نیاز داشته باشند، تراشیدن آن‌ها لازم نیست.

بسته به اینکه دندانپزشک از  روش ونیر کامپوزیت مستقیم یا غیرمستقیم برای دندان‌های شما استفاده می‌کند، فرآیند بعد از آن متفاوت است. تفاوت اصلی بین ونیر کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم، در روش انجام آن‌هاست، مگر نه در هر دو از مواد یکسانی استفاده می‌شود. برای اطلاع از اینکه کدام روش کامپوزیت برای شما مناسب است، می‌توانید یک جلسه رایگان با متخصصان کامپوزیت در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت داشته باشید، تا پس از بررسی‌های لازم،  بهترین راه حل  به شما پیشنهاد شود.

ونیر کامپوزیت مستقیم

قبل از انجام ونیر کامپوزیت مستقیم، دندانپزشک مینای دندان را در صورت نیاز می‌تراشد و آن‌ها را اچ می‌کند. سپس از یک لایه چسب برای چسباندن رزین کامپوزیت به دندان‌های شما استفاده می‌کند. پس از این مرحله لایه‌های نازکی از رزین کامپوزیت را بر روی سطوح دندان قرار می‌دهد. سپس آن را با نور LED سخت می‌کند.

ونیر کامپوزیت غیر مستقیم

این روکش‌ها در خارج از دهان ساخته می‌شوند. ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را می‌تراشد و قالبی از آن‌ها تهیه می‌کند. سپس این قالب را برای ساخت کامپوزیت دندان به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستند. پس از اینکه روکش‌های کامپوزیت آماده شدند، اچینگ دندان انجام و یک لایه چسب روی آن‌ها اعمال می‌شود. سپس دندانپزشک ونیر کامپوزیت‌ها را روی دندان‌های شما ثابت می‌کند و از نور برای سفت شدن چسب استفاده می‌کند. پس از این مرحله روکش کامپوزیت آماده است.

لبخند هالیوودی

کاربرد کامپوزیت دندان

از ونیر کامپوزیت می‌توان برای درمان طیف وسیعی از مشکلات دندان استفاده کرد. این مشکلات رایج عبارتند از:

  • دندان‌های کج: اگر دندان‌های شما کج هستند، یک راه ایده‌آل برای رسیدن به یک لبخند دلنشین، انجام درمان سریع ارتودنسی و به دنبال آن سفید کردن دندان‌ها و ونیر کامپوزیت است.
  • دندان‌های لکه‌دار: زمانی که لکه‌های نامطلوب، لکه‌های سفید و یا تغییر رنگ بر روی دندان‌ها وجود دارد که با تمیز کردن یا سفید کردن دندان‌ها قابل درمان نیست، ونیر کامپوزیت یک راه‌حل مناسب است.
  • دندان‌های آسیب‌دیده: هنگامی که دندان‌های شما در اثر فرسایش اسیدی (از طریق پرخوری عصبی یا موادی مانند نوشابه‌های گازدار) آسیب دیده‌اند یا به‌طور تصادفی خرد شده‌اند، ونیرهای کامپوزیت بهترین، کم‌تهاجمی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل است.
  • بستن فاصله بین دندان‌ها: فاصله بین دندان‌ها در برخی از افراد زیاد است و تاثیر زیادی در زیبایی لبخند آن‌ها دارد. بستن فاصله بین دندان‌های این افراد موجب می‌شود تا زیبایی ظاهر آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند. روش کامپوزیت دندان یکی از مناسب‌ترین راهکارهاست که می‌توان در یک جلسه آن را انجام داد و جایگزین بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای برای درمان ارتودنسی یا لمینت است.

کامپوزیت دندان برای چه کسانی مفید است؟

ونیر کامپوزیت یک گزینه عالی برای درمان زیبایی دندان برای بسیاری از افراد است. اگر قصد دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید، علائم زیر نشان می‌دهد که شما ممکن است کاندیدای مناسبی برای این نوع درمان هستید:

  • افرادی که تمایل دارند دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ‌داده خود را ترمیم کنند. روکش‌های کامپوزیت می‌توانند تغییر رنگ یا لکه‌های روی دندان‌های شما را که به درمان سفید کردن دندان پاسخ نمی‌دهند، از بین ببرند.
  • افرادی که تمایل به تصحیح لکه‌های ناشی از پوسیدگی وسیع دندان یا پرکردگی‌های قدیمی دارند.
  • افرادی که نیاز به اصلاح عیوب جزئی روی دندان‌هایشان دارند. ونیر کامپوزیت‌ها به راحتی می‌توانند ترک‌ها، دندان‌های بد شکل و زبری‌های دندان را برطرف کنند.
  • افرادی که تمایل به اصلاح چندین مشکل زیبایی دندان به طور همزمان دارند. روکش‌ها می‌توانند شکل یک دندان یا مجموعه‌ای از دندان‌ها را بطور همزمان سفید، صاف و اصلاح کنند.
  • آن‌هایی که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهند. متقاضیان کامپوزیت دندان باید لثه‌ها و دندان‌های سالمی داشته باشند. اگر لثه‌ها و دندان‌های شما سالم نیستند، باید ابتدا برای بهبود سلامت آن‌ها تحت درمان قرار بگیرید و پس از آن برای ونیر دندان اقدام کنید.
  • افرادی که مینای دندان آن‌ها به اندازه کافی سالم است. دندان‌های طبیعی شما باید پس از برداشتن یک لایه نازک، مینای کافی داشته باشند تا سطح پیوند قوی برای روکش کامپوزیت ایجاد شود.
  • افرادی که دندان‌های صاف یا نسبتاً صاف دارند. ونیر کامپوزیت می‌تواند نامرتبی جزئی دندانها را اصلاح کنند. با این حال، اگر دندان‌های شما به شدت نامرتب است، ممکن است فشار زیادی به روکش‌ها وارد کند و باعث ترک خوردن آن‌ها شود.
  • افرادی که از جویدن ناخن، خرد کردن آب نبات یا غذای سفت، یا جویدن قلم اجتناب می‌کنند. این عادت‌های بد می‌توانند به کامپوزیت دندان آسیب برساند.
  • افرادی که به مشکل دندان قروچه در هنگام خواب دچار نیستند.
  • آن‌هایی که بهداشت دهان و دندان را به طور منظم رعایت می‌کنند. بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ و جرم‌گیری دندان‌ها است.

با همه این‌ها، تنها راه برای تشخیص اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای ونیر کامپوزیت هستید یا خیر این است که دندانپزشک، شرایط دندان‌های شما را ارزیابی کند. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کامپوزیت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

ونیر کامپوزیت

تفاوت بین کامپوزیت دندان و لمینت چیست؟

لمینت‌ها پوسته‌های نازکی از پرسلین هستند که به سطح خارجی دندان چسبانده می‌شوند. در حالی که ونیر کامپوزیت، نوعی رزین است که به سطح بیرونی چسبانده می‌شود. هر دو برای بهبود لبخند شما ساخته شده‌اند. اما تفاوت‌های دیگری نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

زمان انجام کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت دندان سریع‌تر از لمینت روی دندان اعمال می‌شود. به این دلیل که در روش مستقیم، ونیر کامپوزیت در یک جلسه انجام می‌شود. در این روش دندانپزشک برای طبیعی‌ترین ظاهر، رزین را با رنگ دندان‌های اطراف دندانی که قرار است کامپوزیت شود مطابقت می‌دهد. سپس رزین را به دندان‌های شما اضافه می‌کند. پس از خشک شدن رزین آن را جلا می‌دهد و کار تمام است. شما می‌توانید در همان روز با یک لبخند جدید از مطب دندانپزشک بیرون بروید!

اما روکش‌های لمینت به حداقل دو جلسه نیاز دارند تا بر روی دندان نصب شوند. ابتدا دندانپزشک یک لایه بسیار نازک از دندان‌های شما را می‌تراشد. همچنین از دندان‌هایی که قرار است لمینت شوند، اثر می‌گیرد و قالب را به آزمایشگاه می‌فرستد. تا زمانی که منتظر ساخت لمینت‌های خود هستید، ممکن است پزشک از روکش‌های موقت برای شما استفاده کند. در جلسه بعد که لمینت‌ها آماده شدند با سیمان مخصوص به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند.

دوام

با مراقبت مناسب، لمینت باید ۱۰ تا ۱۵ سال عمر کنند. اما کامپوزیت دندان معمولاً ۳ تا ۵ سال دوام می‌آورد. در حالی که لمینت شکننده‌تر از کامپوزیت است، اما پس از چسباندن به دندان سالم، دوام بالایی دارد. ونیر کامپوزیت هم بادوام است، اما به اندازه لمینت قوی نیست. با این حال، اگر آسیبی به لمینت دندان وارد شود، باید تعویض شود و نمی‌توان آن را ترمیم کرد. اما اگر روکش کامپوزیت آسیب ببیند، قابل ترمیم است.

زیبایی‌شناسی

شفاف بودن لمینت باعث می‌شود که نور را به خوبی یک دندان طبیعی جذب کند. اما ونیر کامپوزیت ممکن است در این زمینه به خوبی لمینت نباشد. یکی دیگر از مزایای لمینت این است که در برابر لکه مقاوم است. اگر این نوع روکش را روی بیشتر دندان‌های بالا و پایین خود دریافت می‌کنید، این بدان معناست که دیگر نیازی به سفید کردن دندان‌های طبیعی خود ندارید. اما رزین کامپوزیت مانند دندان‌های طبیعی لکه‌دار می‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که لمینت‌ دندان برگشت‌پذیر نیست، اما کامپوزیت دندان برگشت‌پذیر است.

هزینه

لمینت گران‌تر از کامپوزیت دندان است و به زمان، تخصص و منابع بیشتری نیاز دارد. اما از آنجایی که ونیر کامپوزیت به تعداد جلسات و منابع کمتری نیاز دارد، هزینه آن کمتر است. اما با توجه به دوام کمتر، رزین کامپوزیت نیازمند تعویض یا ترمیم بیشتر است که موجب بیشتر شدن هزینه آن در بلندمدت می‌شود.

دندان ونیر شده

نحوه نگهداری و مراقبت از ونیر کامپوزیت

اگر از ونیر کامپوزیت به خوبی مراقبت نشود، زیاد دوام نمی‌آورد و مجبور می‌شوید، برای ترمیم آن‌ هزینه پرداخت کنید. اما با رعایت یکسری از دستورالعمل‌ها می‌توان از کامپوزیت دندان به خوبی مراقبت و نگهداری کرد.

  • حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم، مسواک بزنید. حداقل یک بار در روز، ترجیحا قبل از خواب، نخ دندان بکشید.
  • اگرچه ممکن است مواد رزین کامپوزیت لکه‌های سطحی غذاها را جذب نکنند، اما مقاومت آن‌ها در برابر لکه‌دار شدن، کمتر از دندان‌های طبیعی است، بنابراین اگر در معرض تنباکو، قهوه، چای، سس سویا، کاری، کولا، آب انگور، زغال اخته و … قرار بگیرند، دچار لکه می‌شوند. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد موارد گفته شده خودداری کنید و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از جوش شیرین یا خمیر دندان ساینده استفاده نکنید.
  • دهان خود را با دهانشویه‌های حاوی الکل شستشو ندهید. الکل می‌تواند رزین کامپوزیت را نرم کند. اگر دهانشویه استفاده می‌کنید، آن‌هایی را انتخاب کنید که غیرالکلی هستند.
  • سدیم فلوراید، تنها فلورایدی است که باید استفاده شود. فلوراید قلع یا فلوراید فسفات اسیدی شده برای رزین کامپوزیت توصیه نمی‌شود.
  • از عاداتی مانند جویدن یخ، ناخن جویدن یا کشیدن پیپ باید اجتناب شود. از گاز زدن مستقیم استخوان، آب‌نبات‌های سفت، آجیل یا نان‌های سفت خودداری کنید. زیرا این کارها به ونیر کامپوزیت فشار زیادی وارد می‌کند و می‌تواند منجر به شکستگی آن شود. برای جلوگیری از خرد شدن کامپوزیت دندان با احتیاط غذا بخورید. البته اگر ترک یا شکستگی در ونیر کامپوزیت رخ دهد، معمولاً می‌توان آن را با استفاده از رزین کامپوزیت ترمیم کرد.
  • طول عمر ونیر کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسیار شبیه به خرید لاستیک جدید برای خودرو است. مدت زمان ماندگاری آن‌ها به کیفیت لاستیک، نحوه ساخت آن، نوع سطح جاده، نحوه رانندگی و میزان مسافت پیموده شده در سال بستگی دارد. به همین ترتیب، طول عمر کامپوزیت دندان به عادت‌های شما و میزان فشار وارده به دندان‌ها وابسته است. با احتیاط و مراقبت مناسب، مواد کامپوزیت فعلی، مدت طولانی دوام می‌آورند.
  • از آنجایی که ونیر کامپوزیت مستقیم تنها در یک جلسه انجام می‌شود، دندان‌های شما برای اولین باری که دهان خود را می‌بندید، نسبت به قبل متفاوت خواهد بود. این حالت طبیعی است و زمانی که تغییراتی در شکل و اندازه دندان‌ها ایجاد شده باشد، قابل انتظار است. گاهی اوقات ممکن است گفتار شما در ابتدا تغییر کند یا تحت تأثیر قرار گیرد تا زمانی که زبان شما با تغییرات سازگار شود. حتی اگر تغییرات جزئی باشند، دهان شما بسیار حساس است و در ابتدا این حساسیت را اغراق می‌کند. معمولاً پس از چند روز، این حساسیت فروکش می‌کند و دهان شما دوباره عادی می‌شود.

لبخند زیبا

سوالات پرتکرار کامپوزیت دندان

در این قسمت به سوالات پرتکرار در مورد ونیر کامپوزیت پاسخ می‌دهیم.

دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع مواد کامپوزیت مورد استفاده، مراقبت‌های بعد از کامپوزیت و عادات فردی می‌تواند در کاهش یا افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت موثر باشد. به طور متوسط، ونیر کامپوزیت‌ها می‌توانند بین ۲ تا ۵ سال دوام بیاورند.

روکش‌های ساخته شده از رزین کامپوزیت نسبت به روکش‌های پرسلین سنتی نازک‌تر هستند. به همین دلیل در برخی موارد برای قرار دادن آن‌ها نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و می‌توان آن‌ها را به طور مستقیم روی دندان‌ها چسباند. در چنین مواردی، ونیر کامپوزیت به عنوان یک درمان برگشت‌پذیر در نظر گرفته می‌شود و می‌توان آن را برداشت.

قرار دادن ونیر کامپوزیت روی دندان اصلا دردناک نیست، اما ممکن است برای مدت کوتاهی پس از عمل، حساسیت در خط لثه را تجربه کنید. اگر اضطراب دندانپزشکی دارید، دندانپزشک شما ممکن است نوعی آرام‌بخش برای راحتی شما تجویز کند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد ونیر کامپوزیت صحبت کردیم و از مزایا و معایب آن سخن گفتیم. اگر از لبخند خود ناراضی هستید و اعتماد به نفس پایینی دارید، کامپوزیت دندان می‌تواند یک گزینه مناسب و مقرون‌بصرفه برای دستیابی به یک لبخند زیبا و جدید باشد. طول عمر ونیر کامپوزیت‌ها معمولا بین ۳ تا ۵ سال است و در طول این مدت باید به خوبی از آن‌ها مراقبت و نگهداری شود. البته اگر مشکلی برای ونیر کامپوزیت‌ها پیش بیاید، قابل ترمیم هستند و به عنوان یک درمان برگشت‌پذیر به حساب می‌آیند. برای اطمینان از اینکه ونیر دندان گزینه مناسبی برای دندان‌های شماست، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. برای اطلاع از قیمت‌های استثنایی کامپوزیت و شرایط پرداخت ویژه با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.