پرش لینک ها
دندانپزشکی کودکان

کلینیک دندانپزشکی کودکان

ویزیت منظم دندانپزشکی کودکان، می‌تواند سلامت دهان و دندان آن‌ها را تضمین کند اما مهم‌ترین قدم برای رسیدن به این هدف، انتخاب یک دندانپزشک اطفال ماهر و دلسوز برای کودک است. کودکان با راهنمایی دندانپزشک، معمولا می‌توانند به‌راحتی اهمیت سلامت و تمیز کردن مداوم دندان‌هایشان را درک کنند. ازسوی‌دیگر، با مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی کودکان مشکلات دهان و دندان بچه‌ها را می‌توان به‌سرعت تشخیص داد و از رشد سالم دندان‌هایشان مطمئن شد. البته برخی کودکان ممکن است ترس از دندانپزشک داشته‌باشند که به‌عنوان دنتوفوبیا یا ادنتوفوبیا نیز شناخته می‌شود. ویزیت‌ در سنین پایین، می‌تواند به کودکان کمک کند تا به فضای کلینیک و معاینات منظم دوره‌ای دندان عادت کنند. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، یکی از بهترین کلینیک‌های کودکان است که با گردآوری مجهزترین دستگاه‌ها و باتجربه‌ترین دندانپزشکان اطفال، محیطی امن و راحت را برای فرزندان شما به ارمغان می‌آورد.

کلینیک دندانپزشکی اطفال

اهمیت مراجعه به دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی اطفال، سلامت دهان و دندان کودکان، از دوران نوزادی تا نوجوانی را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. دندانپزشکان کودک، همیشه تجربه و شرایط لازم برای مراقبت از دندان، لثه و دهان کودکان را در طول مراحل مختلف کودک دارند. کودکان در 6 ماه اول زندگی، شروع به درآوردن دندان‌های شیری می‌کنند و در سن 6 یا 7 سالگی، اولین مجموعه دندان‌های خود را از دست می‌دهند که درنهایت با دندان‌های ثانویه و دائمی جایگزین می‌شوند. بدون مراقبت مناسب دندانپزشکی، پوسیدگی زودهنگام دندان‌ در کودکان، حتمی است و می‌تواند یک عمر درد و عوارض برای آن‌ها ایجاد کند.شیوع پوسیدگی دندان در دوران کودکی، 5 برابر بیشتر از آسم و 7 برابر بیشتر از تب یونجه است و حدود 1 نفر از هر 5 کودک 5 تا 11 ساله، حداقل یک دندان پوسیده درمان‌نشده دارند و این به‌منزله یک هشدار جدی برای خانواده‌ها است. در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت طیف بسیار وسیع و متنوعی از خدمات برای کودکان ارائه می‌شود تا از آسیب زودهنگام به دندان‌ها و لبخند زیبای بچه‌ها جلوگیری شود:

  • معاینات بهداشت دهان و دندان نوزادان و کودکان
  • مراقبت‌های پیشگیرانه از دندان، شامل فلورایدتراپی و توصیه‌های رژیم غذایی
  • مشاوره برای عادات (مثلا استفاده از پستانک و مکیدن شست)
  • ارزیابی و درمان اولیه برای ارتودنسی و اصلاح بایت نامناسب
  • ترمیم پوسیدگی یا عیوب دندان با مواد همرنگ
  • فیشورسیلانت‌تراپی
  • ترمیم دندان‌های پوسیده با آمالگام
  • کشیدن دندان‌های عفونی
  • پالپوتومی (رفع درد دندان پوسیده با حذف بخش عصبی مرکزی در تاج دندان)
  • پالپکتومی (رفع درد دندان عفونی با حذف بخش عصبی در ناحیه تاج و ریشه)
  • نصب تاج مصنوعی از جنس استنلس استیل (S.Crown)
  • نصب فضانگهدارنده

همچنین، در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت در بخش کودکان از تجهیزات ویژه‌ای استفاده شده است که با توجه به سلایق و علایق کودکان، چیده و تزئین شده‌اند. در این کلینیک، اتاق سرگرمی و بازی کودکان نیز برای کاهش استرس آن‌ها در زمان انتظار برای معاینه و ویزیت، طراحی و ساخته شده است. به این‌ترتیب، وقتی متخصص دندانپزشکی اطفال به فرزندتان پیشنهاد معاینه یا درمان دندان را می‌دهد، می‌توانید مطمئن باشید که بهترین مراقبت ممکن را از او خواهد داشت.

ارتودنسی کودکان

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای کودکان از چه سنی آغاز می‌شود؟

اکثر نوزادان اولین دندان خود را بین 3 تا 9 ماهگی در می‌آورند، بنابراین در ماه‌های اولیه باید بیشتر مراقب لثه‌ها و دندان‌های کودک باشید اما آخرین دندان‌های آسیاب، گاهی تا اواخر نوجوانی یا اوایل بیست سالگی هم نمی‌افتند. بنابراین، علی‌رغم این‌که دندان‌های شیری موقتی هستند، اما درواقع تا دو دهه از زندگی، ما را همراهی می‌کنند. به‌همین‌دلیل، دندانپزشکان توصیه می‌کنند کودکان را تا قبل از اولین سالگرد تولدشان نزد دندانپزشک ببرید.دندانپزشکان اطفال، می‌توانند پوسیدگی دندان را در کودکان 15 ماهه مشاهده کنند، بنابراین ویزیت زودهنگام آن‌ها در مطب یا کلینیک، بسیار مهم است! این موضوع، می‌تواند در شناسایی علائم اولیه پوسیدگی یا سایر مشکلات دندان بچه‌ها، نقش مهمی داشته باشد و درعین‌حال، کلینیک را به فضایی راحت برای فرزندتان تبدیل ‌کند.

خدمات تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی اطفال

روش‌های مورد استفاده در کلینیک دندانپزشکی کودکان کمی با روش‌های دندانپزشکی بزرگسالان متفاوت است، اما همه آن‌ها نسبتا مشابه هستند. معمولا تعداد جلسات ویزیت کودکان در طی دوره رشد، باید بیشتر باشد، چون دندان‌های آن‌ها هنوز در حال رویش هستند و مهم است که رشد آن‌ها تحت‌نظر دندانپزشک اطفال باشد تا اطمینان حاصل شود که همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود.متخصصان دندانپزشکی کودکان، با تجربه مفیدی که در این زمینه دارند، می‌توانند مراقبت‌های معمولی و تخصصی بهتری را برای آن‌ها ارائه دهند. در اکثر کشورهایی که تخصص‌های دندانپزشکی را به رسمیت می‌شناسند، تنها یک متخصص یا فوق تخصص دندانپزشکی، مجاز به انجام بعضی خدمات است و یک دندانپزشک عمومی نمی‌تواند آن خدمات را برای بیماران انجام دهد که از آن جمله می‌توان به خدمات زیر برای کودکان اشاره کرد:

  • ارتودنسی و ارتوپدی دندان و صورت
  • پریودنتیکس
  • پروتزهای دندانی
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت
  • درمان کانال ریشه دندان کودکان
  • تشخیص بیماری‌های دهان مرتبط با بیماری‌هایی مانند دیابت، نقص مادرزادی قلب، آسم، تب یونجه و اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی (ADHD)
  • مدیریت بیماری‌های لثه مانند زخم، فرنول کوتاه، موکوسل و بیماری پریودنتال کودکان
  • مراقبت از آسیب‌های دندانی (دندان‌های شکسته، جابه‌جاشده یا ترک‌خورده)
دندانپزشک کودکان در منطقه 7

در ادامه به توضیح مختصری درباره برخی از خدمات گفته‌شده می‌پردازیم:

ارتودنسی دندان کودکان

هدف ارتودنسی کودکان، پیشگیری و اصلاح مال‌اکلوژن دندان‌ها و ناهماهنگی‌های دندان – صورت است. جالب است بدانید که ارتودنسی از قدیم انجام می‌شده اما روش‌های درمانی جدید، مانند باندها و پروتزهای متحرک از آغاز قرن بیستم اختراع شده‌اند. بسیاری از دندانپزشکان اطفال از تکنیک‌های تأثیرگذار بر رشد و تصحیح ترازهای فک در این زمینه استفاده می‌کنند. صبر و دانش حرفه‌ای درباره الگوهای رفتاری کودکان و بیماری‌های جسمی و روانی دوران کودکی، از مهارت‌های متخصص و فوق تخصص دندانپزشکی اطفال برای ادامه درمان کودک است.

پریودنتیکس کودکان

پریودنتیکس به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های بافت‌های پریودنتال می‌پردازد. این بافت‌ها عمدتاً از لثه، فک و ساختارهای به‌هم پیوسته مربوط‌به آن‌ها تشکیل شده است.

پر کردن دندان کودکان

یکی از رایج‌ترین درمان‌های دندانپزشکی که دندانپزشکان اطفال انجام می‌دهند، پرکردن دندان است. دندان‌های کودکان، به‌شدت مستعد پوسیدگی هستند که همین موضوع، می‌تواند منجر به سوراخ شدن مینای دندان یا رسیدن به عصب شود. بیشتر اوقات، حفره‌ها و پوسیدگی‌ها را می‌توان با یک ترمیم سریع و ساده دندان، درمان کرد. در این روش، دندانپزشک، دندان کودک را بی‌حس می‌کند و تمام نواحی آسیب‌دیده را از بین می‌برد. پس از دریل، دندان با موادی به انتخاب دندانپزشک و والدین پر می‌شود. این مواد معمولا آمالگام نقره یا پرسلن سرامیکی هستند که هر دو بادوام‌اند و می‌توانند دندان را محافظت کنند.

بروساژ و تمیز کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی کودکان

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کودکان برای تمیزکردن منظم دندان‌های کودک، یکی دیگر از روش‌های درمانی-مراقبتی رایج و مهم در دندانپزشکی است. تمیز کردن روتین دندان، به‌ویژه در دوران خردسالی تا نوجوانی بسیار مهم است، چون دندان‌های کودکان به‌دلیل مصرف بیش از حد قندها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیشتر مستعد پوسیدگی هستند.

کشیدن دندان کودکان

یکی دیگر از روش‌های رایج در کلینیک دندانپزشکی کودکان، کشیدن دندان است. ممکن است تعجب‌آور به‌نظر برسد اما واقعیت این است که بسیاری از کودکان و نوجوانان، نیاز به کشیدن دندان دارند. زمانی‌که دندان‌ها بیش از حد عفونی شوند یا نتوانند درست رویش کنند، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند. البته کشیدن دندان ممکن است برای اغلب کودکان ترسناک باشد، اما دندانپزشکان حرفه‌ای اطفال، برای انجام این روش روی کودکان، تجربه کافی دارند و به کاهش اضطراب آن‌ها کمک می‌کنند.

روکش دندان کودکان در کلینیک دندانپزشکی کودکان

هنگامی که دندانی به‌شدت عفونی می‌شود، دندانپزشک اطفال ممکن است توصیه کند که بعد از عصب‌کشی، روی آن روکش قرار داده شود که یکی از رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی کودکان  برای حفظ و بازسازی کارکرد طبیعی دندان کودک است.

فلورایدتراپی

فلورایدتراپی یکی از درمان‌های پیشگیری کننده است که با کمک وارنیش می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان کودکان کمک کند.

فیشور سیلانت

سیلانت‌های دندانی برای پوشاندن شیارهای دندان کودک استفاده می‌شوند و به کاهش پوسیدگی دندان کمک می‌کنند. استفاده از  سیلانت‌های دندان، بدون درد است.

معاینه اطفال

آیا دندان شیری نیاز به مراقبت دارد؟

در سال 2014 گزارشی از آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) نشان داد که پوسیدگی دندان در کودکان خردسال به مرحله اپیدمی رسیده است. با افزایش مصرف طولانی‌مدت تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین، دندانپزشکان و خانواده‌ها به‌تدریج متوجه شده‌ا‌ند که حفظ سلامت دندان‌های شیری برای سلامت دهان و دندان و سلامت کلی کودکان ضروری است و مراقبت از این مرواریدهای گرانبها باید از سنین پایین شروع شود. اما چرا مراقبت از دندان‌های شیری تا این حد مهم است؟

  • حفظ سلامت دندان‌های شیری، برای اصلاح رویش و مسیر قرار گرفتن دندان‌های دائمی، ضروری است.
  • سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌های کودکان، مانع از گسترش عفونت‌هایی می‌شود که می‌توانند مشکلات سلامتی بسیار جدی‌تری ایجاد کنند.
  • شروع عادات خوب مراقبت از دندان در اوایل – با کمک و نظارت والدین – باعث ایجاد عادات بهداشتی مناسب و اصولی دندان برای تمام عمر می‌شود و به کودک کمک می‌کند تا بتواند در زمان مناسب، به‌طور مستقل از دندان‌های خود مراقبت کند.

بهترین راه برای تمیزکردن دندان‌های کودکان

به محض این‌که اولین دندان کودک شما رشد کرد، باید مسواک زدن با یک مسواک نرم را برای او شروع کنید اما بسیاری از والدین نمی‌دانند که استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان نوپا و خردسال چقدر مهم است. بهتر است استفاده از این خمیر دندان را با مقدار خیلی کم به‌اندازه دانه برنج، برای کودکان نوپا شروع کنید و زمانی‌که کودک شما به 3 سالگی رسید، مقدار آن را به‌اندازه یک نخود افزایش دهید.دندانپزشکان اطفال توصیه می‌کنند که والدین، خودشان تا سن 6 سالگی برای کودک مسواک بزنند. البته ممکن است در این‌جا بعضی از والدین اعتراض کنند که پس تکلیف استقلال کودک چه می‌شود؟ پاسخ این است که علی‌رغم این‌که همه ما دوست داریم استقلال را در فرزندان‌مان تقویت کنیم اما باید بدانیم که تمیزشدن دقیق دندان‌ها در اولویت است. بنابراین، شما می‌توانید در زمان مسواک زدن، کاملا به کار فرزندتان نظارت داشته باشید و هرجا که سهل‌انگاری یا اشتباه کرد، با مهربانی و لطف، دست او را بگیرید و هدایت کنید.لازم است پیشرفت مسواک زدن فرزندانتان را تا کلاس دوم یا سوم دبستان زیرنظر داشته باشید. شما حتی قبل از بیرون آمدن دندان‌های کودک، می‌توانید لثه‌های او را دو بار در روز با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. این یک شیوه شگفت‌انگیز و آرام‌بخش برای نوزاد است که به ایجاد یک روال مثبت مراقبت از دهان و دندان برای یک عمر کمک می‌کند.

سخن پایانی

مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی کودکان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای سلامت دهان و دندان بچه‌ها است. متخصص‌ها و فوق‌تخصص‌های دندانپزشکی اطفال، بسیار کامل‌تر و دقیق‌تر از دندانپزشکان عمومی درمورد پیچیدگی‌های بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان کودکان، اطلاع دارند و در این‌باره آموزش دیده‌اند. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت یکی از کلینیک‌های مجهز در تهران است که طیف بسیار گسترده‌ای از خدمات دندانپزشکی کودکان را با کمک بهترین و مجرب‌ترین متخصصان دندانپزشکی کودکان ارائه می‌دهد.

منبع: ++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (35 امتیاز)

پیام بگذارید