پرش لینک ها

لمینت دندان چیست

دندانپزشکی زیبایی علم جدیدی نیست، بلکه انسان‌ها از قرن‌ها قبل، با طلا و فلزات دیگر برای زیبایی دندان‌های خود، روکش می‌ساختند. با گذشت زمان اهمیت دندانپزشکی زیبایی درک شد و امروزه از تکنیک‌های مختلف آن، برای برطرف کردن عیوب دندان، بالا بردن اعتماد به نفس و بهتر شدن زندگی افراد استفاده می‌شود. اگر دندان‌های لکه‌دار، شکسته و آسیب‌دیده‌ای دارید و از لبخند زدن خجالت می‌کشید، لمینت دندان توسط پزشکان متخصص زیبایی در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت یک راه حل ساده و موثر است که می‌تواند یک لبخند زیبا به شما هدیه دهد. اگر می‌خواهید بدانید روکش لمینت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، ما در این مقاله یک نمای کلی و جامع از آن ارائه خواهیم داد. پس تا انتها ما با همراه باشید.

لیمنت

لمینت دندان دقیقا چیست؟

لمینت یا به طور دقیق لمینت پرسلین یا ونیر پرسلین یکی از روش‌های دندانپزشکی است که به دلیل کیفیت زیبایی‌شناختی بالایی که دارد، در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. روکش لمینت ماندگاری بالایی دارد و در مواردی که لکه‌های دندان با فرآیند سفید کردن قابل درمان نباشد، ترجیح داده می‌شود. همچنین زمانی‌که مشکلاتی در شکل و فرم دندان‌ها مشاهده می‌شود یا هنگامی‌که بین دندان‌ها فاصله وجود دارد، از روش لمینت دندان استفاده می‌شود.

برای دندان‌های لمینیت شده تنها ۰.۵ تا ۱ میلی‌متر سایش در سطح جلوی دندان‌ها انجام می‌شود. حتی در پاره‌ای موارد برای روکش دندان نیازی به سایش نیست. پرسلین مورد استفاده برای لمینت‌ها در مقایسه با پرسلین مورد استفاده برای روکش‌های کلاسیک، دارای ویژگی‌های اختصاصی هستند که از نظر زیبایی، نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

لمینت بر روی سطح جلوی دندان قرار می‌گیرد تا ظاهر آن را بهبود بخشد. این روش ترمیمی، یک روش کم‌تهاجمی بوده و راهی عالی برای ایجاد یک لبخند زیباست. بسیاری از دندانپزشکان حرفه‌ای معتقد هستند که روکش لمینت نه تنها ظاهر و عیوب دندان‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث رعایت بیشتر بهداشت و وضعیت بهتر دهان نیز می‌شود. در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، خدمات لمینت با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت انجام می‌شود.

موارد کاربرد لمینت دندان

صرف نظر از این که چه چیزی باعث عدم جذابیت دندان‌ها می‌شود، لمینت می‌تواند بسیاری از مشکلات زیبایی دندان شما را حل کنند. در موارد زیر، این روش درمانی، یک راه‌حل موفقیت‌آمیز برای بازگرداندن لبخند زیبا به چهره شماست:

  • مینای فرسوده: مینای دندان ممکن است به طور طبیعی و به مرور زمان در اثر مصرف نوشابه، چای یا قهوه، سیگار کشیدن و استفاده از برخی داروها یا در نتیجه استعداد‌های ژنتیکی، فرسوده یا کدر شود. لمینت دندان برای اصلاح لبخندهای آسیب‌دیده از مینای فرسوده دندان مناسب است.
  • ساییدگی و ترک: با افزایش سن، دندان‌های ما به طور طبیعی شروع به ساییده شدن می‌کنند. همچنین دندان‌های کهنه بیشتر احتمال دارد که شکستگی، ترک یا ظاهر ناهموار داشته باشند. لمینت می‌تواند ظاهر طبیعی و جوان دندان‌ها را بازگرداند.
  • ژنتیک: برخی افراد با فاصله غیرطبیعی بین دندان‌هایشان متولد می‌شوند که با افزایش سن این فاصله بیشتر می‌شود.
  • دندان‌های ناهموار: دندان‌های ناهموار ممکن است در اثر دندان‌قروچه، جویدن اجسام سخت و … ایجاد شوند. این مشکل علاوه بر تاثیر بر زیبایی لبخند، ممکن است منجر به ایراد مال‌اکلوژن شود.
  • تغییر رنگ: تغییر رنگ شدید و عمقی دندان، شاید به طور کامل از طریق سفید کردن آن از بین نرود. در چنین مواردی، روکش لمینت می‌تواند یک راه حل ساده و زیبا ارائه دهد.

قبل و بعد از لمینت

مزایای انجام لمینت دندان

لمینت‌ همیشه بهترین گزینه برای بهبود لبخند بوده است. استفاده از این راه حل مزایای زیادی به همراه دارد. قرار دادن این پوسته‌های نازک و مقاوم روی هر دندان، می‌تواند هرگونه لکه یا تغییر رنگ دندان اصلی را پنهان کند. اگر درمان‌های سفید کردن دندان مؤثر نباشد، لمینت یک گزینه مناسب است.

لکه‌های دندانی ناشی از مصرف زیاد فلوراید و داروهای تجویزی، خیلی سخت و عمیق هستند. روش‌های معمولی سفید کردن دندان‌ها دیگر نمی‌توانند این لکه‌ها را پاک کنند و برای افراد این یک خبر ناامیدکننده است. اما روکش لمینت می‌تواند کمک‌کننده باشد. لمینت‌هایی با رنگ روشن‌تر، دندان‌هایی با لکه‌های عمیق را می‌پوشانند.

برخی از اتفاقات غیرمنتظره منجر به شکستگی، ساییدگی یا ترک‌خوردگی دندان‌ها می‌شود. اینجاست که لمینت می‌تواند یک راه حل سریع برای برطرف کردن این مشکلات باشد. لمینت‌ها شکستگی یا هر نوع آسیب دندانی را پنهان می‌کنند.

لمینت دندان همچنین این قابلیت را دارد که دندان‌های ناهموار و نامرتب را ترمیم کند. حتی می‌تواند جلوآمدگی و تورفتگی دندان‌ها را بهبود دهد. برش دادن مقدار کمی از مینای دندان به پوسته‌های نازک کمک می‌کند تا بهتر روی سطوح دندان قرار بگیرند و به دندان‌های به هم‌ریخته نظم دهند.

لمینت پرسلین همچنین می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را از بین ببرد. این شکاف‌ها ممکن است منجر به جابجایی دندان و زوال استخوان فک شوند. قرار دادن لمینت روی دندان‌ها این شکاف‌های کوچک را می‌بندد و از بروز مشکلات بیشتر در دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

رنگ لمینت با رنگ طبیعی دندان مطابقت داده می‌شود. بنابراین بدون هیچ مشکلی در دهان قرار می‌گیرد و هماهنگ با دندان‌های طبیعی است. افراد حتی می‌توانند میزان سفیدی روکش لمینت خود را انتخاب کنند. اثرات لمینت دندان دائمی است و دیگر نیازی به تغییر شکل یا تنظیمات مجدد ندارد.

لبخند زیبا

عوارض لمینت دندان

انتخاب لمینت یک تصمیم بزرگ است. انجام این ترمیم نیاز به تعهد بلندمدت دارد. بنابراین لازم است تا به درستی از لمینت دندان‌های خود مراقبت کنید تا دچار مشکل نشوند.

  • افراد پس از قرار گرفتن لمینت روی دندان‌هایشان باید مراقب انتخاب‌های غذایی خود باشند چراکه نمی‌توانند غذاهای سفت بخورند. این مواد ممکن است باعث شکستگی روکش شوند و وقتی این اتفاق بیفتد، قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.
  • پس از لمینت، مقداری حساسیت دندان به دما وجود خواهد داشت. از این گذشته، دندانپزشک باید برخی از لایه‌های مینای دندان را بتراشد. این اقدام می‌تواند درجاتی از ناراحتی را برای فرد ایجاد کند.
  • یکی دیگر از نکات منفی لمینت، ایجاد حفره است. افرادی که لمینت‌های دندانی دارند، ممکن است در زیر پوسته‌ای که روی دندان می‌چسبد، دچار پوسیدگی دندان شوند. به همین دلیل است که مراقبت بهینه و روتین از دندان پس از لمینت الزامی است.

لمینت دندان برای افرادی که دندان‌های ضعیف و پوسیده دارند، مناسب نیست. همچنین آن‌هایی که پریودنتیت دارند نیز نمی‌توانند از این روش ترمیمی استفاده کنند. افرادی که لایه مینای دندان آن‌ها نازک است نباید لمینت را انتخاب کنند.

مراحل انجام لمینت دندان

قبل از اینکه عملیات لمینت بر روی دندان‌های شما اجرا شود، یک ویزیت اولیه توسط متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت خواهید داشت تا در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است و چند روکش لمینت نیاز دارید، صحبت کنید. در برخی موارد، اگر دندان‌ها کج یا ناهموار باشند، ممکن است قبل از اینکه دندانپزشک لمینت را انجام دهد، نیاز به استفاده از بریس داشته باشید.

دندانپزشک اغلب در این مرحله برای ارزیابی سلامت دندان‌های شما، عکس اشعه ایکس را تجویز می‌کند. او با این کار به دنبال علائم پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا موارد مشابه است. زیرا اگر هر یک از این مشکلات را داشته باشید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نباشید.

در جلسه بعدی، برای اندازه‌گیری دقیق لمینت‌ها، دندانپزشک حدود نیم میلی‌متر از سطح دندان‌های مورد نظر  شما را تراش می‌دهد و سپس از آن‌ها قالب می‌گیرد. سپس این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا روکش‌ها ساخته شوند.

معمولاً بین یک تا دو هفته طول می‌کشد تا روکش‌های لمینت آماده شوند. پس از آماده شدن لمینت‌ها، دندانپزشک تناسب، شکل و رنگ آن‌ها را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که برای شما مناسب هستند.

در مرحله بعد، دندانپزشک دندان‌های مورد نظر را به طور کامل تمیز می‌کند تا از تجمع باکتری‌ها و ایجاد پوسیدگی در زیر روکش جلوگیری شود.

پس از انجام این کار، از ابزار آسیاب برای ایجاد بافت زبرتر روی هر دندانی که قرار است لمینت روی آن انجام شود، استفاده می‌کند تا روکش راحت‌تر به دندان بچسبد.

سپس دندانپزشک با استفاده از سیمان مخصوص، روکش لمینت را به دندان می‌چسباند و از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن سریع سیمان استفاده می‌کند. مدت زمان چسباندن لمینت‌ها ممکن است حدود ۲ ساعت طول بکشد و دندانپزشک با توجه به تعداد لمینت‌ها و شرایط بیمار احتمال دارد بی‌حسی موضعی را برای او انتخاب کند.

چسباندن لمینت

اصول مراقبت و نگهداری از لمینت دندان

هنگامی که لمینت‌ها به دندان‌ها چسبانده می‌شوند، موجب قوی‌تر شدن دندان‌های طبیعی شما می‌شوند. اما اقدامات بهداشتی معمولی مانند مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای حفظ سلامت دندان‌ها و افزایش طول عمر لمینت‌ها ضروری است.

بر خلاف سایر روش‌های دندانپزشکی، روند بهبودی پس از لمینت دندان، زیاد طول نمی‌کشد. هنگامی‌که روکش‌های لمینت به دندان‌ها چسبانده شدند و اثر داروی بی‌حسی از بین رفت، می‌توانید مثل گذشته بخورید و بجوید.

در برخی موارد، بلافاصله پس از چسباندن روکش‌های لمینت، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها کمی زمخت هستند. این زبری‌ها معمولاً اثر سیمان اضافی است که ممکن است به روکش چسبیده باشد. آن‌ها معمولا پس از چندین روز غذا خوردن عادی و مسواک زدن از بین می‌روند. اگر برطرف نشد، دندانپزشک آن‌ها را صاف می‌کند.

لمینت‌های دندان به طور معمول حداقل ۱۰ سال دوام می‌آورند. البته برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گاهی اوقات می‌توانند تا ۲۰ سال طول عمر داشته باشند. با انجام برخی اقدامات مراقبتی می‌توانید از حداکثر طول عمر آن‌ها بهره‌مند شوید. این اقدامات مراقبتی عبارتند از:

  • اجسام سخت مانند خودکار، یخ یا ناخن خود را نجوید.
  • هرگز از دندان‌های خود برای باز کردن چیزی استفاده نکنید.
  • سعی کنید با دندان‌های جلویی، چیزی را نجوید. غذاهای سفت را فقط با دندان‌های عقب بخورید.
  • اگر در هنگام خواب، مشکل دندان‌قروچه دارید، یک اسپلینت یا نگهدارنده برای محافظت از لمینت‌های خود تهیه کنید.
  • اگر ورزش می کنید، بهتر است از محافظ دهان استفاده کنید.

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

گاهی اوقات کوچک بودن دندان‌های مجاور دندان‌های نیش، موجب بزرگ جلوه دادن این دندان‌ها می‌شوند. برای رفع این مشکل دندانپزشک دندان‌های مجاور را لمینت می‌کند تا اندازه‌ای متناسب با دندان‌های جلویی داشته باشند. یکی دیگر از شرایطی که منجر به لمینت دندان خرگوشی می‌شود، کوچک بودن دندان‌های نیش است. برخی افراد دوست دارند، دندان‌های نیش بزرگی داشته باشند. به همین دلیل از راهکار لمینت خرگوشی استفاده می‌کنند. در این روش، دندانپزشک ، بر روی دندان‌های جلویی فرد، لمینت‌هایی را نصب می‌کند که بزرگتر از دندان‌های نیش او هستند. بدین ترتیب اندازه دندان‌های نیش بزرگتر می‌شود.

لمینت سرامیکی

تفاوت لمینت با ونیر کامپوزیت

در هر دو روش لمینت و ونیر کامپوزیت، دندان‌ها روکش می‌شوند. اما این دو تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که شامل موارد زیر است:

  • لمینت دندان در برابر لکه‌های روزانه ناشی از سیگار کشیدن، چای، قهوه و سایر مایعات یا ادویه‌های رنگارنگ تیره مقاوم است. در حالی‌که ونیر کامپوزیت در طول زمان مانند مینای دندان طبیعی شما، احتمال دارد لکه‌دار شود.
  • لمینت‌ها قابل تعمیر نیستند و در صورت شکستگی، باید تعویض شوند، در حالی‌که ونیر کامپوزیت‌ها را می‌توان تنها با یکبار مراجعه به دندانپزشک، تعمیر کرد.
  • لمینت‌ها بادوام هستند و اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید، ممکن است سال‌ها دوام بیاورند. در حالی‌که ونیر کامپوزیت‌ها می‌توانند تا هفت سال دوام بیاورند و نیاز به تجدید یا تعویض مکرر دارند، زیرا مواد رزین مورد استفاده در آن‌ها به اندازه پرسلین قوی نیست.
  • لمینت‌ها نسبت به ونیر کامپوزیت‌ها گران‌تر هستند، زیرا برای ساخت آن‌ها به لابراتوار دندانپزشکی نیاز است و بنابراین هزینه بیشتری دارند.
  • لمینت‌ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند و برای آماده‌سازی و قرار دادن آن‌ها روی دندان به چندین جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز است. در حالی‌که این امکان وجود دارد که ونیر کامپوزیت‌ها در یک جلسه آماده شوند و روی دندان قرار بگیرند.

تفاوت لمینت دندان با روکش دندان

لمینت یک لایه بسیار نازک از پرسلین یا مواد دیگر به ضخامت حدود یک میلی‌متر است که به جلوی دندان مورد نظر چسبانده شده است. اما جنس روکش دندان می‌تواند از پرسلین، پرسلین ذوب‌شده یا فلز باشد. ضخامت آن حدود ۲ میلی‌متر است و کل دندان را می پوشاند.

اینکه لمینت دندان یا روکش دندان برای شما مناسب است به وضعیت دندان‌های شما و آنچه می‌خواهید اصلاح کنید بستگی دارد. لمینت‌ها و روکش‌ها هر دو از نظر رنگ با دندان‌های شما مطابقت داده می‌شوند، به جز روکش‌های فلزی.

انتخاب رنگ لمینت

هزینه لمینت دندان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روکش لمینت یک راهکار لوکس گران‌قیمت است و هزینه‌ بالایی دارد. اما لمینت ممکن است مقرون‌بصرفه‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد. به علاوه، در بسیاری از موارد، از لمینت برای اصلاحات جزئی دندان استفاده می‌شود که هزینه چندانی ندارد. هزینه دقیق لمینت پس از ارزیابی اولیه دندانپزشک و با توجه نیازهای شخصی شما و نوع کاری که باید روی دندان‌هایتان انجام گیرد، مشخص می‌شود. برای اطلاع از قیمت‌های استثنایی لمینت و شرایط پرداخت ویژه با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

عوامل موثر بر هزینه روکش لمینت

  • تعداد روکش‌های لمینتی که استفاده می‌شوند: هر چه تعداد روکش‌های لمینت مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر می‌شود.
  • سلامت دندان‌های متقاضی: اگر دندان‌های متقاضی، دارای مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه باشد، قبل از نصب لمینت دندان، نیاز به درمان اضافی دارد و باید برای آن هزینه جداگانه پرداخت کند.
  • مقدار اقدامات مقدماتی مورد نیاز برای ایجاد پایه مطلوب (افرادی که از بیماری لثه رنج می‌برند نیاز به درمان قبلی دارند).
  • پیچیدگی طراحی لبخند: برخی از لبخندها به کار پیچیده‌تری نسبت به بقیه نیاز دارند و هزینه آن‌ها بیشتر است.
  • اصلاح هرگونه عامل ناهماهنگی در دندان‌ها.
  • موقعیت، شکل، کانتور و رنگ دندان‌ها قبل از درمان.

سوالات متداول لمینت دندان

در این بخش به سوالات پرتکرار مربوط به لمینت پاسخ می‌دهیم.

برای لمینت، دندانپزشک ممکن است یک لایه نازک از دندان‌ها را بتراشد. اما از آنجایی که دندان‌ها بی‌حس می‌شوند، تا پاین درمان و پس از چسباندن لمینت‌ها هیچ دردی احساس نمی‌شود.

تا زمانی که آسیبی به دندان ها وارد نشود، هیچ گونه خرابی انتظار نمی‌رود. زیرا آن‌ها از مواد بسیار سخت ساخته می‌شوند.

طول عمر مورد انتظار یک روکش لمینت بین ۷ تا ۲۰ سال است. لمینت‌ها گاهی می‌شکنند که اگر این اتفاق بیفتد، باید آن‌ها را تعویض کرد.

لمینت یا لمینت پرسلین همان لمینت سرامیکی است که به ونیر سرامیکی نیز شناخته می‌شود.

به دلیل اینکه برای نصب لمینت، دندان‌ها حدود نیم میلی‌متر تراش می‌خورند، بنابراین شکل اولیه و طبیعی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل لمینت دندان یک درمان برگشت‌ناپذیر است. اما امکان تعویض لمینت با لمینت جدید یا ونیر کامپوزیت وجود دارد.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. روی لمینت‌ها را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهان خود را تمیز نگه دارید. غذاها و نوشیدنی‌هایی را که می‌توانند روی لمینت‌ها ایجاد لکه کنند، محدود کنید. برای معاینات منظم و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده، می‌توانند لمینت‌ها را کدر کنند، بنابراین در صورت امکان از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.

کلام آخر

شکستگی، آسیب دیدن یا لکه شدن دندان می‌تواند موجب ناراحتی و تغییر در زیبایی ظاهری و عدم اعتماد به نفس در افراد شود. یک راه حل سریع برای ترمیم دندان، نصب لمینت‌ روی دندان‌های آسیب دیده است. این ترمیم‌ نازک نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. اطمینان از اینکه لمینت‌های دندان شما در شرایط خوبی هستند، می‌تواند طول عمر آن‌ها را افزایش دهد. به این ترتیب، می‌توانید مزایای روکش لمینت خود را به حداکثر برسانید و از معایب آن جلوگیری کنید. با روکش لمینت، یک لبخند زیبا و جذاب خواهید داشت. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد لمینت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.