پرش لینک ها

ترمیم دندان چیست؟

اگر به تازگی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده‌اید و دندانپزشک به شما گفته است که یک یا چند دندانتان نیاز به پر کردن و ترمیم دارد، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد در طول زندگی خود، نیاز به ترمیم دندان پیدا کرده‌اند. ترمیم یا پرکردن دندان، درمانی است که توسط دندانپزشک برای دندان پوسیده یا آسیب‌دیده استفاده می‌شود و عملکرد و شکل طبیعی دندان را باز می‌گرداند و از پوسیدگی بیشتر آن جلوگیری می‌کند. همچنین پرکردن دندان یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش ترمیمی دندان بدست آورید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ترمیم دندان

ترمیم دندان واقعا چیست؟

ترمیم یا پرکردن دندان روشی است که بر اساس آن موادی مانند آمالگام یا کامپوزیت در دندان آسیب‌دیده یا پوسیده قرار داده می‌شود تا شکل و عملکرد اصلی آن را بازگرداند. این روش می‌تواند برای ترمیم مرکز دندان استفاده شود یا وسیع‌تر از آن باشد و کل سطح دندان را پوشش دهد. ترمیم دندان معمولا برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان صورت می‌گیرد و با از بین بردن باکتری‌ها و بستن ناحیه آسیب‌دیده، پوسیدگی بیشتری ایجاد نمی‌شود.

چه زمانی نیاز به ترمیم دندان است؟

پر کردن دندان برای بازیابی شکل و ثبات دندان و برای سهولت جویدن و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان بکار گرفته می‌شود. در شرایط زیر به احتمال زیاد به ترمیم دندان نیاز دارید:

  • پوسیدگی دندان: برای پر کردن حفره‌هایی که در مینای دندان ایجاد شده است، اما بر پالپ دندان که در آن عروق خونی و اعصاب قرار دارند، تأثیری نگذاشته است.
  • دندان‌های آسیب‌دیده یا شکسته: در جایی که مینای دندان آسیب دیده است و به طور بالقوه دندان را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد.
  • برای ترمیم دندان‌های فرسوده یا ساییده شده

برای اطمینان بیشتر می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید، تا متخصصان ما دندان‌های شما را معاینه کرده و در مورد لزوم ترمیم یا عدم آن، شما را راهنمایی کنند.

روش‌های معاینه برای ترمیم دندان پوسیده

دندانپزشک معمولاً می‌تواند پوسیدگی دندان را با روش‌های زیر تشخیص دهد:

  • سوال در مورد درد و حساسیت دندان
  • معاینه دهان و دندان
  • بررسی دندان‌های مشکوک با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی
  • مشاهده عکس اشعه ایکس دندان برای آگاهی از میزان پوسیدگی آن

پر کردن دندان

روش‌های ترمیم دندان پوسیده

ترمیم دندان به طور کلی برای بازیابی دندان‌های آسیب‌دیده در اثر پوسیدگی یا آسیب‌های ناشی از حادثه انجام می‌شود. برای حل این نوع مشکل، روش‌های مختلفی توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود که بستگی به میزان پوسیدگی و آسیب دندان دارد. در اینجا شما را با چند روش ترمیمی دندان آشنا می‌کنیم.

پر کردن

معمولا بهترین گزینه برای ترمیم پوسیدگی جزئی دندان، پر کردن است. این روش رایج‌ترین نوع درمان دندانپزشکی است و بیشتر افراد در دوره‌ای از زندگی خود، یک یا چند دندان‌شان را پر کرده‌اند. مواد پرکننده دندان می‌تواند به شکل فلزی یا رنگ دندان باشد.

اینله و آنله

اگر پر کردن دندان مناسب نباشد، گزینه بعدی ترمیم دندان، ممکن است اینله یا آنله باشد. آن‌ها می‌توانند بخش‌های بزرگ‌تری از ساختار دندان از جمله سطوح جونده را بازیابی کنند. اینله و آنله به صورت سفارشی از روی اثر دندان ساخته، و سپس در جای خود چسبانده می‌شوند.

روکش

زمانی که دندان به شدت آسیب‌دیده و ضعیف‌شده و امکان پرکردن آن وجود نداشته باشد، روکش دندان معمولا آخرین راه حل است. در این روش هرگونه پوسیدگی برداشته می‌شود و تاج دندان روی کل دندان قرار می‌گیرد و ساختار آن را تقویت و عملکرد دندان را بازیابی می‌کند.

فرآیند و مراحل پر کردن دندان

اولین گام در پروسه پر کردن دندان، تزریق یک بی‌حس کننده موضعی است، به طوری که ناحیه اطراف دندان آسیب دیده بی‌حس شده و در طول عمل، بیمار راحت باشد و درد نکشد. در مرحله بعد، دندان پوسیده یا آسیب‌دیده و نواحی اطراف آن باید برای ترمیم دندان آماده شوند.

برای برداشتن قسمت‌های آسیب‌دیده دندان، دندانپزشک ممکن است از مته دندانپزشکی یا لیزر استفاده کند. همچنین او از یک ژل اسیدی برای تمیز کردن ناحیه مورد نظر استفاده می‌کند تا باکتری‌های باقیمانده در آن ناحیه از بین بروند. سپس مواد پرکننده روی ناحیه اعمال می‌شوند تا حفره پر شود. نحوه پر کردن دندان باید به صورتی باشد که شکل دندان مانند دندان طبیعی باشد و فرد با آن احساس راحتی کند. به همین منظور، دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که دندان‌های خود را روی یکدیگر قرار دهد تا اگر ناهمواری آزاردهنده‌ای وجود داشت، با استفاده از پولیش برطرف شود. در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، برای پر کردن دندان‌ها از باکیفیت‌ترین مواد پرکننده استفاده می‌شود تا بیشترین ماندگاری و بهترین کارایی را داشته باشد.

پر کردن دندان با امالگام

انواع مواد برای پر کردن و ترمیم دندان

نوع مناسب مواد پرکننده دندان به میزان ترمیم، حساسیت به مواد پرکننده، محل حفره و هزینه آن بستگی دارد. انواع مواد برای پر کردن دندان عبارتند از:

  • پرکننده طلا: به صورت سفارشی ساخته شده و سپس در جای خود چسبانده می‌شود. اینله‌های طلا به خوبی توسط بافت لثه تحمل می‌شوند و ممکن است بیش از ۲۰ سال دوام بیاورند. طلا معمولا گران‌ترین انتخاب برای ترمیم دندان است و نیاز به ویزیت‌های متعدد دارد.
  • پرکننده‌ آمالگام (نقره): در برابر سایش مقاوم و نسبتاً ارزان است. به دلیل رنگ تیره آن‌، بهترین انتخاب برای دندان‌های خلفی است که زیاد دیده نمی‌شوند.
  • کامپوزیت: طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، زیرا با رنگ دندان‌های شما مطابقت دارند. کامپوزیت‌ها دوام کمتری دارند و می‌توانند مانند دندان‌ها لکه‌دار شوند. با این حال، آن‌ها برای پر کردن‌های کوچکتر بهتر عمل می‌کنند.
  • پرکننده‌های پرسلن: اینله یا آنله نامیده می‌شوند و ساخت آن‌ها به صورت سفارشی در لابراتوار است. پس از آماده شدن، به دندان شما چسبانده می‌شوند. این پرکننده‌ها با رنگ دندان مطابقت دارند و در برابر لکه شدن مقاومت می‌کنند. ترمیم پرسلن بیشتر سطح دندان را می‌پوشاند و قیمت آن به اندازه پرکننده طلا است.

مراحل پر کردن دندان با ماده آمالگام

دندانپزشک ابتدا ناحیه اطراف دندان مورد نظر را با تزریق مایع بی‌حسی، بی‌حس می‌کند و سپس سطح دندان را تراش می‌دهد تا پوسیدگی از بین برود. سپس حفره دندان را برای قرار دادن پرکننده آمالگام شکل می‌دهد. در مرحله بعد تحت شرایط ایمنی مناسب، دندانپزشک آلیاژ پودری کپسول شده را با جیوه مایع مخلوط خواهد کرد تا یک بتونه آمالگام تشکیل دهد. این بتونه نرم، در حفره آماده شده قرار داده می‌شود تا شکل بگیرد و به یک پرکننده جامد تبدیل شود.

دندان در حال پر کردن

مراحل کلی ترمیم دندان با کامپوزیت

قبل از شروع دندانپزشک، لثه‌ها، دندان‌ها و ناحیه اطراف آن‌ها را با تزریق بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌کند. این اقدام به جلوگیری از درد و کاهش ناراحتی در طول ترمیم دندان کمک می‌کند. در مرحله بعد، هرگونه پوسیدگی دندان با مته برطرف می‌شود. این فرآیند فقط چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است در حین انجام این کار کمی احساس فشار کنید. اکنون نوبت به استفاده از کامپوزیت برای پر کردن دندان می‌رسد. یک پرکننده کامپوزیت به صورت لایه‌ای در دندان شما قرار می‌گیرد. لایه‌ها به تدریج ساخته می‌شوند تا حفره دندان را پر کنند. دندانپزشک ممکن است از اشعه ماوراء بنفش برای افزایش سرعت سفت شدن کامپوزیت استفاده کند تا بتواند لایه بعدی را در فاصله زمانی کوتاه‌تری روی دندان قرار دهد.

از کجا بدانیم دندان نیاز به ترمیم دارد؟

تنها کسی که می‌تواند به شما بگوید که نیاز به ترمیم دندان دارید یا خیر، دندانپزشک است. او باید دندان شما را از نزدیک معاینه کند، و با کمک عکس اشعه ایکس از دندان تعیین کند که باید چه کاری باید انجام شود. با این حال، چند علامت وجود دارد که می‌تواند به شما هشدار دهد که دندانتان نیاز به ترمیم دارد. این علائم عبارتند از:

  • درد در دندان، درد ضربان‌دار و دردهای تیز
  • درد یا حساسیت در دندان هنگام لمس یا فشار آوردن به آن، مثلاً هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن
  • وجود یک حفره قابل مشاهده در دندان یا علامتی که ممکن است نشان‌دهنده وجود حفره باشد
  • ساییده شدن مداوم نخ دندان، وقتی بین مجموعه خاصی از دندان‌ها کشیده می‌شود
  • احساس خشن بودن یا دندانه‌دار بودن دندان، وقتی زبانتان را روی آن می‌گذارید

با این حال، اگر هیچ یک از این علائم را تجربه نکردید، همچنان احتمال دارد پوسیدگی دندان وجود داشته باشد و نیاز به ترمیم دندان داشته باشید. این وضعیت معمولا در مورد حفره‌های کوچک‌تر دندان که برای شما درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. صدق می‌کند.

مراقبت از دندان ترمیم شده

اهمیت مراقبت از دندان پس از ترمیم، حیاتی است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه بعد از هر وعده غذایی می‌تواند به شما در حفظ سلامت کلی دندان‌های ترمیم شده کمک کند. اگر حساسیت دارید، می‌توانید از خمیردندان‌هایی که مخصوص دندان‌های حساس است استفاده کنید تا زمانی که حساسیت برطرف شود.

استفاده از نخ دندان بعد از غذا خوردن را به عادت تبدیل کنید و به مراقبت از لثه خود ادامه دهید. بعد از پرکردن دندان‌ها، ملایم‌تر مسواک بزنید. مراقب آنچه می‌خورید باشید و از خوردن غذاهای خیلی گرم و غذاهای خیلی سرد خودداری کنید. هنگام جویدن مطمئن شوید که با طرف مقابل دندان‌های پرشده می‌جوید. این کار کمک می‌کند که دندان‌های ترمیم شده و ناحیه اطراف آن زودتر بهبود یابند.

از خوردن غذاهای چسبنده و سفت، پس از ترمیم دندان خودداری کنید، زیرا این غذاها می‌توانند باعث شل شدن پرشدگی دندان شما شوند که در این صورت ممکن است به پرکردن همان دندان نیاز داشته باشید. دهان و دندان سالم و یک لبخند زیبا، چیزی است که هر فرد باید به داشتن آن افتخار کند. با استفاده از نکات بالا به بهبود و حفظ سلامت کلی دهان و دندان‌های ترمیم شده خود کمک می‌کنید.

معالجه دندان

مزایای ترمیم با آمالگام

  • بسیار بادوام است و با مراقبت مناسب می‌تواند بیش از یک دهه یا بیشتر دوام بیاورد.
  • به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، می‌تواند حفره‌های نسبتاً بزرگ را در داخل دندان‌ها پر کند.
  • آمالگام یک گزینه مقرون‌بصرفه برای پر کردن دندان است.
  • قابلیت سخت شدن سریع آن می‌تواند درمان را برای کودکان یا بیماران با نیازهای ویژه، راحت‌تر کند.

معایب ترمیم با آمالگام

  • پر کردن با آمالگام نیاز به برداشتن بیشتر ساختار دندان دارد.
  • اگرچه نادر است، اما بیماران مبتلا به آلرژی به فلز، ممکن است واکنش بدی به آمالگام داشته باشند.
  • اگر دهان شما کاملاً باز باشد، حتی روی دندان‌های عقب نیز قابل مشاهده هستند.
  • آمالگام ممکن است با قرار گرفتن در معرض دما منبسط و منقبض شده و منجر به شکستگی دندان شود.
  • برخی از دندانپزشکان در مطب خود پر کردن دندان با آمالگام را انجام نمی‌دهند.

سوالات پرتکرار در مورد ترمیم دندان

در این بخش به سوالات مهم و پرتکرار در زمینه ترمیم دندان پاسخ می‌دهیم.

دندان‌هایی که نزدیک به جلوی دهان هستند و هنگام لبخند زدن یا خندیدن به راحتی دیده می‌شوند، با پرکننده‌های کامپوزیت طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. برای دندان‌های انتهایی دهان که پوسیدگی بیشتری دارند، پرکننده آمالگام به دلیل دوام و ماندگاری بیشتر، انتخاب بهتری است. اگر در مورد زیبایی یا محتوای جیوه در پرکننده آمالگام نگران هستید، از متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت بپرسید که آیا روکش دندان، اینله یا آنله می‌تواند جایگزین مناسبی به جای پرکردن باشد یا خیر.

هیچ خطری برای سلامتی مرتبط با قورت دادن ذرات کوچک آمالگام دندانی وجود ندارد، اما استنشاق بخارات جیوه ممکن است برای بیماران خاص مضر باشد.

پس از تکمیل فرآیند ترمیم، دهان شما حداقل برای چند ساعت بی‌حس می‌ماند. این یک اتفاق طبیعی است، زیرا داروی بی‌حسی به تدریج از بین می‌رود. در این مدت، مهم است که مراقب آنچه می‌خورید و می‌نوشید باشید. زیرا خطر سوزاندن دهان یا جویدن نواحی بی‌حس شده وجود دارد. همچنین ممکن است کمی درد و حساسیت بعد از پر کردن دندان داشته باشید که احتمالاً چندین روز ادامه خواهد داشت. این حساسیت کاملاً طبیعی است. زیرا اعصاب موجود در دندان پر شده، سیگنال‌های درد را به دندان‌ها و لثه‌های اطراف ارسال می‌کنند.

سخن پایانی

پوسیدگی دندان یک بیماری شایع در سطح جهان است و یکی از روش‌های درمان آن، ترمیم یا پرکردن دندان است. پر کردن دندان به افزایش طول عمر دندان کمک می‌کند و مانع از پیشرفت پوسیدگی می‌شود. اما دانستن اینکه ترمیم دندان چگونه انجام می‌شود و کدام روش برای شما بهترین است، اولین قدم برای داشتن دندان‌هایی بدون نقص است. متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، درمان ترمیم را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه انجام می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.