پرش لینک ها
ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی درست مانند ارتودنسی فلزی سنتی، دندان‌ها را تراز، تنظیم و صاف می‌کند؛ اما براکت‌های سرامیکی به‌دلیل همرنگ‌بودن با دندان یا به‌دلیل رنگ‌های جذابی که دارند، به یک جایگزین محبوب برای براکت‌های فلزی در بین جوانان تبدیل شده‌اند. براکت‌های سرامیکی از نظر توانایی مرتب‌کردن دندان‌ها با انواع فلزی تفاوت چندانی ندارند. آن‌ها می‌توانند به درمان ناهماهنگی‌های قابل‌توجه مانند اوربایت کمک کنند؛ اما نسبت به براکت‌های فلزی، بیشتر مستعد شکستن و آسیب هستند و می‌توانند گران‌تر باشند. تیم دندانپزشکان متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با دانش فراوان و توان تخصصی و با استفاده از بهترین ابزارها و دستگاه‌های روز دنیا توانسته‌اند رضایت طیف وسیعی از مراجعان ارتودنسی کودک، نوجوان و بزرگسال را جلب کنند. در این مقاله تصمیم داریم درباره ارتودنسی سرامیکی، مراحل درمان، انواع، مزایا، معایب، هزینه این درمان و نکات ریز و درشت دیگر صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

بریس‌های سرامیکی موقعیت دندان‌ها را تنظیم می‌کنند و به‌تدریج دندان‌ها را به موقعیت‌های مختلف می‌کشانند. تفاوت اصلی بریس‌های فلزی و سرامیکی، علاوه بر جنس براکت‌ها، در این است که بریس‌های سرامیکی تقریباً همرنگ دندان هستند و دیده نمی‌شوند. البته انواع رنگی هم وجود دارد که با سیم‌ها و نوارهای لاستیکی همرنگ به سطح دندان‌های شما متصل می‌شوند و از چند قسمت تشکیل شده‌اند:

  • براکت‌ها، که ساختارهای مربعی‌شکل هستند که به هر دندان متصل می‌شوند
  • یک سیم کمانی که هر براکت را به براکت مجاور وصل می‌کند.
  • نوارهای الاستیک که در اطراف براکت‌ها قرار می‌گیرند و سیم را در جای خود نگه می‌دارند.

مدت زمان ارتودنسی با براکت سرامیکی چقدر است؟

اولین ویزیت درمان ارتودنسی سرامیکی بین 90 تا 120 دقیقه طول می‌کشد و برای هربار تعویض براکت‌ها حدود 10 تا 30 دقیقه زمان لازم است.  طول درمان با هر نوع بریس بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. افرادی که خواهان تغییرات چشمگیرتر یا دارای مشکلات تراز دندانی پیچیده‌تری هستند، دوره درمانی طولانی‌تری خواهند داشت. در مجموع، درمان ارتودنسی می‌تواند بین 6 ماه تا چند سال طول بکشد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی چیست؟

برخی از نوجوانان و بزرگسالان از بریس‌های سرامیکی استقبال می‌کنند چون این بریس‌ها نسبت به بریس‌های فلزی سنتی کمتر به چشم می‌آیند. سایر مزایای بریس‌های سرامیکی، عبارت‌اند از:

  • برای افرادی که به فلز حساسیت دارند بهتر است؛
  • روی لثه‌ها و گونه‌ها درد کمتری دارند؛
  • به سختی آسیب می‌بینند و دوام و استقامت بالایی دارند؛
  • براکت‌های سرامیکی کمی گران‌تر از انواع فلزی هستند؛ اما در مقایسه با جایگزین‌هایی مانند ارتودنسی شفاف روشی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند.

معایب ارتودنسی سرامیکی چیست؟

معایب ارتودنسی سرامیکی عبارت‌اند از:

  • اغلب گران‌تر از ارتودنسی فلزی است؛
  • دوام کمتری نسبت به انواع فلزی دارند؛
  • به‌دلیل داشتن نوارهای الاستیک شفاف یا سفید احتمال لکه‌شدن آن‌ها بیشتر است؛
  • گاهی اگر بریس‌های سرامیکی بشکنند، ممکن است منجر به طولانی‌تر‌شدن زمان درمان شود؛
  • براکت‌های سرامیکی نسبت به بریس‌های فلزی سنتی بزرگ‌تر هستند که ممکن است برای برخی افراد مشکل‌ساز باشد؛
  • بریس‌های سرامیکی بادوام هستند؛ اما اگر در معرض فشار بیش‌ازحد قرار گیرند، ممکن است آسیب ببینند و برای درمان‌های گسترده یا طولانی مناسب نیستند.

انواع ارتودنسی سرامیکی

اصطلاح ارتودنسی سرامیکی اغلب برای بریس‌هایی با مواد غیرفلزی؛ اما رنگ مشابه دندان استفاده می‌شود که بیشتر جنبه زیبایی‌شناختی آن‌ها اهمیت دارد. انواع براکت‌های مورداستفاده در این ارتودنسی شامل موارد زیر است.

براکت شفاف

براکت‌های شفاف معمولاً از پلی‌کربنات یا پلاستیک و سرامیک ساخته‌ می‌شوند؛ اما انواع پلاستیکی با سرامیکی تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند. بریس‌های سرامیکی شفاف در برابر ضربه و لکه‌شدن بسیار مقاوم هستند و بهترین گزینه برای افرادی به‌شمار می‌روند که دندان‌های خود را بلیچینگ کرده‌اند.

براکت رنگی

براکت‌های رنگی از جالب‌ترین انواع براکت سرامیکی محسوب می‌شوند چون شما می‌توانید بسته به سلیقه یا حتی استایل کلی لباس‌هایتان رنگ براکت‌ها را تغییر دهید و انتخاب کنید؛ اما اگر دوست ندارید بریس‌ها روی دندان‌هایتان خودنمایی کنند، بهتر است از انواع شفاف استفاده کنید.

براکت رنگی

مراحل درمان با ارتودنسی سرامیکی

قبل‌از درمان با این روش ارتودنسی ابتدا باید با متخصص ارتودنسی مشاوره کنی تا بعد از معاینه دندان‌هایتان برنامه درمانی اختصاصی شما را طراحی کند. ممکن است متخصص ارتودنسی تصمیم بگیرد که فاصله بین دندان‌های عقبی را اگر خیلی نزدیک به هم باشند بیشتر کند و فضایی به‌وجود آورد تا نوارهای لاستیکی بتوانند در اطراف دندان قرار بگیرند. سپس در جلسه بعدی در صورت لزوم، اسپیسرها را برمی‌دارد و شروع به نصب بریس روی دندان‌ها می‌کند.

برای انجام این کار، متخصص ارتودنسی از یک کشنده برای باز نگه داشتن دهان استفاده می‌کند. سپس با یک محلول دندان‌ها را می‌شوید. سپس با استفاده از مقدار کمی چسب مخصوص شروع به ثابت‌کردن براکت‌ها روی هر دندان می‌کند و سیم کمانی را از هر براکت عبور می‌دهد. نحوه ثابت‌ماندن سیم در جای خود به نوع بریس‌ها بستگی دارد. بریس‌ها با گیره یا نوارهای لاستیکی در اطراف هر براکت نگاه داشته می‌شوند. در نهایت، متخصص ارتودنسی سیم‌ها را به‌گونه‌ای برش می‌دهد که انتهای آن در لثه یا داخل گونه‌ها فرو نرود و شما را راهنمایی می‌کند که چگونه در طول درمان از دندان‌ها و بریس‌های خود مراقبت کنید.

چه افرادی  بهترین کاندید ارتودنسی سرامیکی هستند؟

به‌طور کلی، تمام افرادی که نیاز به مرتب‌شدن دندان‌هایشان دارند، می‌توانند بریس سرامیکی دریافت کنند؛ اما مهم است که قبل‌از درمان با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای نیازهای خاص خود داشته باشید.

چه افرادی گزینه مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند؟

ارتودنسی سرامیکی ممکن است بهترین گزینه برای افرادی که دارای مشکلات ناهنجاری شدید یا مشکلات پیچیده دندان و فک هستند و نیاز به درمان شدیدتری دارند، نباشد. علاوه‌براین، افرادی که دارای سابقه دندان قروچه یا فشردن دندان هستند هم ممکن است کاندیدای ایدئالی برای بریس‌های سرامیکی نباشند؛ چون مواد سرامیکی ممکن است بیشتر در معرض آسیب قرار گیرند.

هزینه ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟

هزینه بریس های سرامیکی بسته به محل و طول درمان ممکن است متفاوت باشد. برخی از طرح‌های بیمه دندانپزشکی، بخشی از هزینه‌های درمان ارتودنسی را پوشش می‌دهند که می‌تواند کمک زیادی در پرداخت هزینه‌های این درمان دندانپزشکی به مراجعان کند.

مقایسه ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی اگرچه موقعیت دندان‌ها را تغییر می‌دهد؛ اما الاینرها قالب‌های  پلاستیکی شفافی هستند که فرد می‌تواند در هر زمان بپوشد یا بیرون بیاورد، درحالی‌که بریس‌های سرامیکی روی دندان نصب می‌شوند و فقط توسط ارتودنتیست قابل‌جداشدن هستند.

آیا براکت‌های سرامیکی تغییر رنگ می‌دهند؟

هیچ‌کس دندان‌های زرد را دوست ندارد؛ اما به‌نظر می‌رسد براکت‌های سرامیکی باعث زرد‌شدن دندان‌ها می‌شوند و رنگ خودشان هم در طول زمان تغییر می‌کند. اگرچه براکت‌های سرامیکی ظاهر و ثبات رنگ خوبی دارند؛ اما تغییر رنگ این براکت‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند در نتیجه عوامل درونی و بیرونی متعدد باشد.

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار، استفاده از دهانشویه‌های رنگی، استعمال دخانیات و سهل‌انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله عوامل تغییر رنگ بیرونی دندان‌ها هستند. مطالعات مختلف نیز تایید می‌کنند که براکت‌ها و چسب‌های زیبایی در درازمدت پایداری رنگ ندارند و در برابر رنگدانه‌هایی که معمولاً در غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند، حساس هستند.

البته یک تصور اشتباه رایج در مورد بریس‌های سرامیکی وجود دارد و آن تصور این است که این براکت‌ها هرگز لکه نمی‌شوند و نیازی به نگرانی نیست؛ اما این باور درست نیست و حتی نوارهای شفافی که برای چسباندن سیم‌ها به براکت‌ها استفاده می‌شوند هم می‌توانند لکه‌دار و باعث ‌این شوند که براکت‌های سرامیکی زرد به‌نظر برسند.

چگونه می‌توان از تغییر رنگ براکت‌های سرامیکی جلوگیری کرد؟

رژیم غذایی اولین عاملی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها و براکت‌های ارتودنسی شود. اگر رژیم غذایی شما شامل مقدار زیادی غذا و نوشیدنی تیره و رنگی باشد، احتمال تغییر رنگ دندان و براکت‌ها بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، توصیه ما این است که مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، پفک، نوشابه، زردچوبه، سس گوجه‌فرنگی و هر خوراکی اسیدی یا رنگی را محدود کنید و حتماً دندان‌های خود را به‌طور منظم مسواک بزنید و مقدار زیادی آب بنوشید.

سیم و براکت ارتودنسی سرامیکی را با چه رنگ‌هایی ست کنیم؟

براکت‌های رنگی، دنیای جذاب خودشان را دارند. اغلب پسرهای نوجوان دوست دارند رنگ‌هایی مانند سبز شکاری، بنفش تیره یا سرمه‌ای را برای براکت‌هایشان انتخاب کنند و ظاهر مردانه‌تری به استایل خود بدهند. برای مردان جوانی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، رنگ‌های تیره‌تر مانند برنزی، قرمز تیره یا حتی نقره‌ای ممکن است بهترین انتخاب باشد. باوجوداین، بهتر است از رنگ‌هایی مانند سیاه، زرد و قهوه‌ای که می‌توانند دندان‌ها را زرد نشان دهند، دوری کنید.

در مقابل، دخترهایی که دوست دارند ظاهری زنانه‌تر داشته باشند، بهتر است به رنگ‌های روشن‌تر و زنده‌تر فکر کنند. آبی‌های کم‌رنگ، بنفش یا سبز می‌توانند حس ملایم‌تر و زنانه‌تری به شما بدهند و رنگ های پاستلی قادرند به‌طرز شگفت‌انگیزی لبخند شما را جذاب‌تر کنند. شما می‌توانید برای داشتن ظاهری جسورانه‌تر، رنگ‌های طلایی یا سرخابی روشن را امتحان کنید؛ اما درست مانند پسرها، بهتر است شما هم از رنگ‌های سیاه‌، قهوه‌ای و زرد اجتناب کنید.

بااین‌حال، رنگ‌بندی براکت‌ها برای بزرگ‌ترها هم جالب است. کارمندان حسابداری یا افرادی که مشاغل سخت دارند، ممکن است نیاز داشته باشند رنگ‌های ملایم‌تری را انتخاب کنند که کمتر به چشم بیایند و به حفظ ظاهر حرفه‌ای فرد کمک کنند؛ اما رنگ‌های روشن هم می‌توانند جذابیت خودشان را داشته باشند. باوجوداین، به‌یاد داشته باشید که انتخاب رنگ باید با تصویر شخصیتی و حرفه‌ای شما هماهنگ باشد. رنگ‌های سرد مانند طلایی، نقره‌ای، آبی روشن یا حتی صورتی هم می‌توانند برای خانم‌ها انتخاب‌های خوبی باشند و همکاران را تحت تأثیر قرار دهند؛ اما توصیه ما این است که درهرحال، بهتر است تا پایان درمان از یک رنگ بریس استفاده کنید تا در محیط کار موقر به‌نظر برسید. ثبات رنگ می‌تواند ظاهری بالغ و حرفه‌ای‌تر به شما بدهد.

به‌یاد داشته باشید، رنگ براکت یک انتخاب شخصی است؛ اما ایجاد تعادل بین تصویر حرفه‌ای و سبک شخصی مهم است؛ بنابراین، رنگی را انتخاب کنید که به شما احساس اعتمادبه‌نفس و راحتی بدهد. لبخند شما بخشی از هویت شما است و انتخاب رنگ مناسب برای ویترین این لبخند می‌تواند آن را تقویت کند. پس وقت بگذارید و عاقلانه انتخاب کنید.

ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

به‌طور کلی، بریس‌های سرامیکی برای دندان‌ها بهتر یا بدتر از بریس‌های فلزی سنتی نیستند. هردوی آن‌ها به یک روش کار می‌کنند و نتایج یکسانی دارند؛ اما از آنجایی که مدت زمان مورد نیاز برای رفع مشکلات دندان‌ها با استفاده از بریس‌های سرامیکی یا فلزی یکسان است، یکی از تفاوت‌های این دو روش در این است که یکی فلزی و دیگری سرامیکی است. همچنین، بریس‌های سرامیکی نسبت به بریس‌های فلزی سنتی دوام کمتری دارند و احتمالاً نیاز به تعویض براکت‌ها بیشتر خواهد بود؛ اما اگر از بریس‌های خود مراقبت کنید، بعید است این اتفاق بیفتد.

بریس‌های سرامیکی می‌توانند درمان محتاطانه‌ای برای مال اکلوژن شدید باشند، درحالی‌که ممکن است الاینرهای شفاف قادر به ارائه آن نباشند. همچنین، توانایی آن‌ها در مطابقت با رنگ دندان باعث می‌شود اغلب از فاصله دور قابل‌مشاهده نباشند. آن‌ها فوق‌العاده قوی هستند؛ اما نسبت به انواع فلزی استقامت کمتری دارند و مناسب درمان‌های پیچیده نیستند. هزینه بریس‌های سرامیکی هم معمولاً بیشتر از انواع فلزی است.

نحوه تمیز‌کردن براکت‌های سرامیکی

بریس‌های سرامیکی به‌دلیل جنس منحصربه‌فرد خود، نسبت به بریس‌های فلزی بیشتر مستعد لکه‌شدن هستند؛ بنابراین هنگام تمیز‌کردن به مراقبت بیشتری نیاز دارند. حتماً بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و روی بریس‌ها نخ دندان مخصوص ارتودنسی بکشید تا پلاک هر ناحیه پاک شود. استفاده از مخلوطی از خمیر دندان و جوش شیرین هم درصورت تایید دندانپزشک می‌تواند گاهی کمک‌کننده باشد.

تمیز کردن ارتودنسی

آیا هزینه ارتودنسی با براکت‌های شفاف بیشتر از هزینه براکت‌های معمولی است؟

بریس‌های سرامیکی به لحاظ زیبایی‌شناختی گزینه‌ای جذاب برای تنظیم دندان‌ها هستند؛ اما معمولاً هزینه بیشتری نسبت به بریس‌های فلزی سنتی دارند. اینکه کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است به شما و ارتودنتیست شما بستگی دارد که بهترین درمان را برای شرایط و سبک زندگی شما انتخاب کند.

براکت شفاف

آیا براکت‌های سرامیکی برای کودکان مناسب هستند؟

اگرچه سرامیک از دوام کمتری نسبت به فلز برخوردار است؛ اما وقتی صحبت از رفع مشکلات تراز دندان‌های کودک می‌شود باید بدانید که سرامیک‌ها هم به اندازه بریس‌های فلزی موثر هستند. این بدان معنی است که حتی اگر کودک شما مشکلات شدید داشته باشد، باز هم با نظر دندانپزشک می‌تواند بریس‌های ساخته شده از سرامیک را دریافت کند.

آیا براکت سرامیکی باعث تغییر رنگ دندان می‌شود؟

براکت‌های سرامیکی در مقایسه با براکت‌های فلزی کمتر به رنگ دندان‌ها آسیب می‌زنند؛ اما بسته به نوع و رنگ دندان و نحوه مراقبت از آن‌ها، ممکن است تا حدی باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. برای پیشگیری از این موضوع، مهم است که به بهداشت دهان و دندان‌های خود دقت کنید و توصیه‌های ارتودنتیست برای نگهداری و تمیزی براکت‌های سرامیکی را جدی بگیرید.

آیا مشکلات شدید ارتودنسی با براکت‌های شفاف برطرف می‌شود؟

براکت‌های شفاف یا سرامیکی معمولاً برای اصلاح مشکلات ارتودنسی مانند تنظیم نابجایی دندان‌ها، اصلاح فاصله بین دندان‌ها و تصحیح موقعیت دندان‌ها استفاده می‌شوند. این نوع براکت‌ها به‌دلیل ظاهر زیبا و مشابه رنگ طبیعی دندان‌ها برای بسیاری از افراد جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند؛ اما باید توجه داشت که مشکلات شدید ارتودنسی مثل ناهمترازی شدید دندان‌ها یا فواصل و شکاف‌های زیاد بین دندان‌ها نیاز به درمان های پیچیده‌تر و طولانی‌تری دارند که ممکن است براکت‌های شفاف نتوانند این موارد را پوشش دهند یا زمان بیشتری برای درمان نیاز داشته باشند. در برخی موارد، ارتودنتیست ممکن است برای حل مشکلات شدید ارتودنسی، روش‌های دیگری مانند جراحی فک و صورت یا استفاده از براکت‌های فلزی را توصیه کند؛ بنابراین، درصورت وجود مشکلات شدید ارتودنسی، بهتر است ابتدا با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا بهترین روش را برای درمان و تصحیح مشکلات شما یا فرزندتان ارائه دهد.

ارتودنسی سرامیکی

سخن پایانی

ارتودنسی سرامیکی مانند ارتودنسی سنتی، دندان‌ها را مرتب، تنظیم و صاف می‌کند و می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات مرتبط با هم‌ترازی دندان‌ها، از جمله موارد شدیدی شامل آندربایت و اوربایت را درمان کند. بااین‌حال اغلب افراد بریس‌های سرامیکی را به دلایل زیبایی‌شناختی انتخاب می‌کنند چون این بریس‌ها کمتر از بریس‌های فلزی قابل‌رویت هستند و انواع رنگی هم جذابیت خاصی برای کودکان، نوجوانان و برخی از بزرگسالان دارند. این بریس‌ها می‌توانند دقیقاً با رنگ دندان مطابقت داشته یا رنگی باشند ولی ممکن است قیمت آن‌ها بیشتر از بریس‌های فلزی باشد. تیم دندانپزشکان متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت افتخار دارند که در روزهای مختلف هفته پذیرای شما عزیزان باشند و انواع خدمات مشاوره و درمان‌های اختصاصی ارتودنسی را با بهترین کیفیت و هزینه مناسب ارائه دهند. شما می‌توانید برای کسب الاعات بیشتر به سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه یا با شماره تلفن‌های ما تماس حاصل کنید.

منبع: +++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (2 امتیاز)

پیام بگذارید