پرش لینک ها
روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت دندان و تفاوت‌های آن‌ها

روکش ایمپلنت و انواع آن چیست؟ این روکش چه مزایایی دارد و چگونه نصب می‌شود؟ اگر این موارد، سوال شما نیز هست، با این مقاله همراه باشید تا به آن پاسخ بدهیم. روکش ایمپلنت یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که به علت مشخص‌بودنش در دهان و وظیفه‌ای که برعهده دارد، از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است. این روکش از مواد مختلفی ساخته می‌شود که هر یک کیفیت خاص خودشان را دارند و در صورت نصب اصولی و مراقبت درست، می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند. در ادامه قصد داریم به همۀ آنچه باید دربارۀ روکش ایمپلنت دندان بدانید، بپردازیم؛ پس با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت همراه باشید.

روکش ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یا کاشت دندان، یکی از موثرترین روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که برای جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته به کار می‌رود. ایمپلنت دارای 3 بخش به نام‌های فیکسچر (پایۀ ایمپلنت)، اباتمنت (قطعۀ متصل‌کنندۀ پایه و تاج) و پروتز (تاج مصنوعی یا همان روکش) است که ضمن درمان، ابتدا فیکسچر در استخوان فک جاگذاری می‌شود، پس‌از جوش‌خوردنِ فیکسچر با بافت استخوانی اطرافش، اباتمنت به فیکسچر متصل می‌شود و در نهایت روکش روی آن قرار می‌گیرد و درمان به پایان می‌رسد. این روکش درواقع همان پروتز یا دندان مصنوعی است که به جای دندان طبیعی در دهان گذاشته می‌شود و وظایفی مثل جویدن، خردکردن غذا و… را مانند نمونۀ اصل خود انجام می‌دهد. روکش‌های ایمپلنت دارای انواعی هستند که هر یک مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند و بنابر نیاز و انتخاب بیمار می‌توان یکی از آن‌ها را برای او استفاده کرد.

روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت دندان

این روکش به‌عنوان یک دندان مصنوعی، دارای ظاهری کاملاً شبیه به دندان طبیعی است و این قابلیت را دارد که با رنگی مشابه دندان‌های طبیعی بیمار ساخته شود تا در دهان ظاهری عجیب و متفاوت پیدا نکند. روکش‌ها را می‌توان از 2 نظر یعنی مواد سازنده و نحوۀ اتصال به اباتمنت، تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع روکش ایمپلنت دندان از نظر مواد سازنده

روکش‌های دندان از نظر مواد سازنده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که 5 مورد از رایج‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. روکش تمام زیرکونیا (فول سرام)

روکش زیرکونیا یکی از انواع روکش است که به‌دلیل ظاهر طبیعی و دوام زیادش، جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها برای بیماران به شمار می‌رود. روکش زیرکونیا را می‌توان از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌تری و ماندگارترین روکش‌ها به حساب آورد. روکش فول سرامیکی است که از نظر رنگ و درخشش، بالاترین شباهت را به دندان‌های طبیعی دارد و به‌همین‌دلیل از نظر محل قرارگیری با محدودیتی مواجه نیست. این روکش‌ها که به روکش‌های چینی نیز معروف‌اند، قیمت بالاتری نسبت به همتایان فلزی خود دارند.

  1. روکش ایمپلنت PFM

نوع دیگری از روکش‌های ایمپلنت، روکش PFM است که قبل‌از آمدن روکش زیرکونیا گزینه‌ای مناسب برای بیماران به حساب می‌آمد و علت آن ظاهر طبیعی و عملکرد خوبش بود. در ساخت این نوع روکش از فلزاتی مثل تیتانیوم، نیکل و… استفاده می‌شود و روی آن لایه‌ای از پرسلن قرار می‌گیرد؛ به‌همین‌دلیل هم استحکام بالایی دارد و فرد برای جویدن غذاهای سفت مشکلی حس نمی‌کند، هم رنگ و ظاهرش بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است. با وجود این مزایا، از آنجا که خطی از پایۀ فلزی این روکش، در ناحیۀ لثه قابل مشاهده است برای دندان‌های جلویی قابل استفاده نیست.

  1. روکش از جنس طلا

نوع دیگر روکش ایمپلنت دندان، روکشی است که در ساخت آن از طلا به‌همراه اندکی از سایر فلزات مثل پالادیوم و کروم و… استفاده می‌شود. وجود طلا به همراه فلزهای دیگر، باعث می‌شود که این روکش بسیار مقاوم باشد و احتمال آسیب‌دیدن، شکستن، فرسودگی، لب‌پریدگی و این نوع آسیب‌ها در آن خیلی کم است. این روکش از هر لحاظ مناسب است جز ظاهرش! وجود طلا باعث می‌شود که نتوان از آن برای دندان‌های جلویی استفاده کرد.

  1. روکش ایمکس

آخرین نوع پرطرفدار روکش‌های ایمپلنت، روکش ایمکس است که جزو نسل جدید روکش‌ها محسوب می‌شود و در تولید آن از لیتیوم دی سیلیکات استفاده می‌کنند. این روکش نیز مانند روکش‌های سرامیکی شباهت بالایی به دندان‌ها طبیعی دارد و بسیار زیباست. به همین علت می توان از آن هم برای جایگزین‌کردن دندان‌های جلویی، هم دندان‌های پشتی استفاده کرد. نکتۀ لازم به ذکر این است که روکش ایمکس نسبت به سایر روکش‌ها قیمت بالاتری دارد.

انواع روکش ایمپلنت دندان از نظر نحوه اتصال آن‌ها به اباتمنت

یکی دیگر از معیارهای تقسیم‌بندی روکش‌های ایمپلنت دندان، نحوۀ اتصالشان به اباتمنت است که بر این اساس، آن‌ها را می‌توان به 2 دستۀ زیر تقسیم کرد:

  1. روکش‌های پیچ‌دار

این دسته از روکش‌ها که به‌عنوان روکش‌های پیچی نیز شناخته می‌شوند، نقطۀ اتصالی مثل پیچ دارند و به کمک آن با اباتمنت چفت می‌شوند. گرچه این روکش‌ها، گزینه‌های مناسبی برای استفاده هستند؛ اما ممکن است به‌مرورزمان شل شوند و بیمار برای رفع مشکل باید به دندانپزشک مراجعه کند.

  1. روکش‌های سمانی

نوع دیگری از روکش‌ها، روکش‌های سمانی یا چسبی هستند که به کمک یک مادۀ چسبی و سیمانی، به اباتمنت چسبانده می‌شوند. این روکش‌ها از نظر ثابت‌ماندن و استحکام، بهتر از روکش‌های پیچ‌دار هستند؛ اما آن‌ها نیز بی‌عیب نیستند و اگر این مادۀ سیمانی به خط لثه نفوذ کند، باعث التهاب و عفونت می‌شود.

مزایای استفاده از روکش ایمپلنت

همۀ درمان‌های دندانپزشکی دارای مزایا و معایبی هستند که بیماران قبل‌از انجامشان، باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند. استفاده از روکش ایمپلنت دندان نیز به‌‌عنوان یک جایگزین خوب برای دندان‌های طبیعی ازدست‌رفته، دارای مزایای بسیاری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

ظاهر زیبا

یکی از مهم‌ترین مزایای روکش‌های ایمپلنت، شباهت زیاد آن‌ها به دندان‌های طبیعی است. این روکش‌ها هم از نظر فرم و هم سایه و درخشش، بسیار شبیه به سایر دندان‌های طبیعی دهان هستند و به‌همین‌دلیل تا خود فرد مسئلۀ کاشت دندانش را مطرح نکند، دیگران نمی‌توانند پروتز را  از بقیۀ دندان‌ها تشخیص بدهند.

عملکرد خوب

این روکش‌ها علاوه‌بر زیبایی‌های ظاهری‌شان، عملکرد خیلی خوبی هم دارند. وقتی یک فرد دندان‌های خود را از دست می‌دهد، معمولاً در جویدن غذا و صحبت‌کردن به مشکل می‌خورد. او نمی‌تواند به‌خوبی گذشته، غذاهای سفت و ترد را بخورد و کلمات را واضح بیان کند. روکش‌های ایمپلنت به‌دلیل شباهتشان به دندان‌های طبیعی و استحکامی که دارند، این فرصت را فراهم می‌کنند تا فرد دوباره به گذشتۀ خود برگردد و بتواند به‌خوبی انواع غذاها را بجود و به‌آسانی حرف بزند.

کمک به سلامت دهان و دندان

ازدست‌دادن دندان‌های طبیعی به‌معنای خروج بدن از حالت نرمال خود است؛ به‌همین‌دلیل وقتی دندانی از دهان خارج می‌شود احتمال بروز عفونت، التهاب، تحلیل استخوان فک، به‌هم‌خوردن نظم دندان‌های باقی‌مانده و… در بیمار وجود دارد. روکش دندان این فرصت را فراهم می‌کند که جای خالی دندان‌ها با یک جایگزین خوب پر شود و از بروز همۀ این مشکلات جلوگیری به عمل آید.

افزایش اعتمادبه‌نفس

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از روکش ایمپلنت دندان، افزایش اعتمادبه‌نفس است؛ زیرا افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند، معمولاً به‌دلیل مشکلات ظاهری یا اختلالی که در غذاخوردن و صحبت‌کردنشان به وجود می‌آید، اعتمادبه‌نفسشان فروکش می‌کند تا جایی که بعضی از آن‌ها حتی از حضور در اجتماع نیز پرهیز می‌کنند. روکش دندان با ظاهر زیبا و طبیعی خود در کنار عملکرد عالی‌اش این اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته را بازمی‌گرداند و باعث می‌شود فرد بتواند به زندگی معمولی خود برگردد و لبخندی بزرگ و از ته دل بر لب‌هایش بنشیند.

لبخند هالیوودی

ساخت انواع روکش ایمپلنت دندان چه مدت زمان به طول می‌انجامد؟

درمان ایمپلنت دندان به‌دلیل مراحل مختلفی که دارد، نسبت به سایر درمان‌های دندانپزشکی کمی زمان‌بر است. یکی از مراحل مهم ایمپلنت، قالب‌گیری دندان و ساخت روکش است تا بتوان دندانی کاملاً مناسب و هماهنگ با سایر دندان‌ها برای فرد ساخت. حال، اینکه ساختن انواع روکش‌ها چقدر طول می‌کشد، به عوامل مختلفی مثل نوع روکش، شرایط بیمار و… بستگی دارد؛؛ اما به‌طور کلی ساخت آن‌ها می‌تواند 2 الی 3 هفته زمان ببرد.

نصب روکش ایمپلنت چگونه است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نصب ایمپلنت دندان شامل 3 مرحله است که سومین مرحله یا درواقع آخرین مرحلۀ آن قراردادن تاج یا روکش روی اباتمنت است. نصب روکش ایمپلنت دندان، با توجه به نوع اتصالش به اباتمنت انجام می‌شود که اگر از نوع پیچ‌دار باشد به اباتمنت پیچ می‌شود و اگر از نوع سیمانی باشد از چسب و سیمان برای چسباندن آن به اباتمنت استفاده می‌کنند.

هزینه روکش ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینۀ روکش می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد و به‌همین‌دلیل در همه‌جا قیمت یکسانی ندارد. برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت روکش ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

  • تجربه و تخصص دندانپزشک: اولین و موثرترین عامل در تعیین قیمت روکش ایمپلنت دندان، میزان تجربه و سابقۀ دندانپزشک است که هرچه این مورد بیشتر باشد، دستمزد و هزینۀ دریافتی نیز بالاتر می‌رود.
  • مواد اولیه و جنس روکش: عامل دیگر در تعیین قیمت روکش، جنس و مواد اولیۀ ساخت آن است که اگر در آن از فلزات استفاده شده باشد، هزینۀ کمتری دارد و اگر مواردی مثل روکش سرامیکی یا ایمکس باشد، قیمت بالاتری دارد.
  • برند و کشور سازنده: علاوه‌بر جنس روکش، برند تولیدی و کشور سازندۀ آن نیز عامل اثرگذار دیگری بر هزینۀ آن است. برخی برندها قیمت بیشتری دارند و برخی دیگر کمتر.
  • شرایط بیمار و دهانش: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار، شرایط دهان و دندان بیمار است که اگر برای درمان پیچیدگی و زحمت خاصی ایجاد کند، هزینۀ روکش ساخته‌شده نیز بالاتر می‌رود.
  • محل کلینیک: علاوه‌بر همۀ آنچه گفته شد، مکان کلینیک نیز در تعیین قیمت خدمات آن موثر است و به‌همین‌دلیل، کلینیک‌هایی که در مناطق شهری هستند یا در موقعیت‌های جغرافیایی خاصی قرار دارند، نسبت به درمانگاه‌های دیگر هزینۀ بیشتری دریافت می‌کنند.
تجهیزات دندانپزشکی

آیا افتادن روکش ایمپلنت دندان قابل درمان است؟

روکش ایمپلنت دندان در برخی از موارد ممکن است که لق شود یا بیفتد. در چنین شرایطی اگر نوع روکش پیچی باشد، با مراجعه به دندانپزشک می‌توان آن را مجددا سفت کرد و حل مشکل، آسان است؛ اما اگر نوع روکش سمانی و چسبی باشد، تعمیر و جای‌گذاری مجدد آن امری پیچیده است و نیاز به اقدامات بیشتری دارد. افرادی که روکششان به هر دلیل می‌افتد باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنند و از انجام هرگونه اقدام خودسرانه بپرهیزند؛ زیرا ممکن است به اباتمنت و روکش و… آسیب بزنند و ناچار به تعویض ایمپلنت  شوند.

سخن پایانی

ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از پرطرفدارترین درمان‌های دندانپزشکی است که برای جبران دندان‌های ازدست‌رفته به کار می‌رود و از 3 بخش تشکیل می‌شود که روکش یا تاج مصنوعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. روکش ایمپلنت دندان، از نظر جنس مواد اولیه و نوع اتصالش به سایر بخش‌ها، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که هرکدام مزایای خاص خود را دارند و فرد می‌تواند با آگاهی از این مزایا و به کمک دندانپزشک خود، بهترین گزینه را انتخاب کند. در این مقاله به روکش ایمپلنت، انواع آن، مزایای آن، عوامل موثر بر هزینۀ آن و… پرداختیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

منبع: ++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (4 امتیاز)

پیام بگذارید