پرش لینک ها
ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته

ایمپلنت برای لثه های تحلیل رفته

بیماری‌های دهان و دندان همگی به هم مرتبط هستند و اگر با عقب‌نشینی لثه سروکار دارید، احتمالاً مشکلات مربوط به دندان‌های پوسیده را هم به دوش می‌کشید که شما را مستعد ازدست‌دادن دندان می‌کند. درمان ایمپلنت برای لثه های تحلیل رفته از درمان‌های موثر و بسیار موفق حوزه دندانپزشکی است. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت آماده هستیم تا بهترین و باکیفیت‌ترین روش‌های درمانی ایمپلنت را با هزینه مناسب در اختیار شما قرار دهیم. در این مقاله قصد داریم درباره عوامل تحلیل لثه، کاندیداهای مناسب برای ایمپلنت دندان، مراقبت بعد از ایمپلنت، راه‌های درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت و سوالات دیگر در این خصوص بپردازیم. با ما همراه باشید.

ایمپلنت لثه تحلیل رفته

آیا با وجود لثه تحلیل رفته آیا می‌توان ایمپلنت کرد؟

مهم‌ترین مشکلات ناشی از بیماری‌ها لثه عبارت‌اند از:

  • لثه‌های دردناک، تحریک‌شده و عفونی که به‌راحتی خونریزی می‌کنند؛
  • پوسیدگی ریشه دندان، لق‌شدن یا حتی ازبین‌رفتن دندان‌ها؛
  • هالیتوزیس (بوی بد دهان مزمن)؛
  • عفونت دهان که می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

اما یک مشکل دیگر هم می‌تواند کاشت ایمپلنت را تا بعد از انجام درمان مناسب پریودنتال به تعویق بیندازد که البته در بیشتر موارد به‌طور دائم مانع از کاشت ایمپلنت دندان نمی‌شود. بااین‌حال، اگر درحال‌حاضر بیماری پریودنتال دارید، باید قبل‌از انجام جراحی ایمپلنت آن را درمان کنید و اگر در گذشته به بیماری پریودنتال مبتلا بوده‌اید و این بیماری بافت لثه یا بافت استخوان فک را ضعیف کرده است، ممکن است قبل‌از ایمپلنت ابتدا به پیوند استخوان یا پیوند بافت نرم نیاز داشته باشید.

ایمپلنت‌های دندانی برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

اگرچه ایمپلنت برای لثه های تحلیل رفته یک درمان عالی به‌شمار می‌رود؛ اما برای همه مناسب نیست و معمولاً افرادی با شرایط زیر کاندیدای خوبی برای این روش درمانی نیستند:

  • افراد مبتلا به بیماری لثه فعال: این بیماری می‌تواند اتصال صحیح ایمپلنت‌های دندانی با استخوان فک را دشوار کند. اگر بیماری لثه فعال دارید، مهم است که قبل‌از کاشت ایمپلنت دندان، آن را درمان کنید. درغیراین‌صورت، خطر ازکارافتادن ایمپلنت‌ها وجود دارد.
  • افرادی که سیگار می‌کشند: سیگار خطر شکست ایمپلنت دندان را در افراد سیگاری افزایش می‌دهد و روند بهبودی را کند می‌کند.
  • دیابت: روند بهبودی پس‌از جراحی برای بیماران دیابتی بسیار کندتر است و خطر عفونت بعد از عمل را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ازدست‌دادن استخوان و تغییرات بافت لثه هستند که می‌تواند بر موفقیت ایمپلنت تأثیر بگذارد.
  • سرطان: شیمی درمانی می‌تواند بر رگ‌های خونی، استخوان و بافت‌های نرم دهان تأثیر منفی بگذارد و کاشت ایمپلنت‌های دندانی را دشوار کند. بیماران سرطانی در معرض افزایش خطر عفونت هستند و ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند زمینه رشد باکتری‌ها و عفونت را فراهم کنند.
  • ایدز: بیمارانی که مبتلا به HIV یا ایدز تشخیص داده می شوند، اغلب دچار نقص ایمنی هستند که خطر عفونت را در آن‌ها افزایش می‌دهد. همچنین، اچ‌آی‌وی و ایدز می‌توانند باعث برفک دهان شوند و بهبودی دهان را پس‌از جراحی دشوار کنند.
  • افراد مبتلا به اختلالات لخته‌شدن خون: ایمپلنت‌ها ممکن است باعث ایجاد واکنش دربرابر لخته‌شدن در افراد مبتلا به اختلالاتی مانند هموفیلی شود. علاوه‌براین، ایمپلنت‌های دندان برای ترکیب‌شدن با استخوان فک به یک دوره بهبودی نیاز دارند که در افراد مبتلا به اختلالات لخته‌شدن خون ممکن است دچار مشکل شود.
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان: ایمپلنت‌ها مستقیماً در استخوان فک قرار می‌گیرند و فرایند استئواینتگراسیون به استخوان‌های قوی و سالم نیاز دارد. پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده‌شدن استخوان‌ها و شکست ایمپلنت می‌شود.
  • زنان باردار یا شیرده: زنان باردار و شیرده به‌دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بارداری و شیردهی رخ می‌دهد، بیشتر در معرض خطر عفونت لثه و تغییرات در استخوان فک خود هستند که می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت شود.
  • افرادی که استخوان فک ضعیف یا ناکافی دارند: استخوان فک برای کاشت ایمگلنت باید به اندازه کافی قوی باشد. درغیراین‌صورت، این خطر وجود دارد که ایمپلنت‌ها نتوانند به درستی با استخوان ترکیب شوند.

نشانه‌های لثه تحلیل رفته چیست؟

علائم تحلیل لثه، عبارت‌اند از:

  • خونریزی بعد از مسواک‌زدن یا نخ دندان کشیدن؛
  • لثه‌های قرمز و متورم؛
  • بوی بد دهان؛
  • درد در خط لثه؛
  • کوچک‌شدن لثه‌ها؛
  • در معرض دید قرارگرفتن ریشه‌های دندان؛
  • لق‌شدن دندان‌ها.

عوامل تحلیل لثه کدام هستند؟

بیماری پریودنتال، شکل پیشرونده ژنژیویت است که در آن تجمع پلاک و باکتری روی دندان‌ها و لثه‌ها صورت می‌گیرد. با گذشت زمان، پلاک باعث مختل‌شدن یکپارچگی لثه‌ها می‌شود و با ایجاد فضاهایی بین لثه و دندان باعث می‌شود که میکروب‌ها و باکتری‌های بیشتری در این نقاط تجمع پیدا کنند. سایر عوامل موثر بر تحلیل لثه، عبارت‌اند از:

  • مسواک‌زدن خشن و تهاجمی؛
  • عادات اشتباه بهداشت دهان و دندان؛
  • استعمال دخانیات؛
  • ژنتیک؛
  • اختلالات هورمونی در زنان؛
  • دیابت؛
  • اچ‌آی‌وی.

روند رشد لثه بعد از ایمپلنت

خوشبختانه بافت لثه بعد از درمان ایمپلنت برای لثه های تحلیل رفته، به‌سرعت بهبود می‌یابد و یک روش کم‌تهاجمی درنظر گرفته می‌شود. البته نوع ایمپلنت دندانی که دریافت می‌کنید و نحوه کاشت آن نیز بر این روند تأثیر می‌گذارد.

پس‌از جراحی دهان، بافت‌های استخوانی 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا کاملاً بهبود یابند. در مورد کاشت ایمپلنت دندان نیز حداقل 3 ماه برای فرایند یکپارچه‌سازی لازم است.

این فرایند به استخوان اجازه می‌دهد تا مستقیماً روی ایمپلنت جوش بخورد. از آنجایی که برای جراحی ایمپلنت فقط یک سوراخ کوچک در لثه ایجاد می‌شود، می‌توانید به‌مدت ۲ تا ۳ روز انتظار درد جزئی را داشته باشید. در عرض چند روز، حتی ممکن است نیازی به داروهای بدون نسخه هم نباشد؛ اما مهم است که در این مدت غذاهای نرم بخورید و دستورالعمل‌های دندانپزشک را خانه خود را دنبال کنید.

رشد لثه بعد ایمپلنت

چگونه پس‌از ایمپلنت از لثه مراقبت کنیم؟

اولین و مهم‌ترین راه برای مبارزه با تحلیل لثه، ایجاد یک روتین دقیق بهداشت دهان و دندان، با مسواک‌زدن، نخ دندان کشیدن و تغذیه سالم است. همچنین، باید 2 بار در سال برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر تشخیص داده شد که لثه‌های شما عقب‌نشینی خفیف تا متوسط ​​دارند، احتمالا به یک برنامه درمانی برای ترمیم لثه‌ها و کمک به حفظ دندان‌هایتان نیاز خواهید داشت.

راه‌های درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

ژنژیویت و بیماری‌های پریودنتال در بیمارانی که به معاینات و بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی‌دهند، بیشتر رخ می‌دهد. این اقدامات پیشگیرانه نه‌تنها به دندانپزشک کمک می‌کند تا سلامت کلی دهان شما را کنترل کند، بلکه سطح باکتری‌های دهان را نیز در سطح ایمن نگه می‌دارد.

دندانپزشک برای بیمارانی که التهاب اطراف ایمپلنت دندانی را تجربه می کنند، بادقت اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کند و رسوبات پلاک و تارتار را ازبین می‌برد. همچنین، بسته به مورد ممکن است از آنتی‌بیوتیک درمانی نیز استفاده شود. یکی دیگر از درمان‌های رایج شامل استفاده از کلرهگزیدین، (دهان‌شویه آنتی‌باکتریال تجویزی) است. کلرهگزیدین باید طبق دستور دندانپزشک استفاده شود.

جراحی پیوند لثه

بیماری یا تحلیل لثه برای مدت طولانی، می‌تواند منجر به کوچک‌شدن و ضعیف‌شدن بافت استخوانی در زیر جایی که محل دندان طبیعی شما بوده است، شود. با گذشت زمان،بدن ماده استخوانی را جذب می‌کند؛ اما اگر ساختار استخوانی شما برای حمایت از ایمپلنت‌های دندان کافی نباشد، معمولاً می‌توان آن را از طریق پیوند استخوان بازسازی کرد. استخوان از یک بانک اهداکننده بافت یا از قسمت دیگری از بدن بیمار (معمولاً فک، لگن یا درشت نی) تهیه خواهد شد.

گاهی ممکن است برای پوشاندن و محافظت از ریشه دندان، جلوگیری از تحلیل استخوان بیشتر و جلوگیری از تحلیل رفتن خط لثه به پیوند لثه نیاز باشد. در برخی موارد، لثه‌ها را می‌توان برش داد، کشید یا تغییر موقعیت داد تا در موقعیت جدید رشد ‌کند. در موارد دیگر، لثه‌ها باید بعد از بخیه، پانسمان و تا زمانی که به‌طور کامل بهبود یابند، محافظت شوند.

تعویض روکش

هنگامی که لثه‌ها تحلیل می‌روند، معمولاً نمی‌توانند دوباره رشد کنند و اگر بافت لثه از دندان جدا شود، همیشگی است. این موضوع نه‌تنها می‌تواند اعتمادبه‌نفس بیمار را ازبین ببرد، بلکه محافظت ضروری دندان را نیز ازدست خواهد داد. در این موارد، ونیرها می‌توانند به بهبود ظاهر لثه کمک کنند.

روکش‌های لثه، روکش‌هایی با طراحی خاص و سفارشی هستند که دندان‌ها را کوتاه‌تر نشان می‌دهند تا ریشه‌های دندان و لثه‌های تحلیل‌رفته را بپوشانند و پنهان کنند. این نوع درمان روکش می‌تواند به اصلاح مشکلات فرورفتگی لثه کمک کند؛ اما به‌خودی‌خود تحلیل لثه را درمان نمی‌کند.

درمان تحلیل لثه با لیزر

لیزر درمانی برای تحلیل لثه یک درمان مستقل نیست؛ اما در کنار درمان‌های سنتی به‌صورت زیر عمل می‌کند:

  • دندانپزشک از لیزر برای دسترسی و برداشتن بافت ملتهب لثه از اطراف ریشه دندان استفاده می‌کند.
  • سپس جرم و پلاکی را که در زیر و اطراف خط لثه ایجاد شده است، ازبین می برد.
  • در مرحله بعد از ابزار دیگری برای صاف‌کردن نقاط زبر روی دندان در بالا و پایین خط لثه استفاده می‌کند. ازبین‌بردن این لکه‌های زبر از چسبیدن مجدد باکتری‌ها به دندان جلوگیری می‌کند و خطر عفونت‌های بعدی را کاهش می‌دهد.

لثه‌ها برای بهبود و بازسازی پس‌از درمان پریودنتال با لیزر به زمان نیاز دارند. در طول فرایند بهبودی، لثه‌ها باید عاری از عفونت باشند و بتوانند اطراف دندان را مانند یقه‌ای که به‌خوبی دور گردن قرار می‌گیرد، بگیرند. استفاده از لیزر برای پاکسازی بافت لثه بیمار فواید زیر را دارد:

  • زمان بهبودی کوتاه‌تر؛
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی؛
  • دقت بالا؛
  • خونریزی، درد و تورم کمتر.

کاشت مجدد ایمپلنت

تشخیص زودهنگام تحلیل لثه نیز نقش مهمی در درمان ایمپلنت برای لثه های تحلیل رفته ایفا می‌کند. درصورت عدم درمان، موکوزیت اطراف ایمپلنت می‌تواند به پری‌ایمپلنتیت تبدیل شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بافت‌های سخت و نرم اطراف ایمپلنت دندان آسیب می‌بینند. هنگامی که شرایط به این نقطه رسید، به مداخله جراحی نیاز خواهد بود. بااین‌حال، اگر این درمان ناموفق باشد، ایمپلنت باید برداشته شود و قبل‌از کاشت ایمپلنت بعدی، چندین ماه زمان برای بهبودی لازم است.

سخن پایانی

اگر با بیماری‌های لثه مانند تحلیل لثه دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید از درمان ایمپلنت برای لثه های تحلیل رفته استفاده کنید. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌توانیم بهترین درمان ایمپلنت لثه‌های تحلیل رفته را برای شما با قیمت مناسب و روش‌های پیشرفته روز دنیا انجام دهیم. کافی است با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی تخصصی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت بهره‌مند شوید.

منبع: +++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (4 امتیاز)

پیام بگذارید