پرش لینک ها
دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت

مشکلات دندانی می‌توانند منبع مهمی از درد و احساس شرم برای بسیاری از افراد باشند. یکی از رایج‌ترین راهکارها برای افرادی که دندان‌های خود راازدست می‌دهند، استفاده از دندان مصنوعی ثابت است. آنچه کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت را در این زمینه از سایر کلینیک‌ها متمایز می‌کند، تمرکز بر استفاده از آخرین فناوری‌ها و تکنیک‌ها در روش‌های کاشت دندان است که نتایج استثنایی مبتنی‌بر نیازها و انتظارات بیماران را ارائه می‌دهد. شما از لحظه‌ای که از درهای کلینیک ما عبور می‌کنید، می‌توانید انتظار دریافت مراقبت و توجه محترمانه و صمیمانه را داشته باشید که تأثیر مثبتی از کلینیک برای شما به‌جا خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم درباره انواع دندان مصنوعی ثابت، مزایا، معایب، مراحل کاشت و سوالات دیگر در این زمینه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دندان مصنوعی

تعریف دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت، نوعی پروتز غیرمتحرک است که جایگزین یک یا چند دندان ازدست‌رفته می‌شود. پروتزهای ثابت که به‌عنوان پروتز همراه با ایمپلنت نیز شناخته می‌شوند، برخلاف پروتزهای متحرک سنتی، به‌طور ایمن به دندان متصل می‌شوند و بیمار نمی‌تواند آن‌ها را از دهان خارج کند.

انواع دندان مصنوعی ثابت

پروتزهای دائمی، پروتزهای ثابتی هستند که حسی پایدار و طبیعی را ارائه می‌دهند و از مواد بادوام ساخته می‌شوند. انواع پروتزهای دائمی شامل موارد زیر هستند:

  • پروتزهای جزئی ثابت (بریج): بریج‌ها با چسباندن دندان‌های مصنوعی به دندان‌های طبیعی مجاور، شکاف‌ها را پر می‌کنند.
  • ایمپلنت: این پروتزها از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند و راه‌حلی قابل‌اعتماد و ماندگار را ارائه می‌دهند.
دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت میله‌ای

این دندان مصنوی به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌کمک یک نوار میله‌مانند که از حالت فک و لثه پیروی می‌کند، به 2 تا 5 ایمپلنت متصل شود و روی استخوان فک قرار گیرد.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت‌ توپی

در این نوع دندان مصنوعی، بازای هر ایمپلنت یک اتصال فلزی وجود دارد که به دندان مصنوعی متصل می‌شود. این اتصال روی ایمپلنت به شکل کروی است و گفته می‌شود به‌دلیل ارگونومی متفاوتش، استحکام و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع میله‌ای دارد.

مزایای دندان مصنوعی ثابت

پروتز ثابت، دوام و ماندگاری بالایی دارد. این دندان‌ها معمولاً با استفاده از ایمپلنت‌های دندانی به استخوان فک متصل می‌شوند و در دهان حرکت نمی‌کنند یا جابه‌جا نمی‌شوند و حس و عملکرد مشابه دندان‌های طبیعی را ارائه می‌دهند. آن‌ها از نظر ظاهری بسیار شبیه دندان‌های طبیعی هستند و اغلب به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا با دندان‌های موجود یا ظاهر موردنظر بیمار مطابقت داشته باشند. پروتزهای ثابت، استخوان فک را تحریک و از تحلیل آن جلوگیری می‌کنند. آن‌ها نیازی به برداشتن و تمیزکردن شبانه ندارند و از روتین متداول بهداشت دهان و دندان پیروی می‌کنند.

عوارض دندان مصنوعی ثابت

برخی از معایب و عوارض دندان مصنوعی ثابت، عبارت‌اند از:

  • هزینه بالاتر؛
  • نیاز به جراحی؛
  • احتمال عفونت؛
  • احتمال آسیب عصبی؛
  • احتمال سوراخ‌شدن سینوس؛
  • احتمال پَس‌زدن ایمپلنت توسط بافت دهان.

مراحل کاشت دندان مصنوعی ثابت در لثه

برای کاشت دندان مصنوعی ثابت در لثه باید مراحل زیر طی شود:

کشیدن دندان و کاشت فیکسچر

ابتدا باید دندان‌های پوسیده یا آسیب‌دیده که دیگر امیدی به ترمیم آن‌ها نیست، کشیده یا جراحی شوند. ممکن است نیاز به پیوند استخوان در ناحیه‌ای که تراکم استخوان فک راازدست داده‌اید نیز باشد. سپس دندانپزشک متخصص، ایمپلنت‌های دندانی را در استخوان فک شما قرار می‌دهد. حدود 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت‌ها با استخوان فک، یکپارچه شوند.

قالب‌گیری

در این مرحله دندانپزشک از قوس‌های دندانی بالا و پایین عکس می‌گیرد و از دندان‌ها قالب‌گیری و قالب‌ها را به یک آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند تا تکنسین بتواند شروع به ساخت پروتزهای جدید کند.

نصب پایه‌های ایمپلنت

پایه‌های تیتانیومی ایمپلنت به‌عنوان ریشه دندان عمل می‌کنند و باید در دندان کاشته شوند. اباتمنت‌ها پروتزهای دندانی را به میله‌های تیتانیوم متصل می‌کنند. و در نهایت، دندانپزشک پروتز جدید سفارشی شما را به ایمپلنت‌ها متصل می‌کند.

پروتزهای ایمپلنتی

آیا امکان جویدن غذا با دندان مصنوعی ثابت وجود دارد؟

بله. هنگامی که ایمپلنت‌های دندانی شما بهبود یافتند و دندانپزشک روکش نهایی را به آن متصل کرد، می‌توانید بدون نگرانی تمام غذاهای موردعلاقه خود را بخورید.

راه‌های مراقبت از دندان مصنوعی ثابت چیست؟

دندان‌های مصنوعی ثابت نیز مستعد آسیب هستند و به مراقبت نیاز دارند. استفاده از نخ دندان و یک مسواک نرم می‌تواند به تمیزکردن دندان‌ها بدون ایجاد ساییدگی، کمک و ذرات غذا و باکتری‌های اطراف ایمپلنت‌ها را حذف کند. جلوگیری از تشکیل جرم دندان می‌تواند از روز عوارض بیشتر جلوگیری کند.

اجتناب از مصرف الکل و تنباکو نیز می‌تواند به بهبود و جوش خوردن سریع‌تر استخوان فک کمک کند. الکل و تنباکو می‌توانند اکسیژن‌رسانی و گردش خون در بافت‌ها را مختل کنند و منجر به شکست ایمپلنت شوند. پرهیز از مصرف غذاهای سفت، ترد یا چسبنده هم می‌تواند به مراقبت از دندان‌های مصنوعی کمک کند.

دندان مصنوعی ثابت چقدر دوام می‌آورد؟

دندان مصنوعی ثابت معمولاً تا سال‌های طولانی و حتی تا پایان عمر دوام و ماندگاری خود را حفظ می‌کند.

قیمت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت دندان مصنوعی به سبک زندگی، بودجه و سلامت کلی دهان و دندان شما بستگی دارد؛ اما مهم‌ترین مواردی که روی قیمت آن اثر می‌گذارند، عبارت‌اند از:

  • جنس و برند مورد استفاده؛
  • مهارت و تجربه دندانپزشک؛
  • بیمه تکمیلی دندانپزشکی؛
  • تعداد ایمپلنت‌های دندانی؛
  • نیاز به پیوند استخوان؛
  • وجود بیماری‌های دهان و دندان از قبیل بیماری لثه، عفونت فک، آبسه یا کانال ریشه.

آیا دندان ثابت مصنوعی قدرت تکلم را بهبود می‌بخشد؟

در حوزه دندانپزشکی بحث‌هایی در مورد اینکه آیا پروتزهای دندانی مانند ایمپلنت یا بریج می‌توانند قدرت گفتار را بهبود بخشند، وجود دارد. برخی بر این باورند که این پروتزها می‌توانند با ایجاد ثبات و حمایت از دندان‌ها و فک، تأثیر مثبتی بر گفتار داشته باشند و به بیان و تلفظ واضح‌تر منجر شوند؛ اما برخی دیگر استدلال می‌کنند که گفتار در درجه اول توسط ماهیچه‌های دهان و گلو کنترل می‌شود و دندان‌ها نقش چندانی در این مورد ندارند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای استفاده از دندان‌های ثابت مصنوعی هستند؟

در گذشته، تحلیل استخوان فک باعث می‌شد بسیاری از بیماران نتوانند ایمپلنت دندان را دریافت کنند؛ اما با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه دندانپزشکی، اکثر بیماران می‌توانند ایمپلنت داشته باشند که حتی شامل بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت هم می‌شود. علاوه‌براین، هیچ محدودیت سنی برای افرادی که می‌توانند ایمپلنت دندان دریافت کنند نیز وجود ندارد. تنها استثنا کودکانی هستند که فک آن‌ها هنوز به‌طور کامل رشد نکرده است.

کاشت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چگونه است؟

پس‌از یک ارزیابی جامع، دندانپزشک اقدام به کشیدن یا جراحی بقایای دندان قبلی و کاشت پایه ایمپلنت در دندان می‌کند. سپس از دندان بیمار قالب‌گیری می‌شود و در پایان، یک دندان مصنوعی مشابه دندان طبیعی قبلی روی ایمپلنت نصب می‌شود.

بر پایه ۴ ایمپلنت

پروتزهای ثابت (که به آن پروتزهای 4All-On- یا Hybrid نیز گفته می‌شود) محبوب‌ترین گزینه در سراسر جهان برای بیمارانی هستند که تمام دندان‌های خود راازدست داده‌اند. تکنیک All-on-4 از 4 ایمپلنت دندانی استفاده می‌کند و هزینه آن کمتر از سایر انواع ایمپلنت است. این پروتز ثابت با استفاده از چهار ایمپلنت دندانی که در فک بالا قرار داده شده‌اند، نگه داشته می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان آن را با مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن منظم تمیز کرد.

ایمپلنت‌های 4All-on- می‌توانند عملکرد دندان‌ را به‌طور سریع بهبود بخشند و جذابیت لبخند شما را بازگردانند. این تکنیک جدید که شامل قراردادن 4 ایمپلنت در زاویه 45 درجه است، می‌تواند نیاز به تعداد بیشتری از ایمپلنت‌ها را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

4 ایمپلنت به‌صورت استراتژیک در فک قرار می‌گیرند و پس‌از آن شما یک دوره بهبودی طولانی به‌نام “osseointegration” را پشت سر خواهید گذاشت که در طی آن، استخوان‌ها و بافت‌های اطراف ایمپلنت‌ها ترمیم می‌شوند تا در جای خود محکم بمانند و از دندان مصنوعی حمایت کنند. این روند می‌تواند بین 5 تا 6 ماه و حتی بیشتر طول بکشد.

پروتزهای ایمپلنت بر 4 پایه

بر پایه ۶ ایمپلنت

این تکنیک بهترین راه‌حل برای بیمارانی است که ساختار استخوان فک کافی دارند و می‌خواهند از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش جراحی بریج کامل دندانی روی ایمپلنت بهره‌مند شوند. در اینروش، دندان‌های مصنوعی به 6 ایمپلنت که به‌طور مساوی در امتداد استخوان فک توزیع شده‌اند وصل می‌شود و امکان بهبود عملکرد دندان‌های بالا و پایین و داشتن لبخندی بسیار زیبا را برای شما فراهم می‌کند.

این پروتز ثابت روی 6 ایمپلنت پیچ می‌شود و تنها توسط دندانپزشک قابل‌برداشتن است. این دندان مصنوعی، یک پروتز بسیار قوی و پایدار است که در آن، 6 ایمپلنت دندان در استخوان فک به‌عنوان لنگر برای یک پروتز دندان ثابت (دندان مصنوعی) عمل می‌کنند. این روش برای بیمارانی که اکثر یا تمام دندان‌های خود را در یک یا هردو فک ازدست داده‌اند، راه‌حلی پایدار و مطمئن ارائه می‌کند. 6 ایمپلنت پایه محکم و پایداری را برای دندان مصنوعی فراهم می‌کنند و خطر حرکت را کاهش و توانایی جویدن را افزایش می‌دهند. روش All-on-6 گران است و به سرمایه‌گذاری مالی قابل‌توجهی نیاز دارد.

پروتزهای ایمپلنت بر 6

بر پایه ۸ ایمپلنت

روش 8All-on- شامل قراردادن 8 ایمپلنت دندان در استخوان فک است که پایه محکمی برای یک پروتز دندان ثابت (دندان مصنوعی) ایجاد می‌کنند. این رویکرد در مقایسه با ایمپلنت‌های کمتر، پایداری و پشتیبانی بیشتری را ارائه می‌دهد و برای بیمارانی که نیاز به ترمیم گسترده دارند، مناسب است. این 8 ایمپلنت، ثبات و توزیع بار برتر را ارائه می‌دهند و از خطر حرکت دندان مصنوعی را می‌کاهند و درعین‌حال، کارایی جویدن را افزایش می‌دهند. روش 8All-on- به‌دلیل افزایش تعداد ایمپلنت‌ها و پیچیدگی درمان می‌تواند پرهزینه‌تر از روش‌های قبلی باشد.

ایمپلنت بر پایه 8، به‌طورکلی برای درمان فک بالا یا برای بیمارانی که بسیاری از دندان‌های خود را از دست داده‌اند یا کاملاً بی‌دندان هستند، استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که اگرچه این روش درمانی بسیار گران است؛ اما بهتر از ایمپلنت بر پایه 6 نیست.

پروتزهای ایمپلنت بر 8

سخن پایانی

سفر دندانپزشکی شما برای کاشت دندان مصنوعی ثابت یک سفر منحصربه‌فرد است که بهترین راه برای پیمایش آن با راهنمایی یک متخصص دندانپزشکی است. ایمپلنتولوژیست‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای شما توصیه‌های شخصی بسیار خوبی را ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که انتخاب پروتزهای دائمی برای شما با سبک زندگی و اهداف بهداشت دهان و دندان‌تان مطابقت دارد.

بنابراین، در برنامه‌ریزی برای مشاوره با دندانپزشک خود برای شروع این سفر تحول‌آفرین به سمت لبخندی دائمی و درخشان تردید نکنید. تیم دندانپزشکان متخصص ایمپلنت ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، مراقبت و رضایت بیمار را بیش از هرچیز در اولویت قرار می‌دهند و در ارائه خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا و هزینه مناسب، تخصص دارند. ما خود را متهد می‌دانیم که لبخندی سالم و زیبا برای شما به ارمغان بیاوریم. همین امروز با ما تماس بگیرید و اولین قدم را برای بهبود سلامت دهان و دندان خود بردارید.

منبع: +++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (4 امتیاز)

پیام بگذارید