پرش لینک ها
ایمپلنت بعد کشیدن

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

بسیاری از شما به احتمال زیاد با اصطلاح «ایمپلنت دندان» آشنایی دارید؛ اما ممکن است ندانید چقدر زمان برای ایمپلنت بعد از کشیدن لازم است؟ البته درمورد این درمان نمی‌توان یک زمان قطعی را متصور شد، چون زمان ایمپلنت دندان بعد از کشیدن آن می‌تواند با توجه به عوامل متنوع، تفاوت داشته‌باشد. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت زمان ایمپلنت بعد از کشیدن را بادقت هرچه تمام‌تر و با توجه به ویژگی‌های جسمانی منحصربه‌فرد هر بیمار به‌طور مجزا برنامه‌ریزی می‌کنیم و با بهترین ابزار و روش‌های روز دنیا درمانی با کیفیت بالا و هزینه مناسب را در اختیار بیماران عزیزمان قرار می‌دهیم. در این مقاله قصد داریم درباره فرایند و علل تفاوت زمانی در کاشت ایمپلنت دندان برای افراد مختلف صحبت کنیم و به سوالات گوناگون در این زمینه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

ایمپلنت کردن بعد کشیدن دندان

چرا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

ایمپلنت بعد از کشیدن یک روش رایج درمان‌های دندانپزشکی است. اگر دندانی دارای پوسیدگی شدید، عفونت یا مشکلات غیرقابل حل باشد، باید کشیده شود و این کار باعث ایجاد فضایی خالی بین دندان‌های شما خواهد شد. به این ترتیب، دندان‌های اطراف این فضا ممکن است شروع به حرکت کنند و به‌سمت شکاف تغییر جهت دهند. این موضوع می‌تواند نحوه قرار گرفتن دندان‌ها را هنگام گاز گرفتن به هم بریزد و جویدن و صحبت‌کردن را سخت کند و حتی ممکن است باعث درد فک و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود.

علاوه‌براین، از دست دادن دندان می‌تواند باعث ازبین‌رفتن استخوان فک شود. ریشه‌های دندان معمولاً با تحریک استخوان، آن را قوی نگه می‌دارند؛ اما وقتی دندان برداشته می‌شود، این تحریک ازبین می‌رود و استخوان در آن ناحیه به‌مرورزمان آتروفی می‌کند و می‌تواند بر پایداری و ماندگاری دندان‌های دیگر شما هم تأثیر بگذارد. ایمپلنت دندان بعد از کشیدن یا جراحی، باعث جلوگیری از تمام مشکلات گفته‌شده می‌شود.

کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

نکته جالب در مورد ایمپلنت‌های دندانی این است که از حرکت سایر دندان‌های مجاور خود جلوگیری می‌کنند. این کار تنظیمات دندان‌ها در فک را به حالت طبیعی نگه می‌دارد و استخوان فک را تحریک می‌کند تا از تحلیل‌رفتن آن جلوگیری شود؛ اما کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان به عوامل متعددی وابسته است که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

استخوان فک

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر طول زمان بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت تاثیر بگذارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، سلامت استخوان فک است. اگر استخوان فک قوی و سالم باشد، دندانپزشک می‌تواند بلافاصله پس‌از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان را قرار دهد؛ اما اگر استخوان فک ضعیف یا آسیب‌دیده باشد، ایمپلنت ممکن است نتواند به‌درستی به استخوان جوش بخورد که منجر به بی‌ثباتی و افزایش خطر شکست می‌شود. در این موارد، ممکن است لازم باشد چندین ماه منتظر بمانید تا استخوان فک بهبود یابد و قبل‌از کاشت ایمپلنت تقویت شود.

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت تاثیر بگذارد، نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس است. پیوند استخوان شامل افزودن بافت استخوانی به استخوان فک برای ایجاد یک پایه قوی و پایدار برای ایمپلنت و لیفت سینوس شامل بالابردن کف سینوس برای ایجاد فضایی برای ایمپلنت است. هردوی این روش‌ها به زمان بهبودی بیشتری نیاز دارند که می‌تواند طول زمان بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت را افزایش دهد.

نحوه‌ کشیدن دندان

روش کشیدن دندان هم پیامدهای مهمی برای کاشت ایمپلنت دارد. تکنیک‌های کشیدن غیرتروماتیک با به حداقل رساندن آسیب به استخوان و بافت نرم اطراف و حفظ یکپارچگی استخوان آلوئول برای ایجاد پایه‌ای پایدار برای ایمپلنت‌های دندانی به موفقیت این عمل کمک می‌کنند. عفونت در محل کشیدن دندان می‌تواند سلامت استخوان را دچار مخاطره کند و کاشت ایمپلنت را به تأخیر بیندازد. مدیریت موثر عفونت از طریق آنتی‌بیوتیک‌درمانی مناسب بسیار مهم است.

عفونت لثه

عفونت لثه و به‌ویژه بیماری‌های پریودنتال مانند التهاب لثه و پریودنتیت، می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر موفقیت و نتایج کاشت ایمپلنت دندان تأثیر بگذارند. عفونت‌های پریودنتال باعث التهاب و تخریب استخوان نگهدارنده اطراف دندان می‌شوند. این تحلیل و تخریب استخوان می‌تواند مقدار و کیفیت استخوان موجود برای کاشت ایمپلنت را کاهش و خطر شکست ایمپلنت را افزایش دهد.

همچنین، کاشت ایمپلنت در ناحیه‌ای با عفونت فعال، خطر گسترش عفونت به بافت‌های اطراف و استخوان را افزایش می‌دهد و منجر به عوارضی مانند پری ایمپلنتیت (التهاب اطراف ایمپلنت) می‌شود. التهاب مزمن ناشی از عفونت لثه می‌تواند روند بهبود و بازسازی استخوان را برای یکپارچگی موفقیت‌آمیز ایمپلنت، مختل کند.

بنابراین، قبل‌از کاشت ایمپلنت، ارزیابی کامل سلامت پریودنتال بیمار ضروری است و هرگونه عفونت لثه موجود باید قبل‌از جراحی، درمان و برطرف شود. برای ازبین‌بردن عفونت و آماده‌سازی محل برای کاشت ایمپلنت ممکن است نیاز به جرم‌گیری و پلانینگ ریشه، مصرف آنتی‌بیوتیک و احتمالاً مداخلات جراحی داشته‌باشید. البته بیماران با سابقه عفونت لثه در معرض خطر بیشتری برای عود هستند که می‌تواند پایداری و طول عمر ایمپلنت را به‌خطر بیندازد. عفونت‌های مکرر می‌تواند منجر به ازدست‌دادن بیشتر استخوان و شکست احتمالی ایمپلنت شود.

آماده سازی دندان برای کاشت ایمپلنت

سن و سلامتی

سن و سلامت کلی نیز بر نتایج کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان تاثیر می‌گذارد. بیماران جوان‌تر عموماً تراکم استخوانی بالاتر و احتمال بهبودی سریع‌تری دارند که می‌تواند به موفقیت‌آمیزشدن عمل کمک کند؛ اما بیماران مسن ممکن است کاهش تراکم استخوان و بازسازی آهسته‌تر را تجربه کنند که کاشت ایمپلنت را چالش‌برانگیزتر می‌کند. بااین‌حال، سن به‌تنهایی یک مانع برای ایمپلنت دندان نیست. با ارزیابی و مدیریت مناسب، بیماران مسن‌تر نیز می‌توانند به نتایج موفقیت‌آمیزی دست یابند. برای کودکان و نوجوانان، معمولاً از کاشت ایمپلنت دندان تا زمانی که رشد فک کامل نشده است، خودداری می‌شود تا از ایجاد ناهماهنگی در رشد فک جلوگیری شود. افراد سالمند نیز اغلب تحلیل استخوان قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند که ممکن است نیاز به انجام روش‌های پیوند استخوان قبل‌از کاشت ایمپلنت داشته‌باشند. دیابت کنترل‌نشده می‌تواند روند بهبودی را مختل کند و خطر عفونت را افزایش دهد. پوکی استخوان هم می‌تواند بر کیفیت استخوان تأثیر بگذارد؛ اما با مدیریت صحیح و احتمالاً استفاده از تکنیک‌های تقویت استخوان، ایمپلنت‌ها همچنان می‌توانند موفق باشند. بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی ممکن است نیاز به توجه ویژه برای جراحی داشته‌باشند. استعمال دخانیات تأثیر نامطلوبی بر بهبودی دارد، خطر عفونت را افزایش می‌دهد و میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی را به‌شدت کاهش می‌دهد. به‌همین دلیل، ترک سیگار قبل و بعد از جراحی ایمپلنت بسیار توصیه می‌شود. به‌طور مشابه، مصرف بیش از حد الکل نیز می‌تواند در بهبود و یکپارچگی استخوان اختلال ایجاد کند و منجر به شکست ایمپلنت شود. همچنین، تغذیه نامناسب می‌تواند بر سلامت کلی، کیفیت استخوان و روند بهبودی تأثیر بگذارد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم و ویتامین D، برای حمایت از سلامت استخوان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان برای حمایت از سلامت لثه‌ها بسیار مهم ست.

محل قرارگیری دندان

محل قرارگیری دندانی که قرار است با ایمپلنت دندان جایگزین شود نیز تأثیر زیادی در فرآیند کاشت ایمپلنت دارد. در دندان‌های قدامی (جلو)، استخوان (به‌ویژه در فک بالا)، نسبت به ناحیه خلفی، تراکم کمتری دارد که می‌تواند بر پایداری اولیه ایمپلنت تأثیر بگذارد و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و احتمال پیوند استخوان دارد. ناحیه خلفی، به‌ویژه فک پایین، معمولاً بافت استخوانی متراکم‌تری دارد که برای ثبات ایمپلنت مفید است؛ اما نزدیکی سینوس فک بالا و عصب مندیبولار فک پایین هم باید درنظر گرفته شود. برای ایمپلنت‌های قدامی فک بالا، دستیابی به ظاهر طبیعی بسیار مهم است. ایمپلنت باید طوری قرار بگیرد که از بافت لثه و دندان مصنوعی حمایت کند تا زیبایی بهینه داشته باشد. در فک پایین، محل عصب آلوئولار تحتانی بسیار مهم است و ایمپلنت باید با احتیاط قرار داده شود تا از آسیب عصبی که می‌تواند باعث بی‌حسی یا درد شود، جلوگیری شود.

آیا می‌توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کاشت؟

کاشت فوری ایمپلنت دندان به‌معنای قراردادن ایمپلنت در استخوان فک بلافاصله پس‌از کشیدن دندان است که می‌تواند گزینه خوبی برای بیمارانی باشد که می‌خواهند دندان کشیده‌شده خود را در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین کنند؛ اما باید برای این مورد به مسائل جانبی نیز توجه کرد. به‌عنوان مثال، محل جراحی ممکن است به‌طور کامل بهبود نیابد که می‌تواند خطر عفونت یا سایر عوارض را افزایش دهد یا ممکن است ایمپلنت به‌درستی به استخوان فک جوش نخورد؛ اما انتظار برای بهبودی لثه قبل‌از کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند به کاهش خطر عوارض و افزایش شانس موفقیت درازمدت کمک کند که معمولاً شامل یک دوره انتظار 3 تا 6 ماهه پس‌از کشیدن دندان است که در این مدت محل جراحی به‌طور کامل بهبود می‌یابد و استخوان فک تقویت می‌شود.

به چه دلیل بهترین زمان برای ایمپلنت دندان پس‌از کشیدن دندان است؟

هرچه مدت‌زمان بیشتری را برای کاشت ایمپلنت دندان صبر کنید، توده استخوانی بیشتری ازبین می‌رود و باعث می‌شود ایمپلنت پایداری کمتری داشته‌باشد.

فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر باید باشد؟

به‌طور خاص، ایمپلنت‌های All-on-4 را می‌توان در همان روز قرار داد. ایمپلنت All on 4 جایگزین تمام دندان‌های فک بالا یا پایین می‌شود و پایداری بیشتری نسبت به ایمپلنت‌های تک دندانی دارد؛ اما اگر فقط نیاز به تعویض یک دندان داشته‌باشید، دندانپزشک به احتمال زیاد به شما می‌گوید که قبل‌از کاشت ایمپلنت، ۳ تا ۶ ماه صبر کنید تا محل جراحی بهبود یابد. بنابراین، اگر بیماران بلافاصله بعد از کشیدن دندان در همان روز ایمپلنت نکنند، باید حداقل 3 ماه صبر کنند.

آیا کاشت ایمپلنت سال‌ها بعد از کشیدن دندان امکان‌پذیر است؟

کاشت ایمپلنت دندان بلافاصله پس‌از کشیدن، رایج‌ترین روش ایمپلنت است، چون هیچ توده استخوانی فک ازبین نمی‌رود. اگر استخوان فک سالم باشد، امکان کاشت ایمپلنت در همان روز وجود دارد. بااین‌حال، شما می‌توانید 10 یا حتی 20  سال بعد پس‌از کشیدن دندان نیز ایمپلنت دندان را دریافت کنید؛ اما فاکتور مهمی که باید درنظر گرفت این است که در این مدت چه مقدار توده استخوان فک تحلیل رفته است و باید جایگزین شود.
کاشتن ایمپلنت دندان

سخن پایانی

ایمپلنت بعد از کشیدن دندان یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت در تمام هفته آماده هستیم تا پذیرای بیماران عزیزی باشیم که با مشکلات مختلف دهان و دندان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. پرسنل متخصص و آموزش‌دیده کلینیک ما متعهد به ارائه خدمات مشاوره و درمان با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ممکن هستند. شما می‌توانید همین حالا با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید و سفر درمانی دندان‌های خود را با ما طی کنید.

منبع: ++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (2 امتیاز)

پیام بگذارید