پرش لینک ها

همه چیز درباره لیفت لثه با لیزر

اگر هنگامی که در آینه به لبخند خود نگاه می‌کنید، لثه‌های خود را بیشتر از دندان‌ها می‌بینید – که معمولاً به آن لبخند لثه‌ای می‌گویند – شاید زمان آن رسیده است که به لیفت لثه با لیزر فکر کنید. شما شایسته لبخندی هستید که اعتمادبه‌نفستان را افزایش دهد و به رضایت خاطرتان منجر شود. تیم دندانپزشکی ماهر و باتجربه ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با داشتن دانش تخصصی در کانتورینگ لثه با لیزر که یک روش کم‌تهاجمی برای تغییر خط لثه در کوتاه‌ترین زمان است، می‌توانند به شما کمک کنند تا با لبخندی زیبا و مطمئن در دنیا قدم بردارید و به یک خط لثه متعادل و متقارن دست پیدا کنید که زیبایی طبیعی دندان‌های شما را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید با نکات مهم برای داشتن یک لبخند متناسب‌تر و زیباتر با کمک لیفت لثه روبرو شوید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مقاله را به‌هیچ‌وجه از‌دست ندهید.

لیفت لثه با لیزر

لیفت لثه چیست؟

گاهی لثه‌ها ممکن است از دندان‌ها سبقت بگیرند و آن‌قدر روی مینای سفید دندان را بپوشانند که تنها بخشی از کل دندان‌ها قابل‌مشاهده باشد و به‌نظر ‌برسد که لبخندی نامتناسب دارید؛ اما چه چیزی باعث این مشکل می‌شود؟ رشد بیش‌ازحد لثه ممکن است به‌دلیل مصرف برخی داروها یا شرایط خاص ایجاد شود. بزرگ‌شدن لثه، هیپرپلازی لثه نیز نامیده می‌شود. برخلاف باور بسیاری از افراد، لیفت لثه تنها نوعی درمان زیبایی نیست، بلکه برای حفظ سلامت لثه در این مواقع نیز مهم است.

قبل و بعد از لیفت لثه

چرا لیفت لثه با لیزر؟

لیفت لثه با لیزر، که با عنوان لیزر ژنژیوکتومی یا کانتورینگ لثه نیز شناخته می‌شود، به دلایل متعددی توصیه می‌شود که به زیبایی، سلامت و نیازهای ترمیمی دندان مربوط است؛ اما این روش درمانی، می‌تواند خط لثه‌ای متعادل‌تر و متقارن‌تر نیز ایجاد کند و ظاهر کلی لبخند را بهبود ببخشد. همچنین، با تغییر شکل خط لثه، دندان‌ها بلندتر و متناسب‌تر نشان داده می‌شوند و به لبخندی جذاب‌تر کمک می‌کنند.

بافت بیش‌ازحد لثه می‌تواند فضاهای عمیقی بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد کند که محل تجمع باکتری‌ها و منجر به بیماری پریودنتال می‌شود؛ اما یک خط لثه یکنواخت نه تنها سلامت لثه را تضمین می‌کند، بلکه می‌تواند مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن را آسان‌تر کند و خطر تشکیل پلاک، حفره‌ها و بیماری لثه را کاهش دهد.

در برخی موارد، لیفت لثه با کمک لیزر برای آماده‌سازی انجام اقدامات ترمیمی مانند روکش دندان انجام می‌شود. با تنظیم خط لثه، دندانپزشک می‌تواند اطمینان حاصل کند که ترمیم‌ها مناسب‌تر و طبیعی‌تر به‌نظر برسند. ازسوی‌دیگر، کانتورینگ مناسب لثه می‌تواند تناسب و طول عمر ترمیم‌های دندان را نیز افزایش دهد.

فناوری لیزر امکان کنترل دقیق بر فرآیند کانتورینگ را فراهم می‌کند و آسیب به بافت‌های اطراف را به حداقل می‌رساند و به‌همین‌دلیل، مورد اعتماد و توجه دندانپزشکان واقع شده است. شرایطی مانند هیپرپلازی لثه را می‌توان به‌طور موثر با لیزر درمان و به سلامت دهان و دندان بیماران کمک کرد.

چگونگی انجام لیفت لثه

هنگامی که دندانی را روکش می‌کنید، ممکن است دندانپزشک عمل لیفت لثه را که به «ژنژیوکتومی یا افزایش طول تاج» نیز مشهور است، انجام دهد. لیفت، پایه بزرگ‌تری برای ترمیم ایجاد و دندان را قوی‌تر، ماندگارتر و زیباتر می‌کند. قبل‌از شروع لیفت لثه، از یک قلم مخصوص برای ترسیم شکل خط لثه جدید استفاده می‌شود و این شانس را به شما می‌دهد که شکل جدید لثه‌های خود را ببینید و تأیید کنید.

سپس باکمک یک بی‌حس‌کننده موضعی، درمان شروع می‌شود. لیزر لبه‌های مشخصی روی لثه‌ها تولید می‌کند و رگ‌های خونی را همزمان می‌بندد که در نتیجه نیازی به بخیه نخواهید داشت؛ اما معمولا برای چند روز کمی تورم و ناراحتی خفیف ایجاد می‌شود. درنهایت، لثه‌های شما در عرض یک هفته بهبود می‌یابند.

تیغ جراحی و برش لثه

انجام لیفت لثه با استفاده از تیغ جراحی، شامل برش دستی و تغییرشکل بافت لثه برای بهبود زیبایی، سلامت دهان یا آماده‌شدن برای کارهای ترمیمی دندان است. در این روش، ابتدا یک معاینه کامل دندان‌ها برای ارزیابی سلامت دهان و دندان بیمار و تعیین میزان تغییر شکل لثه انجام می‌شود. ممکن است برای درک ساختار استخوان زیرین، از دندان‌ها عکس گرفته شود.

برای بی‌حس‌کردن ناحیه موردنظر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا بیمار در طول عمل احساس درد نکند. دندانپزشک مناطقی از بافت لثه را که نیاز به برداشتن یا تغییرشکل دارند، اغلب با استفاده از پروب دندانی یا نشانگر مخصوص علامت‌گذاری می‌کند. سپس با استفاده از یک تیغ جراحی استریل، برش‌های دقیقی را در امتداد خطوط مشخص‌شده ایجاد و بافت اضافی را بادقت می‌برد و بافت لثه باقیمانده را تراش می‌دهد تا خط لثه طبیعی‌تر و زیباتری ایجاد کند.

خونریزی با استفاده از گاز استریل و گاهی اوقات با کمک یک عامل هموستاتیک برای کمک به لخته‌شدن کنترل می‌شود. دندانپزشک همچنین ممکن است از بخیه برای بستن برش‌های بزرگ‌تر و محکم‌کردن بافت لثه در جای خود استفاده کند. معمولاً برای کنترل ناراحتی پس‌از از‌بین‌رفتن بی‌حسی، برای بیماران مسکن تجویز می‌شود.

خطر عفونت با هر روش جراحی وجود دارد؛ اما رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت پس‌از عمل می‌تواند این خطر را به حداقل برساند. بهبودی ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد که در طی آن بیماران باید از رژیم دقیق بهداشت دهان و دندان دقیق پیروی کنند.

استفاده از لیزر

انجام لیفت لثه با لیزر (لیزر کانتورینگ لثه یا لیزر ژنژیوکتومی)، یک رویکرد مدرن است که در مقایسه با روش‌های سنتی با استفاده از تیغ جراحی، دقت بالاتر، ناراحتی کمتر و زمان بهبودی سریع‌تری را ارائه می‌دهد. در این روش ابتدا دندانپزشک یک معاینه کامل از سلامت دهان و دندان بیمار انجام می‌دهد و در مورد نتایج موردنظر صحبت می‌کند. ممکن است از تصویربرداری دیجیتال یا اشعه ایکس هم برای برنامه‌ریزی و تجسم نتیجه نهایی استفاده شود. سپس دندانپزشک مناطقی از بافت لثه را که نیاز به تغییرشکل دارند، با استفاده از یک پروب دندانی یا یک نشانگر مخصوص برای هدایت لیزر مشخص می‌کند.

از لیزر دندان برای برداشتن و تغییر شکل بافت اضافی لثه و بستن همزمان رگ‌های خونی استفاده می‌شود. توانایی لیزر در سوزاندن بافت به کاهش خونریزی و نیاز به بخیه در طول عمل کمک می‌کند و ناخیه موردنظر را استریل نگاه می‌دارد. ازآنجاکه روش‌های لیزری معمولاً باعث ناراحتی کمتری می‌شوند، مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن معمولاً برای کنترل درد پس‌از عمل کافی هستند؛ اما هرگونه علائم غیرعادی مانند درد زیاد، تورم یا علائم عفونت باید فوراً به دندانپزشک گزارش شود.

الکتروسرجری با لیزر

درمان لبخند لثه‌ای با لیزر

لبخند لثه‌ای یک نگرانی جدی برای سلامت دهان و دندان محسوب نمی‌شود؛ اما بسیاری از بیماران آن را از نظر زیبایی‌شناختی ناخوشایند می‌دانند. این نگرانی می‌تواند به‌سمت تحلیل‌رفتن لثه نیز دیگری نیز پیش برود و یک مشکل اساسی در بهداشت دهان و دندان تلقی شود. بااین‌حال، لبخند لثه‌ای را می‌توان با عمل جراحی لثه یا لیفت لثه با لیزر برطرف کرد.

لبخند لثه‌ای می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از رویش دندان گرفته تا رشد و رشد استخوان فک بالا، متغیر است. زمانی که دندان‌های شما به‌طور نامتناسب از لثه بیرون بزنند، می‌تواند منجر به پوشیده‌شدن دندان‌ها توسط مقدار زیادی از بافت لثه شوند که باعث می‌شود دندان‌ها کوتاه به‌نظر برسند؛ اما اگر مشکوک هستید که لبخند لثه‌ای دارید یا نه، و می‌خواهید به‌دنبال گزینه‌های درمانی باشید، تیم دندانپزشکان متخصص در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت آماده ارائه گزینه‌های درمانی مناسب به شما خواهند بود.

مراحل انجام لیفت لثه با لیزر

انجام لیفت لثه با لیزر یا کانتورینگ لثه با لیزر (لیزر ژنژیوکتومی)، شامل استفاده از فناوری لیزر برای تغییر شکل و کانتور خط لثه است.

  • در مرحله اول، یک معاینه جامع دهان و دندان برای ارزیابی سلامت دهان و دندان بیمار و تعیین میزان تغییرشکل لثه باید انجام شود و دندانپزشک اهداف و مزایا و معایب این روش را برای بیمار توضیح دهد.
  • مرحله دوم شامل عکسبرداری از دندان است.
  • ناحیه موردنظر با بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌شود تا بیمار در طول عمل احساس درد نکند.
  • دندانپزشک مناطقی از بافت لثه را که نیاز به تغییرشکل دارند، با استفاده از پروب دندانی یا نشانگر مخصوص مشخص می‌کند.
  • دندانپزشک با کمک دستگاه لیزر دندان و پرتوهای نور متمرکز، برای برداشتن و تغییرشکل بافت اضافی لثه اقدام می‌کند.
  • نور لیزر به‌طور دقیق بافت لثه را برش می‌دهد تا به ظاهری متقارن‌تر و زیباتر دست یابد.
  • نور لیزر بافت را در حین برش می‌سوزاند که به کاهش خونریزی و بسته‌شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب، خطر عفونت کاهش می‌یابد و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود.
  • برای کنترل هرگونه ناراحتی پس‌از عمل، ممکن است مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن تجویز شود.

بعد از این عمل، باید غذاهای نرم بخورید و از مصرف غذاهای سفت، ترد یا تند یا استعمال سیگار و استفاده از نی که می‌توانند لثه‌ها را تحریک کنند، اجتناب کنید.

مزایا و معایب لیفت لثه با لیزر

یکی از مهم‌ترین مزایای لیفت یا کانتورینگ لثه با لیزر این است که از آنجا که لیزر خودش خاصیت انعقاد (کوآگولیشن) در محل دارد، دهانه مویرگ‌های خونی را مسدود می‌کند و هیچ خون‌ریزی در محل جراحی وجود نخواهد داشت. سایر مزایای این روش، عبارت‌اند از:

  • دقت در برداشت و تغییر شکل بافت لثه؛
  • درد و تورم کمتر در مقایسه با روش‌های سنتی؛
  • بهبودی سریع‌تر به‌دلیل کاهش ضربه به بافت؛
  • خطر عفونت کمتر.

اما کانتورینگ لثه با لیزر هم مانند هر عمل دیگر، معایبی دارد که عبارت‌اند از:

  • هزینه بیشتر نسبت به روش‌های جراحی سنتی؛
  • همه مطب‌های دندانپزشکی دارای فناوری لیزر نیستند، که ممکن است دسترسی را محدود کند؛
  • دندانپزشکان برای انجام موثر درمان‌ با لیزر به آموزش تخصصی نیاز دارند.

لیفت لثه با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟

در طول مشاوره اولیه با دندانپزشک، دندان‌های شما ارزیابی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که شما کاندیدای واجد شرایط برای این روش هستید و حداقل یکی از مشکلات زیر در دندان‌های شما وجود دارد:

  • خط لثه ناهموار؛
  • دندان ترک‌خورده که نیاز به تاج دندان دارد؛ اما بافت لثه آن، بیش‌ازحد است؛
  • دندان‌های کوتاه یا سفت؛
  • لثه‌های بیرون‌زده.
لبخند لثه ای

عمل لیفت لثه با لیزر چقدر طول می‌کشد؟

عمل لیفت لثه با لیزر می‌تواند بین 20 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد که بسته به پیچیدگی عمل و مقدار بافت لثه تحت درمان متفاوت است.

ماندگاری لیفت لثه با لیزر چقدر است؟

برای اغلب بیماران، نتایج عمل کانتورینگ لثه دائمی است و نیازی به تکرار ندارد.

هزینه لیفت لثه با لیزر

هزینه لیفت لثه با کمک لیزر بسته به عوامل مختلف، از جمله فاکتورهای زیر می‌تواند بسیار متفاوت باشد:

  • موقعیت جغرافیایی؛
  • تجربه و تخصص دندانپزشک؛
  • شدت نیاز به درمان؛
  • تعداد دندان‌های درگیر؛
  • فناوری و تجهیزات؛
  • نوع لیزر؛
  • نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های اضافی؛
  • روش‌های تکمیلی مانند سفید‌کردن دندان، روکش‌ یا ارتودنسی؛
  • طرح‌های بیمه و نحوه پرداخت.

مراقبت‌های بعد از لیفت لثه

مراقبت مناسب پس‌از لیفت لثه، چه با لیزر و چه با تیغ جراحی، برای تسریع در بهبود، جلوگیری از عوارض و اطمینان از بهترین نتیجه ممکن، ضروری است. مهم‌ترین نکات برای مراقبت‌های بعد از عمل جراحی لیفت لثه، شامل موارد زیر هستند:

  • برای جلوگیری از افزایش خونریزی و تورم، حداقل به‌مدت 24-48 ساعت بعد از عمل از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.
  • داروهای مسکن تجویزشده یا مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن را طبق دستور دندانپزشک خود مصرف کنید.
  • از مصرف آسپرین خودداری کنید؛ چون باعث افزایش خونریزی می‌شود.
  • برای کنترل خونریزی، یک تکه گاز استریل روی ناحیه تحت درمان را به‌آرامی گاز بگیرید.
  • اگر خونریزی ادامه داشت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • هنگام مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن در اطراف ناحیه تحت درمان، با ملایمت عمل کنید.
  • در چند روز اول از تماس انگشت یا قاشق و چنگال با ناحیه تحت درمان خودداری کنید.
  • از دهانشویه آنتی‌باکتریال طبق دستور دندانپزشک خود استفاده کنید تا خطر عفونت کاهش یابد.
  • می‌توانید با محلول آب نمک ملایم (نصف قاشق چایخوری نمک در 8 اونس آب گرم) چندین بار در روز، دهان را شستشو دهید.
  • در چند روز اول پس‌از عمل غذاهایی مانند ماست، پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ همزده، اسموتی و سوپ مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای سفت، ترد، تند یا اسیدی که می‌توانند لثه‌ها را تحریک کنند، خودداری کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • حداقل 1 هفته پس‌از عمل از سیگارکشیدن و مصرف الکل خودداری کنید.
  • صحبت‌کردن و جویدن بیش‌ازحد را به حداقل برسانید.
  • برای رفع تورم خفیف و کبودی، یک کیسه یخ را به‌مدت 10 تا 15 دقیقه در قسمت بیرونی صورت خود قرار دهید تا تورم کاهش یابد.
مراقبت های بعد از لیفت لثه

سخن پایانی

لیفت لثه با لیزر یک روش مدرن و کم‌تهاجمی برای کانتور‌کردن لثه است که مزایای متعددی از جمله دقت، کاهش ناراحتی و زمان بهبودی سریع‌تر را ارائه می‌کند؛ اما برنامه‌ریزی صحیح، اجرا و مراقبت‌های بعدی برای دستیابی به نتایج مطلوب و حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. درهرصورت، اجازه ندهید لبخند لثه‌ای یا خط لثه ناهموار، اعتمادبه‌نفس شما را کاهش دهد. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، درمان پیشرفته لیفت لثه با لیزر را با نتایج خیره‌کننده و حداقل ناراحتی تجربه کنید. هم اکنون با شماره تلفن کلینیک ما با ما تماس بگیرید و خود را برای سفر به سمت لبخندی مطمئن و جذاب آماده کنید!

منبع: ++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (3 امتیاز)

پیام بگذارید