پرش لینک ها
ارتودنسی دندان با بیمه

آیا هزینه ارتودنسی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرد؟

ارتودنسی یکی از گران‌ترین خدمات دندانپزشکی در ایران به‌شمار می‌رود. این روش درمانی طولانی‌مدت، برخلاف تبلیغاتی که روی آن صورت می‌گیرد فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه درمانی برای ناهنجاری‌های فک و دندان است که می‌توانند کیفیت زندگی فرد را بسیار پایین بیاورند. وقتی پای این هزینه‌ها به‌میان می‌آید، مردم به این پرسش کلیدی می‌رسند که آیا بیمه‌ها هزینه‌های ارتودنسی را پوشش می‌دهند؟ اگر شما هم به فکر ارتودنسی دندان‌های خود هستید؛ اما در مورد هزینه‌های آن نگرانی دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا موضوع ارتودنسی با بیمه تکمیلی را با تمام جزئیات، بایدها و نبایدهایش برایتان توضیح دهیم. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت برای رفاه حال مراجعت با بسیاری از بیمه‌های تکمیلی معتبر در ایران قرارداد امضا کرده است.

هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی

معمولاً هزینه‌های ارتودنسی به‌راحتی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند؛ چون در بیشتر موارد ارتودنسی نه به‌عنوان یک روش درمان بلکه خدمات زیبایی دندانپزشکی تلقی می‌شود. بااین‌حال، در موارد خاصی، برخی از بیمه‌ها ممکن است بخشی از این هزینه را پوشش دهند. درحال‌حاضر، بیمه‌های گروهی، هزینه‌های ارتودنسی را فقط برای کودکان زیر ۱۴ سال پوشش می‌دهند. برای اینکه از جزئیات این موضوع باخبر شوید با مسئول بیمه خود مشورت کنید و از شرایط پوشش بیمه تکمیلی‌تان اطلاعات بیشتری را به‌دست بیاورید.

آیا بیمه تکمیلی سقف هزینه‌های ارتودنسی را تعیین می‌کند؟

معمولاً سقف هزینه در بیمه‌های تکمیلی در قالب یک مبلغ مشخص سالیانه از فرد دریافت می‌شود. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال برایتان توضیح دهیم. تصور کنید بیمه تکمیلی شما مبلغ ۵ میلیون تومان را به‌عنوان سقف هزینه برای ارتودنسی درنظر گرفته باشد. در این‌صورت، اگر برای درمان ارتودنسی با بیمه تکمیلی مراجعه کنید و هزینه نهایی از ۵ میلیون تومان بیشتر شود، باید الباقی مبلغ را از جیب خودتان بپردازید. لطفاً توجه داشته باشید که شرایط پوشش بیمه تکمیلی و سقف هزینه درنظرگرفته‌شده برای ارتودنسی برای هر بیمه‌گر و در شرکت‌های مختلف بیمه، متفاوت است.

بیمه تکمیلی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بیمه تکمیلی نوعی بیمه کمکی است که به کاهش هزینه‌های خدمات درمانی افراد کمک می‌کند. این بیمه به‌صورت سالانه تمدید می‌شود. بیمه‌های تکمیلی از آن نظر مفید هستند که می‌توانند به افزایش پوشش هزینه‌های درمانی که بیمه‌های معمولی تنها درصد ناچیزی از آن را دربرمی‌گیرند، کمک کنند. افزایش هزینه‌های درمانی در سال‌های گذشته، نیاز به خرید بیمه‌های تکمیلی را به‌ویژه در بخش دندانپزشکی بسیار پررنگ کرده است. تمام افراد، چه آن‌هایی که بیمه پایه دارند و ندارند، می‌توانند از خدمات بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند. حداقل سن افراد برای خرید بیمه پایه، ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال است. کسانی که زیر ۱۸ سال هستند، باید این بیمه را توسط قیم قانونی خود خریداری کنند. افراد بالای ۶۰ سال تا ۸۰ سال با بازه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش حق بیمه روبه‌رو هستند. امکان خرید بیمه تکمیلی برای افراد بالای ۸۰ سال وجود ندارد.

چرا اکثر بیمه‌های تکمیلی، ارتودنسی را پوشش نمی‌دهند؟

ارتودنسی به دو دلیل، به‌سختی تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار می‌گیرد. دلیل اول، قرارگرفتن ارتودنسی در دسته‌بندی جراحی‌های زیبایی است. به‌زبان ساده، شرکت‌های بیمه، ارتودنسی را نوعی عمل زیبایی درنظر می‌گیرند؛ چون انجام آن باعث بهبود حالت چهره فرد می‌شود.

دومین دلیل، هزینه بالای ارتودنسی است؛ به‌حدی که پرداخت آن حتی با داشتن بیمه‌های پایه، کار ساده‌ای نیست. به‌همین‌دلیل، برخی از بهترین شرکت‌های بیمه در بخش ارتودنسی با بیمه تکمیلی، فقط بخش کوچکی از این هزینه را پوشش می‌دهند.

نحوه پرداخت هزینه ارتودنسی از جانب بیمه تکمیلی

پوشش هزینه‌های ارتودنسی با بیمه تکمیلی به دو روش ممکن است که در ادامه این دو مورد را برایتان توضیح می‌دهیم.

روش اول: استفاده از مراکز دندانپزشکی مورد تایید بیمه

اگر به یکی از مراکز دندانپزشکی که با بیمه تکمیلی شما قرارداد دارند، سر بزنید، می‌توانید به‌صورت آنلاین برای دریافت معرفی‌نامه اقدام کنید. با ارائه این معرفی‌نامه، هزینه‌های درمان ارتودنسی تا سقف تعیین شده توسط بیمه، پوشش داده می‌شوند و تنها مقدار اندکی از هزینه‌ها برعهده شما خواهد بود.

روش دوم: مراجعه به مراکز غیر طرف قرارداد یا خصوصی

اگر به مراکزی که با بیمه شما قرارداد ندارند یا به مراکز خصوصی مراجعه کرده‌اید، باید فاکتورهای پرداختی مُهردار را به‌همراه مستندات مربوط به نیاز به درمان ارتودنسی به شرکت بیمه ارائه دهید. این مدارک باید شواهدی از نیاز به اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و اهمیت این درمان برای حفظ سلامت دهان و دندان را ارائه دهند.

انجام ارتودنسی با بیمه تکمیلی

ارتودنسی با بیمه

همان‌طور که گفتیم، بیمه‌ها علاقه زیادی برای پوشش خدمات ارتودنسی ندارند؛ چون آن را نوعی درمان با هدف زیبایی درنظر می‌گیرند. باوجوداین، برخی از بیمه‌های تکمیلی تا حدی این درمان را پوشش می‌دهند. در این مورد باید به نوع بیمه تکمیلی و شرکتی که ارتودنسی با بیمه تکمیلی را ارائه می‌دهد، دقت کنید.

آیا بیمه تامین اجتماعی، هزینه‌های ارتودنسی را پوشش می‌دهد؟

خیر. متاسفانه، بیمه تامین اجتماعی هزینه‌های مربوط به ارتودنسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. دلیل این موضوع هم تغییرات پی‌درپی در مقررات بیمه به‌شمار می‌رود که براساس آن، تمام خدمات درمانی را که در دسته‌بندی زیبایی قرار می‌گیرند، از پوشش بیمه حذف کرده‌اند. از نظر بیمه تامین اجتماعی، ارتودنسی هم جزو خدمات زیبایی به‌شمار می‌رود و نباید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. به‌همین‌دلیل، برای دریافت پوشش هزینه‌های ارتودنسی، باید به‌سراغ بیمه‌های تکمیلی بروید.

آیا هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی، محدودیت سنی برای افراد دارد؟

باوجودآنکه قوانین و میزان تعهد بیمه‌های مختلف با هم تفاوت دارند؛ ولی همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، بیمه‌های تکمیلی گروهی فقط برای افرادی که سن آن‌ها کمتر از ۱۴ سال است، هزینه‌های ارتودنسی را پوشش می‌دهند. اگر سن شما در این محدوده قرار می‌گیرد، می‌توانید برای پرداخت هزینه‌های ارتودنسی خود از مزایای این بیمه‌ها بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درباره پوشش ارتودنسی با بیمه تکمیلی خود، توصیه می‌شود با شرکت بیمه، تماس بگیرید.

آیا پرداخت هزینه ارتودنسی به‌صورت اقساطی امکان‌پذیر است؟

برای پرداخت اقساطی هزینه ارتودنسی باید به کلینیک‌ها یا مطب‌هایی مراجعه کنید که از قبل، شرایط پرداخت اقساطی را برای بیماران خود فراهم کرده‌اند. به‌عنوان مثال، برخی از پزشکان فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه ارتودنسی را در جلسه اول از بیمار خود می‌گیرند و الباقی را در طول چند ماه از او دریافت می‌کنند. به‌این‌ترتیب، هم پزشک می‌تواند خدمات ارتودنسی را برای قشر گسترده‌ای از مردم انجام دهد و هم افرادی که با مشکلات فک و دندان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند به‌دلیل هزینه زیاد، درمان خود را به فراموشی نمی‌سپارند.

ارتودنسی قسطی

از ترکیب چند روش برای کاهش هزینه ارتودنسی کمک بگیرید

با وجود هزینه‌های بالای ارتودنسی، چند راه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای کمترکردن فشار مالی ناشی از این نوع هزینه دندانپزشکی استفاده کنید. در اولین قدم می‌توانید به‌سراغ ارتودنسی با بیمه تکمیلی از راه خرید این بیمه‌ها بروید؛ البته آن نوع از بیمه‌های تکمیلی که ارتودنسی را تا حدی پوشش می‌دهند. قدم دوم، انتخاب کلینیک‌هایی است که در آن‌ها هزینه ارتودنسی به‌صورت اقساطی هم پرداخت می‌شود.

سخن پایانی

اگر دندانپزشکتان به شما ارتودنسی را پیشنهاد کرده است، برای حفظ سلامت دندان‌هایتان که هیچ جایگزینی نمی‌تواند به‌شکلی واقعی جای آنها را پُر کند، از میان‌مسیرهایی که به شما پیشنهاد دادیم راهی را برای انجام این درمان انتخاب کنید. تیم متخصصان ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، با دانش روز و تخصصی و دستگاه‌های مجهز این درمان را برای مراجعان به بهترین نحو انجام می‌دهند. انجام درمان ارتودنسی با بیمه تکمیلی نیز در این کلینیک معتبر امکان‌پدیر است‌.

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (2 امتیاز)

پیام بگذارید