پرش لینک ها

ارتودنسی لینگوال چیست؟

بسیاری از متقاضیان درمان ارتودنسی در طول درمان،  نگران ظاهر دندان‌ها و لبخند خود هستند. خبر خوب این است که با کمک ارتودنسی لینگوال می‌توانند دغدغه‌شان را تا حد زیادی کاهش دهند. بریس‌های لینگوال با پنهان‌کردن براکت‌ها و سیم‌ها این مشکل را حل می‌کنند. تیم دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از توان تخصصی، مهارت و استفاده از ابزار و دستگاه‌های مدرن و روز دنیا توانسته‌اند رضایت طیف وسیعی از مراجعان را جلب کنند. در این مقاله قصد داریم درباره ارتودنسی زبانی یا لینگوال، قیمت، رژیم غذایی مناسب در طول درمان، کاندیداهای این روش، مزایا، معایب و روش مراقبت از آن صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا زبانی (پشت دندانی) چیست؟

ارتودنسی لینگوال نوعی درمان ارتودنسی با محوریت زیبایی است که برای افرادی که نیاز به حل مشکلات ناهنجاری دندانی دارند؛ اما دوست ندارند بریس‌هایشان دیده شود، بسیار مفید و موثر است. بریس‌های لینگوال تنها گزینه درمانی هستند که واقعاً نامرئی هستند. آن‌ها در داخل و پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و از نظر عملکرد کاملاً شبیه بریس‌های سنتی هستند و حتی در برخی از موارد از سایر ابزارهای ارتودنسی هم کارآمدی بالاتری دارند.

قیمت ارتودنسی‌های زبانی چقدر است؟

ابزارهای ارتودنسی زبانی از مواد گران‌تر به‌صورت سفارشی روی دندان‌های هر بیمار قالب‌گیری می‌شوند. علاوه‌براین، آن‌ها نسبت به بریس‌های سنتی کمتر رایج هستند و متخصصان معدودی می‌توانند این دستگاه‌ها را روی دندان‌های بیمار نصب کنند و همین موضوع باعث بالارفتن هزینه ارتودنسی لینگوال می‌شود. در سال 1403 هزینه این نوع ارتودنسی در بازه 25 الی 40 میلیون تومان قرار دارد.

آیا ارتودنسی‌های لینگوال روی نحوه صحبت‌کردن شما تاثیر دارند؟

بریس‌های لینگوال می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات دندانی را برطرف کنند. طراحی سفارشی و محتاطانه در قسمت داخلی دندان‌ها برای دستیابی به دندان‌هایی صاف و لبخندی زیبا حتی با مال اکلوژن قابل توجه دندان‌ها نیز بر بهبود عملکرد این دستگاه‌ها موثر است. علاوه‌براین، بریس‌های لینگوال برای انواع خاصی از مشکلات دندانی موثر هستند و اغلب نتایج مطلوب را به‌همراه دارند. بااین‌حال، ممکن است برای اوربایت‌های شدید که می‌توانند به براکت‌های داخلی آسیب برسانند، چندان مناسب نباشند. بااین‌وجود، اگر می‌خواهید از بریس‌های زبانی استفاده کنید باید برای کمی آزردگی در قسمت گونه‌ها و زبان خود آماده باشید.

همچنین، ازآنجاکه بریس‌ها در پشت دندان‌ها ثابت می‌شوند، فضای حرکت زبان کاهش می‌یابد. در نتیجه، برخی از کاربران، مشکلات گفتاری، به‌ویژه در چند روز اول درمان را گزارش می‌کنند. براکت‌ها و سیم‌های قوس روی سطح داخلی دندان‌ها قرار دارند و قابل‌مشاهده نیستند؛ اما بااین‌حال، این موضوع می‌تواند برای تکلم کمی مشکل ایجاد کند. البته این امکان وجود دارد که بتوان این وضعیت را قبل‌از شروع درمان رفع و روند درمان را با توجه به شکل و شدت مشکل تنظیم کرد. مشکلات رایج گفتاری مرتبط با بریس‌های زبانی عبارت‌اند از:

  • اختلالات گفتاری: بریس‌های زبانی می‌توانند منجر به ایجاد اختلالات گفتاری مانند زبان زدن یا اشکال در تلفظ برخی صداها شوند؛ چون براکت‌ها و سیم‌های زبانی می‌توانند مانع حرکت طبیعی زبان شوند و بر نحوه تولید صداهای خاص تأثیر بگذارند.
  • افزایش ترشح بزاق: بریس‌های زبانی ممکن است به‌طور موقت تولید بزاق را افزایش دهند و بر وضوح و راحتی گفتار تأثیر بگذارند.
  • مشکلات بیانی: گاهی بریس‌های زبانی بر روی مفاصل فک تأثیر می‌گذارند و الگوهای گفتاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال، برای ایجاد کلمات با صدای «س»، زبان شما باید پشت دندان‌های جلویی بالایی نزدیک به سقف دهان حرکت کند و در تولید این اصوات صدای سوت مانندی به‌وجود بیاید که همین موضوع می‌تواند منجر به خجالت یا کاهش اعتمادبه‌نفس افراد شود.

کمی زمان لازم است تا زبان شما با احساس لمس بریس سازگار شود و معمولاً در 1 یا 2 هفته اول رفع خواهد شد؛ اما برخی از بیماران ممکن است برای مدت طولانی‌تری این تجربه ناخوشایند را داشته باشند. اندازه و شکل دندان نیش و قدرت زبان و فک از عوامل موثر بر این موضوع هستند. برخی از افراد به‌طور طبیعی کنترل بیشتری بر زبان خود دارند و به‌سرعت یاد می‌گیرند که چگونه اصوات کلمات را مدیریت کنند. بهترین راه برای غلبه بر این مشکل این است که به‌طور عادی صحبت کنید و دچار شرم نشوید تا کم کم گفتارتان به حالت عادی برگردد. استفاده از موم ارتودنسی روی بریس هم می‌تواند به رفع این معضل کمک کند. گفتاردرمانگرها می‌توانند به شما در یادگیری نحوه تلفظ صحیح کلمات کمک کنند.

ارتودنسی زبانی

آیا استفاده از ارتودنسی لینگوال دردناک است؟

هنگامی که دندان های شما حرکت در جهت دلخواه را آغاز می‌کنند، درد و ناراحتی برای مدت کوتاهی وجود خواهد داشت. این درد به‌صورت یک آزردگی مبهم احساس می‌شود و با کمک مسکن‌های بدون نسخه قابل تسکین است. بریس‌های زبانی می‌توانند زبان شما را تحریک کنند، همانطور که بریس‌های سنتی لب‌ها و گونه‌ها را تحریک می‌کنند؛ اما این موضوع معمولاً موقتی و محدود به 1 یا 2 هفته اول است. با گذشت زمان، زبان و دهان شما به‌وجود بریس‌ها عادت می‌کند.

رژیم غذایی مناسب در ارتودنسی زبانی

چه از بریس‌های لینگوال و چه اینویزلاین استفاده کنید، در غذا خوردن با ارتودنسی مشکل خواهید داشت. بریس‌های لینگوال مانند بریس‌های فلزی سنتی به نظر می‌رسند؛ اما در پشت دندان‌ها دور از دید قرار می‌گیرند و در زمان استفاده از آن‌ها باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید. توجه داشته باشید که در هر نوع ارتودنسی جویدن آدامس می‌تواند هم راستایی دندان‌ها را تغییر دهد و نتیجه معکوس داشته باشد.

همچنین، باید پس‌از هر غذا یا میان‌وعده، دندان‌های خود را مسواک بزنید؛ اما باز هم مراقب باشید که از برخی غذاها اجتناب کنید. مصرف غذاهای نرم مانند ماکارونی، ماست و سبزیجات آب‌پز و نرم مطمئناً برای افرادی که از ارتودنسی زبانی استفاده می‌کنند، انتخاب خوبی است. در مورد نوشیدنی ها هم همینطور است؛ وقتی شک دارید، آب خنک و شفاف را انتخاب کنید. در جدول (1) لیست بهترین و بدترین مواد غذایی در دوران ارتودنسی لینگوال ارائه شده است.

جدول (1): بهترین و بدترین مواد غذایی در دوران ارتودنسی لینگوال

مواد غذایی مناسب

مواد غذایی نامناسب

غذای کودک

انواع کیک و شیرینی

هلو

پفک

ماست

آدامس

پوره سیب زمینی

آب نبات

ماکارونی و پاستا

چیپس، ذرت بوداده

سوپ

آجیل و مغزها

بستنی

هویج

تخم مرغ همزده

سیب

کوفته

ذرت

پودینگ

کارامل

شیر و لبنیات

گوشت‌های سفت و استیک

برنج نرم پخته

نان‌های سفت و سوخاری

مرغ و ماهی پخته

غذاهایی که بهتر هست بعد ارتودنسی لینگوال مصرف شود

انواع ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی زبانی یک روش درمانی است که در آن از براکت‌های متصل به سطوح نامرئی (داخلی) و رو به زبان برای اصلاح اختلالات موقعیتی و شلوغی دندان‌ها استفاده می‌شود؛ اما براکت‌های این ارتودنسی در نحوه طراحی، چگونگی اتصال بریس‌ها روی دندان و محکم‌شدن آن‌ها با هم تفاوت دارند. مهم‌ترین انواع ارتودنسی لینگوال عبارت‌اند از:

  • آی بریسز؛
  • این اویشن؛
  • براکت اینکاگنیتو؛
  • براکت لینگوال QT؛
  • لینگوال سبک STB.

چه افرادی می‌توانند از ارتودنسی لینگوال استفاده کنند؟

بریس‌های لینگوال می‌توانند انواع مشکلات بایت را حل کنند و به‌ویژه برای درمان اوربایت، ازدحام، اورجت و کراس بایت توصیه می‌شوند. درمان ارتودنسی زبانی برای بزرگسالان بین سنین 20 تا 60 سال مناسب است. اکثر افرادی که می‌توانند با بریس‌های معمولی درمان شوند، کاندیداهای خوبی برای ارتودنسی لینگوال هستند.

مدت استفاده از ارتودنسی زبانی چه قدر است؟

طول مدت درمان با ارتودنسی لینگوال معمولاً حدود 24 ماه است؛ اما ممکن است بر اساس شرایط فردی و برنامه‌های درمانی متفاوت باشد.

آموزش مسواک زدن با ارتودنسی لینگوال

کدام اختلالات دندانی با ارتودنسی لینگوال قابل درمان هستند؟

بریس‌های لینگوال برای درمان کجی، انحراف و شلوغی دندان‌ها مناسب هستند؛ اما بیمارانی که تحت عمل جراحی ارتوگناتیک قرار می‌گیرند و افراد دارای شرایط زیر، بهتر است از این درمان استفاده نکنند:

  • عدم تعادل فک پایین و بالا؛
  • اختلالات فک پایین؛
  • تغییر دندان‌ها به جلو؛
  • افرادی که دغدغه‌های زیبایی‌شناختی دارند؛
  • کسانی که به‌دلیل شغل و محیط اجتماعی به ظاهر خود اهمیت می‌دهند؛
  • افرادی که مشکلات عمومی ارتودنسی دارند؛
  • افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.

مزایای ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی زبانی یک درمان با محوریت زیبایی‌شناختی است و بریس‌ها از بیرون قابل مشاهده نیستند. این روش بسیار ایمن است؛ چون به‌دلیل موقعیت مکانی بریس‌ها، معمولاً باعث آسیب به لب یا دهان بیمار نمی‌شوند. همچنین، این درمان از دقت بالا، راحتی و اثربخشی زیادی برخوردار است و براکت‌های مورد استفاده در آن نیز از براکت‌های معمولی سایز کوچک‌تری دارند.

نامرئی‌بودن

مهم‌ترین ویژگی بریس‌های لینگوال این است که آن‌ها تقریباً نامرئی هستند و به بریس‌های محافظه‌کارانه معروف‌اند!

ثابت‌بودن

ازآنجاکه بریس‌های لینگوال روی دندان‌های شما ثابت می‌شوند، در طول درمان در جای خود باقی می‌مانند و نیازی نیست که نگران استفاده از آن‌ها طبق زمان مشخصی در شبانه‌روز باشید. همچنین، فناوری‌های جدید مانند WIN Lingual و In-Ovation L دارای براکت‌ها یا سیم‌هایی هستند که کاملاً متناسب با دندان‌های شما طراحی شده‌اند.

درمان ازدحام دندان‌ها و کج‌بودن شدید

بریس‌های لینگوال برای دندان‌های به‌شدت شلوغ، فاصله‌دار و نامرتب مناسب هستند. یکی دیگر از مزایای بریس‌های لینگوال این است که می‌توانید تغییر دندان‌های خود را به‌وضوح مشاهده کنید؛ چون نتایج در پشت براکت‌ها و سیم‌ها پنهان نمی‌شوند.

عدم تغییر رنگ دندان‌ها

در ارتودنسی لینگوال از قسمت پشتی دندان‌ها برای اصلاح موقعیت آن‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین تغییر رنگ دندان‌ها به‌صورت مشخص و قابل مشاهده نخواهد بود. این وضعیت به شما اجازه می‌دهد تا در طول فرآیند درمانی به‌طور طبیعی و بدون نگرانی از تغییر رنگ دندان‌ها، از دستگاه‌های ارتودنسی استفاده کنید.

معایب ارتودنسی لینگوال چیست؟

بریس‌های لینگوال به این علت که در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است به‌سختی تمیز شوند و ممکن است بر گفتار تأثیر بگذارند و باعث ناراحتی زبان شوند. همچنین، قیمت بالا و نیاز به متخصص باتجربه ارتودنسی لینگوال دارند که تحت آموزش‌های اختصاصی این تکنیک قرار گرفته باشد. سایر معایب این درمان عبارت‌اند از:

  • ازآنجاکه این بریس‌ها به اندازه بریس‌های سنتی در دسترس نیستند، هر بار ویزیت نیاز به زمان بیشتری دارد.
  • شما باید عادات غذایی خود را تغییر دهید و از هر خوراکی سفت، جویدنی و چسبناک اجتناب کنید.
  • باید به رعایت بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید.
  • در روزهای اول قسمت‌هایی از بریس ممکن است زبانتان را تحریک کند و باعث اختلال تکلم شود.
  • لکه‌های دندان پشت دندان‌های شما پنهان می‌شوند و قابل‌رویت نیستند.
  • به‌دلیل قرارگرفتن براکت‌ها در پشت دندان‌ها حفظ بهداشت دهان و دندان دشوارتر است.
  • همه مشکلات دندانی را نمی‌توان به‌طور موثر با این روش درمان کرد.
  • مدت‌زمان درمان ارتودنسی لینگوال در مقایسه با سایر درمان‌ها معمولاً طولانی‌تر است.
  • یک درمان حساس به تکنیک است و تعداد زیادی از ارتودنتیست‌ها با این روش آشنا نیستند.
  • در رفع مشکل دندان‌های خیلی چرخیده، ناکارآمد است.
  • هنگام برداشتن براکت‌ها درد ایجاد می‌شود.

روش مراقبت از ارتودنسی لینگوال چگونه است؟

استفاده از بریس‌های لینگوال نیاز به رعایت استانداردهای بهداشتی دقیق دارد. بقایای غذا و باکتری‌ها می‌توانند در اطراف براکت‌ها و زیر سیم تجمع پیدا کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند. همچنین باید در طول دوره درمان به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و در مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها اسیدی، دارای رنگدانه و شیرین حد اعتدال را رعایت کنید.

روش مراقبت از ارتودنسی لینگوال

مراحل انجام ارتودنسی لینگوال

دستگاه لینگوال نیاز به براکت‌هایی دارد که با استفاده از چسب باندینگ روی دندان‌ها ثابت و توسط یک سیم فلزی انعطاف‌پذیر به هم وصل شوند. هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی برای درمان لینگوال، معمولاً ابتدا نمونه‌های دقیقی از دندان‌های شما با کمک قالب‌های بتونه سنتی یا تکنیک‌های تصویربرداری دیجیتال پیشرفته ثبت می‌شود. این قالب‌ها برای طراحی براکت‌های سفارشی مورد استفاده در بریس‌های زبانی کاربرد دارند. معمولاً حدود 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا لابراتوار براکت‌ها را بسازد و به متخصص ارتودنسی برگرداند.

چسباندن بریس‌های لینگوال نسبت به بریس‌های سنتی دشوارتر است؛ چون پشت دندان قرار می‌گیرند. متخصص ارتودنسی برخلاف روش تک به تک که برای ارتودنسی سنتی استفاده می‌شود، از طراحی خاصی برای قرار دادن همه براکت‌ها به‌طور همزمان استفاده می‌کند. بسته به ساختار دندان و فک بیمار، درمان طی 1 تا 2.5 سال تکمیل می‌شود. در مجموع، مراحل درمان ارتودنسی زبانی به‌صورت زیر است:

  • معاینه و تشخیص: در این مرحله، ارتودنتیست دندان‌های شما را مورد بررسی قرار و مشکلات دهانی را تشخیص می‌دهد. این مرحله شامل بررسی موقعیت دندان‌ها، فک‌ها، لب‌ها و زبان است.
  • درمان‌های جانبی: در برخی موارد، قبل‌از شروع درمان ارتودنسی لینگوال، نیاز به درمان‌های جانبی مانند اصلاح عیوب، ترمیم دندان‌ها یا اصلاح بیماری‌های لثه وجود دارد.
  • قالب‌گیری: پس‌از تشخیص، قالب‌گیری انجام می‌شود تا دستگاه ارتودنسی لینگوال به اندازه و شکل دقیق دهان شما ساخته شود.
  • نصب بریس ارتودنسی: بعد از ساخت دستگاه، بریس ارتودنسی به دندان‌ها نصب می‌شود. این بریس‌ها به پشت دندان‌ها می‌چسبند.
  • معاینات دوره‌ای: در طول فرآیند درمان، شما باید به‌طور منظم برای بررسی وضعیت پیشرفت درمان به ارتودنتیست خود مراجعه و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود.

سوالات متداول

بله. ارتودنسی پشت دندانی به‌گونه‌ای طراحی شده است و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد که کاملاً پنهان باشد، مگر اینکه دهان کاملاً باز و پشت دندان‌ها دیده شود.

در ابتدای استفاده از ارتودنسی زبانی ممکن است حین حرکت دندان ها دچار احساس ناخوشایندی شود که این موضوع موقتی است. همچنین در هربار کشیده‌شدن سیم براکت‌ها توسط ارتودنتیست برای هدایت دندان‌ها تا مدت کوتاهی درد را تجربه خواهید کرد.

ازآنجاکه براکت‌ها در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند، تمیز‌کردن آن‌ها نسبت به براکت‌های معمولی دشوارتر است.

معمولاً مدت زمان این ارتودنسی با ارتودنسی سنتی تفاوت چندانی ندارد؛ اما بسته به شرایط بیمار ممکن است طولانی‌تر شود.

از آنجا که بریس‌های لینگوال پشت دندان‌ها نصب می‌شوند و در تماس مستقیم با زبان هستند، طبیعی است که حین غذا خوردن یا صحبت‌کردن بارها زبان با براکت‌ها و سیم‌ها برخورد کند و در چند روز اول استفاده، باعث افزایش حساسیت زبان شود که موقتی است.

بله. هزینه این ارتودنسی نسبت به انواع دیگر کمی بیشتر است.

درصورت مراقبت و دقت مانعی ندارد.

بله، با استفاده از ارتودنسی زبانی می‌توانید ساز بزنید؛ اما بهتر است اگر این موضوع برایتان مهم است، قبل‌از درمان با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

سخن پایانی

ارتودنسی لینگوال نوعی از انواع درمان‌های ارتودنسی محبوب در بین جوانان است که طی آن، بریس‌ها در پشت دندان‌ها به‌نحوی نصب می‌شوند که از بیرون قابل مشاهده نخواهند بود. شما می‌توانید با انتخاب ارتودنسی زبانی یا لینگوال ظاهر طبیعی لبخند خود را حفظ کنید و دچار شرم یا کاهش اعتمادبه‌نفس نشوید. تیم دندانپزشکان متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت در روزهای مختلف هفته آماده پذیرایی و ارائه خدمات مشاوره و درمان به بیماران عزیز هستند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید یا با شماره تلفن‌های ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: +++++++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (2 امتیاز)

پیام بگذارید