پرش لینک ها
درمان جلو بودن فک پایین با ارتو

هزینه ارتودنسی دندان های پایین

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به‌دنبال لبخندی زیبا و دلنشین نباشد یا نخواهد مشکلات دهانی و دندانی خود را رفع کند. یکی از آثار مثبت ارتودنسی، به‌خصوص ارتودنسی فک پایین، بهبود وضعیت خط فک است که هم برای داشتن لبخندی زیبا کمک می‌کند و هم اعتمادبه‌نفس بیمار را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، مشکلاتی مانند اشکال در بلع غذا، تنفس، حرف‌زدن و … را نیز برطرف می‌کند؛ بنابراین می‌توان ارتودنسی فک پایین را یک راهکار مؤثر و اساسی برای کسانی دانست که انحنای غیرطبیعی در فک پایین خود دارند یا دندان‌هایشان تراز نیست؛ اما هزینه ارتودنسی دندان های پایین چقدر است و این فرایند درمانی چطور انجام می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا صفرتاصد انجام این فرایند در مرکز معتبری مانند کلینیک دندان‌پزشکی دکتر آیت را برایتان شرح دهیم.

ارتودنسی لینگوال

نحوه ارتودنسی دندان‌های پایین

اگر فکر می‌کنید زمانی که قصد ارتودنسی داشته باشید فقط می‌توانید هر دو فک را به‌صورت همزمان درمان کنید سخت در اشتباهید! امکان ارتودنسی تنها یک فک هم با نظر پزشک وجود دارد و البته این فرایند درمانی شرایط خاصی دارد. برای شناخت نحوه ارتودنسی دندان‌های پایین بهتر است ابتدا با آناتومی دندان‌هایتان آشنا شوید.

فک بالا دارای استخوانی نعلی‌شکل است که چهارچوب قسمت بالایی صورت شما را تشکیل می‌دهد. استخوان فک پایین نیز به‌عنوان چانه شناخته می‌شود و آن‌ هم مشابه فک بالا به‌صورت نعلی است. با این تفاوت که فک پایین قوی‌ترین و بزرگترین استخوان جمجمه هر انسان است. این استخوان، صحبت‌کردن، بلعیدن و جویدن را تسهیل می‌کند و جالب است بدانید تنها استخوان متحرک صورت انسان است.

فک پایین صورت از دو قسمت فک و بدنه تشکیل شده است. هر فک ۳۲ دندان دارد که باید به‌شکل تراز روی یکدیگر قرار بگیرند و هرگونه ناترازی نشان از یک مشکل دارد. مال اکلوژن اشاره به همین موضوع دارد که دندان‌های فک بالا و پایین به‌درستی روی هم قرار نمی‌گیرند. ارتودنسی برای درمان چنین ناهنجاری‌هایی انجام می‌شود.

دلایل ارتودنسی دندان‌های پایین

اما دلایل انجام ارتودنسی فک پایین چیست و مشکلاتی که در این قسمت از دندان‌ها و فک به‌وجود می‌آیند از کجا نشأت می‌گیرد؟ در ۹۰ درصد مواقع می‌توان گفت که این مشکلات ژنتیکی است و کسانی که دچار ناهنجاری در قسمت فک هستند این را از پدر و مادر خود به ارث می‌برند. به‌جز این، عوامل دیگری وجود دارد که می‌توانند این مشکل را جدی‌تر کنند یا زمینه را برای بروز آن به‌وجود بیاورند:

  • مکیدن بیش‌ازاندازه انگشت شست در دوران نوزادی و کودکی؛
  • فشار آوردن بیش‌ازحد به دندان‌های جلویی با زبان؛
  • استفادۀ بیش‌ازاندازه از پستانک و شیشه شیر در دوران نوزادی و کودکی، به‌خصوص استفاده از پستانک‌های غیراستاندارد؛
  • صدماتی مانند تصادف، ضربه‌دیدن فک و صورت، افتادن و …؛
  • رشد تومور در ناحیه فک؛
  • استفاده از الگوهای نادرست بلع در کودکی.

پایین بودن فک پایین

متأسفانه افرادی که از ناترازی در فک پایین رنج می‌برند اغلب مشکلاتی در جویدن غذا، ادای برخی از حروف و کلمات، احساس درد و احساس فشار در ناحیه فک دارند. برخی از افراد نیز ممکن است با وجود ناترازی یا جلوبودن فک پایینشان هیچ‌کدام از این عارضه‌ها را تجربه نکنند.

به‌طور کلی جلوبودن فک پایین، عارضه‌ای است که کمتر از جلوبودن فک بالا اتفاق می‌افتاد و متأسفانه هم‌ترازنبودن این دو فک، علاوه‌بر مشکلات ظاهری باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و به‌وجودآمدن مشکلاتی در زندگی روزمره فرد می‌شود.

ازاین‌رو بهتر است کسانی که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند به پزشک متخصص مراجعه کنند تا پزشک بتواند با بررسی علل و عوامل به‌وجودآورندۀ این ناترازی، فرایند درمان و ارتودنسی را آغاز کند. هرچقدر سن مراجع برای رفع مشکل پایین‌تر باشد، می‌توان امید داشت که درمان سریع‌تر پاسخ دهد و هزینه ارتودنسی دندان های پایین کمتر شود.

روش‌های ارتودنسی دندان‌های پایین

درحال‌حاضر تنها روشی که می‌توان به کمک آن مشکل جلوبودن فک پایین را درمان کرد، ارتودنسی است. ارتودنسی زیر نظر یک پزشک متخصص می‌تواند به‌راحتی این عارضه را از بین ببرد و شما را از شر مشکلاتی که به‌دلیل این ناترازی برایتان به‌وجود آمده است، خلاص کند. متخصص ارتودنسی به کمک سیم‌ها و بریس‌های مخصوص، درمان شما را آغاز خواهد کرد و پس‌از پایان طول درمان می‌توانید نتیجۀ فوق‌العاده آن را مشاهده کنید. درصورتی‌که ناهنجاری شدت زیادی داشته باشد و درمان آن با ارتودنسی ممکن نباشد، پزشک ممکن است جراحی را پیش پای شما بگذارد.

مراحل ارتودنسی دندان های‌پایین

به‌طور کلی باید گفت نحوۀ ارتودنسی دندان‌های فک پایین درست مشابه همان فک بالا است؛ اما به دلایل مختلفی انجام این فرایند درمانی بر روی دندان‌های فک پایین، پیچیده‌تر از فک بالا است. به‌همین‌دلیل هم گاهی شرایط آن‌قدر پیچیده می‌شود که هزینه ارتودنسی دندان های پایین افزایش پیدا می‌کند. مراحلی که برای ارتودنسی فک پایین باید از سر بگذرانید عبارت‌اند از:

  • مشاوره و معاینه توسط پزشک؛
  • انجام رادیوگرافی از دندان‌ها؛
  • ترمیم دندان‌ها در صورت وجود مشکل یا پوسیدگی عمیق؛
  • تأیید پزشک؛
  • قالب‌گیری از فک و دندان با مواد مخصوص؛
  • ارسال قالب به لابراتوار؛
  • نصب براکت‌ها و سیم روی دندان؛
  • مراجعه منظم به پزشک برای معاینه و بررسی دوره‌ای؛
  • برداشتن براکت‌ها با نظر پزشک؛
  • استفاده‌کردن از ریتینر.

مزایای ارتودنسی دندان‌های پایین

سؤال مهمی که کیس‌های انجام ارتودنسی فک پایین دارند این است که مزایای ارتودنسی فک پایین چیست و چرا این فرایند درمانی اهمیت دارد؟ متأسفانه این معضل و ناهنجاری یکی از سخت‌ترین مشکلات فک و دندان ‌است و نه‌تنها بر روی اعتمادبه‌نفس و ظاهر بیمار اثر می‌گذارد، که می‌تواند یک تهدید جدی برای سلامت‌ دندان‌ها و گوارش باشد. توجه داشته باشید اگر از نظر پزشک، شما کیس انجام ارتودنسی فک پایین باشید و این درمان را انجام ندهید، مشکلات تنفسی، بلع و … تشدید می‌شوند و در روند زندگی روزمره‌تان اختلال به‌وجود می‌آید. مزایای ارتودنسی فک پایین عبارت است از:

  • رفع اختلال در خوردن و بلع غذا؛
  • رفع اختلال در صحبت‌کردن و ادای کلمات؛
  • توقف روند ساییدگی و تخریب دندان‌ها؛
  • جلوگیری از نابودشدن مینای دندان‌ها؛
  • ازبین‌رفتن درد فک، گوش، دهان و گردن؛
  • رفع مشکلات تنفسی حین خواب و خروپف؛
  • کاهش ریسک بروز عفونت‌های دهانی و دندانی.
هزینه ارتودنسی دندان های پایین

انواع ارتودنسی برای دندان‌های پایین

برای رفع مشکلات فک پایین به‌کمک ارتودنسی پزشکان معمولاً از وسایل و شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بریس‌های فلزی، الاینرهای شفاف و بریس لینگوال سوشال 6 بخشی از این وسایل برای انجام تکنیک‌های ارتودنسی هستند.

  • استفاده از بریس‌های فلزی رایج‌ترین شیوه ارتودنسی فک پایین به‌حساب می‌آیند؛ چراکه چالش‌های تمیزکردن بریس‌های سرامیکی، حجم زیاد و ریسک سایش را ندارند. علاوه‌براین سرعت درمان را افزایش می‌دهند.
  • استفاده از الاینرهای شفاف نیز روش دیگری برای ارتودنسی فک پایین است. مشکل این پلاک‌ها این است که هر چند هفته یک بار باید نسخه جدیدی از آن‌ها را تهیه کنید. البته اگر مشکلات فک پایین شما تنها در موضعی خاص باشد و نیاز به ارتودنسی تمام فک پایین نداشته باشید، این روش یک راهکار کاربردی برای ارتودنسی بخشی از دندان‌ها است. متحرک‌بودن پلاک نیز باعث می‌شود بتوانید هنگام مسواک‌زدن یا غذا‌خوردن آن‌ها را بردارید.
  • بریس‌های لینگوال سوشال 6 نیز کاملاً نامرئی‌اند و درست پشت دندان‌های فک پایین شما قرار می‌گیرند و عملاً برای اصلاح ۶ دندان جلویی استفاده می‌شوند. این روش عموماً برای اصلاح به‌هم‌ریختگی‌های ساده و رفع فواصل کم میان دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طول درمان برای ارتودنسی دندان‌های پایین

همان‌طور که گفتیم ارتودنسی فک پایین از فک بالا پیچیده‌تر است و به‌همین‌علت هزینه ارتودنسی دندان های پایین کمی بیشتر از دندان‌های بالا است؛ اما در مورد طول درمان، این مسئله کاملاً تفاوت دارد و با توجه به شرایط بیمار می‌توان دوران درمان متفاوتی را برای هر بیمار متصور شد. برای مثال اگر مشکل بیمار، ازدحام دندانی به‌شکل خفیف در فک پایین باشد، طول درمان حدود ۶ ماه خواهد بود. در نهایت اینکه درمان و اصلاح وضعیت فک پایین به‌کمک ارتودنسی چقدر طول بکشد، به شرایط و فاکتورهای مختلفی بستگی خواهد داشت.

عوامل مؤثر بر طول درمان

نظر پزشک معالج، وضعیت بیمار و شرایط بیمار فاکتورهایی است که می‌تواند طول درمان را تغییر دهد و تمام این موارد در جلسه مشاوره بررسی می‌شود.

نکاتی برای کوتاه‌ترشدن درمان

برای کوتاه‌ترشدن روند درمان می‌توان نکاتی را رعایت کرد؛ اما توجه داشته باشید در نهایت شما دخل و تصرف چندانی در این مورد ندارید و باید تابع نظر پزشکتان باشید. توصیه ما این است با انجام راهکارهایی مانند رعایت بهداشت روزانه، تغذیه درست، اجتناب از ورزش‌های پر برخورد و رعایت نکات ایمنی که پزشک به آن‌ها اشاره می‌کند در جهت کوتاه‌ترشدن طول درمان خود تلاش کنید.

قیمت ارتودنسی دندان‌های پایین

تعیین هزینه ارتودنسی دندان های پایین به وضعیت دندان‌های شما و نظر پزشک بستگی دارد. فراموش نکنید که پیچیدگی این فرایند درمانی، برخلاف کوتاه‌تربودن طول درمان بسیار بیشتر از درمان فک بالا است و پزشک در این پروسه با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین اگر پزشک معالج شما گفت هزینه انجام درمان فک پایینتان با هزینه درمان هر دو فک تفاوتی ندارد، نباید چندان تعجب کنید؛ اما اگر وضعیت دندان‌هایتان وخیم نباشد عموماً هزینه درمان نیز چندان بالا نخواهد بود.

سخن پایانی

ارتودنسی فک پایین یک راهکار بسیار منطقی و مؤثر برای ازبین‌بردن مشکلات فک پایین است و اگر شما هم از ناهنجاری‌های فک پایین رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم به مراکز معتبری مانند کلینیک دندان‌پزشکی دکتر آیت مراجعه کنید و پس‌از مشاوره و معاینه، روند درمان خود را آغاز کنید و اصلاً به فکر هزینه ارتودنسی دندان های پایین خود نباشید.

منبع: +++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (3 امتیاز)

پیام بگذارید