پرش لینک ها
ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

جراحی ایمپلنت و کاشت دندان روش نوینی برای جایگزین‌کردن دندان‌های جدید و باکیفیت به‌جای دندان‌های ازدست‌رفته است. این روش درمانی به‌دلیل طول عمر زیاد دندان‌های کاشته‌شده، زیبایی و طبیعی‌بودن آن‌ها، طرفداران زیادی دارد و بیماران عموماً ترجیح می‌دهند به‌جای دندان مصنوعی و پروتز از ایمپلنت استفاده کنند. البته که اگر این روش درمانی در یک مراکز معتبر و حرفه‌ای مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت انجام شود، احتمال موفقیت آن بیشتر هم خواهد شد؛ اما به‌طورکلی مراحل انجام ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ طول عمر مفید دندان‌های کاشته‌شده چقدر خواهد بود؟ در ادامه با ما همراه شوید تا پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های مهم دیگر درباره جراحی ایمپلنت دندان را به شما بدهیم.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

این مسئله که ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد، برای بیماران به دلایل بسیاری مسئله مهمی است و باید به‌طور دقیق به آن پاسخ داده شود. در حالت عادی و زمانی که شما عجله چندانی برای تکمیل مراحل ایمپلنت دندان خود نداشته باشید، معاینه تا جراحی و کاشت دندان و قراردادن روکش‌ها چند جلسه به طول خواهد انجامید. اگر جزئی‌تر می‌توانیم بگوییم، از معاینه و بررسی اولیه دندان‌های شما توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تا انجام رادیوگرافی دندان، چند دقیقه‌ای طول می‌کشد و کلیه مراحل عکس‌برداری از دندان، عکس‌برداری از استخوان فک و عکس‌برداری از بافت لثه در یک جلسه انجام می‌شود. سپس پزشک با توجه به نتایج به‌دست‌آمده بررسی می‌کند که چه میزان از استخوان فک شما پتانسیل انجام ایمپلنت را دارد.

اگر نیاز به کشیدن داشته باشید، در یک یا چند جلسه با توجه به تعداد دندان‌ها باید دقایقی به این کار اختصاص داده شود؛ اما اگر دندان خود را قبلا کشیده باشید و نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، در یک جلسه نیم تا یک ساعته، این فرایند درمانی برایتان انجام خواهد شد و با توجه به سن و وضعیت دهان و دندانتان باید بین 2 تا 7 ماه دوران نقاهت پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را بگذرانید.

مدت زمان جراحی ایمپلنت دندان چقدر است؟

پرسش مهم دیگر این است که مدت زمان جراحی ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ پس‌از اینکه مراحل اولیه را از سر گذراندید و فک شما آماده انجام ایمپلنت شد، با نظر پزشک باید اولین جلسه جراحی ایمپلنت را آغاز کنید. در این مرحله، ابتدا آمپول بی‌حسی به موضع موردنظر تزریق خواهد شد و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه لثه و فک شما نیاز به زمان برای بی‌حس‌شدن دارد. پس‌از اطمینان از بی‌حسی کامل موضع، فیکسچرهای ایمپلنت باید داخل استخوان فک جای بگیرند که فرایند قراردادن هرکدام از آن‌ها حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. پس‌از قراردادن تمام فیکسچرها، کار شما در مرحله اول جراحی تمام ‌می‌شود و حدود ۲ هفته بعد باید مجدداً برای چکاپ ایمپلنت‌‌ها و کشیدن بخیه به کلینیک مراجعه کنید. پس‌از این، حدود ۳ تا ۶ ماه دوران نقاهت برای جوش خوردن ایمپلنت‌ها به استخوان فک را می‌گذرانید و مجددا برای قراردادن هیلینگ‌ها باید به کلینیک مراجعه کنید. ۱ الی ۳ هفته نیز دوران نقاهت این مرحله خواهد بود. مرحله نصب اباتمنت‌، تاج موقت و تاج اصلی نیز هرکدام چند دقیقه یا چند ساعت به طول خواهد انجامید و ۲ تا ۴ هفته بعد با نظر پزشک باید برای قالب‌گیری روکش ایمپلنت مراجعه کنید. ۱۰ روز بعداز قالب‌گیری روکش اولیه آماده می‌شود که باید آن را تست کنید تا مشکلاتش برطرف شود.

تحویل نهایی روکش نیز ۱ تا ۲ هفته بعد از تست اولیه خواهد بود. دوران نقاهت بعد از نصب روکش ۱ الی ۳ هفته است. بازه زمانی جراحی و نصب ایمپلنت به این صورت است و اینکه مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد کاملاً به وضعیت شما و نظر پزشکتان بستگی دارد.

ایمپلنت دندان چند جلسه طول می‌کشد؟

در حالت معمول، تمام فرایند جراحی و کاشت ایمپلنت‌های دندان در ۵ جلسه بررسی و مشاوره، جراحی ایمپلنت و قراردادن پایه‌ها، بستن هیلینگ‌ها، قالب‌گیری ایمپلنت و نصب روکش انجام می‌شود اگر فک و لثه‌تان آماده انجام جراحی ایمپلنت نباشد و یا نیاز به کشیدن دندان داشته باشید، بر تعداد این جلسات افزوده خواهد شد.

ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

این مسئله که درد ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد برای بیماران دغدغه مهمی است؛ چراکه تصور می‌کنند درد ایمپلنت دندان می‌تواند زندگی و امورات روزمره را با مشکل مواجه کند. شاید این گزاره در ابتدا صحیح به نظر بیاید؛ اما شما می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و تخصصی مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت زیر نظر ماهرترین پزشکان با کمترین درد ممکن مراحل ایمپلنت دندان‌های خود را انجام دهید؛ اما به‌طورکلی ازآنجاکه ایمپلنت دندان یک درمان کاملاً تهاجمی است، ممکن است در طی دوران نقاهت درد و خونریزی را تجربه کنید. برای مثال حدود ۱ تا ۲ ساعت بعداز ازبین‌رفتن اثر داروی بی‌حسی درد اولیه آغاز می‌شود و خونریزی خفیفی را ۲ تا ۳ ساعت پس‌از جراحی تجربه کنید. در موارد نادر احتمال ایجاد خونریزی شدید حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس‌از جراحی نیز وجود دارد؛ اما عموماً بیماران بعد از ۲۰ الی ۲۴ ساعت پس‌از جراحی می‌توانند کامل ریکاوری کنند و لازم نیست نگرانی از این بابت داشته باشید؛ چراکه  درد کلی ایمپلنت دندان ۲ الی ۳ روز بعد از جراحی کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً تا ۱۰ روز بعد نشانه‌های آن کاملاً از بین می‌رود. البته که تعداد ایمپلنت‌ها و شرایط فک و دهان هر بیمار متفاوت است و درد کلی و اولیه دندان با نکات مراقبتی و مسکن قابل تسکین خواهد بود. لثه و استخوان فک نیز حدوداً ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی حساس است و ۳ الی ۱۲ ماه زمان برای بهبودی کامل لثه و استخوان فک لازم است.

فاصله زمانی بین ایمپلنت و روکش چقدر است؟

در طول فاصله بین جراحی ایمپلنت و قراردادن روکش قرار است پایه ایمپلنت به استخوان فک شما جوش بخورد و این زمان با توجه به شرایط شما حدود ۲ الی ۴ ماه خواهد بود.

روکش دندان ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

اینکه روکش ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد، کاملاً بستگی به تعداد مراحلی که می‌گذرانید و وضعیت دندان‌هایتان دارد. اگر تمام کار درمان شما محدود به ۵ مرحله اصلی ایمپلنت باشد، مشخصاً روکش ایمپلنتتان زودتر از زمانی که نیاز به ترمیم، کشیدن دندان و جراحی لثه دارید، آماده می‌شود؛ اما به‌طورکلی شما مراحل زیر را برای جراحی ایمپلنت خواهید گذراند:

1.مشاوره و ارائه طرح درمان

مرحله اولی که برای کاشت دندان و انجام جراحی ایمپلنت باید پشت‌سر بگذارید، مرحله بررسی، معاینه و مشاوره در کلینیک دندانپزشکی است. همزمان با اولین حضور شما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، دندانپزشک یک معاینه کلی جهت بررسی وضعیت دهان، دندان و استخوان فک شما انجام می‌دهد تا از سلامت دندان‌هایتان مطمئن شود. عموماً پزشک در این مرحله شما را به رادیولوژیست ارجاع می‌دهد تا عکس‌برداری به‌کمک اشعه ایکس از دندان‌ها و فک شما انجام شود. اگر مشکلی در دندان‌هایتان وجود داشته باشد، پزشک شما را به یک متخصص برای رفع مشکل ارجاع می‌دهد. بستگی دارد نیاز به کشیدن دندان داشته باشید یا خیر؛ به‌هرحال فک شما باید برای انجام کاشت دندان آماده شود و هر یک از این مراحل، دوران نقاهت خاص خودش را دارد. همچنین در این مرحله پزشک در مورد پرونده پزشکی شما اطلاعاتی کسب می‌کند تا در صورت وجود بیماری زمینه‌ای خاص، در روند درمان مشکلی برایتان پیش نیاید. این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است و اصلاً نباید ساده از آن گذر کنید.

ارائه مشاوره و طرح درمان برای ایمپلنت

1.جراحی ایمپلنت و قراردادن پایه ایمپلنت

پس‌از بررسی و معاینات اولیه، زمانی که پزشک از سلامت وضعیت دهان، دندان، لثه و فک شما مطمئن شد، برایتان وقت جراحی ایمپلنت تعیین می‌شود و باید پس‌از رعایت مراقبت‌های اولیه مانند مصرف خوراکی‌های مناسب و آنتی‌بیوتیک برای انجام جراحی به کلینیک مراجعه کنید. جراحی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما بدون هیچ‌گونه احساس دردی این مرحله را به پایان خواهید رسانید. در طول انجام جراحی پزشک شما با ظرافت و دقت زیادی برش‌هایی را روی لثه شما ایجاد می‌کند تا استخوان فکتان دیده شود. همچنین باید سوراخی روی استخوان فک ایجاد شود تا پایه ایمپلنت در آن قرار بگیرد. این پایه در حقیقت ریشه دندانی خواهد بود که در این موضع کاشته می‌شود. پس‌از کاشت ایمپلنت مرحله اول جراحی شما به پایان می‌رسد و باید بین ۳ تا ۶ ماه به فک و لثه فرصت داد تا استخوان در اطراف ایمپلنت‌ها رشد کند و اصطلاحاً ایمپلنت در جای مناسب خود جوش بخورد و جزئی از لثه شود. پس‌از انجام جراحی باید حتماً مراقبت‌های پس‌از کاشت ایمپلنت را جدی بگیرید تا هم لثه و فکتان زودتر ترمیم شود و هم احتمال ایجاد عفونت به صفر برسد.

2.بستن هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت یک قطعه بسیار مهم است که در کاشت ایمپلنت دندان از آن استفاده می‌شود. هلینیگ‌ها در حقیقت قطعات کوچک کروی‌شکل و توپری هستند که پس‌از کاشت ایمپلنت‌ها داخل استخوان فک روی آن استخوان فیکس می‌شوند. این قطعات باعث بهبود فرم و ساختار لثه، تسریع روند بهبود فک و لثه، جلوگیری از ورود آلودگی و باکتری، جلوگیری از رشد لثه روی ایمپلنت، کاهش ریسک عفونت و افزایش زیبایی ایمپلنت می‌شوند. پس‌از بستن هیلینگ‌ها تقریباً بین ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز است تا بافت ناحیه بهبود پیدا کند و برای قالب‌گیری آماده شود.

3.قالب‌گیری

پس‌از بستن هیلینگ‌ها و گذراندن دوران نقاهت آن نوبت به قالب‌گیری می‌رسد که برای تهیه روکش دائمی ایمپلنت‌ها ضروری است. به‌کمک ماده مخصوصی که روی قسمت‌های موردنظر قرار می‌گیرد، قالب‌گیری انجام می‌شود و از روی آن روکشی درست شبیه به دندان طبیعی ساخته می‌شود.

4.نصب روکش ایمپلنت

نصب روکش، آخرین مرحله از ایمپلنت دندان است. روکش‌ها در واقع یک نوع پوشش از جنس چینی یا سرامیک هستند که به طبیعی‌ترشدن دندان‌های کاشته‌شده کمک زیادی می‌کنند و البته طول عمر ایمپلنت را نیز افزایش می‌دهند. همچنین روکش‌ها باعث بهبود عملکرد جویدن نیز می‌شوند. این روکش‌ها در ریشه به‌کمک سمان مخصوص دندانپزشکی چسبانده می‌شوند و انواع مختلفی دارند.

نصب روکش ایمپلنت

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ ایمپلنت دندان در یک جلسه امکان پذیر است؟

کاشت ایمپلنت دندان با قرار دادن روکش معمولا بین 3 الی 4 ماه زمان می برد.

کشیدن دندان و قرار دادن ایمپلنت در یک جلسه امکان پذیر است ؟

در بسیاری از موارد اگر دندان عفونت نداشته باشد دندانپزشک می تواند همزمان دندان را کشیده و ایمپلنت بگذارد در غیر این صورت بعد از کشیدن دندان باید 2 الی 3 ماه بعد ایمپلنت قرار گیرد.

علت دیرگذاشتن روکش ایمپلنت چیست؟

دیر گذاشتن روکش ایمپلنت می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برای مثال برای برخی ممکن است روند جوش‌خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک کمی طول بکشد و یا حتی لابراتوار به هر دلیلی نیاز به زمان بیشتر برای ساخت روکش ایمپلنت داشته باشد.

طول عمر مفید دندان‌های کاشته‌شده چقدر است؟

جراحی ایمپلنت این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی عموماً موفقیت‌آمیز هستند. به‌طورکلی مهارت جراح، تعداد ایمپلنت، شرایط استخوان فک و لثه بیمار، محل کاشت ایمپلنت و رعایت مراقبت‌های پیش و پس‌از جراحی در افزایش طول عمر آن موثر است؛ اما به‌طورکلی ایمپلنت‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال عمر می‌کنند. البته میانگین طول عمر ایمپلنت در افراد دیابتی و یا افراد سیگاری کمتر است؛ اما می‌توان با انجام چکاپ دوره‌ای و منظم عمر آن را افزایش داد.

آیا در زمان انجام ایمپلنت درد و ناراحتی در محل جراحی احساس می‌ شود؟

جراحی ایمپلنت معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما در طول جراحی درد زیادی را احساس نخواهید کرد. حتی بعداز ازبین‌رفتن اثر بی‌حسی نیز درد و التهاب با مصرف مُسکّن کنترل خواهد شد. به‌طورکلی احساس درد و حساسیت لثه تا چند روز پس‌از انجام ایمپلنت طبیعی است؛ اما اگر مراقبت‌های پس‌از جراحی را رعایت نکنید، ممکن است متحمل درد و عفونت زیادی شوید.

سخن پایانی

پزشکان این سوال که ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد و آیا روشی مطمئن است را از مراجعان کاندید ایمپلنت زیاد می‌شنوند. جراحی ایمپلنت دندان به‌عنوان یک روش نوین برای پرکردن جای خالی دندان‌های از دست‌رفته یا فرسوده‌شده بسیار رایج است و البته مزایای زیادی دارد. این مهم است که شما پزشک حاذق و ماهری را انتخاب کنید و برای انجام ایمپلنت به یک مرکز معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید. در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پروسه درمان شما در بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌شود و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

منبع: ++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (4 امتیاز)

پیام بگذارید