پرش لینک ها
درمان جلو بودن فک پایین با ارتو

درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی

یک دهان با دندان‌های کاملاً هم‌تراز و مرتب، سلامت عمومی شما را تضمین می‌کند و لبخندی فوق‌العاده را برایتان رقم می‌زند؛ اما اگر مشکلات دندانی دارید که باعث جلوآمدگی دندان‌های فک پایین شما شده است، نگران نباشید! خوشبختانه درمان‌های متعددی برای این چالش به‌وجود آمده است که افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز معتبر تخصصی مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، برای همیشه با این معضل آزاردهنده، خداحافظی کنند! ارتودنسی، یکی از کاربردی‌ترین و بهترین این درمان‌ها به‌حساب می‌آید و شما قرار است در این مقاله از کامل‌ترین اطلاعات مربوط به درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی مطلع شوید!

درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی

آندربایت یا جلو بودن فک پایین چیست؟

تعریف این اصطلاح به‌ظاهر تخصصی، آن‌قدرها هم سخت نیست! آندربایت یک نوع ناهنجاری دندانی است که در آن دندان‌های فک پایین فرد از دندان‌های فک بالایی او جلو می‌زند و بیرون‌تر می‌آید. شدت آندربایت از خفیف تا شدید، متغیر است و می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی ژنتیکی، عادت‌های بد دهانی، ‌ضربه و… باشد. حدود ۵ تا ۱۰ درصد از مردم، دچار آندربایت خفیف و شدید هستند. در نمونه‌های کمتر محسوس و خفیف، مشکلی جز چالش‌های زیبایی ظاهری وجود ندارد؛ اما در نمونه‌های شدید آندربایت، عوارضی مانند تنفس دهانی و مشکلات جویدن و… افراد را وادار می‌کند تا به فکر درمان جلوزدگی فک پایین از طریق روش‌های تخصصی باشند.

علت جلو بودن دندان های پایین

همان‌طور که خبر دارید، هیچ عارضه‌ای در جسم موجودات زنده، بی‌علت به‌وجود نیامده است. آندربایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و دلایل متعددی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • ژنتیک: ژن‌هایی که از خانواده خود به ارث می‌برید را در مسائل مربوط به فک ‌و دندان دست‌کم نگیرید! شکل و اندازه فک و شیوه قرارگیری دندان‌های شما می‌تواند ناشی از ژنتیک اعضای خانواده‌تان باشد.
  • عادت‌های طولانی‌مدت در دوران کودکی: رفتارهای غلط دوران کودکی خود را مرور کنید! آیا عادتی وجود داشته است که باعث فشار مکرر روی دندان‌های درحال‌شکل‌گیری شما باشد؟ عادت‌هایی مثل مکیدن طولانی‌مدت انگشت شست، استفاده بلندمدت از پستانک و شیشه‌شیر، جویدن ناخن، فشاردادن زبان به دندان هنگام صحبت با جویدن یا عطسه و… که همگی باعث ابتلای فرد به آندربایت می‌شوند و نیاز به درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهند.
  • انواع آسیب: ضربه و آسیب به صورت یا فک، می‌تواند باعث جلوزدگی فک پایین شود. البته فراموش نکنید که گاهی برخی از جراحی‌ها می‌توانند باعث شوند که استخوان‌های فک به‌طور کامل رشد نکنند.
  • تومورها: وجود تومور در دهان یا فک افراد، در بعضی از نمونه‌ها باعث نامرتبی و هم‌ترازنبودن دندان‌های جلویی می‌شود.
علت جلو بودن دندان های پایین

عوارض و مشکلات آندربایت

این معضل، ممکن است که در سال‌های ابتدایی تشخیص، چالشی برای افراد نداشته باشد؛ اما با گذشت زمان می‌تواند منجر به بروز مشکلات عجیبی در مبتلایان شود:

اختلالات مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ)

آندربایت ممکن است که باعث بروز مشکلات گیجگاهی و فکی شود؛ یعنی اگر مفصلی که فک بالا و پایین و بافت اطراف آن را به یکدیگر متصل می‌کند، دچار مشکل باشد و باعث جلوآمدگی فک پایین شده باشد، علائمی مانند سردرد، گوش‌درد یا حتی صورت‌درد برای افراد مبتلا، ایجاد می‌شود.

مشکلات خرابی دندان‌ها

اگر دندان‌های بالا و پایین شما هم‌تراز نباشند، باکتری‌های مزاحم، فضای بیشتری را برای پنهان‌شدن پیدا می‌کنند و خطر عفونت‌های دندانی افزایش می‌یابد. این مسئله می‌تواند به سلامت دندان شما آسیب جدی وارد کند و باعث پوسیدگی دندان، ایجاد حفره و بیماری‌های لثه‌ای شود. حتی در برخی موارد متخصصین، ترک‌خوردن و پوسیدگی دندان را نیز از عوارض ناهم‌تراز‌بودن فک‌ها دانسته‌اند.

آپنه خواب و خروپف

از آپنه خواب چه می‌دانید؟ نوعی اختلال خواب که باعث می‌شود در طول خواب، نفس خود را متوقف کنید. مکث موقت تنفس در طول خواب، شما را یدار می‌کند و باعث کم‌خوابی‌، بدخوابی و به‌هم‌ریختگی‌های خلق‌وخو می‌شود. همچنین عده زیادی از مبتلایان به‌خاطر ترازنبودن دو فک، خروپف را نیز تجربه می‌کنند.

مشکلات تکلم

یکی از علائم کلیدی آندربایت، مشکل در صحبت‌کردن است. وضعیت نامناسب قرارگیری دندان‌ها، فرم درست دهان برای ساختن برخی از کلمات را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. برای همین است که عده زیادی از مبتلایان به این موضوع، درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی را در اولویت برنامه‌های درمان خود قرار می‌دهند.

اختلال در غذاخوردن

جلوزدگی فک پایین به‌صورت طبیعی می‌تواند باعث شود تا مسائل روزمره مانند خوردن غذا، گاززدن خوراکی‌ها و جویدن آن‌ها با اختلال مواجه شود. این معضل در آندربایت شدید، محسوس‌تر است و می‌تواند در درازمدت، مبتلایان را با مشکلات گوارشی روبه‌رو کند.

قبل و بعد درمان جلو بودن فک پایین در ارتئدنسی

بهترین زمان برای درمان جلو بودن فک پایین

راستش را بخواهید، جامعه پزشکان متخصص در زمینه فک و دندان، بهترین سن برای درمان این عارضه را به‌طور قطع معرفی نکرده‌اند؛ ولی همه آن‌ها بر این باورند که معاینات دندانپزشکی مربوط به فک، بهتر است در سال‌های پیش‌از ۷-۸ سالگی اتفاق بیفتد. در این صورت می‌توانید برای کودکان این بازه سنی از ارتودنسی استفاده کنید و چالش‌های جراحی یا سایر روش‌های درمانی در آینده را به صفر برسانید.

روش های درمان فک پایین جلوآمده بدون جراحی

برای اصلاح جلوبودن فک پایین، شما و متخصص دندانپزشکتان، چند روش عالی پیش‌رو دارید. روش درمانی-اصلاحی منتخب شما به عواملی مانند شدت و ضعف آندربایت، سن و شرایط محیطی دارد. در واقع هر چه زودتر اقدامات لازم برای این درمان را انجام دهید، اصلاح وضعیت فک و دندان‌ها نیز برای پزشک آسان‌تر است؛ اما برای اینکه بتوانید با روش‌های غیرجراحی، این عارضه را درمان کنید، با ادامه مقاله همراه شوید:

به‌کاربردن اکپسندر (پهن‌کننده) کام

اکسپندرِ کام، نوعی وسیله برای پهن‌کردن یا گسترش‌دادن فک بالا است که پزشک آن را در کام بالای فرد مبتلا به آندربایت، نصب می‌کند. به‌طوری که هر شب از یک کلید استفاده می‌کنید تا اکسپندر، کمی گشادتر یا بازتر کنید تا به‌تدریج باعث پهن‌ترشدن فک شما می‌شود تا وقتی که دیگر دندان‌های پایین شما خارج از دندان‌های بالا قرار نگیرند و دندان‌های دو فک روی هم تراز شوند. معمولاً متخصصین توصیه می‌کنند که از این روش جالب به‌مدت یک سال استفاده کنید و سپس با یک نگهدارنده برای بهبود رشد استخوانی، این روش درمانی را تکمیل کنید. 

اکسپندر دهان

استفاده از فیس ماسک

اگر فرد مبتلا به آندربایت در دوران کودکی اقدام به درمان این عارضه بکند، می‌تواند از فیس ماسک بهره ببرد. این وسیله، برای کودکان ۱۰ سال و پایین‌تر مناسب است. وسیله‌ای که دور سر کودک قرار می‌گیرد و فک بالا و دندان‌ها را به‌سمت جلو می‌کشد.

دختری که از فیس ماسک برای جلو بودن فک پایین استفاده کرده

کشیدن دندان

اگر تعداد زیادی دندان پایینی دارید که باعث بیرون‌زدگی آن‌ها از فک پایینتان شده است، ممکن است پزشک شما «کشیدن دندان» را به‌عنوان روشی اصلاحی در نظر بگیرد. این اقدام می‌تواند به‌‌تنهایی یا در ترکیب با روش‌های درمانی دیگر باعث اصلاح موقعیت فک شما شود.

درمان ارتودنسی جلو بودن فک پایین

درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی همان روش همشگی و پرطرفدار است که می‌تواند در اغلب موارد، آندربایت افراد را درمان کند. براکت‌های (بریس) فلزی، شفاف یا مخفی از رایج‌ترین انواع ارتودنسی‌های هستند که راهی عالی برای هم‌ترازکردن دو فک بیماران به‌حساب می‌آیند. اگرچه ممکن است با توجه به شدت جلوزدگی فک پایین، نوجوانان یا بزرگسالان نیاز به استفاده ۲-۳ ساله از این براکت‌ها داشته باشد و پس‌از آن هم نیاز به درمان‌های تکمیلی داشته باشند؛ اما این روش، یکی از کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راهکارهای طلایی برای رفع آندربایت شماست.

درمان قطعی جلو بودن فک

درمان آندربایت با جراحی

جراحی جلو بودن فک پایین، برای بزرگسالانی استفاده می‌شود که از آندربایت رنج می‌برند. در این روش، جراح متخصص برسی در پشت دندان‌های آسیاب شما ایجاد می‌کند و با برش فک آن قسمت، موقعیت فک پایین شما را به عقب جابه‌جا می‌کند. سپس برای ثابت‌کردن فک تا زمان بهبودی کامل، از پیچ‌ها و نگهدارنده‌های مخصوص استفاده می‌کند.

تفاوت جلو بودن فک پایین و جلو بودن فک بالا

کافی است با مفهوم دو اصطلاح تخصصی آندربایت (Underbite) و اورجت یا اوربایت (Overbite) آشنا شوید تا به سادگی از تفاوت آن مطلع شوید. آندربایت، همان جلوبودن فک پایین است که در آن دندان‌های فک پایین به‌سمت بیرون کشیده شده است و در موقعیتی جلوتر، قرار گرفته است. اوِربایت دقیقاً برعکس است؛ یعنی دندان‌های فک بالا در با جلو کشیده شده است و در موقعیتی جلوتر از فک پایین قرار گرفته است. هر دو این عارضه‌ها باعث می‌شود که دو فک شما به‌صورت سالم رو هم تراز نشده باشند.

درمان مشکل جلو بودن فک در کودکان و نوجوانان

اگر دندان فرزند شما با مشکل اختلال جلوبودن فک و جفت‌نشدن آن‌ها روی یکدیگر مواجه شده است، دندانپزشکان متخصص در اغلب موارد برای اصلاح آن توصیه می‌کنند که از درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی استفاده کنند. ممکن است در برخی موارد، برای ترمیم بافت‌های فکی کودک، نیاز به درمان‌های مکمل دیگری نیز وجود داشته باشد؛ هرچند در اغلب موارد، جراحی برای کودکان ضروری نیست.

رفع مشکل جلو بودن فک در اطفال

سخن پایانی

اکنون که توانسته‌اید از صفر تا صد آندربایت و درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی آگاه شوید، می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و خوش‌سابقه درمان ناهنجاری‌های فک و دندان مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، مشاوره تخصصی دریافت کنید و با خیالی آسوده، پروسه درمان خود را کلید بزنید!

منبع: ++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (3 امتیاز)

پیام بگذارید