پرش لینک ها

کامپوزیت ips (آی پی اس)

روش‌های مختلفی برای کامپوزیت و ترمیم دندان وجود دارد؛ اما کامپوزیت ips از جدیدترین و بهترین انواع کامپوزیت دندان است که به‌خاطر مواد سرامیکی خود مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کند. به‌همین‌دلیل، این کامپوزیت‌ها مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته‌اند. تیم دندانپزشکان متخصص زیبایی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش تخصصی، توان و مهارت فردی و استفاده از ابزار و دستگاه‌های روز دنیا توانسته‌اند رضایت طیف زیادی از مراجعان ترمیم و زیبایی دندان را کسب کنند. در این مقاله قصد داریم درباره کامپوزیت‌های آی پی اس، مزایا، معایب، مراحل کاشت، انواع رنگ‌ها، مراقبت و قیمت این کامپوزیت‌های محبوب صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کامپوزیت ips

کامپوزیت IPS چیست؟

کامپوزیت دندان Ips یک ماده همه‌کاره است که از قبل ساخته می‌شود و برای اعمال مختلف زیبایی و ترمیم دندان‌های جلو یا عقب شکسته یا ترک‌خورده و حتی تغییرشکل دندان‌ها استفاده می‌شود. این کامپوزیت از مخلوطی از رزین، ذرات سرامیکی سیلیکات و یرکونیوم تشکیل شده است که رنگ و بافت طبیعی دندان را تقلید می‌کنند و نسبت به سایر کامپوزیت‌ها از ماندگاری، سازگاری بیشتر با لثه و استحکام بهتری برخوردارند.

کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت آی پی اس

یکی از مزایای کلیدی کامپوزیت دندانی Ips، توانایی آن در اتصال مستقیم به ساختار دندان است که ترمیمی قوی و بادوام را ارائه می‌دهد و می‌تواند در برابر نیروهای جویدن و گاز گرفتن مقاومت کند. علاوه‌براین، این ماده را می‌توان به‌راحتی شکل و صیقل داد تا به‌طور یکپارچه با دندان‌های اطراف ترکیب شود و نتیجه‌ای طبیعی ایجاد کند. به این‌ترتیب، معایب دندان‌ها کاملاً پوشانده می‌شود و لبخندی طبیعی و زیبا خواهید داشت. برخی دیگر از مزایای کامپوزیت ips عبارت‌اند از:

  • استفاده برای دندان‌های جلو و عقب؛
  • تقویت دندان‌های ضعیف؛
  • بهبود اعتمادبه‌نفس و سلامت روان؛
  • محافظت در برابر حساسیت در صورت عقب‌رفتگی لثه؛
  • طیف رنگی بسیار طبیعی و زیبا؛
  • هزینه مناسب‌تر نسبت به سایر درمان‌های ترمیمی زیبایی دندان؛
  • سازگاری با لثه‌ها و عدم ایجاد آلرژی و حساسیت؛
  • مدل‌های شفاف، نیمه‌شفاف و مات؛
  • یک روش کم‌تهاجمی و بدون نیاز به تراش دندان؛
  • امکان ترمیم فوری و راحت بعد از آسیب؛
  • استحکام و مقاومت بالا در برابر مواد غذایی سخت؛
  • طول عمر بالا.

معایب کامپوزیت آی پی اس

یکی از معایب دندان‌های کامپوزیت‌شده این است که برخی از افراد پس‌از قراردادن کامپوزیت اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنند، دچار پوسیدگی، التهاب و عفونت می‌شوند. علاوه‌براین، اگرچه کامپوزیت ips از مستحکم‌ترین کامپوزیت‌ها است؛ اما باز هم در اثر ضربات شدید ممکن است بشکند و به ترمیم نیاز پیدا کند. طول عمر کامپوزیت‌های آی پی اس هم خیلی زیاد نیست و بعد از چند سال باید تعویض یا ترمیم شوند. همچنین، ممکن است دندانپزشک با توجه به ظاهر دندان، مجبور به تراشیدن مینای دندان شما شود.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

چه کسانی می‌توانند کامپوزیت IPS را نصب کنند؟

این روکش برای افرادی که دندان‌های نامرتب، کوتاه بلند یا بدرنگ دارند، مناسب است. البته افرادی که در اثر آسیب، دندان‌هایشان دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شده هم می‌توانند از این روکش استفاده کنند.

مراحل کاشت کامپوزیت دندان IPS

نصب و کاشت کامپوزیت کار پیچیده‌ای نیست؛ اما به تخصص و مهارت نیاز دارد. در این فرایند دندانپزشک ابتدا دندان را معاینه و آن را آماده می‌کند. سپس اندازه عاج مشخص و مینای دندان با رنگ هماهنگ با سایر دندان‌ها تطبیق داده شده و جایگزین می‌شود. در نهایت، دندانپزشک با صیقل‌دهی دندان با کمک سیستم‌های کامپوزیت آی پی اس Astropol و Astro Brush انجام می‌شود و لبخندی جذاب و به‌یادماندنی را به شما هدیه می‌دهد.

بااین‌حال، قبل‌از اینکه کامپوزیت را انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم ابتدا با دندانپزشک مشورت، کنید. این جلسه به شما این فرصت را می‌دهد که هرگونه سوالی که دارید، در مورد این روش بپرسید. همچنین دندانپزشک می‌تواند میزان سلامت دهان و دندان را مشاهده و مشکلات احتمالی را برطرف کند. علاوه‌براین، ممکن است بتوانند درمان‌های جایگزین و مناسب‌تری را برای دستیابی به اهدافی که در ذهن دارید، توصیه کند.

 

در نهایت، هنگامی که به این نتیجه رسیدید که این کامپوزیت برای شما مناسب است، دندانپزشک نوبت درمان شما را رزرو می‌کند.

رنگ‌های کامپوزیت IPS

طیف رنگی روکش آی پی اس بسیار متنوع است و از 32 رنگ با 5 سطح شفافیت تشکیل می‌شود. انتخاب هریک از این رنگ‌ها بسته به سلیقه بیمار و تشخیص دندانپزشک متفاوت است. بااین‌حال، سایه روشن‌های طیف کامپوزیت ips شامل دسته‌بندی‌های زیر هستند:

  • قرمز مایل به قهوه‌ای: A1 – A2 – A3 – A3,5 – A4؛
  • قرمز مایل به زرد: B1 – B2 – B3 – B4؛
  • مایل به خاکستری: C1 – C2 – C3 – C4؛
  • خاکستری مایل به قرمز: D2 – D3 – D

کامپوزیت ips رنگ blxl

کامپوزیت blxl به‌علت استحکام، شفافیت و زیبایی هم برای دندان‌های جلو و هم دندان‌های عقب مناسب است. داشتن دو ویژگی رادیواپاسیتی و کرومای بالا باعث شده که این کامپوزیت هم مقاومت بالایی پیدا کند و هم به‌نحو عجیبی شفاف و طبیعی جلوه داده شود.

سفیدترین رنگ کامپوزیت IPS

داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان آرزوی است که اغلب افراد در دل می‌پرورانند و حتی ممکن است باعث شود که موقع کامپوزیت به سراغ رنگ‌های بسیار سفید مانند روکش‌های B1 بروند؛ اما واقعیت این است که سایه B1 در گذشته جزو سایه‌های درخشان و سفیدتر از حد معمول دسته‌بندی می‌شد و درحال‌حاضر، سایه‌هایی سفیدتر از این دسته هم وجود دارد. بااین‌حال، مم‌تر از سفیدی دندان، این است که شما رنگی را انتخاب کنید که با رنگ مینای دندان و رنگ پوستتان همخوانی داشته باشد و غیرطبیعی جلوه نکند. مشاهده پالت رنگ کامپوزیت ips و توجه به پیشنهاد دندانپزشک می‌تواند شما را به انتخابی خوب و رضایت‌بخش برساند.

کامپوزیت آی پی اس مات چیست؟

روکش آی پی اس مات نسبت به انواع شفاف، طبیعی‌تر و البته از دوام بالاتری برخوردار است. این نوع کامپوزیت به‌علت سازگاری بالا و مراحل کاشت ساده از محبوبیت زیادی برخوردار است. دندانپزشکان برای نصب کامپوزیت مات ابتدا سطوح زیرین تیره یا آسیب‌دیده را می‌پوشانند و سپس اقدام به کاشت این کامپوزیت زیبا می‌کنند.

ماندگاری روکش IPS چقدر است؟

استفاده از است روکش کامپوزیت، هم وسوسه‌کننده و هم کم‌خطر است. علاوه‌براین، شما می‌توانید با کمک این کامپوزیت به دندان‌هایتان فرمی زیبا و طبیعی ببخشید و لبخندی جذاب را به خودتان هدیه دهید. دوام و ماندگاری این کامپوزیت بسیار بالا و درصورت مراقبت صحیح، تا 10 سال خواهد بود. بااین‌حال، رعایت مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه صحیح می‌تواند به افزایش طول عمر روکش ips کمک کند.

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت

بعد از کاشت کامپوزیت، دندانپزشک ممکن است نکات مراقبتی فوری را توصیه کند. در چند روز اول پس‌از درمان، باند کامپوزیت شما ممکن است مستعد لکه‌شدن باشد. درهرحال باید بعد از انجام روکش نکات زیر را رعایت کنید تا دوام و ماندگاری آن بیشتر شود:

  • از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها به‌خصوص غذاهای سفت یا چسبنده که ممکن است باعث جابجایی رزین شوند، خودداری کنید.
  • استعمال دخانیات و نوشیدن قهوه یا چای پررنگ را که می‌تواند باعث لکه‌شدن دندان‌ها شود، محدود کنید.
  • عادت‌های اشتباه مانند جویدن یخ، خودکار یا شکستن آجیل با دندان را کنار بگذارید.
  • روی بهداشت دهان و دندان تمرکز کنید. 2 بار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان و شستشو با دهانشویه از مهم‌ترین اصول بهداشتی بعد از کامپوزیت است.
  • از دندان‌ها در برابر آسیب محافظت کنید. اگر در شب دندان‌قروچه می‌کنید، دندانپزشک شما ممکن است یک محافظ دهان یا آتل را برای محافظت از مواد باندینگ کامپوزیت در برابر اصطکاک مداوم توصیه کند. دندان قروچه می‌تواند باعث شود که رزین به مرور زمان تراشه کند یا ساییده شود.
  • به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینات 6 ماهه حتی با وجود باندینگ کامپوزیت الزامی است. در واقع، این ویزیت‌ها می‌تواند به دندانپزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا در فرآیند باندینگ مشکلی وجود دارد یا خیر،. تمیز‌کردن و صیقل‌دادن حرفه‌ای دندان‌ها به‌طور سالانه نیز امکان لکه‌شدن کامپوزیت‌ها را کاهش می‌دهد.
مراقبت های بعد از کامپوزیت آی پی اس

خصوصیات روکش کامپوزیت آی پی اس

روکش آی پی اس یک راه‌حل غیرتهاجمی برای بهبود ظاهر دندان‌ها و اصلاح نقص‌های آن‌ها است و برخلاف روکش‌های پرسلن، نیازی به تهیه مدل و ارسال به آزمایشگاه ندارد. برخی از خصوصیات و مزایای روکش کامپوزیت دندان آی پی اس، عبارت‌اند از:

  • ظاهر طبیعی: روکش‌های IPS با دندان‌های طبیعی تطابق دارند و ظاهر زیبایی به دندان‌ها می‌بخشند.
  • عدم نیاز به جراحی: نصب روکش‌های کامپوزیت به‌صورت غیرجراحی انجام می‌شود و به دندان آسیب نمی‌زند.
  • راحتی در ترمیم و تعویض: در صورت لزوم، روکش‌های کامپوزیت قابل ترمیم و جایگزینی هستند و می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد.
  • مقاومت مناسب: روکش‌های ips مقاومت مناسبی در برابر فشار و سایش دارند.
  • کاشت سریع: کاشت روکش‌های کامپوزیت معمولاً فرآیند سریع و ساده‌ای است.
  • قابلیت تطابق با سلیقه شخصی: با توجه به اینکه رنگ و شکل روکش‌های کامپوزیت قابل انتخاب است، این روکش‌ها به خوبی با سلیقه هر فرد تطابق دارند.
  • مقرون‌به‌صرفه: در مقایسه با سایر روکش‌های کامپوزیت، معمولاً هزینه کمتری دارند.
  • عدم تغییر رنگ: احتمال لکه‌شدن و تیرگی این روکش‌ها خیلی کم است.

قیمت کامپوزیت IPS

قیمت کامپوزیت آی پی اس بسته به برند، کیفیت، نوسانات ارز و تجربه و تخصص دندانپزشک در کاشت کامپوزیت تفاوت است.

روشن‌ترین رنگ کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ips دارای 32 طیف رنگی است که سفید گچی، روشن‌ترین رنگ آن است و برخلاف تصور بسیاری از افراد، رنگی غیرطبیعی و نامطلوب دارد. شما می‌توانید با کمک دندانپزشک بهترین و نزدیک‌ترین رنگ به مینای دندانتان را انتخاب کنید.

کاندید مناسب برای کامپوزیت IPS

کاندیداهای مناسب برای این روش، در درجه اول باید سلامت دهان و دندان مناسبی داشته باشند و همچنین، افرادی که دارای دندان‌های نامرتب، شکسته، ترک‌خورده و تیره یا بدرنگ هستند نیز می‌توانند از این درمان زیبایی برا بهبود ظاهر دندان‌های خود استفاده کنند.

چه عواملی در طول عمر کامپوزیت ای پی اس موثر است؟

نحوه مراقبت و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، تغذیه صحیح و جنس دندان‌ها روی ماندگاری و دوام کامپوزیت موثر است.

کامپوزیت ونیر

سخن پایانی

کامپوزیت ips درمانی است که به‌دلیل هزینه نسبتاً مقرون‌به‌صرفه، استحکام، طول عمر، مقاومت در برابر لکه‌شدن و نتایج فوری محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این کامپوزیت به‌دلیل داشتن مواد سرامیکی می‌تواند به رفع مشکلات زیبایی دندان کمک کند. اگر به‌دنبال تقویت لبخند خود هستید، کامپوزیت آی پی اس ممکن است بهترین راه پیش‌رو باشد. این روش برخلاف برخی از روش‌های زیبایی دیگر تهاجمی نیست؛ اما نتایج به همان اندازه موثر هستند. تیم دندانپزشکان متخصص زیبایی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از توان و دانش تخصصی و بهترین ابزارها و متد روز دنیا آماده هستند تا در روزهای مختلف هفته پذیرای شما بیماران گرامی باشند.

منبع: ++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (3 امتیاز)

پیام بگذارید