پرش لینک ها
عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان در سال 1403

عصب کشی دندان درمانی است که به احتمال زیاد حداقل یک‌بار در طول عمر خود با آن مواجه خواهید شد، بنابراین لازم است اطلاعات کافی در مورد آن داشته‌باشید و هزینه عصب کشی دندان را بدانید تا اگر ناگهان با درد شدید دندان روبه‌رو شدید و نیاز به عصب کشی پیدا کردید، آمادگی لازم را داشته و از قبل اقدامات لازم را انجام داده باشید. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تمام اطلاعاتی را که در مورد این درمان مهم نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد و با ارائه بهترین خدمات پذیرای مراجعان عزیز است.

هزینه عصب کشی دندان در سال 1403 به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه عصب کشی دندان در سال 1403 با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت دلار و گران‌شدن مواد  و کالاهای دندانپزشکی به میزان قابل توجهی بیشتر از سال‌های قبل است. به‌طورکلی اندو، درمان پرهزینه‌ای است، زیرا نه‌تنها بسیار دقیق و حساس است، بلکه به موادی نیاز دارد که قیمت آن‌ها معمولا گران است. البته عصب کشی دندان در تمام شرایط هزینه یکسانی ندارد، بلکه بسته‌به عوامل مختلف متفاوت است که در بخش‌های بعدی به تفصیل در مورد آن توضیح خواهیم داد.

جدول هزینه عصب کشی دندان در سال 1403

ساختار دندان

عصب کشی دندان چیست؟

برای این‌که درک درستی از این درمان داشته‌باشید، لازم است قسمت‌های مختلف دندان را بشناسید. دندان از سه بخش مینا، عاج و پالپ تشکیل شده است. مینا بیرونی‌ترین قسمت دندان، به رنگ سفید است و به‌طور کامل دندان را احاطه کرده است تا از قسمت‌های آسیب‌پذیر داخل آن محافظت کند. مینا سخت‌ترین ماده در بدن انسان است. عاج، لایه زیرین مینای دندان، به رنگ زرد است. در جاهایی که مینای دندان از بین رفته، عاج دندان دیده می‌شود.

پالپ، هسته دندان و محل قرارگیری عصب دندان و عروق خونی است که دندان را تغذیه می‌کنند. پالپ، تنها قسمت زنده دندان است. اگر پالپ دندان عفونی شود، باید کاملاً تخلیه و تمیز و با مواد مخصوص پر شود. به این عمل عصب‌کشی یا درمان ریشه گفته می‌شود. در این درمان دندانپزشکی، اعصاب، رگ‌های خونی، میکروب‌ها و سموم از دندان خارج و کاملا تمیز می‌شود، سپس مواد مخصوصی جای آن‌ها را می‌گیرد.

عوامل موثر در هزینه عصب کشی دندان

عوامل مختلفی در هزینه درمان‌های دندانپزشکی از جمله درمان ریشه مؤثر است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تعداد کانال‌های دندان عاملی موثر در هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان در درجه اول به تعداد ریشه یا کانال دندان بستگی دارد. برخی از دندان‌ها یک ریشه دارند و بعضی دیگر دارای دو یا حتی سه ریشه هستند. هرچه تعداد ریشه‌های دندانی که باید عصب کشی شود، بیشتر باشد، هزینه افزایش می‌یابد. هزینه برای دندان‌های جلویی که یک ریشه دارند کمتر از دندان‌های آسیا یا مولر است که دارای سه ریشه هستند.

موقعیت دندان

از دیگر عواملی که در قیمت این درمان دندانپزشکی نقش دارند، وضعیت دندان است. دندان‌هایی که مشکل خاص و بنا به تشخیص دندانپزشک نیاز به قرار ملاقات‌های بیشتری دارند، هزینه‌ای بیشتر از یک عصب کشی ساده دارند.

نیاز به روکش دندان

عوامل دیگری هم وجود دارند که اگرچه مستقیما به هزینه عصب کشی دندان مربوط نیستند، اما در هزینه نهایی تأثیرگذارند. از جمله این عوامل می‌توان به نیاز یا عدم نیاز به روکش اشاره کرد. دندان‌هایی که شدت پوسیدگی در آن‌ها به‌حدی است که کل تاج از بین رفته است، نیاز به روکش دارند. در چنین شرایطی هزینه روکش نیز اضافه می‌شود.

مواد مورد استفاده برای پرکردن دندان

مواد استفاده‌شده برای پرکردن دندان از دیگر عواملی است که باید در هزینه اندو یا درمان ریشه دندان در نظر بگیرید. پزشکان معمولا از دو ماده یکی آمالگام و دیگری کامپوزیت برای پرکردن حفره‌های دندان پس از عصب کشی استفاده می‌کنند. آمالگام همان ماده‌ای است که منجر به رنگ نقره‌ای دندان می‌شود و هزینه آن معمولا کمتر از کامپوزیت است. کامپوزیت به رنگ دندان شما است و فرد غیرحرفه‌ای نمی‌تواند آن را از دندان خودتان تشخیص دهد.

پر کردن یک سطحی، دو سطحی و سه سطحی

عمق و شدت پوسیدگی دندان در هزینه پرکردن و هزینه نهایی عصب کشی مؤثر است. بر این اساس سه سطح مختلف ترمیم شامل ترمیم یک سطحی، دو سطحی و سه سطحی وجود دارد. اگر پوسیدگی، بخش کمی‌ از مینای دندان را درگیر کرده باشد، ترمیم یک سطحی است و در این حالت هزینه کمتر است. اگر پوسیدگی عمیق‌تر بوده و نقاط دیگر دندان را هم درگیر کرده باشد، سطح ترمیم بالاتر می‌رود و باید هزینه بیشتری بابت آن بپردازید.

درمان مجدد ریشه

اگر درمان ریشه اولیه به دلایل مختلف با شکست مواجه شده و نیاز به درمان مجدد وجود داشته‌باشد، برای این درمان باید هزینه بیشتری بپردازید.

بنابراین به‌طور کلی می‌توان عوامل مؤثر در هزینه اندو یا درمان ریشه دندان را به‌صورت زیر خلاصه کرد:

  • تعداد ریشه‌ها
  • موقعیت دندان
  • نیاز به روکش
  • مواد مورد استفاده برای پرکردن دندان
  • درمان مجدد

در هر مورد، دندانپزشک پس از معاینه بیمار و تعیین تعداد ریشه‌هایی که نیاز به اندو دارند، وضعیت دندان و البته سختی آن را بررسی و سپس بسته‌به مواد درمانی و امکان احتیاج به روکش، هزینه عصب‌ کشی دندان را اعلام می‌کند.

در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌توانید در کمترین زمان ممکن ویزیت شوید و با هزینه‌ای معقول دندان پوسیده خود را عصب کشی و درمان کنید.

طریقه اندو کردن

مراحل درمان ریشه دندان

مراحل درمان ریشه دندان به شرح زیر است:

  • ابتدا دندانپزشک قسمتی از دهان را بی‌حس می‌کند.
  • دندانپزشک سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌کند تا به پالپ دسترسی پیدا کند.
  • دندانپزشک با کمک ابزارهای مخصوص دندانپزشکی، ابتدا کل محفظه پالپ را تخلیه و خارج می‌کند، سپس عصب را از کانال عصبی ریشه خارج می‌کند.
  • دیواره‌های محفظه پالپ و ریشه به‌خصوص نوک ریشه باید کاملا تراشیده و تمیز شوند.
  • پس از تمیزشدن کامل کانال دندان، نوبت به پرکردن آن می‌رسد. دندانپزشک با مواد پرکننده مخصوص تمام پالپ را با دقت پر می‌کند و در نهایت دندان را با سیلر می‌بندد تا راهی برای نفوذ باکتری وجود نداشته‌باشد.
  • حفره‌هایی که در تاج دندان به علت ازبین‌بردن پوسیدگی‌ها ایجاد شده است، با مواد دندانی (آمالگام یا کامپوزیت) پر می‌شود.
  • در نهایت معمولاً دندان باید روکش شود، مخصوصا اگر وسعت پوسیدگی زیاد بوده است. روکش روی دندان قرار می‌گیرد و آن را احاطه می‌کند. به این ترتیب دیگر فشاری به تاج دندان وارد نمی‌شود و خطر شکستگی آن کاهش می‌یابد.

بیمه دندانپزشکی برای پرداخت هزینه عصب کشی

شرکت‌های بیمه، هزینه اندو را به صورت‌های مختلف متقبل می‌شوند. عصب کشی جزو درمان‌های تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیست، زیرا این دو سازمان بیمه پایه هستند و تنها درمان‌های اصلی مانند کشیدن دندان یا ترمیم سطحی را به‌صورت رایگان یا با هزینه کم ارائه می‌دهند. در چنین شرایطی برای استفاده از بیمه دندانپزشکی برای عصب کشی باید از یک بیمه تکمیلی استفاده کنید.

در صورت داشتن بیمه تکمیلی دو راه دارید. شما می‌توانید به مراکز طرف قرارداد بیمه مورد نظرتان مراجعه کنید و تنها سهم خودتان را بپردازید یا می‌توانید به مراکز درمانی مختلف مراجعه کنید و هزینه را به‌طور کامل بپردازید، اما بعدا سهم سازمان را مستقیما و با مراجعه به بیمه تکمیلی دریافت کنید.

 

پر کردن دندان با آمالگام

تفاوت ماده آمالگام و کامپوزیت برای پرکردن دندان

متداول‌ترین پرکننده‌های دندان، کامپوزیت و آمالگام هستند. تفاوت عمده این دو نوع ماده در رنگ آن‌ها است. پرکننده‌های کامپوزیت از موادی با رنگ دندان شما ساخته می‌شوند، اما آمالگام از جنس فلز است و رنگ آن نقره‌ای است.

ترمیم با آمالگام بیلداپ و ترمیم با کامپوزیت بیلداپ چیست؟

پرکننده‌های کامپوزیتی که به آن‌ها پرکننده‌های کامپوزیت رزینی هم گفته می‌شود، با استفاده از ترکیبات پلاستیکی و سرامیکی ساخته می‌شوند. در گذشته، دندانپزشکان قادر به استفاده از کامپوزیت در دندان‌های انتهایی دهان نبودند، زیرا ترکیبات رزین به اندازه کافی قوی نبود تا در برابر حرکات جویدن و آسیاب‌ کردن مقاومت کند. دندانپزشکان از کامپوزیت تنها در دندان‌های جلویی استفاده می‌کردند، زیرا رنگ آن با رنگ دندان‌های فرد هم‌رنگ بود، اما این موضوع مربوط به مدت‌ها پیش است. در حال‌حاضر، مواد آنقدر باکیفیت و پیشرفته هستند که دندانپزشکان می‌توانند از ترمیم کامپوزیت بیلداپ در دندان‌های انتهایی استفاده کنند، اما برخی از دندانپزشکان به دلایلی این کار را نمی‌کنند.

آمالگام در مقایسه با کامپوزیت دوام بیشتری دارد و می‌تواند ۸ تا ۱۰ سال و گاهی حتی بیشتر دوام بیاورد. این ماده بهترین گزینه برای پرکردن حفره‌های واقع در دندان‌های انتهایی دهان است، زیرا این ناحیه دائماً خیس است. عوامل دیگری که آمالگام را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند، قیمت مقرون‌به‌صرفه و نگهداری آسان آن است. تنها عیبی که آمالگام دارد، رنگ آن است. رنگ آمالگام نقره‌ای است و زمانی که فرد صحبت می‌کند یا دهان خود را باز می‌کند، قابل مشاهده است.

پالپوتومی‌ بزرگسالان چیست؟

پالپوتومی‌ نوعی درمان است که برخلاف عصب کشی معمولی، پالپ عفونی را فقط از قسمت تاج دندان خارج می‌کند و هیچ کاری به ریشه دندان ندارد. گاهی اوقات وقتی پوسیدگی عمیق است، تاج از روی پالپ کنار می‌رود و قسمتی از پالپ در معرض دید قرار می‌گیرد. اگر این شرایط درمان نشود و به حال خود باقی بماند، پالپ به باکتری آلوده شده و می‌میرد. در این شرایط، دندانپزشکان ممکن است درمان پالپوتومی‌ را انتخاب کنند.

درمان پالپوتومی‌ شامل برداشتن بافت پالپ از تاج دندان و پر کردن آن با مواد دارویی است، در این حالت پالپ موجود در ریشه دندان سالم باقی می‌ماند. پالپوتومی ‌به‌طور معمول روی دندان‌های شیری انجام می‌شود، اما یک مطالعه نشان داده است که روی دندان‌های دائمی‌ هم می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. توجه داشته‌باشید که پالپوتومی روی دندان‌های بزرگسالان منوط به درنظرگرفتن شرایط بسیار خاصی است و در حال‌حاضر معمولا چنین کاری صورت نمی‌گیرد.

سفت کردن کامپوزیت دندان با اشعه

پالپوتومی‌کودکان چیست؟

وقتی پوسیدگی دندان در کودکان روی پالپ تاج دندان تاثیر بگذارد یا پوسیدگی دندان به قدری به پالپ در تاج نزدیک باشد که ازبین‌بردن پوسیدگی باعث نمایان شدن پالپ شود، دندانپزشک ممکن است تشخیص دهد که درمان پالپوتومی ‌را انتخاب کند. در این درمان، پالپ دندان در تاج برداشته می‌شود و پالپ موجود در کانال ریشه دست‌نخورده باقی می‌ماند. توجه داشته‌باشید که هزینه پالپوتومی از هزینه عصب کشی دندان کمتر است.

عصب کشی دندان در بارداری

اگر باردار هستید، توصیه می‌شود که هیچ‌گونه درمان انتخابی (مانند درمان‌های زیبایی دندان) را انجام ندهید، اما باید درمان‌های لازم دندانپزشکی انجام شود. عصب کشی درمانی است که در هیچ مرحله‌ای از بارداری نباید به تعویق بیفتد. اما به دلیل نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس، انجام این کار در سه ماهه دوم بارداری توصیه می‌شود.

چرا تعرفه دندانپزشکی در مراکز مختلف متفاوت است؟

خدمات دندانپزشکی به مواد و تجهیزات خاصی نیاز دارند که باعث می‌شود قیمت آن‌ها در مراکز مختلف متفاوت باشد. مواد دندانپزشکی از نظر کشور تولیدکننده، مواد اولیه تشکیل‌دهنده، نرخ ارز و غیره بسیار متنوع هستند و قیمت‌های مختلفی دارند. همین موضوع در مورد تجهیزاتی که برای درمان به کار برده می‌شود، صادق است. به‌همین دلیل است که هزینه عصب کشی دندان در مراکز مختلف متفاوت است. به این موضوع سابقه و تجربه بالینی و آکادمیک پزشک، داشتن تخصص، عوامل محیطی و غیره را هم اضافه کنید، به این‌ترتیب به‌خوبی متوجه علت تفاوت در هزینه اندو یا درمان ریشه دندان می‌شوید.

عصب کشی کردن

چه افرادی نیاز به عصب کشی دندان دارند؟

همانطور که گفته شد، زمانی که داخل دندان (پالپ) مرده یا عفونی شده باشد، دندان نیاز به درمان ریشه دارد. دلایل اصلی این اتفاق عبارتند از:

  • پوسیدگی که به عاج نفوذ و به پالپ حمله کرده و باعث التهاب شده است.
  • هنگامی‌که دندان شکسته و در نتیجه پالپ آن نمایان می‌شود. قرارگرفتن پالپ در حفره دهان باعث عفونت آن می‌شود.
  • آسیب به دندان که منجر به نکروز پالپ می‌شود.
  • پریودنتیت، بیماری لثه و استخوان اطراف دندان: گاهی بیماران در نوک ریشه دندان دچار آبسه می‌شوند. این آبسه می‌تواند میکروب‌ها را به داخل کانال ریشه وارد کند و باعث عفونت داخل دندان (پالپ) شود. در این حالت تنها راه درمان عصب کشی است.
  • دندان‌هایی با پرکردگی‌های قدیمی: در برخی موارد، این پرکردگی‌ها روی دندان را محکم نمی‌پوشانند و باعث عفونت می‌شوند.

در مورد دندان عقل معمولاً درمان ریشه توصیه نمی‌شود، مگر در مواردی که باید دندان را حفظ کرد. در هر صورت باید از دستورات دندانپزشک خود پیروی کنید.

مراقبت‌‌های بعد از عصب کشی

مهم است که بعد از درمان ریشه دندان مراقبت‌های خاصی را انجام دهید تا به‌سرعت و به‌طور کامل بهبود پیدا کنید. این مراقبت‌ها به شرح زیر هستند:

  • تا زمان کامل شدن درمان از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • برای تسکین هر گونه درد و ناراحتی می‌توانید از مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • اگر بعد از استفاده از مسکن‌ها همچنان درد یا تورم داشتید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

عصب کشی دندان یک عملیات دقیق و ظریف پزشکی است که طی آن ناحیه پالپ دندان که عفونی شده و مرده است، از دندان خارج شده و جای آن را مواد مخصوصی پر می‌کنند. هزینه عصب کشی دندان معمولا زیاد است و این درمان تحت پوشش بیمه‌های پایه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیست. بنابراین بهتر است از یک بیمه تکمیلی که خدمات دندانپزشکی را پوشش می‌دهد، استفاده کنید تا در صورت نیاز به عصب کشی با مشکل مواجه نشوید و از پس هزینه اندو یا درمان ریشه دندان خود برآیید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با استفاده از به‌روزترین مواد و تجهیزات دندانپزشکی آماده ارائه خدمات تخصصی به مراجعان محترم است و خدمات خود را با بهترین کیفیت ارائه می‌کند.

منبع: +++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (20 امتیاز)

پیام بگذارید