پرش لینک ها
قراردادن فیکسچر

ایمپلنت دو دندان کنار هم یا بیشتر چگونه انجام می‌شود؟

ایمپلنت دندان یک راه‌حل بلندمدت برای جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته است. فرقی نمی‌کند چه تعداد دندان ازدست‌رفته در دهان خود داشته‌باشید، چون متخصصان اندودنتیست ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌توانند از یک، دو یا چند ایمپلنت برای پنهان‌کردن شکاف‌های دندان شما استفاده کنند. در مواردی که دو دندان ازدست‌رفته باشد، می‌توان از ایمپلنت دو دندان کنار هم استفاده کرد تا با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته‌باشد. درهرصورت، تفاوتی که ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند در احساس سلامتی در شما ایجاد کنند، بسیار زیاد است. ایمپلنت‌ها از نظر عملکردی و زیبایی‌شناسی به‌طرز چشمگیری به دندان‌های طبیعی نزدیک هستند، به‌طوری‌که اغلب بیماران فراموش می‌کنند که کدام‌یک دندان‌هایشان توسط ایمپلنت‌های دندانی حمایت می‌شوند و کدام دندان‌ها طبیعی هستند. در این مقاله قصد داریم درباره ایمپلنت‌های خاص دو دندان کنار هم یا بیشتر از آن، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان

روش‌های جایگزینی دو یا چند دندان کنار هم

ایمپلنت دندان، یک راه‌حل طولانی مدت برای جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته است. فرقی نمی‌کند چند جای خالی در دهان خود داشته‌باشید، چون می‌توان از ایمپلنت دو دندان کنار هم یا ایمپلنت چند دندان برای پنهان‌کردن شکاف‌ها و جاهای خالی استفاده کرد.

بریج بر پایه ایمپلنت

هنگامی که چند دندان را از دست می‌دهید، می‌توانید آن‌ها را با یک پروتز متحرک جزئی، تاج‌های تکی بر پایه ایمپلنت یا بریج‌های بر پایه ایمپلنت جایگزین کنید. بسته به شرایط، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که یک ایمپلنت برای جایگزینی هر دندان از دست‌رفته قرار داده شود. این کار به دندان‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور طبیعی به‌عنوان واحدهای جداگانه عمل کنند یا برای افزایش استحکام به یکدیگر متصل شوند. برنامه‌های درمانی بر اساس عواملی مانند قدرت فک، تعداد دندان‌های ازدست‌رفته، برند و کیفیت ایمپلنت و کیفیت استخوان طراحی می‌شود.

گاهی اوقات، ایمپلنت دو دندان کنار هم برای جایگزینی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط، ممکن است استفاده از یک بریج بر پایه ایمپلنت توصیه شود. این بریج ساختاری شبیه به بریج سنتی دندان دارد با این تفاوت که به‌جای دندان‌های طبیعی، توسط ایمپلنت‌ها حمایت می‌شود. به‌طورکلی، ۲ ایمپلنت می‌توانند یک پل ۳ دندانی را نگه دارند، ۳ ایمپلنت می‌توانند یک پل ۴ یا ۵ دندانی را نگه دارند و ۴ تا ۸ ایمپلنت برای نگه‌داشتن بریج‌های بلندتر یا بریج‌های تمام قوس لازم است. برخی از مزایای بریج بر پایه ایمپلنت عبارتند از:

  • عدم تحریک لثه
  • راحتی، دوام و استحکام
  • قابل استفاده برای بیمارانی که استخوان کافی برای نگهداری ایمپلنت در فکشان ندارند
  • عدم نیاز به حمایت دندان‌های مجاور
  • تحلیل کمتر استخوان فک
  • نگهداری آسان و عدم نیاز به خارج کردن از دهان برای تمیز کردن بریج

دندان مصنوعی تکه‌ای بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی تکه‌ای بر پایه ایمپلنت، مزایای زیر را دارد:

  • پروتزهای جزئی متحرک را می‌توان در مواقع مختلف از دهان خارج و با مسواک تمیز کرد.
  • استحکام و ماندگاری خوبی دارند.
  • لثه‌ها را تحریک نمی‌کنند.
  • شبیه به بریج عمل می‌کنند.
  • برای بیمارانی که شب‌ها دندان قروچه می‌کنند، مناسب هستند.

بریج معلق

گاهی ممکن است بیماران به ایمپلنت دو دندان کنار هم نیاز داشته‌باشند اما اگر دندان‌ها کنار هم نباشند، باید دو ایمپلنت در استخوان فک قرار داده و با کمک یک بریج معلق نگه داشته شوند.

ایمپلنت دندان

عمل کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جراحی سرپایی است. ایمپلنت از تیتانیوم و مواد دیگری ساخته شده که با استخوان فک ترکیب می‌شود و عملکرد ریشه دندان را تقلید می‌کند. این ریشه مصنوعی به دندانپزشک اجازه می دهد تا بتواند روکش دندان را محکم و با دندان‌های اطراف هماهنگ کند. کاشت ایمپلنت دندان نیاز به چند جلسه درمان دارد. قبل از انجام عمل، برای مشاوره اولیه به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد و دندانپزشک یک معاینه جامع از دهان و دندان‌هایتان انجام خواهد داد. اگر عکس‌های رادیوگرافی تایید کردند که از سلامت لازم برای این کاشتت برخوردار هستید، نوبت جراحی برایتان تعیین می‌شود. شما می‌توانید چند ساعت قبل از عمل یک وعده غذایی سبک بخورید. دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌هایی را برای چند روز قبل از جراحی تجویز کند تا از شکست زودهنگام ایمپلنت جلوگیری شود.

عوارض جانبی ایمپلنت دو دندان کنار هم

ایمپلنت‌های دندانی کم‌خطر هستند و زیبایی و عملکرد دندان را بازیابی می‌کنند اما عوارض جانبی این عمل هم ممکن است به اشکال زیر نمود پیدا کند:

  • عفونت: عفونت‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن شروع شوند و در سراسر بدن گسترش پیدا کنند. اگر دندانپزشک شما قبل از گذاشتن ایمپلنت، ناحیه را به‌طور کامل تمیز نکند، باکتری‌ها ممکن است به آن نقطه حمله کنند و باعث عفونت شوند. اگر لثه‌های شما بعد از جراحی ملتهب، قرمز یا دردناک شد، باید فورا با دندانپزشک خود مشورت کنید. درمان عفونت در اسرع وقت می‌تواند به محافظت از ایمپلنت، لثه و دندان‌های اطراف کمک کند.
  • آسیب به لثه، استخوان و عروق خونی: لثه‌ها یا رگ‌های خونی ممکن است در طی جراحی ایمپلنت دندان آسیب ببینند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ایمپلنت را شل می‌کند و به بافت احاطه شده آسیب می‌رساند. اگر دائما درد دارید یا ایمپلنت‌تان شل شده است، فورا با دندانپزشک مشورت کنید.
  • آسیب عصبی: اگر در دهان، صورت یا لثه‌هایتان احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دارید، ممکن است نتیجه آسیب عصبی باشد. برای کاهش خطر آسیب عصبی با دندانپزشک مشورت کنید.
  • مشکلات سینوسی: قراردادن اشتباه ایمپلنت در ردیف بالایی لثه می‌تواند منجر به مشکلات سینوسی شود. ایمپلنتی که به‌درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است به داخل حفره سینوسی بیرون بزند و باعث سردرد و سایر مشکلات مربوط به سینوس شود.
  • شکستگی ایمپلنت: شکستگی ایمپلنت زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی شدیدی بر ایمپلنت وارد شود. برای جلوگیری از این موضوع باید از جویدن غذای سفت و دندان قروچه خودداری کنید.
  • شرایط سلامتی: بیماری‌هایی مانند دیابت و پوکی استخوان می‌تواند بر عملکرد استخوان‌ها تأثیر بگذارد. برای جراحی ایمپلنت دندان به سیستم ایمنی قوی و تراکم استخوان کافی نیاز دارید. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری یا انتخاب این روش، سابقه پزشکی کامل خود را به دندانپزشک اطلاع دهید.

چگونه باید از ایمپلنت مراقبت کنم؟

برای مراقبت از ایمپلنت دندان باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مسواک‌های نرم و مخصوص
  • استفاده از دهانشویه بدون الکل
  • پرهیز از مصرف مواد خوراکی سخت مانند آجیل یا جویدن یخ، خودکار و …
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

آیا جراحی کاشت ایمپلنت دردناک است؟

جراحی کاشت ایمپلنت معمولا با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که درد را به حداقل می‌رساند. بااین‌حال، پس از جراحی ممکن است درد و تورم در منطقه کاشت ایمپلنت رخ دهد که با مصرف داروهای تجویزشده تسکین پیدا خواهد کرد. همچنین، برای جلوگیری از درد و عفونت باید به دقت به دستورات پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت پایبند باشید.

ایمپلنت دو دندان کنار هم چگونه انجام می‌شود؟

جراحی کاشت ایمپلنت دو دندان کنار هم معمولا به‌صورت جداگانه برای هر دندان انجام می‌شود. در این روش، برای هر دندان یک ایمپلنت جداگانه کاشته می‌شود و پس از بهبود کامل، روکش‌ها با استفاده از بریج روی ایمپلنت‌ها قرار داده می‌شوند. این روش به‌دلیل استحکام، ثبات و قابلیت تعویض بالا، برای جایگزینی دندان‌های کنار هم بسیار موثر است.

در چه شرایطی می‌توان از یک ایمپلنت برای دو دندان استفاده کرد؟

استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان فقط در شرایطی ممکن است که دو دندان کنار هم در فاصله مناسبی از هم قرار داشته‌باشند و حجم استخوان مورد نیاز برای کاشت دو ایمپلنت جداگانه در این فضا وجود نداشته‌باشد. همچنین، شرایط پزشکی فرد باید به گونه‌ای باشد که استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان امکان‌پذیر باشد. در مجموع، تصمیم نهایی در این مورد توسط دندانپزشک متخصص بر اساس بررسی وضعیت دندان‌ها و فرد بیمار گرفته می‌شود.

مزایای ایمپلنت چند دندانی و ایمپلنت دو دندان کنار هم

استفاده از یک ایمپلنت برای چند دندان می‌تواند مزایای زیر را داشته‌باشد:

  • کاهش هزینه: استفاده از ایمپلنت دو دندان کنار هم در مقایسه با کاشت دو ایمپلنت جداگانه، هزینه کمتری دارد.
  • کاهش زمان درمان: استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان باعث کاهش زمان درمان می‌شود، چون فرآیند کاشت و ترمیم فقط برای یک ایمپلنت صورت می‌گیرد.
  • استحکام بیشتر: استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان باعث افزایش استحکام ساختار دندانی می‌شود.
  • کاهش خطر عفونت: استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان باعث کاهش خطر عفونت می‌شود، چون تعداد جراحی‌های لازم برای کاشت ایمپلنت کاهش پیدا می‌کند.
  • راحتی در استفاده
  • جلوگیری از فشار بر روی دندان‌های مجاور
بریج حمایت‌کننده ایمپلنت

سخن پایانی

ایمپلنت دو دندان کنار هم یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه و مناسب برای افرادی است که دو یا تعداد بیشتری دندان با بافت استخوانی کم دارند که می‌خواهند ایمپلنت شود. تیم دندانپزشکان متخصص ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش تخصصی روز، ابزار و دستگاه‌های پیشرفته، مهارت و تعهد در درمان آماده هستند تا انواع خدمات درمانی ایمپلنت دندان را به بیماران گرامی ارائه دهند. اعتماد و رضایت شما مایه دلگرمی ما است.

منبع: ++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (8 امتیاز)

پیام بگذارید