پرش لینک ها

اول ایمپلنت کنم یا عمل بینی؟

بسیاری از افراد در یک برهه زمانی تصمیم می‌گیرند در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند. یکی از این تغییرات، انجام ایمپلنت برای دندان‌های ازدست‌رفته است. اما ممکن است همزمان بخواهند عمل زیبایی بینی هم انجام دهند و این سوال ممکن است برایشان به‌وجود بیاید که اول ایمپلنت یا عمل بینی؟ این مقاله را به‌طور کاملا ویژه به پاسخ این سوال اختصاص می‌دهیم. تیم دندانپزشکان متخصص ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت آماده انجام انواع مشاوره‌های تخصصی و پاسخگویی به سوالات مراجعان گرامی درباره خدمات درمانی دندانپزشکی هستند.

ایمپلنت دندان

انجام همزمان ایمپلنت و عمل بینی مناسب است؟

این سوالی است که بسیاری از متقاضیان ایمپلنت و جراحی زیبایی بینی دائما با آن مواجه هستند: «اول ایمپلنت یا عمل بینی؟» در پاسخ به این سوال باید گفت در حین انجام ایمپلنت دندان ممکن است اتفاقاتی رخ دهد. این اتفاقات شامل تغییراتی در صورت و فرم لب‌ها است. به‌عنوان مثال همزمان با انجام ایمپلنت در دندان‌های جلویی، اگر دندان کشیده شود، فرم لب کمی به سمت داخل حرکت می‌کند. در نتیجه این عمل به‌خودی‌خود بر شکل بینی تاثیر می‌گذارد. بنابراین نتیجه جراحی بینی بعد از ایمپلنت دندان ممکن است تغییر کند. بنابراین، باید بدانید بین انجام ایمپلنت دندان و جراحی زیبایی بینی باید فاصله زمانی مناسبی وجود داشته باشد تا بدن بتواند خود را بازسازی و احیا کند. در این شرایط اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند بهتر است ابتدا با دندانپزشک و همچنین با پزشک متخصص رینوپلاستی مشورت کنید و نظرات آن‌ها را در این‌باره جویا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را با توجه به شرایط جسمی خود بگیرید.

اول ایمپلنت یا عمل بینی؟

کاشت ایمپلنت دندان عملی تقریبا پیچیده و زمان‌بر است. ایمپلنت‌های کلاسیک برخلاف ایمپلنت‌های فوری، به ماه‌ها زمان برای ترکیب‌شدن با استخوان فک نیاز دارند که معمولا بین 4 الی 6 ماه متغیر است و طی این بازه زمانی شما نباید هیچ‌گونه عمل جراحی پلاستیک روی صورت انجام دهید. جراحی ایمپلنت روی تمام فرم صورت به‌ویژه ناحیه بینی و لثه فشار ایجاد می‌کند و همین باعث می‌شود که فرم بینی تحت تاثیر قرار بگیرد و اگر در این زمان عمل رینوپلاستی انجام دهید، بینی شما در معرض فشار و احتمالا آسیب قرار خواهد گرفت.

چه مدت بعد از ایمپلنت، عمل بینی را انجام دهیم؟

افرادی که می‌خواهند بدانند چه مدت بعد از ایمپلنت دندان می‌توانند رینوپلاستی کنند، ابتدا باید با دندانپزشک و پزشک متخصص رینوپلاستی مشورت کنند و سپس بر اساس توصیه‌های پزشکان، حدود ۶ ماه بعد مجاز به انجام عمل زیبایی بینی خواهند بود. اما اگر در طی این مدت نیاز اضطراری برای عمل جراحی بینی ایجاد شد، دندانپزشک و پزشک متخصص رینوپلاستی با مشورت با یکدیگر تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

چه مدت بعد از عمل بینی، ایمپلنت انجام دهم؟

اغلب جراحی‌های بینی عمل‌های کاهشی هستند، یعنی در طی عمل جراحی، استخوان یا غضروف از بینی برداشته می‌شود تا کوچک‌تر شود. این موضوع می‌تواند جالب به نظر برسد اما ممکن است در صورت مواجهه سریع با یک عمل جراحی دیگر مانند ایمپلنت دندان، شکست بخورد. برداشتن ساختار زیرین بینی شبیه برداشتن تیرهای نگهدارنده از ساختمان است. به‌راحتی می‌توان تصور کرد احتمال فروریختن ساختمانی با ستون‌های نگهدارنده تازه و ضعیف، درصورت انجام یک فونداسیون و پی‌کنی دیگر در همان ناحیه، بیشتر است. در مورد بینی هم همین‌طور است. ساختار بینی در حین جراحی رینوپلاستی همزمان با ایمپلنت دندان ممکن است حفظ نشود و فرم بینی به‌هم بخورد یا آسیب ببیند. بنابراین، اگر به‌تازگی عمل جراحی بینی انجام داده‌اید، حتما قبل از انجام ایمپلنت با پزشک متخصص جراحی بینی خود مشورت کنید و تا زمانی که مجوز انجام ایمپلنت را به شما نداده، اقدام به این کار نکنید.

عمل بینی

آیا عمل بینی با کاشت ایمپلنت دندان تداخلی دارد؟

بعد از جراحی بینی، بینی شما آسیب‌پذیری بیشتری خواهد داشت. استخوان‌ها، غضروف‌ها و بافت‌های اطراف بینی در حین بهبودی شکننده‌تر خواهند بود و گاهی اوقات تا یک سال پس از جراحی ممکن است هنوز فرم و ساختار بینی ثبات پیدا نکرده باشد. به‌همین دلیل، قبل از این‌که بینی به‌طور کامل جمع شود، حتی حوادث کوچک می‌تواند منجر به آسیب‌های چشمگیرتر شود. حتی پس از فرم‌گرفتن بینی، محافظت از آن همچنان مهم است. بنابراین، حساسیت این عضو حیاتی از بدن را هرگز نباید نادیده گرفت.

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که بعد از عمل بینی، ابتدا بینی شما متورم است. با گذشت زمان این تورم از بین می‌رود و بافت اسکار تشکیل می‌شود. اولین تصمیمی که می‌توانید برای داشتن یک تجربه مثبت از جراحی بینی بگیرید، این است که جراحی را انتخاب کنید که تجربه زیادی در استفاده از تکنیک‌های جراحی پیشرفته داشته باشد که خطرات اثرات منفی جراحی بینی را کاهش دهد. در مرحله بعد باید این نکته را قبول کنید که عمل جراحی بینی یک عمل تهاجمی است و به ساختار ظریف صورت آسیب وارد می‌کند و این ساختار نمی‌تواند تحمل دو عمل جراحی نسبتا تهاجمی به‌طور همزمان را داشته‌باشد. بنابراین، لازم است صبر و شکیبایی داشته‌باشید و با بدن خود مهربان‌تر رفتار کنید.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مزایای ایمپلنت این است که قدرت جویدن را به‌طور کامل بازمی‌گرداند، به‌طوری‌که اکثر بیماران نمی‌توانند تفاوت بین دندان طبیعی خود و دندان ایمپلنت‌شده را تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند به‌طور کاملا عادی با آن غذا بخورند، مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

ایمپلنت‌های دندانی از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند. اگر در سال اول بعد از کشیدن دندان، هیچ ایمپلنتی جایگزین نشود، نسج استخوان آن ناحیه در حدود ۲۵ درصد از حجم خود را از دست می‌دهند. پروتزهای مصنوعی حتی ممکن است از دست دادن استخوان را تسریع کنند، چون اغلب شل می‌شوند و با ساییده شدن به برجستگی استخوان به‌تدریج آن را از بین می‌برند. از آن‌جایی که ایمپلنت جایگزین ریشه و دندان می‌شود و جویدن به حالت عادی بازمی‌گردد، تحریک لازم برای رشد طبیعی استخوان را فراهم می‌کند.

ایمپلنت‌ها دندان‌های مجاور را ثابت نگه می‌دارند که می‌تواند روی گاز گرفتن، توانایی جویدن و ظاهر شما تأثیر مثبتی بگذارد و به بیماری لثه مبتلا نشوید. شکاف دندان ازدست‌رفته می‌تواند به‌عنوان یک تله برای غذا و باکتری عمل کند و منجر به بیماری لثه شود. علاوه‌براین، ایمپلنت‌های دندان می‌توانند از افتادگی صورت و پیری زودرس جلوگیری کنند. افتادگی صورت، نتیجه تحلیل استخوان ناشی از کشیدن دندان‌ها است و باعث می‌شود فرد بسیار مسن‌تر از سن واقعی خود به‌نظر برسد.

ایمپلنت‌های دندانی در مقابل پروتز دندان‌های ثابت نیز تجربه بسیار بهتری را در زمینه جویدن ارائه می‌دهند. پروتزها به‌دلیل افزایش تحلیل استخوان، پس از مدتی شروع به لیز خوردن و جابه‌جایی در دهان می‌کنند. همچنین، به‌خاطر سایش برجستگی‌های استخوانی که پروتز روی آن‌ها می‌چسبد، ثابت نگه‌داشتن پروتز به‌طور مداوم دشوار است و در زمان استفاده از دندان مصنوعی، بسیاری از غذاها را نمی‌توان به‌طور کامل جوید. پروتزهای مصنوعی برای تمیز کردن باید برداشته شوند اما ایمپلنت مانند سایر دندان‌ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقبت می‌شود. علاوه‌براین، دندان مصنوعی سقف دهان را می‌پوشاند اما ایمپلنت، این مساله را ندارد و در حس چشایی یا سایر فعالیت‌های عادی اختلال ایجاد نمی‌کند.

ازسوی‌دیگر، دندان مصنوعی ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بیرون بیفتد اما ایمپلنت‌ها و پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت به‌طور ایمن به دندان می‌چسبند و به بیرون نمی‌لغزند. همچنین، ایمپلنت دندان جایگزینی مقرون‌به‌صرفه‌تر و طبیعی‌تر از بریج دندان است و عمر و دوام بیشتری نسبت به آن دارد.

عمل بینی و ایمپلنت دندان به‌صورت همزمان چه اشکالاتی دارد؟

در هر جراحی، تشکیل زخم موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. زخم، مجرای ورود عوامل بیماری‌زا به بدن است. علائم و نشانه‌های عفونت و التهاب بعد از جراحی بینی، التهاب، تب یا ترشح چرک از بینی است، به‌همین دلیل، پیشگیری از عفونت اهمیت زیادی دارد. در صورت بروز عفونت باید با درمان مناسب از ایجاد اسکار و انقباض کپسولی جلوگیری کرد، درغیراین‌صورت، بینی دچار تغییر شکل می‌شود. انجام همزمان ایمپلنت دندان و رینوپلاستی ممکن است باعث ضعیف‌شدن بدن و احتمال بروز عفونت شود که هم برای ساختار دهان و دندان و هم برای ساختار بینی بسیار خطرساز خواهد بود. 

چه زمانی ایمپلنت انجام دهم؟

ایمپلنت دندان زمانی ضروری است که شما دندان‌های ازدست‌رفته دارید، اما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از پروتز، بریج یا تاج استفاده کنید. جایگزینی دندان ازدست‌رفته بسیار مهم است، چون عواقب برداشتن یا از دست‌دادن دندان می‌تواند با گذشت زمان تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگ‌تر شود. ایمپلنت‌های دندانی نقش مهمی در عملکرد کلی دهان ایفا می‌کنند.

ایمپلنت‌های دندانی از یک بایت سالم پشتیبانی می‌کنند و هر دندان را به‌درستی در جای خود نگه می‌دارند و درعین‌حال از استخوان فک حمایت و از زوال استخوان جلوگیری می‌کنند. هنگامی که دندانی از بین می‌رود یا کشیده می‌شود و جایگزین نمی‌شود، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند.

در نهایت، اگر برای شما مهم است که بدون ترس یا اضطراب بتوانید لبخند بزنید و بدون درد، نگرانی یا اجتناب بتوانید لذت خوردن غذاهای مختلف را تجربه کنید، بهتر است انجام عمل ایمپلنت دندان را جدی بگیرید اما از تداخل یا همزمانی آن با سایر عمل‌های جراحی زیبایی صورت مانند عمل بینی خودداری کنید.

گذاشتن فیکسچر

سخن پایانی

بسیاری از افراد می‌پرسند: «اول ایمپلنت یا عمل بینی را انجام دهم؟» پاسخ ما به این عزیزان این است که بهتر است ابتدا با دندانپزشک و متخصص رینوپلاستی مشورت کنید و بعد تصمیم به اقدام بگیرید. ایمپلنت و رینوپلاستی هردو، سرمایه‌گذاری زمان، پول و انرژی شما برای بهبود ظاهر، اعتماد به نفس و رضایت‌تان هستند و قطعا آخرین چیزی که می‌خواهید این است که نتایج هرکدام از این عمل‌های جراحی خراب شود. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش تخصصی، مهارت و ابزار و فناوری پیشرفته آماده هستند تا بهترین خدمات درمانی و مشاوره را با بالاترین کیفیت به شما عزیزان ارائه دهند. 

منبع: +++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (6 امتیاز)

پیام بگذارید