پرش لینک ها
ایمپلنت فول موس

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین، بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمانی است که توسط دندانپزشکان متخصص در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. در روش ایمپلنت، در حقیقت دندان‌های جدید قرار است جانشین دندان‌های ازدست‌رفته شوند و به‌همین‌دلیل روند درمان بسیار حساس و تخصصی است. جالب است بدانید شما می‌توانید هم چند دندان خود را ایمپلنت کنید و در صورت نیاز، برای تمام دندان‌های هر دو فک خود این فرایند درمانی را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با ایمپلنت کامل فک بالا و پایین (فول موس) اطلاعاتی مهم، کاربردی و حیاتی به شما بدهیم. اگر دندان ازدست‌رفته دارید و نگران انجام این روش درمانی دندانپزشکی هستید،  می‌توانید دغدغه‌ها و سوالات خود را با دندانپزشکان باتجربه و متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت در میان بگذارید.

ایمپلنت فول موس

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین یا فول موس (کل دهان) چیست؟

یکی از رایج‌ترین درمان‌های دندانپزشکی، ایمپلنت فول موس است. زمانی که یک فرد به هر دلیلی قصد دارد تمام دندان‌های خود را ایمپلنت کند، باید سراغ این روش درمانی برود. ممکن است فرد تمام دندان‌های خود را از دست داده و یا فقط چند دندان برای اون باقی مانده باشد؛ در این‌صورت پزشک به بیمار پیشنهاد می‌دهد که ایمپلنت کل دهان را انجام دهد؛ چراکه برای بیمار از هر نظر به‌صرفه‌تر است.

مزایای کاشت ایمپلنت فول موس نسبت به دندان مصنوعی

یکی دیگر از راه‌های جایگزینی دندان جدید با دندان‌های ازدست‌رفته استفاده از دندان مصنوعی است که نسبت به ایمپلنت هر دو فک روش سنتی‌تری محسوب می‌شود؛ اما مزیت کاشت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین نسبت به ساخت دندان مصنوعی چیست؟

  • استفاده از ایمپلنت کامل به نسبت استفاده از پروتز یا دندان‌های مصنوعی زیبایی و جذابیت طبیعی بیشتری دارد.
  • طول عمر ایمپلنت کامل هر دو فک نسبت به دندان مصنوعی بسیار بیشتر است و اگر درست از آن مراقبت شود، می‌تواند مادام‌العمر هم باشد. قالب دندان‌های مصنوعی اگرچه عموماً تا پایان عمر سالم می‌ماند؛ اما پس‌از چند سال کیفیت دندان، تیزی و فرم آن تغییر می‌کند و فرد دچار مشکل در جویدن غذا و بلع خواهد شد.
  • برخلاف دندان مصنوعی، به‌دلیل این که پایه‌های ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و فشار حاصل از جویدن به آن وارد می‌شود، فک و لثه به‌هیچ‌وجه تحلیل نخواهند رفت.
  • جویدن و بلغ غذا با ایمپلنت بسیار ساده‌تر است و دندان‌ها از جایشان تکان نخواهند خورد. علاوه‌براین، هنگام صحبت‌کردن نیز همچون دندان مصنوعی از جای خود حرکت نمی‌کند و بیمار نگرانی از این بابت نخواهد داشت.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در روش استفاده از ایمپلنت بسیار ساده‌تر از دندان مصنوعی است.

مزایای ایمپلنت فول موس

آگاهی نسبت به مزایای ایمپلنت کامل فک بالا و پایین به شما کمک می‌کند در نهایت انتخاب منطقی‌تری داشته باشید. مزایای استفاده از این روش درمانی عبارت است از:

حفظ ساختار استخوان فک و زیبایی صورت

حفظ زیبایی ظاهر برای همه انسان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و بسیاری از روش‌های درمانی دندانپزشکی از اساس بر این پایه بنا شده‌اند. زمانی که فرد به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست می‌دهد، استخوان‌های فک و لثه به‌تدریج تحلیل می‌روند و فرم ظاهری‌شان تغییر می‌کند. نتیجه نهایی این تغییر فرم، دفرمه‌شدن صورت بیمار خواهد بود. این در حالی است که روش‌های درمانی مانند ایمپلنت از این اتفاق جلوگیری می‌کند و به این دلیل که پایه‌ها درون استخوان فک قرار می‌گیرند و کاشته می‌شوند، امکان حرکت و لغزش آن‌ها وجود ندارد و در نتیجه زیبایی ظاهری فرد حفظ می‌شود. در حقیقت ایمپلنت به شما کمک می‌کند ظاهر دندان‌های جدیدتان درست مانند دندان‌های طبیعی باشد.

طول عمر و دوام ایمپلنت

مزیت مهم ایمپلنت، طول عمر و ماندگاری نتیجه این روش درمانی است. در واقع اگر شما مراقبت‌های صحیح و لازم از دندان‌های خود را داشته باشید و نکات بهداشتی را رعایت کنید، می‌توانید تا ۳۰ سال از مزایای آن بهره ببرید و حتی کاری کنید که این دندان‌های جایگزین تا پایان عمرتان ماندگار باشند. این در حالی است که روش‌های جایگزین مانند دندان مصنوعی، مادام‌العمر نیست و هر ۵-۶ سال یک‌بار باید تعویض شوند تا عملکرد اولیه را داشته باشند.

احساس راحتی در ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

شما باید درهرحال با دندان‌هایتان احساس راحتی داشته باشید و ایمپلنت کامل دهان این امکان را برایتان فراهم می‌کند. خصوصاً که ایمپلنت‌ها هنگام صحبت‌کردن، خوابیدن و بلع غذا کاملاً در جای خود ثابت هستند و نگرانی از بابت لغزش آن‌ها وجود ندارد. علاوه‌براین، ایمپلنت کاملاً در استخوان فک قرار می‌گیرد و برخلاف پروتزها حس چشایی شما را مختل نمی‌کند. دندان‌های مصنوعی به این دلیل که روی سقف دهان قرار می‌گیرند بخشی از حس چشایی شما را از بین خواهند برد.

راه‌حلی دائمی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته

دیگر مزیت بسیار مهم این ایمپلنت‌ها، دائمی بودنشان است که نیازی به تعویض منظم در طول دوره استفاده از آن نخواهید داشت، مگر اینکه به آن‌ها آسیب بزنید. در حقیقت دندان‌های مصنوعی و پروتزها به‌شکل مرتب و دائمی نیاز به تمیز‌شدن و تعویض دارند تا کارایی اولیه را از خود نشان دهند؛ اما ایمپلنت‌ها تا زمانی که آسیب جدی به آن‌ها وارد نشود ماندگار هستند و در دهان شما تغییر خاصی نمی‌کنند. کافی است بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

بازیابی عملکرد کامل دندان در ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

مهم‌ترین نکته در جایگزین‌کردن دندان‌های جدید با دندان‌های ازدست‌رفته این است که دندان‌های جدید باید همان عملکرد دندان‌های قبلی را داشته باشند. ایمپلنت‌ها نزدیک‌ترین ساختار ممکن به دندان‌های خودتان را دارند و درست همان عملکرد را از خود نشان می‌دهند. این یعنی شما بدون نگرانی از مشکلاتی مانند بلع نادرست، عدم توانایی در جویدن و … می‌توانید از ایمپلنت خود نهایت استفاده را ببرید.

بهبود گفتار

از دست دادن دندان‌ها یقیناً مشکلات زیادی در تکلم و گفتار به وجود می‌آورد و ادای بسیاری از حروف برایتان سخت خواهد شد. در صورت به‌وجودآمدن این مشکل، نه‌تنها ارتباط‌گرفتن با دیگران برایتان سخت خواهد بود، بلکه اعتمادبه‌نفستان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. ایمپلنت می‌تواند این مشکل را به‌خوبی برطرف کند.

بهبود کیفیت زندگی

واضح است که دندان‌ها نقش مهمی در کیفیت زندگی هر فرد دارند؛ چراکه عمل بلع، جویدن، غذاخوردن و حرف‌زدن با آن‌ها انجام می‌شود. وجود مشکل در هر یک از این عملکردهای طبیعی بدن زندگی را برای بیمار مختل می‌کند و شما می‌توانید با انجام ایمپلنت کیفیت زندگی و عملکردهای طبیعی بدن خود را تا حد زیادی ارتقا ببخشید.

فیکسچر ایمپلنت

تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای فک بالا و پایین

سوال مهمی که برای بسیاری از بیماران پیش می‌آید، تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای هر فک است. به‌طورکلی باید گفت تعداد ایمپلنتی که برای فک بالا و پایین نیاز است، به عوامل مختلفی مانند سلامت دهان و دندان، تراکم استخوان، کیفیت استخوان فک، نوع ترمیم و روشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی دارد؛ اما عموماً برای هر قوس فک ۶ یا ۸ ایمپلنت نیاز خواهد بود.

چه کسانی می‌توانند ایمپلنت کل دندان‌ها یا فک بالا و پایین انجام دهند؟

پرسش مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، کیس‌های مناسب انجام ایمپلنت کامل فک بالا و پایین هستند. شما در ابتدا باید ببینید اصلا گزینه مناسبی برای انجام ایمپلنت کامل هستید یا نه. تشخیص نهایی این موضوع به‌عهده پزشک است؛ اما اگر شرایط عمومی اولیه را داشته باشید می‌توانید کیس مناسبی برای انجام این روش درمانی باشید. این شرایط اولیه عبارت‌اند از:

افرادی که همه یا بخش زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند

یکی از اصلی‌ترین کیس‌های ایمپلنت کامل فک بالا و پایین، افرادی هستند که به هر دلیلی تمام دندان‌های فک بالا و پایین خود را از دست داده‌اند. هر چند افرادی که بخش بسیاری از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند و تنها تعداد محدودی دندان برایشان باقی مانده است هم همین شرایط را دارند و می‌توانند با کشیدن دندان‌های باقی‌مانده از روش ایمپلنت کامل بهره ببرند.

افرادی که استخوان فک سالمی دارند

جواب‌دادن روش ایمپلنت در وهله اول به استخوان فک بیمار بستگی دارد؛ چراکه پیچ‌های تیتانیومی یا همان ایمپلنت‌ها قرار است در استخوان فک به‌عنوان پایه دندان قرار بگیرند و نقش ریشه را بازی کنند. اگر استخوان فک توان کافی برای نگه‌داشتن این پایه‌ها را نداشته باشد، بیمار ایمپلنت را پس می‌زند و این روش درمانی با شکست مواجه می‌شود؛ بنابراین مهم است که فک و استخوان فک بیمار پتانسیل پذیرش ایمپلنت‌ها را داشته باشد.

استخوان فک ممکن است به علل مختلفی مانند ژنتیک، عفونت، آسیب‌های شدید یا بیماری‌های لثه تحلیل برود. همچنین افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، اگر دنبال درمان نروند به تدریج فکشان تحلیل می‌رود. در نهایت اگر مشکلی وجود داشته باشد، افرادی که استخوان فک مناسبی برای انجام ایمپلنت ندارند، در صورت داشتن سایر شرایط اولیه می‌توانند با مشورت پزشک عمل پیوند استخوان فک را انجام دهند که کمی زمان‌بر و هزینه‌بر است.

ایمپلنت فک بالا

افرادی که نمی‌توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند

هر بیماری نمی‌تواند از پروتزهای دندانی استفاده کند و بسیاری از بیماران به‌هیچ‌وجه کیس مناسبی برای استفاده از دندان مصنوعی نیستند. برخی نمی‌توانند با وجود این دندان‌ها بلع مناسبی داشته باشند و دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. برخی دیگر هنگامی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند دچار زخم‌های متعدد بر روی لثه می‌شوند و زندگی روزمره‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، بیمار ممکن است به‌دلایل شخصی علاقه‌ای به استفاده از پروتز نداشته باشد و چنین افرادی نیز کیس مناسبی برای انجام ایملپنت کامل هر دو فک هستند.

افرادی که در سلامتی کامل قرار دارند

در نهایت افرادی که از لحاظ جسمی در سلامت کامل قرار دارند می‌توانند این روش درمانی را انتخاب کنند. منظور از سلامت کامل، عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای یا حاد مانند فشار خون بالا، دیابت، انواع سرطان و بیماری‌های قلبی است. بیماران مبتلا به هر یک از مشکلات گفته‌شده باید تحت نظر پزشک تمام جوانب بیماری‌شان ارزیابی شود و در صورت اخذ تاییدیه می‌توانند با احتیاط کامل و رعایت مراقبت‌هایی خاص این روش درمانی را انجام دهند.

چه کسانی نمی‌‌توانند ایمپلنت کل دهان را انجام دهند؟

با کیس‌های مناسب انجام ایمپلنت کل دهان آشنا شدید. جالب است بدانید برخی از افراد نمی‌توانند ایمپلنت کامل فک بالا و پایین را انجام دهند و باید سراغ اقدامات درمانی دیگری بروند! به‌طورکلی افرادی که شرایط بدنی یا سبک زندگی‌شان به‌شکلی است که در نهایت مشکلاتی مانند لق‌شدن ایمپلنت، عفونت و نارسایی گریبانگیرشان می‌شود، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند این روش درمانی را انتخاب کنند. پزشک پیش‌از انجام این روش هر نوع عامل که سیستم ایمنی بدن و خون‌رسانی را تضعیف می‌کند، تحت نظر می‌گیرد و در صورت وجود مشکل اجازه انجام ایمپلنت را نمی‌دهد. مصرف دخانیات، فشارخون، دیابت، شیمی درمانی، پوکی استخوان و پیوند عضو تنها بخشی از علل زمینه‌ای هستند که شرایط را برای انجام ایمپلنت سخت می‌کنند.

سیگارکشیدن بعد از ایمپلنت کامل فک بالا و پایین ضرر دارد؟

به‌طورکلی پزشکان توصیه می‌کنند از یک هفته قبل تا دو هفته بعداز انجام ایمپلنت، هیچ‌گونه دخانیاتی مصرف نشود، ؛ چراکه سیگار کشیدن یکی از اصلی‌ترین عوامل به‌وجودآمدن حفره خشک است. این عارضه یک عارضه بسیار دردناک محسوب می‌شود و در صورت بروز می‌تواند پروسه ایمپلنت را با اختلال مواجه کند؛ اما حفره خشک چیست؟

زمانی که دندان کشیده می‌شود و قرار است فک بیمار برای قرار دادن پایه‌های ایمپلنت آماده شود، لخته‌های خون این حفره را پر می‌کنند تا از عصب‌های دندان در برابر آلودگی، میکروب، باکتری و عفونت محافظت کنند. سیگارکشیدن می‌تواند این لخته‌ها را از بین ببرد و هم پروسه درمان را با مشکل مواجه خواهد کرد و هم بیمار متحمل درد بسیار شدیدی خواهد شد. علاوه‌براین، بیمارانی که سیگار می‌کشند از اساس برای مبتلا‌شدن به انواع عفونت‌ها و نارسایی‌ها مستعد هستند و این نکته را باید در نظر گرفت؛ بنابراین پزشکان اکیدا توصیه می‌کنند بیماران تا حداقل دو هفته پس‌از کاشت ایمپلنت‌ها از کشیدن سیگار اجتناب کنند.

سیگار کشیدن بعد ایمپلنت

سن مناسب برای ایمپلنت فول موس چند است؟

خوشبختانه فاکتور سن تاثیر چندانی در انجام ایمپلنت ندارد و اگر شما به‌عنوان بیمار شرایط عمومی اولیه را داشته باشید، در هر سنی می‌توانید این روش درمانی را انجام دهید.

عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت کامل چیست؟

قیمت ایمپلنت دندان از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و براساس شرایط و فاکتورهای گوناگونی تغییر می‌کند. فاکتورهای اثرگذار بر قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین عبارت‌اند از:

تعداد پایه ایمپلنت کامل

تعداد پایه‌های ایمپلنتی که قرار است در روند درمان شما استفاده شود در هزینه نهایی اثرگذار است. هر چقدر تعداد این پایه‌ها بیشتر باشد، طبیعتاً هزینه کار بالاتر خواهد رفت.

برند پایه ایمپلنت کامل

ایمپلنت‌ها توسط برندهای تجاری مختلفی تولید می‌شوند. هر برند ویژگی‌های کیفی خاصی دارد و این مسئله بر قیمت نهایی کار اثرگذار است.

نقش نوع روکش در هزینه ایمپلنت کل دندان‌ها

نوع روکش متغیر بسیار مهمی در تعیین هزینه درمان است. روکش‌های ایمپلنت انواع مختلفی دارند و می‌توانند از جنس سرامیک، چینی، زیرکونیا، آلیاژ طلا یا ایمکس باشند. طبیعتا انتخاب نوع روکش بسته به کیفیت و کارایی آن قیمت‌ نهایی را تغییر خواهد داد. هرچند که قیمت بالا نشانه کیفیت بالا نخواهد بود؛ اما بهتر است سراغ مراکزی که قیمت‌های بسیار پایینی برای انجام ایمپلنت ارائه می‌دهند نروید. این مراکز عموماً از روکش‌های بی‌کیفیت و پایه‌های تقلبی برای تکمیل درمان استفاده می‌کنند و هم به فک شما آسیب می‌رسانند و خسارت مالی برایتان به وجود می‌آورند.

میزان تخصص و تجربه پزشک ایمپلنت کامل

مهارت و تخصص دندانپزشک شما فاکتور مهم دیگری است که قیمت نهایی ایمپلنت را تعیین می‌کند. ایمپلنت یک روش درمانی تخصصی است، خصوصاً زمانی که قصد انجام ایمپلنت هر دو فک را دارید، پزشک شما باید از مهارت و دقت بیشتری برخوردار باشد تا بتواند روند درمان شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. یقیناً کیفیت کاری که یک پزشک باتجربه، ماهر و حاذق انجام می‌دهد با یک پزشک تازه‌کار و آماتور یکسان نیست و شما باید بهای تجربه و تخصص پزشک را بپردازید. ما در کلینیک دکتر آیت برای رفاه حال مراجعان،  ترکیبی از تجربه و مهارت دندانپزشکان، قیمت مناسب و استفاده از بیمه‌های تکمیلی را برای شما به ارمغان آورده‌ایم‌.

آیا می‌توان همه دندان‌ها را ایمپلنت کرد؟

بله. انجام ایمپلنت تمام دندان‌های هر دو فک امکان‌پذیر است؛ به‌شرط اینکه کیس مناسب انجام این روش درمانی باشید.

فرآیند ایمپلنت کامل دندان‌ها چند ماه طول می‌کشد؟

فرایند اصلی انجام ایمپلنت کامل دندان‌ها به‌طورکلی بین ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد. فراموش نکنید که این مدت‌زمان در حالتی است که شما تمام شرایط اولیه را داشته و نیاز به انجام درمان‌های تکمیلی مانند جراحی استخوان فک نداشته باشید. در این صورت روند درمان شما طولانی‌تر می‌شود و باید مدتی را صرف جراحی، گذراندن دوران نقاهت و آماده‌سازی شرایط کاشت ایمپلنت کنید.

سخن پایانی

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین راهکاری بسیار کاربردی و مناسب برای بیمارانی است که تمام دندان‌ها یا بخش زیادی از دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند. از آن جایی که این روش درمانی نتیجه‌ای ماندگار و عمدتاً دائمی دارد، پزشکان به بیمارانی که واجد شرایط باشند توصیه می‌کنند که این سراغ این روش درمانی بروند. اگر شما نیز کیس مناسبی برای انجام ایمپلنت هر دو فک هستید، پیشنهاد می‌‌کنیم با توجه به توصیه‌های گفته‌شده برای شروع روند درمان خود به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید. همین امروز برای رزرو نوبت اقدام کنید؛ چون جوانی و لذت از زندگی حق شماست!

منبع: ++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (3 امتیاز)

پیام بگذارید