پرش لینک ها

پروتز دندانی چیست؟

آیا دندان‌های شما به‌شدت پوسیده یا آسیب دیده‌اند؟ آیا روش‌های ترمیم گذشته دیگر جواب نمی‌دهند و شروع به شکست کرده‌اند؟ آیا به‌دلیل تصادف یا کشیدن دندان‌های ضروری، یک یا چند دندان‌تان را از دست داده‌اید؟ اگر پاسخ شما به هریک از این سوالات مثبت است، ممکن است لازم باشد درمان ترمیمی با استفاده از پروتز دندانی را مدنظر قرار دهید. کاملا واضح است که وقتی دندانی را از دست می‌دهید، فقط جای آن خالی نمی‌شود، بلکه عملکرد آن دندان نیز از بین می‌رود. از دست‌دادن دندان‌ها می تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند اما پروتزهای مصنوعی می‌توانند به جایگزینی فرم و عملکرد دندان‌های ازدست‌رفته کمک کنند. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش تخصصی، مهارت و ابزار و فناوری روز دنیا آماده هستند تا خدمات مشاوره و ساخت پروتز دندان را برای مراجعان عزیز انجام دهند. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد عملکرد، فواید، طراحی و تجربه استفاده از پروتزهای دندان را توضیح دهیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

پروتز دندان

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندانی یک روش درمانی است که در آن یک دست دندان مصنوعی یا یک یا چند دندان ساخته‌شده از مواد پلاستیکی، فلزی، سرامیکی و … به‌جای دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند. این روش برای جبران از دست‌دادن دندان به‌دلیل شکستگی، پوسیدگی، ترک‌خوردگی و یا ناهنجاری‌های دندانی استفاده می‌شود. پروتز ممکن است به‌صورت ثابت (مانند پل، تاج و …) و یا قابل حرکت (مانند دندان مصنوعی) باشد. از دست‌دادن دندان می‌تواند بر توانایی جویدن تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد.

انواع پروتز ثابت دندان

انواع مختلف پروتز ثابت دندان شامل موارد زیر است:

تاج دندان

تاج روکشی از فلز یا سرامیک است و راه‌حلی بلندمدت برای دندان‌هایی است که ترک‌خورده، پوسیده یا فرسوده شده‌اند، ارائه می‌دهد. اما اجرای آن روی دندان‌هایی که نیاز به ترمیم قابل توجهی دارند، ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد. تاج‌ها یک راه‌حل نسبتا دائمی برای مشکلات دندان هستند و در دسته پروتزهای ثابت قرار می‌گیرند. این پروتزها بین ۵ تا ۱۵ سال یا حتی بیشتر در صورت نگهداری صحیح، دوام می‌آورند. با این‌حال، تاج ممکن است به‌مرور زمان ترک بخورد یا سیمانی که آن را در جای خود نگه می‌دارد، نرم شود که در این‌صورت باکتری‌ها مجوز ورود به دندان و ایجاد پوسیدگی را پیدا می‌کنند. بنابراین، بعد از نصب تاج باید تمام نکات بهداشت دهان و دندان رعایت شود.

ایمپلنت دندان

یکی از گزینه‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته، ایمپلنت دندان است. این نوع پروتز در استخوان فک قرار می‌گیرد و با تشکیل مواد استخوانی جدید در اطراف آن ثابت می‌شود. ایمپلنت‌ها از ایمن‌ترین روش‌های پروتز ثابت هستند و به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند اما گاهی ممکن است با مسائل زیر همراه باشند:

  • شل شدن پیچ
  • شکست سیمان
  • شکست روکش
  • عوارض در بافت نرم یا استخوان اطراف ایمپلنت

روکش دندان

روکش‌ها می‌توانند با پوشاندن دندان توسط پوسته‌ای نازک و طبیعی به بهبود رنگ و ظاهر دندان‌ها کمک کنند. آن‌ها به ۲ نوع اصلی روکش لمینت و روکش کامپوزیت تقسیم می‌شوند. برای کاشت روکش باید دندان‌های نسبتا سالمی داشته باشید.

دست دندان مصنوعی

روکش یک واحدی دندان

روکش تک واحدی به پروتز دندانی گفته می‌شود که برای دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شده‌اند اما به لحاظ فرم و ساختار سالم هستند، استفاده می‌شود. این روکش‌ها معمولا به‌صورت تکی برای یک دندان آسیب‌دیده به کار می‌روند. بیشترین کاربرد روکش تک واحدی برای دندان‌های عصب‌کشی شده و پر شده است که بعد از درمان ریشه و ترمیم، روی دندان سوار می‌شود. برای کاشت این روکش، ابتدا دندان توسط دندانپزشک تراش خورده و بعد از قالب‌گیری و ساخته شدن روکش در لابراتوار، روی دندان بیمار چسبانده می‌شود.

بریج دندان

هنگامی که یک یا چند دندان بیمار ازدست‌رفته باشد، بریج دندان برای پر کردن شکافی که در اثر از دست‌دادن دندان‌ها ایجاد شده است، به‌کار گرفته می‌شود. بریج معمولا پروتز دندانی است که در هر دو انتهای شکاف به دندان‌های طبیعی متصل می‌شود و ممکن است از یک یا چند دندان مصنوعی به نام پونتیک ساخته شود. در برخی موارد، برای امنیت و ثبات بیشتر، ممکن است بریج به ایمپلنت متصل شود. بریج معمولا از سرامیک ساخته می‌شود تا شبیه دندان‌های طبیعی به نظر برسد. یک بریج خوش‌ساخت می‌تواند برای چندین دهه دوام بیاورد.

انواع پروتز متحرک دندان چیست؟

پروتزهای متحرک، دستگاه‌های مصنوعی هستند که روی لثه‌ها قرار می‌گیرند و مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند و عمل می‌کنند. به آن‌ها دندان مصنوعی نیز می‌گویند. رایج‌ترین انواع پروتز متحرک شامل موارد زیر است:

  • پروتزهای کامل جایگزین کل دندان‌ها که باید روزانه برای تمیز کردن برداشته شوند.
  • پروتزهای جزئی متحرک جایگزین برخی از دندان‌ها
  • پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت که روی ایمپلنت‌ها چسبانده می‌شوند اما باید برای تمیز کردن روزانه برداشته شوند. به آن‌ها دندان مصنوعی اسنپ‌آن‌اسمایل نیز می‌گویند.
  • نوع دیگری از دندان مصنوعی فلیپر نام دارد که پروتزهای جزئی موقتی هستند و جایگزین ۱ یا ۲ دندان می‌شوند. آن‌ها از موادی با دوام کمتر نسبت به پروتزهای پارسیل معمولی ساخته می‌شوند.

پروتز پارسیل

یکی از راه‌حل‌های جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته، پروتز پارسیل است. پروتز پارسیل مانند پروتزهای معمولی (یا یک مجموعه کامل) عمل می‌کند، با این تفاوت که می‌تواند به دندان‌های طبیعی که هنوز در قسمت بالایی یا پایینی لثه وجود دارند، بچسبد. این پروتز می‌تواند هم مشکل عملکردی (جویدن و گاز گرفتن) و هم مشکل زیبایی (ظاهر) را حل کند. پروتز پارسیل معمولا شامل یک یا چند دندان مصنوعی است که بر روی پایه پلاستیکی یا فلزی قرار می‌گیرند که به رنگ صورتی است تا با رنگ سقف دهان مطابقت داشته باشد. این پروتزهای جزئی، متحرک هستند و نیاز به تمیزکردن منظم دارند.

اوردنچر (over denture)

یکی از رایج‌ترین شکایاتی که درباره دندان مصنوعی شنیده‌ می‌شود این است که دندان مصنوعی آن‌ها در جای خود ثابت باقی نمی‌ماند. این مساله برای شخصی که آن را تجربه می‌کند بسیار آزارنده و خجالت‌آور است. اوردنچر یک راه‌حل عالی برای رفع این مشکل فراهم می‌کند. اوردنچرها با چسبیدن به ایمپلنت‌های دندانی آن‌ها را در جای خود نگه می‌دارند و اغلب توسط افرادی انتخاب می‌شوند که علیرغم داشتن استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی، تعداد زیادی دندان ازدست‌رفته دارند و نمی‌توانند تحت ترمیم کامل دهان قرار بگیرند. با وجود اوردنچرها هنگامی که ایمپلنت‌ها در استخوان فک فرد محکم می‌شوند، می‌توان روکش‌ها را به‌راحتی و در مواقع ضروری جدا کرد، اما در حین صحبت کردن، جویدن و غذا خوردن آن‌ها را در جای خود محکم نگاه داشت.

اوردنچرها باید به‌طور روزانه برداشته و تمیز شوند تا باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان، عفونت و ایجاد پلاک می‌شوند، از بین بروند. اگرچه افرادی که اوردنچر دارند دندان واقعی ندارند، اما مهم است که بافت‌های دهان‌شان عاری از عفونت باشد، چون عفونت می‌تواند باعث شل‌شدن اوردنچر، تحلیل استخوان و بیماری‌های مزمن شود.

اوردنچر

آیا بیمه هزینه پروتز دندان را پوشش می‌دهد؟

بله. تقریبا اغلب بیمه‌های دندانپزشکی بخشی از هزینه‌های پروتز ثابت و متحرک را پوشش می‌دهند.

پروتز دندان چگونه ساخته می‌شود؟

روند ساخت پروتز به‌صورت زیر است:

  • مشاوره: در طول جلسه مشاوره، دندانپزشک دهان شما را معاینه و تعیین می‌کند که آیا شما کاندیدای خوبی برای پروتز هستید یا خیر.
  • سی تی اسکن دندان: سی تی اسکن دندان برای ایجاد تصویری سه بعدی از استخوان فک و همچنین اعصاب اطراف، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم استفاده می‌شود.
  • پیش نمایش دیجیتال: این مرحله تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دندانپزشک پیشنهاد جراحی ایمپلنت دندانی با هدایت دیجیتالی بدهد. هنگامی که اسکن کامل شد، دندانپزشک از فناوری ایمپلنت دیجیتال برای ایجاد پیش‌نمایش جراحی استفاده می‌کند تا محل دقیق ایمپلنت را تعیین کند.

اما به‌طورکلی، ساخت پروتز دندان به دو روش زیر انجام می‌شود:

روش مستقیم: در این روش، دندانپزشک با استفاده از موادی مانند پلاستیک، سرامیک و فلز، دندان مصنوعی را مستقیما روی دندان طبیعی قرار می‌دهد. این روش برای پروتز موقت استفاده می‌شود.

روش غیرمستقیم: در این روش، دندانپزشک با استفاده از چندین مرحله، پروتز دندان را ساخته و در نهایت روی دندان قرار می‌دهد که شامل مراحل زیر است:

  • قالب‌گیری و ساخت مدل
  • ساخت پروتز
  • نصب پروتز

فواید تجربه پروتز دندانی

از دست‌دادن دندان می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی و سلامت دهان و دندان داشته باشد. به‌همین دلیل، دندانپزشکان اغلب جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته را با پروتز دندانی توصیه می‌کنند. تجربه پروتز مصنوعی می‌تواند با مزایا و فواید زیر همراه باشد:

  • بازگشت لبخند و اعتماد به نفس
  • جذابیت و ظاهر طبیعی
  • حفظ عملکرد مناسب دندان مانند نحوه غذا خوردن و صحبت کردن
  • جلوگیری از سایر مشکلات عملکردی مانند اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD)
  • جلوگیری از تحلیل استخوان: وقتی دندانی را از دست می‌دهید، استخوانی که آن دندان را نگه می‌دارد، شروع به تحلیل می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر مانند جابه‌جایی دندان‌ها از جای خود یا مشکل در جویدن شود.

آیا پروتز دندانی غیرطبیعی به نظر می‌رسد؟

خیر. با کمک تکنولوژی پیشرفته کنونی دندانپزشکان می‌توانند دندان‌های مصنوعی را به‌قدری طبیعی جلوه دهند که هیچ‌کس متوجه مصنوعی بودن آن‌ها نشود.

پروتز مصنوعی

چه عواملی در انتخاب پروتز موثر است؟

عوامل مختلفی در انتخاب پروتز دندان موثر هستند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت دندان ازدست‌رفته: اگر دندانی در معرض دید قرار دارد، پروتز باید کاملا طبیعی دیده شود و با دندان‌های دیگر تطبیق پیدا کند.
  • سلامت دهان و لثه: پروتز باید با لثه و بافت‌های دهانی سازگاری داشته باشد و سبب تحریک یا التهاب آن‌ها نشود.
  • تمایلات فردی: نظر فرد در مورد نوع پروتز و قابلیت‌های آن نیز در انتخاب تاثیرگذار است.
  • هزینه: هزینه پروتز نیز باید در نظر گرفته شود و با بودجه فرد سازگار باشد.
  • مهارت دندانپزشک: مهارت و تجربه دندانپزشک نیز در انتخاب پروتز موثر است و باید به پزشک ماهر و مجرب مراجعه شود.

دوام و ماندگاری پروتز چقدر است؟

دوام و ماندگاری پروتز به عوامل مختلفی از جمله نوع پروتز، مراقبت‌های لازم بعد از نصب پروتز، سلامت دهان و لثه، کیفیت و ماندگاری مواد استفاده شده در ساخت پروتز و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. با این‌وجود، با مراقبت و نگهداری مناسب، پروتز‌های دندان ۵ الی ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می‌توانند دوام بیاورند.

عوارض پروتز دندان

در برخی موارد ممکن است پروتز با دندان‌های طبیعی در دهان مطابقت نداشته باشد و به ایجاد مشکلاتی مانند عدم تطابق رنگ، فضای بین دندان‌ها و تغییر در طول دندان‌ها منجر شود.

دست دندان

ممکن است چند هفته طول بکشد تا با دندان مصنوعی سازگار شوید، اما زمانی که فک شما قوی شد، می‌توانید تقریبا هر غذایی را بخورید.

در ابتدا، پروتز ممکن است باعث کمی تغییر در صدای شما شود، اما با گذشت زمان و تطبیق با پروتز دندان، این تغییرات به حداقل می‌رسد. در موارد نادر، ممکن است پروتز باعث اختلال در صحبت کردن شود که در این‌صورت، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نه، شما نباید ۲۴ساعته از پروتزتان استفاده کنید. برای بهبود بهداشت دهان و جلوگیری از عفونت‌، پروتز دندان باید روزانه حداقل ۲ بار برداشته و شسته شود. از قرار دادن پروتزها در آب گرم و محلول‌های شیمیایی خودداری کنید.

ایمپلنت‌های دندانی، اوردنچر یا بریج های دندانی به‌عنوان جایگزین پروتز متحرک توصیه می‌شوند.

سخن پایانی

پروتز، راهکاری موثر برای افرادی است که زیبایی یا عملکرد کلی یک یا چند دندان خود را به‌علت آسیب، فرسودگی یا پوسیدگی از دست داده‌اند. انواع پروتز دندانی به ۲ دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شود که هرکدام کاربردها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دنداپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش و فناوری روز دنیا، مهارت و تخصص در تشخیص، درمان، طراحی و کاشت انواع پروتز دندان با کمک ابزار و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته توانسته‌اند رضایت تعداد زیادی از مراجعان و بیماران را کسب کنند.

منبع: ++++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (11 امتیاز)

پیام بگذارید