پرش لینک ها
زمان کشیدن دندان عقل

چه زمانی باید دندان عقل کشیده شود؟

بسیاری از افراد یا به این دلیل که دندان عقل هنوز موجب آزارشان نشده است و یا معتقدند ناراحتی‌های مرتبط با دندان عقل درنهایت خودبه‌خود فروکش می‌کند، ترجیح می‌دهند که این دندان را نکشند. بااین‌حال، زمان کشیدن دندان عقل اهمیت زیادی دارد و عواقب نکشیدن دندان عقل در زمان مقرر نیز زیاد است. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، با بهره‌گیری از توان فردی، دانش تخصصی روز و استفاده از بهترین ابزار و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته دنیا آماده هستند تا در روزهای مختلف هفته به ارائه خدمات مشاوره، جراحی و کشیدن دندان عقل مراجعان عزیز بپردازند. برای آشنایی بیشتر با عوارض نکشیدن دندان عقل و توصیه‌های لازم بعداز کشیدن این دندان، توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

پوسیدگی دندان عقل

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان عقل معمولاً فضای مناسبی برای رشد ندارد و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. این دندان می‌تواند در زوایای مختلف و حتی گاهی به‌صورت افقی در فک رشد کند و باعث ایجاد درد یا پوسیدگی در دندان‌های مجاور شود. اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده کردید، احتمالاً زمان کشیدن دندان عقل شما فرارسیده است:

  • درد در داخل یا نزدیک دندان عقل
  • عفونت مکرر بافت نرم پشت آخرین دندان
  • کیسه‌های پر از مایع به‌نام کیست
  • تومورها
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی گسترده دندان

بااین‌حال، تصمیم‌گیری در مورد اینکه دندان عقل شما چه زمانی باید کشیده شود، همیشه آسان نیست و بهتر است در این مورد با دندانپزشک یا جراح دهان و دندان صحبت کنید.

عوارض ناشی از نکشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل به‌عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شوند و در انتهای دهان قرار دارند. این دندان‌ها معمولاً آخرین دندان‌های بزرگسالی هستند که از لثه بیرون می‌آیند و هرچه بیشتر در دهان بمانند، دردسر بیشتری ایجاد می‌کنند. گاهی اگر دندان‌های عقل نتوانند به روش معمول رشد کنند، در داخل فک گیر می‌کنند که در این صورت به آن‌ها دندان عقل نهفته می‌گویند که می‌تواند منجر به عفونت یا ایجاد کیست شود و به ریشه‌های سایر دندان‌ها یا تکیه‌گاه استخوان آسیب برساند.

ازسوی‌دیگر، ازآنجاکه انتهای دهان به‌سختی تمیز می‌شود، دندان‌های عقل می‌توانند مسیری برای ورود باکتری‌ها به لثه ایجاد کنند و باعث بیماری لثه و عفونت شوند. این دندان‌ها قابل پرکردن نیستند و بنابراین باید حذف شوند. البته برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند سنین 15 تا 22 سالگی، بهترین زمان کشیدن دندان عقل است چون در این سنین، ریشه‌ها به‌طور کامل تشکیل نشده‌اند، استخوان فک تراکم کمتری دارد و امکان بهبود بیشتر است.

آسیب به دندان‌‌های مجاور

افرادی که از کشیدن دندان عقل خودداری می‌کنند، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان‌های مجاور دندان عقل و حتی خود دندان عقل هستند. این دندان‌ها باعث شلوغی دهان می‌شوند و در صورت عدم مراقبت مناسب، محل تجمع باکتری و ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند. به این ترتیب، اگر زمان کشیدن دندان عقل به تعویق بیفتد، ممکن است به عفونت لثه یا دندان مبتلا شوید. همچنین، در اغلب اوقات، دندان عقل نهفته می‌شود و نمی‌تواند به‌درستی از زیر خط لثه بیرون بیاید. این موضوع می‌تواند باعث شود که دندان محل تجمع بقایای غذا و باکتری‌ها و منجر به عفونت شود.

حساسیت و درد

اگر در حین خوردن یا نوشیدن یا به‌طور تصادفی در طول روز در اطراف دندان عقل، درد را تجربه می‌کنید، بهتر است به فکر کشیدن آن باشید. چون این مورد یکی از عوارض پوسیدگی یا بدکارکردی دندان عقل است. ابتدا سطح درد و همچنین مدت زمانی که درد را تجربه کرده‌اید، با دندانپزشک خود درمیان بگذارید و سپس تصمیم بگیرید که چه کاری برای شما بهتر است.

کشیدن دندان عقل

آسیب به فک

دندان عقل در حین رویش می‌تواند به دندان‌های موجود در دهان فشار وارد کند. این فشار می‌تواند باعث شود که دندان‌های دیگر از موقعیت خود جابه‌جا شوند و باعث ایجاد ناراحتی در دهان و فک شما شود. اگر این مورد را نادیده بگیرید، وضعیت ممکن است بدتر شود و احساس درد کنید.

مشکلات سینوسی

سینوس‌ها فضاهای توخالی در جمجمه هستند؛ اما نقش مهم تسهیل جریان هوا هنگام تنفس را ایفا می‌کنند. اکثر افراد دارای 8 سینوس هستند و بسیاری از آن‌ها درد سینوسی را در برخی مواقع تجربه می‌کنند. علل شایع درد و مشکلات سینوس، شامل گرفتگی بینی و سردردهای سینوسی است؛ اما دندان‌های عقل نیز می‌توانند باعث درد سینوسی شوند. بزرگ‌ترین سینوس‌های شما – که سینوس‌های ماگزیلاری نامیده می‌شوند – پشت استخوان گونه‌ها قرار دارند و نزدیکی آن‌ها به فک بالا به این معنی است که مشکلات دندانی می‌تواند منجر به مشکلات سینوسی شود؛ بنابراین اگر دندان درد دارید، آن را نادیده نگیرید.

درد سینوسی مانند یک فشار ناراحت‌کننده در پشت جمجمه احساس می‌شود. در این خلال، ممکن است ناحیه اطراف بینی، چشم‌ها و گونه‌ها نیز متورم شود و همچنین ممکن است دچار گرفتگی بینی شوید. درمجموع، دندان‌های عقل و بخصوص دندان‌های عقل نهفته می‌توانند منجر به درد سینوسی و سایر مشکلات شوند.

التهاب لثه

برای بسیاری از افراد، رشد دندان عقل باعث شلوغی دندان‌ها می‌شود. شلوغی به‌دلیل کمبود فضای موجود برای جای‌گیری دندان‌های درحال‌ظهور و موجود رخ می‌دهد. در نتیجه، دندان عقل باعث درد در دهان و فک می‌شود. در حین رویش دندان عقل، لثه‌ها نیز ممکن است به سرما، گرما و فشار حساس شوند. تورم، حساسیت و درد، مسواک‌زدن یا غذا خوردن را برای شما سخت‌تر می‌کند و مدتی بعد عفونت ایجاد می‌شود. بنابراین احتمالاً به‌محض اینکه شک کردید که دندان عقل ممکن است مسئول حساسیت یا التهاب لثه‌هایتان باشد، زمان کشیدن دندان عقل فرارسیده است.

بهترین زمان کشیدن دندان عقل

دندانپزشکان و جراحان دهان توصیه می‌کنند که به‌محض بیرون‌آمدن دندان عقل در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ سالگی آن‌ها را بکشید.

آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟

کشیدن دندان عقل معمولاً به‌علت استفاده از داروی بی‌حسی درد ندارد؛ اما بعداز کشیدن ممکن است کمی درد داشته باشید که با مصرف قرص‌های مسکن حل می‌شود.

درد دندان عقل

چگونه بفهمیم دندان عقل بیرون آمده است؟

علائمی که نشان می‌دهد دندان عقل در حال رویش است، عبارت‌اند از:

  • تورم لثه‌ها، معمولاً در پشت مولر دوم
  • درد فک
  • خونریزی یا حساس شدن لثه‌ها
  • مشکل بازکردن دهان
  • طعم بد در دهان
  • بوی بد دهان

توصیه‌های لازم پس‌از کشیدن دندان عقل

پس‌از کشیدن دندان احتمالاً تورم، کبودی و مقداری خونریزی را تجربه خواهید کرد که به‌راحتی با کمی مراقبت به حداقل می‌رسد. کاهش تورم دندان عقل آسان است. کافی است کیسه‌های یخ را در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید و هر 15 دقیقه این کار را تکرار کنید. این عمل به کاهش تورم، کبودی و ناراحتی کمک می‌کند.

بسته به تعداد دندان عقلی که کشیده‌اید، آماده باشید که کمی خونریزی را تجربه کنید. دندانپزشک یا جراح شما یک گاز استریل را روی محل کشیدگی دندان قرار می‌دهد. مهم است که این پد را حداقل 30 دقیقه پس‌از جراحی دست‌نخورده روی دندان نگه دارید تا به جلوگیری از خونریزی کمک شود. برای کمک به لخته شدن خون، می‌توانید با فشار ملایم پد را گاز بگیرید. همچنین، دندانپزشک بعداز کشیدن دندان عقل احتمالاً برای شما مسکن و آنتی‌بیوتیک برای مبارزه با عفونت تجویز می‌کند. مطمئن شوید که داروهای تجویزشده را برای تسکین درد و کمک به روند بهبودی، به‌موقع مصرف می‌کنید.

عاقلانه‌ترین کار بعداز جراحی دندان عقل این است که غذاخوردن را با مایعات ولرم و غذاهای نرم شروع کنید. به دسرهایی مانند بستنی و ژله یا خوراک پوره سیب‌زمینی و سبزیجات نرم فکر کنید. اگر نمی‌توانید از مصرف گوشت قرمز منصرف شوید، آن را در مخلوط کن بریزید تا نرم شود یا از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید. توصیه می‌شود فقط پس‌از قطع خونریزی خوردن غذاهای سفت را شروع کنید.

همچنین، سایر غذاهایی که خوردن آن‌ها بی‌خطر است، عبارتند از:

  • موز له‌شده؛
  • ماست یونانی؛
  • تخم‌مرغ همزده؛
  • سوپ‌های مخلوط ساده مانند سوپ گوجه‌فرنگی یا کدوحلوایی؛
  • آووکادو؛
  • اسموتی‌ها؛
  • فرنی؛
  • حمص؛
  • کدو تنبل له‌شده؛
  • ماهی سالمون.

بعداز کشیدن دندان عقل از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، الکل و غذاهایی که خطر گیرکردن در محل کشیدگی دندان را دارند، دوری کنید. انواع مغزها، آجیل، ذرت بوداده، شکلات و شیرینی‌ها نیز در همین دسته قرارمی‌گیرند. علاوه‌براین، تا زمان بهبود محل کشیدگی بهتر است دور غذاهای زیر را هم خط بکشید:

  • غذاهای تند: می‌توانند باعث التهاب یا تحریک در زخم شوند.
  • غذاهای ترد: غذاهایی مانند چیپس یا کلوچه که ممکن است در زخم گیر کنند.

سخن پایانی

زمان کشیدن دندان عقل بستگی به موقعیت دندان، ایجاد درد یا پوسیدگی، التهاب لثه و سن افراد دارد؛ اما درهرصورت بهتر است بعداز رویش دندان عقل آن را بکشید تا از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری شود. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت از توانمندترین جراحان و متخصصان دهان و دندان هستند که با استفاده از بهترین ابزار و دستگاه‌های روز دنیا در روزهای مختلف هفته به ارائه خدمات مشاوره و درمانی در حوزه‌های مختلف سلامت دهان و دندان می‌پردازند. شما می‌توانید برای اطلاع از انواع خدمات و تعرفه آن‌ها با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

منبع: ++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (4 امتیاز)

پیام بگذارید