پرش لینک ها
کامپوزیت فک پایین

کامپوزیت فک پایین

امروزه کامپوزیت دندان یک روش درمانی و اصلاحی محبوب میان متقاضیان محسوب می‌شود، چراکه روکش‌های کامپوزیتی می‌توانند بسیاری از نواقص دندان‌ها را رفع کنند و جلوه زیبایی به دندان‌ها هنگام صحبت‌کردن و خندیدن بدهند. برخی افراد تنها نیاز دارند یکی از دو فک بالا و پایین خود را کامپوزیت کنند و جالب است بدانید به‌طورکلی هیچ‌گونه محدودیتی برای این درخواست وجود ندارد، مگر اینکه دندان‌های فرد مشکل جدی داشته باشد و نظر پزشک عدم‌انجام این روش باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با کامپوزیت فک پایین اطلاعاتی کامل و جامع را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

دندان های صاف و سفید

کامپوزیت فک پایین

یکی از بهترین روش‌های اصلاح فرم، رنگ و اندازه دندان کامپوزیت است. بسیاری از افراد دوست دارند دندان‌های جلویی فک پایین که هنگام لبخندزدن و صحبت‌کردن نمایان می‌شود را کامپوزیت کنند و این اقدام می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگرچه دندان‌های بالایی عموما جلوه بیشتری دارد، اما فرم فک برخی افراد به شکلی است که دندان‌های پایینی هم به‌همان‌اندازه و حتی گاهی بیشتر از آن دیده می‌شوند. چنین افرادی نیاز به کامپوزیت فک پایین علاوه‌بر فک بالا خواهند داشت تا تفاوت فرم، رنگ و اندازه دندان‌های پایینی نسبت به دندان‌های بالایی چندان به چشم نیاید. لازم است بدانید دندان‌هایی که کامپوزیت می‌شوند نسبت به دندان‌های طبیعی کمی درشت‌تر خواهند بود و اگر کیس مناسبی برای انجام این روش نباشید، مطمئن باشید پزشکتان این مسئله را به شما اطلاع خواهد داد.

چه تعداد از دندان‌های فک پایین را می‌توان کامپوزیت کرد؟

تعداد دندان‌هایی که قابلیت اجرای کامپوزیت فک پایین را دارند، پرسشی که در تمام جلسات مشاوره مطرح می‌شود. این مسئله کاملا به وضعیت دندان‌ها و نظر پزشک شما بستگی دارد. درصورتی‌که پزشک شما تشخیص بدهد مشکل دندانی خاصی ندارید، می‌توانید تمام دندان‌های خود را کامپوزیت کنید. علاوه‌براین منطقا قادر به کامپوزیت برخی از دندان‌های فک پایین خواهید بود و می‌توانید تنها ۱، ۲ و یا چند دندان جلویی که هنگام خندیدن و حرف‌زدن بیشتر نمایان می‌شود را کامپوزیت کنید.

کدام ایرادات دندان‌های فک پایین را می‌توان با کامپوزیت ترمیم کرد؟

کامپوزیت یک روش درمانی اصلاحی و زیبایی است که می‌تواند ایرادات و نواقص مختلف دندان‌ها را برطرف کند. این ایرادات شامل موارد زیر است:

  • دندان‌های فک پایین که دچار شکستگی، لب پر‌شدن و ترک‌خوردگی شده‌اند، به وسیله کامپوزیت اصلاح خواهند شد.
  • اگر روی دندان‌ها لکه افتاده باشد یا رنگ کلی دندان‌ها تغییر کرده باشد، به کمک این روش می‌توانید مجددا آن‌ها را سفید و درخشان کنید.
  • کج‌شدن و به‌هم‌ریختگی‌های جزئی دندان‌های فک پایین را می‌توانید به کمک کامپوزیت درمان کنید.
  • فاصله‌ میان دندان‌های فک پایین با استفاده از کامپوزیت قابل‌رفع خواهد بود.

ماندگاری کامپوزیت فک پایین

سوال بسیار مهمی که متقاضیان، پیش از انجام کامپوزیت از پزشک یا افراد دیگری که کامپوزیت فک پایین انجام داده‌اند می‌پرسند، ماندگاری و طول عمر این روکش‌ها است. در پاسخ به این پرسش اساسی باید بگوییم طول عمر کامپوزیت‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن گفت. در حقیقت جنس و برند مواد و متریال اولیه، مهارت دندانپزشک و جنس دندان‌ها می‌تواند طول عمر این روکش‌ها را تغییر دهد. علاوه‌براین، رعایت مراقبت‌ها و بهداشت فردی، مهم‌ترین فاکتوری است که ماندگاری کامپوزیت‌ها را تضمین می‌کند. در بهترین حالت و با وجود اینکه تمام مواد اولیه در بالاترین کیفیت باشند و بیمار رعایت بهداشت فردی دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهد، می‌توان گفت حداقل بین ۵ تا ۷ سال باید روی عمر کامپوزیت‌ها حساب کرد. پس از این مدت، کم‌کم روکش‌ها کیفیت و درخشندگی اولیه خود را از دست می‌دهند و توصیه می‌شود بیمار برای تعویض آن‌ها اقدام کند.

ویزیت و معاینه اولیه

مزایای کامپوزیت فک پایین

اما انجام کامپوزیت فک پایین چه مزایایی دارد که باعث می‌شود این تعداد طرفدار داشته باشد و هر روز بر تعداد متقاضیان آن افزوده شود؟

مزایای این کار عبارتند از:

  • دندان‌های فک پایین عموما در معرض سایش بیشتری نسبت به فک بالا قرار دارند و کامپوزیت فک پایین می‌تواند این وضعیت را بهبود ببخشد.
  • فرایند انجام کامپوزیت دندان‌های فک پایین به‌دلیل فرم، اندازه و نحوه قرار گرفتنشان بسیار ساده‌تر است و دسترسی و دید پزشک به این دندان‌ها باعث می‌شود کامپوزیت به‌شکل حرفه‌ای، سریع و ساده‌تری نسبت به دندان‌های فک بالا انجام شود.
  • این شیوه درمانی نسبت به دیگر شیوه‌های مشابه مانند لمینت، بسیار سریع‌تر انجام می‌شود و نیاز به چند جلسه مراجعه برای تکمیل روند درمان ندارد.
  • در بسیاری از موارد دندان‌های شما جهت آماده‌سازی برای انجام کامپوزیت نیاز به تراشیدن ندارد. این مسئله باعث می‌شود متقاضیان به انجام آن نسبت به روش‌های دیگر مانند لمینت راغب‌تر باشند.
  • تراش‌نخوردن دندان‌ها باعث برگشت‌پذیربودن این درمان می‌شود. در حقیقت شما زمانی که دندان‌های خود را با لمینت اصلاح می‌کنید، دیگر قادر به ترمیم آن‌ها و یا برداشتن روکش‌ها نخواهید بود، چراکه دندان‌هایتان برای چسبیدن روکش‌ها تراش می‌خورند. اما فرایند اتصال کامپوزیت‌ها به این شکل نخواهد بود.
  • انجام این روش بدون درد و خونریزی خواهد بود و در این‌صورت منطقا نیاز به تزریق بی‌حسی نیست.
  • در اصلاح فرم دندان‌های فک پایین با کامپوزیت نیاز به پوشاندن تمام سطح دندان‌ها نیست و این مسئله باعث می‌شود ونیر کامپوزیت بهترین راه برای ازبین‌بردن شکاف میان دندان‌ها باشد.
  • کامپوزیت‌ها در مقایسه با دیگر روش‌ها مانند پروتز یا لمینت قابل ترمیم هستند و اگر دچار ضربه، آسیب و شکستگی شوند می‌توانید روکش‌های خود را ترمیم و یا تعویض کنید.
  • در مقایسه با دیگر روش‌ها، هزینه تمام‌شده این روش بسیار کمتر و مقرون‌‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.
  • تقریبا محدودیت خاصی برای اجرای کامپوزیت فک پایین وجود ندارد و اگر پوسیدگی بسیار عمیق یا شکستگی‌های شدید نداشته باشید، می‌توانید از این روش درمانی و اصلاحی برای بهبود وضعیت دندان‌ها و زیباتر‌شدن طرح لبخند استفاده کنید.

مراقبت از کامپوزیت فک پایین

همان‌طور که گفتیم، بدون رعایت مراقبت‌های اولیه و انجام روتین بهداشتی دهان و دندان نمی‌توانید کامپوزیت‌های ماندگاری داشته باشید و پس از مدتی رنگ‌ آن‌ها تغییر می‌کند و زردرنگ می‌شود. راه‌حل جلوگیری از این مشکل رعایت چند نکته بهداشتی بسیار ساده است. این نکات مراقبتی عبارتند از:

  • مهم‌ترین اصل، داشتن روتین ساده و روزانه تمیزکردن دهان و دندان است. حتما بعد از هر وعده غذایی باید مسواک بزنید. پیش از خوابیدن، کشیدن نخ دندان امری واجب است و استفاده از دهان‌شویه‌های ملایم و مناسب توصیه می‌شود.
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که حاوی رنگدانه‌های قوی هستند باید به حداقل برسد. چای، قهوه و نوشابه قادرند در کوتاه‌مدت رنگ کامپوزیت‌های شما را تغییر دهند و تبدیل به رنگ زرد کنند.
  • ساختار طبیعی دندان به شکلی است که در صورت عدم مراقبت‌های لازم دچار پوسیدگی می‌شود. اگر زیر روکش‌های کامپوزیتی شما پوسیدگی نفوذ کند و عمیق شود، متاسفانه مجبور به برداشتن روکش‌ها و عصب‌کشی خواهید شد. بهتر است حدالامکان هر چند ماه یک بار چکاپ کامل شوید و برای بررسی وضعیت دندان‌هایتان به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید.
  • اگر دندان‌قروچه دارید، می‌توانید در طول شب از گاردهای محافظتی مخصوص کمک بگیرید تا سایش دندان‌های خود را به حداقل برسانید.
دندان های کامپوزیت شده

معایب کامپوزیت دندان

در کنار مزایای بسیار زیاد و کاربردی کامپوزیت فک پایین، این روش درمانی معایبی هم دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. البته انجام کامپوزیت در یک محیط تخصصی با حضور دندانپزشکان حرفه‌ای می‌توانند این معایب را کاهش دهد و احتمال بروز عوارض مختلف را به صفر برساند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما برای شروع و انجام فرایند درمان به یک مرکز مطمئن مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت مراجعه کنید. اما معایب کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • ونیرهای کامپوزیت قابلیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارند و اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنید، به‌سرعت رنگ آن‌ها تغییر خواهد کرد. بهتر است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا روی دندان‌هایتان لک نیفتد و البته در صورت ایجاد لک و زردی می‌توانید با مراجعه به کلینیک، مجددا آن‌ها را جلا دهید.
  • کیفیت بصری و ظاهر کامپوزیت‌های اجراشده بستگی به کیفیت مواد اولیه و سطح مهارت پزشکتان دارد و اگر این ۲ فاکتور در بهترین سطح خود نباشند، ممکن است ظاهر دندان‌هایتان غیرطبیعی شود. برای جلوگیری از این مشکل باید حتما به یک کلینیک تخصصی و حرفه‌ای مراجعه کنید.

قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت فک پایین چقدر است؟

هزینه انجام هر واحد ونیر کامپوزیت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و نمی‌توان برای تمام متقاضیان یک نسخه پیچید. چیزی که واضح است این است که قیمت ونیر کامپوزیت دندان به مواد و متریال اولیه، وضعیت دندان‌های بیمار، طول، اندازه، رنگ و فرم دندان‌های بیمار، تعداد دندان‌ها، تخصص پزشک و تجهیزات کلینیک میزبان بستگی دارد. بهتر است در جلسه معاینه و بررسی اولیه با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید حدود هزینه تمام‌شده را به شما بگوید.

نحوه انجام کامپوزیت فک پایین چگونه است؟

مراحل انجام این روش درمانی-زیبایی بسیار ساده است و به‌سرعت انجام می‌شود. در جلسه اول باید برای معاینه و بررسی به کلینیک مراجعه کنید تا پزشک یک بررسی اولیه از وضعیت دندان‌هایتان انجام دهد. ممکن است از شما خواسته شود یک تصویر رادیولوژی از دندان‌هایتان برای بررسی دقیق‌تر تهیه کنید. اگر دندان‌هایتان پوسیدگی یا شکستگی داشته باشد، ابتدا باید آن‌ها را درمان و سپس برای انجام کامپوزیت اقدام کنید. در این مرحله پزشک به شما می‌گوید چند دندانتان احتیاج به کامپوزیت دارد و نیاز است برای کدام دندان‌هایتان این فرایند اصلاحی و ترمیمی را انجام دهید. در جلسه بعدی کار اصلی درمان شما آغاز می‌شود.

توجه داشته باشید که حتما باید پیش از رفتن به مطب دندان‌های خود را به‌طور کامل مسواک بزنید. سطح دندان‌هایتان باید از هرگونه پوسیدگی، پلاک، جرم و ذرات مواد غذایی پاک باشد و بنابراین پزشک ابتدا یک بروساژ خفیف و جرم‌گیری روی دندان‌هایتان انجام می‌دهد تا سطح آن‌ها کاملا تمیز شود. اگر چه این فرایند به‌طورکلی نیاز به تراش دندان ندارد، اما اگر سطح دندان شما به‌شکلی بود که حتما باید تراشیده شود، در این مرحله تراش روی مینای دندان صورت می‌گیرد. در مرحله بعد سطح دندان‌ها با یک ژل اسیدی مخصوص شستشو داده می‌شود تا متخلخل شده و محیطی مناسب برای چسبیدن مواد کامپوزیت فراهم شود. بعد از خشک‌کردن دندان‌ها، چسب مخصوص دندان تمام سطح آن را می‌‌پوشاند و برای فعال‌شدن مواد، نور مخصوص را بر روی دندان‌ها می‌تاباند. در این مرحله مواد کامپوزیت که درست هم‌رنگ دندان‌های طبیعی هستند روی سطح دندان قرار می‌گیرد و کاملا پخش می‌شود. سپس مجددا نور UV روی آن تابانده می‌شود تا مواد سفت و محکم شود. در ادامه به کمک سمباده مخصوص سطح دندان پالیش می‌شود تا برآمدگی نداشته و کاملا صاف و صیقلی باشد. در نهایت هم پزشک از شما می‌خواهد کاغذ کربنی مخصوص را گاز بزنید تا نحوه قرارگیری دندان‌هایتان روی یکدیگر را بررسی و در صورت وجود مشکل آن را رفع کند. کار شما به‌همین‌سادگی و سرعت انجام می‌شود و صرفا برای چکاپ و بررسی می‌توانید در جلسات بعد به کلینیک مراجعه کنید.

رنگ دندان برای کامپوزیت فک پایین

نگران دورنگ‌شدن دندان‌هایتان پس از کامپوزیت نباشید. پزشک سعی می‌کنید نزدیک‌ترین رنگ ممکن با سایر دندان‌ها را انتخاب کند، به‌نحوی که کاملا طبیعی باشد و جلوه مصنوعی از خود نشان ندهد. اگر رنگ کامپوزیت فک پایین با دندان‌های طبیعی فک بالا متفاوت بود، می‌توانید برای انجام کامپوزیت فک بالا نیز اقدام کنید.

بله. شما می‌توانید با نظر پزشک تنها یک یا دو دندان خود را کامپوزیت کنید و این به وضعیت دندان‌های شما بستگی دارد. ممکن است همه دندان‌هایتان نیاز به کامپوزیت نداشته باشند.

اگر تصور می‌کنید فک بالایتان نیاز به کامپوزیت ندارد و پزشک شما هم همین نظر را در مورد دندان‌هایتان دارد، می‌توانید تنها فک پایین خود را کامپوزیت کنید. بهتر است انتخاب رنگ روکش‌ها را به پزشکتان بسپارید تا طبیعی‌ترین رنگ را انتخاب کند.

سخن پایانی

انجام کامپوزیت فک پایین در یک کلینیک تخصصی و معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌تواند یک تجربه بسیار عالی از درمان دندان‌ها و اصلاح لبخندتان را به شما هدیه دهد. به مشاوره با دندانپزشکان دلسوز و مجرب ما می‌توانید برای شروع فرایند بهبود وضعیت دندان‌هایتان اقدام کنید.

منبع: ++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (18 امتیاز)

پیام بگذارید