پرش لینک ها

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

کامپوزیت‌ها مواد پرکننده همرنگ دندان هستند که برای مطابقت با رنگ دندان‌های طبیعی در درمان طرح لبخند با کامپوزیت استفاده می‌شوند. این تکنیک، یک روش غیرتهاجمی است که در طراحی لبخند دیجیتال برای بهبود ظاهر دندان‌ها و تقویت تناسب و فرم آن‌ها کاربرد دارد. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از توان و دانش تخصصی تیمی از بهترین دندانپزشکان متخصص زیبایی و استفاده از مدرن‌ترین روش‌ها و ابزار و دستگاه‌های روز دنیا، افتخار پذیرش شما مراجعان و بیماران عزیز را در روزهای مختلف هفته برای اصلاح طرح لبخند یا درمان‌های ترمیمی کامپوزیتی داریم. در این مقاله می‌خواهیم درباره این روش زیبایی دندان بیشتر صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

کامپوزیت فک پایین

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت چیست؟

ونیرهای کامپوزیت به تغییرشکل دندان‌های شما کمک می‌کنند و ظاهری یکنواخت و مطلوب به آن‌ها می‌بخشند. کامپوزیت معمولا نیاز به کمترین میزان آماده‌سازی قبلی دندان دارد و در مقایسه با پرسلن یا لومینیر یک روش نسبتا ارزان‌قیمت است. مواد کامپوزیت به‌صورت لایه‌ای از طریق یک عامل باندینگ روی دندان قرار داده می‌شوند تا شکل مطلوب دندان‌ها به دست بیاید. ونیرهای کامپوزیت در تکنیک طرح لبخند با کامپوزیت، به‌عنوان روکش موقت عمل می‌کنند ولی ممکن است توسط دندانپزشک برای برای رفع، پوشاندن یا اصلاح سریع ترک یا تغییرفرم دندان پیشنهاد شوند.

رنگ دندان برای کامپوزیت فک پایین

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برای پرکردن دندان‌های پوسیده

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی است. از کامپوزیت برای درمان پوسیدگی دندان هم استفاده می‌شود. پرکردن با مواد همرنگ دندان، به بازسازی ساختار ازدست‌رفته کمک می‌کند و درست شبیه دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسد. این پرکردگی‌ها معمولاً قبل از نیاز به هرگونه تعمیر یا تعویض، سال‌ها دوام می‌آورند.

ترمیم‌های کامپوزیت، پرکردگی‌های همرنگ دندان، ساخته‌شده از رزین اکریلیک هستند که در حفره‌های دندانی قرار می‌گیرند تا دندان‌های آسیب‌دیده در اثر پوسیدگی را تقویت کنند. به این ترمیم‌های دندانی، پرکننده‌های سفید نیز گفته می‌شود، چون به‌طور یکپارچه با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شوند. ترمیم‌های کامپوزیت در برابر لکه و سایش مقاوم هستند و به‌همین‌دلیل از محبوبیت زیادی برخوردارند.

انجام ارتودنسی قسطی

باندینگ کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

کامپوزیت دندان معمولا برای افرادی با مشکلات زیر مناسب است:

  • دندان‌های شکسته یا لب‌پریده
  • دیاستم خط وسط
  • بستن فضای بین دندان‌ها
  • تغییر رنگ، اندازه و تغییر شکل دندان‌ها
  • حفره یا سوراخ در دندان‌ها
  • جایگزینی ترمیم‌های آمالگام نقره قدیمی

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند؟

درصورت داشتن مسائل زیر بهتر است به‌دنبال درمان کامپوزیت نروید:

  • شلوغی دندان‌ها، دندان‌های کج یا ناهماهنگ
  • بیماری لثه یا مشکلات لثه
  • از دست دادن دندان
  • فاصله قابل توجه بین دندان‌ها
  • آسیب قابلتوجه به دندان‌ها (حداقل یک چهارم دندان باید سالم باشد)
  • سن کمتر از 18 سال
  • عدم مراجعه به دندانپزشک در 6 ماه گذشته

ماندگاری اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

هیچ چیز برای همیشه جدید نمی‌ماند. این موضوع برای تکنیک طرح لبخند با کامپوزیت نیز صدق می‌کند. با گذشت زمان، پوسیدگی دندان می‌تواند کامپوزیت‌ها را ضعیف کند تا زمانی که دیگر نتوانند در برابر نیروی گازگرفتن مقاومت کنند یا رنگ طبیعی خود از دست بدهند. درمان کامپوزیت به‌طور متوسط بین 5 تا 10 سال دوام می‌آورد و سرمایه‌گذاری بسیار بهتری نسبت به سایر درمان‌های مشابه از نظر هزینه محسوب می‌شود. بااین‌وجود، بعد از درمان بهتر است مراقب باشید تا کمترین آسیب به دندان‌ها وارد شود و از مواد غذایی و نوشیدنی‌های بدون رنگ و ادویه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش پیدا کند.

دندان روکش شده

طول عمر کامپوزیت چقدر است؟

طول عمر تکنیک طرح لبخند با کامپوزیت به نگهداری اصولی و بهداشت مناسب دهان و دندان بستگی دارد اما معمولا عمر مواد کامپوزیت 5 تا 10 سال است.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان، عبارتند از:

  • تکنیک غیرتهاجمی
  • حفظ ساختار دندان
  • یک‌بار ویزیت برای درمان و پولیش
  • هزینه مناسب
  • طراحی سفارشی
  • هماهنگی با فرم صورت و دندان‌های موجود
  • ماندگاری نسبتا زیاد
  • ظاهری نسبتا طبیعی
  • بهبود دندان‌های لکه‌دار و نامرتب
  • محافظت از دندان زیرین و آسیب اندک به مینای دندان

معایب کامپوزیت، عبارتند از:

  • در برابر ضربه حساس هستند.
  • نیاز به توجه و نگهداری زیادی دارند.
  • استحکام مواد کامپوزیت به اندازه سایر مواد پرکننده نیست.
  • درصورت جویدن غذاهای سفت یا چسبناک ممکن است خرد شوند یا ترک بخورند.
  • درصورت مصرف زیاد قهوه، چای یا تنباکو لکه‌دار می‌شوند.
لمینت زیبایی

موارد استفاده کامپوزیت در اصلاح طرح لبخند

کامپوزیت‌های دندانی یا کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین، مواد مصنوعی هستند که ماتریس پلیمری را با شیشه، مواد معدنی یا ذرات پرکننده رزین و یا الیاف کوتاه توسط عوامل جفت‌کننده ترکیب می‌کنند. از کامپوزیت برای بازسازی ساختار دندان ازدست‌رفته در اثر ضربه، اصلاح لبخند و درمان پوسیدگی استفاده می‌شود. کامپوزیت‌ها همچنین می‌توانند به‌عنوان سیمان روکش‌های دندان استفاده شوند و از پرکاربردترین مواد ترمیمی هستند. کامپوزیت‌های سنتی حاوی ذرات نسبتاً بزرگی از سیلیس بی‌شکل و کوارتز هستند که خواص مکانیکی خوبی به آن‌ها می‌دهد، اما باعث می‌شود سطح ترمیم در اثر سایش روزانه زبر شود.

همچنین، بسیاری از خرابی‌های ترمیم کامپوزیت در سطح مشترک بین دندان و کامپوزیت در طرح لبخند با کامپوزیت، به‌دلیل جمع‌شدگی یا شکست چسب است. برای رفع این مشکل، کامپوزیت‌های میکروپرشده، کامپوزیت‌های نانوپرشده و سایر کامپوزیت‌های هیبریدی با استفاده از ذرات بسیار کوچکتر برای پرکردن ماتریس پیشنهاد می‌شود. با این پیشرفت‌ها، سطوح صاف‌تری به‌دست می‌آیند و مقاومت به سایش افزایش و انقباض کامپوزیت کاهش پیدا می‌کند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

در اولین ویزیت، باید در مورد اهداف خود برای انتخاب طرح لبخند با کامپوزیت با دندانپزشک صحبت کنید. پس از مطالعه اسلایدها و عکس‌های مدل‌ها و نتایج قبلی درمان کامپوزیت، می‌توانید اندازه، شکل و رنگ جدید دندان‌های خود را از پالت رنگ انتخاب کنید. سپس دندانپزشک متخصص زیبایی با در نظر گرفتن فرم صورت، خط لب، موقعیت چشم و زاویه فک، شما را برای ایجاد بهترین لبخند متناسب با ویژگی‌های صورت‌تان راهنمایی می‌کند.

پس از مشاوره، دندانپزشک عکس‌ها و آنالیز دیجیتالی دندان‌های شما را مطالعه می‌کند تا به یک برنامه درمانی مناسب و متناسب با نیازتان برسد. در کلینیک‌های مجهز، از عکاسی دیجیتال پیشرفته و تجزیه‌و‌تحلیل ویدیو (در حرکات لب در زمان گفتار طبیعی که بسیار متفاوت از زمان لبخندزدن است)، برای ارزیابی لبخند شما استفاده می‌شود. یک کلیپ ویدیویی کوتاه به دندانپزشک کمک می‌کند تا ببیند لبخند شما در زمان گفتار عادی با چهره‌تان چه ارتباطی دارد. طراحی لبخند دیجیتال (DSD) برنامه‌ریزی دقیقی برای مقدار بافت لثه‌ای که باید در طول عمل جراحی اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برداشته شود، فراهم می‌کند، چشم‌انداز بهتری از درمان توسط دندانپزشک را ارائه می‌دهد و ابزاری بسیار ارزشمند برای دندانپزشکان به شمار می‌رود.

سپس دندانپزشک، طرح ایجادشده را با شما به اشتراک می‌گذارد، در مورد هزینه عمل صحبت می‌کند و تصاویر کامپیوتری از دندان‌های جدید شما را ارائه می‌دهد. اگر از طرح اختصاصی خود راضی باشید، دندانپزشک درمان را آغاز می‌کند.

تست درایو، امکان پیش‌نمایش لبخند نهایی شما را می‌دهد. در این هنگام می‌توان در مورد طول، شکل، رنگ و سایر خصوصیات دندان تصمیم‌گیری کرد. سپس این موارد به تیم سرامیست‌ها، تکنسین‌های دندان‌پزشکی و متخصصان لابراتوار منتقل می‌شود و آن‌ها هم می‌توانند در مورد همه جنبه‌ها (در صورت لزوم) مشاوره دهند و به بهبود طرح لبخند شما کمک کنند.

آیا هر دندانپزشکی می‌تواند اصلاح لبخند با کامپوزیت انجام دهد؟

همه دندانپزشکان زیبایی می‌توانند طرح لبخند با کامپوزیت، قالب‌گیری و باندینگ را انجام دهند، اما واقعیت این است که هرچه دندانپزشک ماهرتر باشد، ظاهر کامپوزیت طبیعی‌تر خواهد بود. اجازه دهید مثالی بزنیم. مثلا اگر از تعدادی از افراد بخواهید که یک اسب بکشند، هیچ دو نقاشی شبیه هم نخواهد بود و برخی از نقاشی‌ها قطعا بهتر از سایرین هستند. این مربوط به استعداد و مهارت هنری هر فرد است. دندانپزشکی زیبایی نیز تا اندازه‌ای یک طراحی هنری محسوب می‌شود و بنابراین همه باندینگ‌های کامپوزیت یکسان نخواهند بود.

استفاده از مواد باکیفیت در هنگام پیوند کامپوزیت نیز بسیار مهم است، چون باعث می‌شود لبخند شما طبیعی‌تر به نظر برسد و دندان‌هایتان زیباتر دیده شود. برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج، برنامه‌ریزی دیجیتال قبل از باندینگ کامپوزیت، انجام می‌شود تا نتیجه نهایی بهتر و ماندگارتری را ارائه دهد، چون آخرین جزئیات قبل از کار با دندان‌های شما را مدنظر قرار می‌دهد. پس از تکمیل کار، بهتر است تا مدتی از محافظ شب یا نگهدارنده برای محافظت از اتصالات کامپوزیت استفاده کنید.

سخن پایانی

تاکنون در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، صدها بیمار با روش کامپوزیت درمان شده‌اند. ما سعی می‌کنیم بهترین نتیجه ممکن را برای همه بیماران خود به ارمغان بیاوریم و آن‌ها را به بهترین نحو راهنمایی کنیم. اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت بسته به عناصر برنامه‌ریزی اختصاصی برای شما، ممکن است نیاز به بیش از یک جلسه درمان داشته باشد. اما ما با استفاده از درمان‌های جامع دندانپزشکی و استفاده از بهترین مواد و ابزارهای مدرن، با هنرمندی و مهارت هرچه تمام‌تر، همان لبخند زیبایی را به شما هدیه خواهیم داد که همیشه آرزویش را داشتید. همچنین، با تکنیک‌های دندانپزشکی عمومی و ترمیمی که شامل پرکردن پوسیدگی‌ها یا کامپوزیت زیبایی دندان‌ها است، سلامت دندان‌های شما تضمین خواهد شد و البته پس از درمان، اکثر بیماران از دندان‌های جدید خود کاملاً راضی هستند، چون مطابق میل آن‌ها ساخته شده‌اند. رضایت و سلامت شما مایه خرسندی ما است.

منبع: +++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (23 امتیاز)

پیام بگذارید