پرش لینک ها
پر کردن دندان

هزینه پر کردن دندان در سال 1403

پر کردن دندان یک درمان ترمیمی ‌دندانپزشکی است که به احتمال زیاد بارها نام آن را شنیده‌اید و حتی ممکن است چند دندان پرکرده در دهان خود داشته‌باشید. هزینه پر کردن دندان مسأله‌ای است که برای بسیاری از افرادی که نیاز این درمان دارند، مهم است. به‌طورکلی پر کردن یک روش ارزان و بسیار موثر برای ترمیم دندان است. اگر با مشاهده علائم ابتدایی پوسیدگی اقدام به ترمیم آن نکنید و آن را به تأخیر بیندازید، پوسیدگی گسترش پیدا می‌کند و هزینه ترمیم دندان شما بیشتر می‌شود، حتی ممکن است کار به عصب‌کشی دندان برسد که بسیار هزینه‌بردار است. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت در خدمت شما است تا بتوانید تمام خدمات مورد نیاز خود را از معاینه گرفته تا ترمیم و درمان‌های سطح بالاتر با هزینه‌ای معقول و تضمین کیفیت انجام دهید.

پر کردن یا ترمیم دندان چیست؟

وقتی ذرات غذا روی دندان‌ها باقی می‌ماند، باکتری‌های دهان از آن‌ تغذیه می‌کنند و پلاک تشکیل می‌شود. باکتری‌های موجود در پلاک اسیدهایی تولید می‌کنند که توانایی فرسایش مینای سطح دندان‌ها را دارند. این روند باعث ایجاد یک سوراخ یا حفره برای باکتری‌های دهان می‌شود تا به بافت‌های حساس داخل دندان حمله کنند.

پر کردن یا ترمیم دندان عملیاتی است که طی آن دندانپزشک بخش پوسیده دندان شما را برمی‌دارد، سپس سوراخ را با یک ماده مخصوص پر می‌کند. این کار پیشرفت پوسیدگی دندان را متوقف می‌کند و خطر آسیب بیشتر را کاهش می‌دهد. امروزه پیشرفت در مواد و روش‌های دندانپزشکی، راه‌های جدید و موثری را برای ترمیم دندان‌ها ارائه می‌کند، اما بهترین ترمیم این است که هیچ‌گاه به آن دچار نشوید. مسواک‌زدن و نخ‌دندان‌کشیدن به‌طور منظم می‌تواند به خلاص‌شدن از شر پلاک‌های چسبنده کمک کند. اگر اجازه ایجاد پلاک داده شود، می‌تواند به خوردگی دندان‌ها و ایجاد حفره منجر شود.

هزینه پر کردن دندان در سال 1403 چقدر است؟

هزینه پر کردن دندان در سال 1403 به‌دلیل افزایش قیمت دلار و نرخ تورم افزایش داشته است. مواد دندانپزشکی کالاهای گرانی هستند که معمولا از خارج از کشور وارد ایران می‌شوند و قیمت آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. از طرف دیگر، عملیات پرکردن دندان هم بسته به وسعت پرکردگی، مواد مورد استفاده و برخی عوامل دیگر که بعدا به‌تفصیل شرح داده خواهد شد، قیمت‌های متفاوتی دارد. مجموع این عوامل باعث می‌شود که هزینه ترمیم دندان متغیر باشد.

ترمیم کردن

هزینه پر کردن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ترمیم دندان بسته به عوامل زیر متفاوت است:

گستردگی پوسیدگی موثر بر هزینه پر کردن دندان

هر چه میزان پوسیدگی بیشتر و گسترده‌تر باشد، میزان ماده‌ای که برای پر کردن آن نیاز است، بیشتر می‌شود. به‌همین دلیل هزینه ترمیم دندان افزایش پیدا می‌کند.

مواد مورد استفاده برای پر کردن

هزینه پر کردن دندان به نوع ماده‌ای که دندانپزشک استفاده می‌کند، بستگی دارد. به‌طورکلی پرکننده‌هایی که بیشترین کاربرد را دارند، آمالگام و کامپوزیت هستند. آمالگام همان ماده‌ای است که باعث می‌شود دندان نقره‌ای شود. این ماده از کامپوزیت که به رنگ دندان است، قیمت کمتری دارد و ارزان‌تر است.

تعداد دندان‌هایی که نیاز به پر کردن دارند

هرچه تعداد دندان‌هایی که باید پر شوند، بیشتر باشد، هزینه بیشتر خواهد شد. بهترین کار این است که به محض مشاهده کوچک‌ترین نشانه‌ای از پوسیدگی به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا پوسیدگی به دندان‌های مجاور سرایت نکند.

محل قرارگیری دندان آسیب‌دیده

پر کردن دندان‌های آسیا به‌دلیل اندازه بزرگ‌تر و محل دسترسی سخت‌تر معمولاً گران‌تر است، اما از طرف دیگر، اکثر مراجعان برای پر کردن دندان‌های جلو دندان، مواد هم‌رنگ دندان را ترجیح می‌دهند. مواد هم‌رنگ دندان نسبت به آمالگام گران‌تر هستند، زیرا رزین کامپوزیت ماده‌ای با کیفیت‌تر است. در نهایت این دندانپزشک شما است که بهترین تصمیم را می‌گیرد و هزینه ترمیم دندان شما را طبق آن محاسبه می‌کند.

انواع مواد پرکننده و قیمت پر کردن دندان

دو ماده متداول که برای پر کردن دندان به کار برده می‌شوند، آمالگام و کامپوزیت هستند. در ادامه به معرفی این دو ماده و مقایسه آن‌ها از نظر هزینه پر کردن دندان می‌پردازیم.

آمالگام

آمالگام یک ماده پرکننده دندان است که برای پر کردن حفره‌های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. این ماده مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع پرکننده است. آمالگام مخلوطی از فلزات است و از جیوه مایع و آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس تشکیل شده است. تقریباً نیمی ‌(50%) از آمالگام دندان از نظر وزنی جیوه است. خواص شیمیایی جیوه به آن اجازه می‌دهد تا با ذرات آلیاژ نقره/مس/قلع واکنش داده، به یکدیگر متصل شود و آمالگام تشکیل دهد. پر کردن با آمالگام منجر به رنگ نقره‌ای دندان می‌شود که با گذشت زمان تیره‌تر می‌شود و به رنگ سیاه درمی‌آید، به‌همین دلیل به آن پر کردن با مواد سیاه هم گفته می‌شود.

هنگام قرار دادن آمالگام، دندانپزشک ابتدا پوسیدگی‌ها را با مته دندانپزشکی یا ابزارهای دیگر از بین می‌برد، سپس حفره دندان را برای قراردادن آمالگام شکل می‌دهد. دندانپزشک، آلیاژ پودری کپسول شده را با جیوه مایع مخلوط می‌کند تا بتونه آمالگام تشکیل شود. بتونه آمالگام در ابتدا نرم است. دندانپزشک آن را در حفره دندان قرار می‌دهد و تمام قسمت‌های حفره را پر می‌کند. در نهایت آمالگام سفت شده و به یک پرکننده جامد تبدیل می‌شود.

آمالگام در شرایطی که خشک‌کردن دندان غیرممکن باشد، بهترین گزینه ممکن است، زیرا نیازی به باندینگ ندارد. این ماده قوی و ماندگار است، بنابراین نسبت به سایر انواع پرکننده‌های دندان احتمال شکستگی کمتری دارد. آمالگام در بیمارانی که خطر پوسیدگی دندانی بالایی دارند و برای آماده‌سازی دندان‌های بزرگ مناسب است، همچنین همانطور که گفته شد، در جایی که رطوبت باعث می شود مواد دیگر مانند رزین‌ها برای ایجاد پیوند با دندان چندان مناسب نباشند، مفید است. نکته منفی استفاده از این ماده این است که رنگ آن نقره‌ای است. بنابراین ترجیح داده می‌شود که برای دندان‌های جلو از آن استفاده نشود، اما در مورد دندان‌های عقب، معمولاً مشکل بزرگی نیست.

پر کردن دندان با آمالگام

کامپوزیت

پرکننده کامپوزیت از ترکیبی از سرامیک و پلاستیک ساخته می‌شود. به این پرکردگی‌ «هم‌رنگ دندان» هم گفته می‌شود، زیرا رنگ آن مطابق با دندان شما انتخاب می‌شود. پرکننده‌های کامپوزیت انعطاف‌پذیرتر هستند، به این معنی که می‌توانند بهتر قالب‌گیری شوند تا متناسب با دندان شما درآِیند. در نتیجه نیاز کمتری به تراش دندان دارد و دندان طبیعی شما بیشتر حفظ می‌شود.پر کردن دندان با کامپوزیت معمولاً بیشتر از پر کردن با آمالگام طول می‌کشد. این امر به این دلیل است که پرکردن با کامپوزیت نیازمند تمیز و خشک نگه‌داشتن دندان در حین پرشدن حفره است. این ماده در ابتدا نرم است، اما وقتی در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرد، سفت می‌شود. پرکردگی‌های هم‌رنگ دندان در حال‌حاضر بیشتر از آمالگام استفاده می‌شوند و علت آن زیبایی نتیجه کار است.FDA استفاده از جیوه در مواد پرکننده را تایید کرده است و هیچ مدرکی مبنی‌بر این‌که پر کردن آمالگام باعث مسمومیت با جیوه شود، وجود ندارد. با این‌حال، برخی از افراد به فلزات موجود در پرکننده‌های آمالگام حساسیت دارند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند جیوه در دهان خود نداشته‌باشند. پرکننده‌های کامپوزیت به‌خاطر پایه سرامیکی جیوه ندارند و در صورت داشتن آلرژی ایمن‌تر هستند.

رزین‌های کامپوزیت یا پرکننده‌های هم‌رنگ دندان دوام و مقاومت خوبی دارند و در پرکردگی‌های کوچک تا متوسط فشار ناشی از جویدن مداوم را به‌خوبی تحمل می‌کنند و نمی‌شکنند. این مواد را می‌توان برای دندان‌های جلو یا عقب استفاده کرد، همچنین انتخاب خوبی برای افرادی هستند که ترجیح می‌دهند پرکردگی آن‌ها طبیعی‌تر به‌نظر برسد. در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت انواع ترمیم توسط بهترین و باتجربه‌ترین دندانپزشکان انجام می‌شود.

هزینه پر کردن دندان با مواد نقره‌ای (آمالگام)

هزینه ترمیم با آمالگام یا همان مواد نقره‌ای کمتر از پر کردن با کامپوزیت است. از آنجایی‌که پرکننده‌ آمالگام رنگ متفاوتی با دندان‌ طبیعی دارد، اغلب ارزان‌ترین گزینه است. هزینه ترمیم دندان با آمالگام می‌تواند از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان یا بیشتر باشد.

قیمت پر کردن دندان با مواد سفید (کامپوزیت)

پرکننده‌های کامپوزیت از رزینی ساخته می‌شوند که متناسب با رنگ مینای دندان طراحی شده است. این مواد به اندازه آمالگام جلب توجه نمی‌کنند و افراد غیرحرفه‌ای نمی‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت ممکن است از 700 هزارتومان تا یک میلیون و دویست هزار تومان یا بیشتر باشد.

پر کردن دندان با کامپوزیت

چه زمانی به پر کردن دندان نیاز داریم؟

پنج نشانه مهم وجود دارد که به محض مشاهده آن‌ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

حساسیت به سرما و گرما

حساسیتی که بعد از خوردن غذای سرد یا گرم باقی می‌ماند، می‌تواند نشانه‌ای از پوسیدگی باشد. هنگامی که مینای دندان شروع به ازبین‌رفتن می‌کند، می‌تواند عاج را که لایه بافت سخت زیر مینا است، تحت تاثیر قرار دهد. وقتی مینای کافی برای محافظت از عاج وجود نداشته‌باشد، غذاهای گرم، سرد، چسبنده یا اسیدی می‌توانند سلول‌ها و عصب داخل دندان شما را تحریک کنند. این همان چیزی است که باعث ایجاد حساسیت در دندان می‌شود.

حساسیت طولانی‌مدت به شیرینی‌جات

اگر چه گرما و سرما رایج‌ترین حساسیت‌ها هنگام پوسیدگی دندان هستند، حساسیت طولانی‌مدت به شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین هم می‌تواند نشان‌دهنده پوسیدگی دندان باشد.

دندان درد

درد مداوم در یک یا چند دندان می‌تواند نشان‌دهنده پوسیدگی باشد. در واقع، درد یکی از شایع‌ترین علائم ایجاد پوسیدگی در دندان است. گاهی اوقات این درد ممکن است به‌طور ناگهانی ظاهر شود یا در نتیجه چیزی که می‌خورید، اتفاق بیفتد.

لکه روی دندان

لکه‌های روی دندان ممکن است ابتدا به‌صورت لکه‌های سفید ظاهر شوند. همانطور که پوسیدگی دندان پیشرفته‌تر می‌شود، لکه می‌تواند تیره‌تر شود.

سفت کردن کامپوزیت دندان با نور لایت

سوراخ در دندان شما

اگر لکه سفید روی دندان شما (که نشان‌دهنده شروع پوسیدگی است) بدتر شود، در نهایت با یک سوراخ در دندان خود مواجه خواهید شد. زمانی که در آینه نگاه می‌کنید، ممکن است بتوانید این سوراخ را ببینید یا زمانی که زبان خود را روی آن می‌گذارید، احساس کنید. برخی از سوراخ‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در بین دندان‌ها قرار دارند، قابل مشاهده یا احساس نیستند. اما ممکن است همچنان درد یا حساسیت در ناحیه احساس شود.اگر هزینه پر کردن دندان برای شما مهم است، به محض این‌که علائم فوق را دریافت کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید که همه پوسیدگی‌ها علامت ندارند، بنابراین بهترین کار معاینه منظم دندان‌هایتان توسط دندانپزشک است.

چه دندانپزشکی دندان‌ها را ترمیم می‌کند؟

دندانپزشک عمومی ‌که گاهی اوقات دندانپزشک خانواده هم نامیده می‌شود، کارهای مربوط به دندانپزشکی ترمیمی ‌شامل پر کردن دندان را انجام می‌دهد. غیر از پر کردن، دندانپزشک عمومی ‌دیگر اقدامات مربوط به دندانپزشکی ترمیمی‌ شامل عصب کشی دندان، روکش، بریج، ایمپلنت و دندان مصنوعی را هم انجام می‌دهد. دندانپزشکی ترمیمی‌ بر ترمیم یا جایگزینی دندان‌ها تمرکز دارد. هدف اصلی دندانپزشکی ترمیمی‌ بهبود سلامت دهان و عملکرد جویدن است.

کامپوزیت دندان

منظور از کلاس‌بندی یا سطح ترمیم دندان چیست؟

پیشرفت پوسیدگی دندان ممکن است به طرق مختلف پیش برود. بر این اساس سطح ترمیم دندان را به صورت‌های زیر طبقه‌بندی یا کلاس‌بندی می‌کنند:

ترمیم یک سطحی

ترمیم یک سطحی در حالتی است که تنها شیارهای سطح جونده دندان (سطح اکلوزال) درگیر پوسیدگی شده است و تنها یک سطح از دندان پوسیده است. هزینه پر کردن دندان در حالت ترمیم یک سطحی کمتر از تمام سطوح دیگر است.

ترمیم دو سطحی

ترمیم دو سطحی وقتی است که شیارهای سطح جونده دندان پوسیده شده و این پوسیدگی یکی از دیواره‌های دندان که در تماس با دندان کناری است (دیواره‌های پروگزیمال) را درگیر کرده است. در این حالت دندان دو سطح پوسیده دارد.

ترمیم سه سطحی

ترمیم سه سطحی وقتی است که پوسیدگی شیارهای سطح جونده دندان و هر دو دیواره کناری را درگیر کرده است. بیشترین هزینه ترمیم دندان مربوط به این پوسیدگی است.

ترمیم دندان بیلدآپ چیست؟

وقتی پوسیدگی علاوه‌بر شیارهای موجود روی دندان، قله‌های دندان را هم دربربگیرد، نیاز است که دندانپزشک این قله‌ها را بازسازی کند. به این بازسازی ترمیم بیلدآپ دندان گفته می‌شود. هزینه پر کردن دندان بیلدآپ از پر کردن معمولی بیشتر است.

سایر موارد تاثیرگذار در هزینه ترمیم دندان کدامند؟

هزینه پر کردن دندان بستگی مستقیمی به گستردگی پوسیدگی و نوع ماده پرکننده دارد، اما عوامل دیگری مانند تجربه و تخصص دندانپزشک، سابقه بالینی و آکادمیک او، تجهیزات مورد استفاده و غیره هم تأثیرگذارند. به‌همین دلیل ممکن است در مراکز درمانی مختلف هزینه ترمیم دندان متفاوت باشد.

پر کردن دندان یک شیوه درمانی است که در آن دندانپزشک دندان آسیب‌دیده را با ازبین‌بردن پوسیدگی و تمیزکردن ناحیه آسیب‌دیده سپس پرکردن آن با مواد پرکننده مانند کامپوزیت یا آمالگام به عملکرد و شکل طبیعی خود برمی‌گرداند. هزینه پر کردن دندان بسته به عوامل مختلف متفاوت است، اما هر اندازه که هزینه ترمیم دندان زیاد باشد، مطمئنا از هزینه عصب‌کشی، روکش یا ایمپلنت کمتر است. بنابراین هر چه زودتر اقدام به پر کردن دندان پوسیده خود کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر نشوید. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با به‌روزترین مواد و تجهیزات دندانپزشکی در خدمت مراجعان محترم است و در کمترین زمان ممکن و با بهترین قیمت، خدمات تخصصی مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد.

منبع: +++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

4.9/5 - (62 امتیاز)

پیام بگذارید