پرش لینک ها
لمینت دندان

آیا لمینت دندان‌های خراب و پوسیده امکان‌پذیر است؟

لمینت‌ها می‌توانند لبخند شما را به‌نحو چشمگیری تغییر دهند، احیا کنند و اعتمادبه‌نفستان را در تمام زمینه‌های زندگی افزایش دهند. روکش‌های لمینت برای اصلاح لبخند و رفع مشکلات زیبایی مانند تغییررنگ، شکاف در دندان‌ها و همچنین ترک‌ها و بریدگی‌های جزئی، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که ظاهری طبیعی داشته و متناسب با دهان شما باشند. بااین‌حال، لمینت دندان های خراب داستان دیگری دارد و به‌سادگی لمینت دندان سالم نیست. در این مقاله قصد داریم درباره لمینت دندان‌های پوسیده و خراب، مراقبت‌ها، قیمت، ماندگاری و مزایا و معایب لمینت دندان صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید. دندانپزشکان باتجربه و متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت شما را به‌طور کامل و دقیق بابت این روش درمانی راهنمایی خواهند کرد.

لمینت دندان

آیا لمینت دندان پوسیده امکان‌پذیر است؟

لمینت نوعی قالب نازک است که به‌صورت سفارشی از مواد سرامیک یا چینی ساخته و به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود تا آسیب، ترک، سایش یا تغییر رنگ دندان را پنهان کند. حتی درصورت تایید دندانپزشک می‌توان از لمینت برای پوشاندن شکاف دندان‌ها نیز استفاده کرد. لمینت ونیرها به این دلیل محبوب هستند که یک پوشش طبیعی برای دندان ارائه می‌دهند و راه‌حلی طولانی‌مدت برای بسیاری از دغدغه‌های زیبایی دندان هستند. آن‌ها می‌توانند برای درمان مشکلات دندانی مانند موارد زیر استفاده شوند:

  • دندان‌های کج
  • دندان‌های ترک‌خورده
  • دندان‌های لکه‌دار
  • دندان‌های فاصله‌دار
  • بدشکلی دندان‌ها

بااین‌حال، لمینت‌ها نباید برای درمان در موارد زیر استفاده شوند:

  • پوسیدگی دندان
  • حفره‌ها
  • بیماری‌های لثه
  • عفونت‌های کانال ریشه

در طول مشاوره اولیه برای روکش‌، ابتدا دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند و برای اطمینان از عدم وجود پوسیدگی، عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌دهد. قبل از لمینت دندان های خراب باید حتما اول درمان‌های متناسب انجام و سپس اقدام به روکش دندان شود.

لمینت دندان پوسیده

مراحل لمینت دندان پوسیده

لمینت دندان درمانی برای بازگرداندن ظاهر طبیعی دندان‌ها است. انواع لمینت از پوسته‌های نازک مواد سرامیکی ساخته می‌شوند. سپس این پوسته از طریق سیمان دندانی فرموله‌شده جلوی دندان متصل می‌شود. برای لمینت دندان های خراب و پوسیده، مراحل زیر طی می‌شود:

مشاوره

در جلسه اول باید با دندانپزشک مشورت کنید. سپس دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا نشانه‌هایی از آسیب یا پوسیدگی پیدا کند و بعد تصمیم می‌گیرد که آیا روکش لمینت برای دندان‌های شما مناسب است یا نه. اگر دندان‌های پوسیده، بیماری پریودنتال، دندان‌قروچه یا دندان‌های خیلی به‌هم ریخته داشته باشید، دندانپزشک ممکن است لمینت را توصیه نکند. اما اگر دندان‌ها سالم باشند و مشکلات صرفا به جنبه زیبایی مربوط شوند، فرآیند ساخت روکش آغاز می‌شود. مشاوره اولیه معمولا از طریق عکس‌های واضح از دندان‌ها، معاینه و پرسش درباره سابقه دندانی بیمار انجام می‌شود.

در طول مشاوره، دندانپزشک در مورد اینکه می‌خواهید لمینت‌هایتان از نظر شکل و رنگ چگونه به‌نظربرسند، و اینکه به لحاظ حرفه‌ای چه ویژگی‌های روکش‌ها (شفافیت، روشنایی و رنگ) باید مدنظر قرار بگیرند و چه نوع لمینتی برای شما طبیعی‌تر خواهد بود، صحبت می‌کند.

آماده‌سازی دندان برای شروع لمینت دندان های خراب

در مرحله بعد، دندانپزشک متخصص زیبایی از ابزارهای دقیق برای برداشتن لایه خارجی مینای دندان استفاده می‌کند. عرض و عمق این لایه تقریباً با روکش لمینت مطابقت دارد. در طول این فرآیند از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای کاهش درد استفاده می‌شود. در حین انجام کار، دندانپزشک دستورالعمل‌های استاندارد را در مورد حداکثر مقدار مینای دندان که معمولاً مجاز به برداشتن آن است، درنظرمی‌گیرد و سعی می‌کند در محدوده ایده‌آل باقی بماند.

در این مرحله، اگر دندان شما دارای پوسیدگی باشد، دندانپزشک ابتدا اقدام به ترمیم دندان می‌کند و سپس به ادامه تراشیدن و طراحی روکش می‌پردازد. یک مطالعه نشان داده است که اگر روکش جدید در عرض 2 هفته پس از ترمیم، نصب شود، استحکام آن به حداکثر می‌رسد. (زمان ساخت ونیرهای آزمایشگاهی معمولاً حدود 2 هفته است). سپس دندانپزشک یک فرم کلی به دندان می‌دهد که در آن لبه‌های روکش در بهترین حالت خود قرار می‌گیرند.

در فاز بعدی، دندانپزشک با کمک راهنمای سایه تعیین می‌کند که کدام رنگ لمینت با دندان‌های شما مطابقت دارد و حتی ممکن است تصمیم بگیرد که برای قسمت‌های مختلف روکش از رنگ‌های مختلف استفاده کند. رنگ روکش زمانی که روی دندان سیمان می‌شود، دیگر قابل تنظیم نیست. پس از آماده‌شدن دندان‌ها، دندانپزشک قالبی طراحی می‌کند تا روکش سفارشی دندان را بتواند بسازد.

قالب به لابراتوار دندانپزشکی کلینیک یا لابراتوار خارجی دیگری ارسال می‌شود. لابراتوار از قالب برای تولید کپی دقیقی از دندان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کند و تا زمان آماده‌شدن روکش‌ها، به شما روکش‌های موقت ارائه می‌شود.

مرحله پس از آماده‌شدن روکش‌های دائمی، باندینگ دندان است. ممکن است ابتدا لازم باشد روکش‌ها کمی صیقل بخورند تا متناسب با دندان شوند. سپس، دندان باید برای باندینگ آماده شود. دندانپزشک دندان را جلا می‌دهد و سپس آن را اچ می‌کند تا محل اتصال مناسبی برای سیمان و روکش ایجاد شود. پس از شستن ژل اچینگ از روی دندان و خشک‌کردن آن، دندانپزشک لایه‌ای از عامل باندینگ شفاف را اعمال می‌کند. (این کار باعث ایجاد پیوند واقعی با سطح مینای دندان می‌شود).

پس از آن سیمان دندانی روی دندان‌ها زده شده و روکش چسبانده می‌شود. دندانپزشک از نور متمرکز خاصی برای فعال‌کردن سیمان و چسباندن محکم روکش به دندان استفاده می‌کند. این فرآیند در عرض چند دقیقه اتفاق می‌افتد. در نهایت، سیمان اضافی به‌سرعت حذف می‌شود و روکش در جای خود باقی می‌ماند و ظاهری طبیعی به دندان‌ها می‌بخشد.

لمینت دندان‌های پرشده

لمینت دندان های خراب یک روش ترمیمی برای دندان‌های آسیب‌دیده است. برای انجام این روش، ابتدا پوسیدگی دندان، حذف و سپس دندان با کامپوزیت پر می‌شود. پس از آن، لایه‌ای از سرامیک روی سطح دندان قرار داده شده و با استفاده از یک لامپ خاص، تثبیت می‌شود. درواقع، مهم این است که قبل از لمینت، تمام پوسیدگی دندان حذف شود تا در آینده مشکلی ایجاد نکند.

لمینت دندان پر شده

مراقبت‌های لازم بعد از لمینت دندان پوسیده

برای مراقبت از لمینت دندان های خراب و پوسیده، باید موارد زیر را رعایت کنید:

حفظ بهداشت دهان و دندان

عادات بهداشتی مثبت دهان نه‌تنها به سلامت دندان‌های شما کمک می‌کند، بلکه در حفظ کیفیت و طول عمر لمینت‌ها نیز موثر است. لمینت‌ها مانند دندان‌های طبیعی مستعد تشکیل پلاک و تجمع باکتری هستند که منجر به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌شود. مراقبت ناکافی از دندان می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود، به این معنی که محل اتصال بین روکش و دندان به‌تدریج قابل مشاهده خواهد شد. درصورت پیشرفت، ممکن است مجبور شوید روکش را به‌طورکامل تعویض کنید. بااین‌حال، مراقبت از لمینت‌ها اصلا سخت نیست. 2 بار در روز مسواک بزنید و حداقل 1 بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا ذرات بین دندان‌ها پاک شود. سپس دهانتان را با دهانشویه بدون الکل بشویید تا به عامل پیوند بین روکش و دندان آسیب نرسانید.

خودداری از مصرف الکل

با رعایت این نکته نه‌تنها سلامت کلی خود را افزایش می‌دهید، بلکه می‌توانید طول عمر لمینت‌هایتان را هم تضمین کنید. مصرف الکل می‌تواند باعث ضعیف‌شدن سیمان باندینگ زیر روکش‌ها شود و حساسیت به خوردگی، لکه و آسیب را افزایش دهد.

از دندان‌قروچه و فشردن دندان خودداری کنید

دندان‌قروچه و فشردن دندان‌ها در شب می‌تواند به لمینت آسیب برساند و به مرور زمان روکش‌ها را فرسوده کند. در این مواقع، استفاده از محافظ دهان هنگام خواب به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می‌شود.

از جویدن غذاهای سفت پس از لمینت دندان های خراب خودداری کنید

اگرچه لمینت‌ها بادوام هستند اما همچنان در معرض خطر خرد‌شدن و شکستن قرار دارند. غذاهای سفت، پتانسیل ایجاد آسیب دندان را دارند. برای مراقبت از روکش‌ها، باید غذاهایی مانند آجیل و هویج را قبل از خوردن به قطعات کوچک خرد کنید. همچنین باید از جویدن اجسام سخت مانند ناخن، یخ یا مداد خودداری کنید.

معاینات مکرر دندانپزشکی

معاینات منظم دندانپزشکی برای افرادی که خواهان دندان‌های سالم هستند، یک ضرورت است. توصیه می‌شود حداقل هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلات به‌سرعت شناسایی و قبل از تبدیل‌شدن به یک مشکل اساسی از آن‌ها جلوگیری می‌شود.

مصرف مواد غذایی تیره و استعمال دخانیات را به حداقل برسانید

اگرچه لمینت‌های چینی در برابر لکه‌ها مقاوم هستند، اما برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای پررنگ، زردچوبه، رب گوجه‌فرنگی و نوشابه می‌توانند باعث زردی لمینت شوند. این بدان معنا نیست که مصرف این خوراکی‌ها را به‌طورکامل متوقف کنید، بلکه بهتر است در صورت امکان مصرف آن‌ها را محدود کنید.

از مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

مسواک‌های زبر و خمیردندان‌های ساینده باعث فرسایش لمینت می‌شوند. توصیه می‌شود از خمیردندان‌های حاوی فلوراید یا سفیدکننده مخصوص استفاده کنید که از ایجاد لکه و پلاک جلوگیری می‌کند.

قیمت لمینت دندان پوسیده و هزینه لمینت دندان های خراب چقدر است؟

قیمت لمینت دندان با توجه به کیفیت مواد مورداستفاده، مهارت دندانپزشک، تعداد دندان‌ها و میزان سلامت دندان متفاوت است. برای اطلاع از قیمت لمینت دندان های خراب می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

آیا لمینت‌کردن دندان پوسیده زمان‌بر است؟

مدت‌زمان لمینت دندان های خراب به میزان آسیب‌دیدگی دندان و میزان پوشش‌دهی ماده کامپوزیت به سطح دندان (در زمان ترمیم) بستگی دارد. در برخی موارد، این روش ممکن است تا 1 ساعت زمان ببرد، درحالی‌که در برخی موارد دیگر ممکن است تا چند جلسه متوالی برای این درمان نیاز باشد. برای اطلاعات بیشتر، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا بعد از لمینت امکان دارد دندان‌ها بپوسند؟

بله، درست مانند دندان‌های طبیعی، دندان‌های لمینت شده نیز ممکن است دچار پوسیدگی شوند.

ماندگاری لمینت دندان های خراب چقدر است؟

لمینت دندان به‌طور متوسط حدود 7 الی 15 سال می‌تواند دوام بیاورد.

قبل و بعد لمینت

مزایای لمینت دندان

لمینت‌های دندان علاوه‌بر زیبایی ظاهری، مزایای زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پوسته‌های نازک و سفارشی می‌توانند هرگونه لکه یا تغییر رنگ را پنهان کنند. اگر درمان‌های سفیدکننده دندان مؤثر نباشد، لمینت پیشنهاد می‌شود.
  • لکه‌های دندانی ناشی از فلوراید اضافی و برخی داروهای تجویزی، سرسخت و عمیق هستند. گاهی روش‌های معمولی سفیدکردن دندان‌ دیگر نمی‌توانند لکه‌ها را پاک کنند اما ناامید نشوید! لمینت دندان می‌تواند اغلب لکه‌ها را بپوشاند.
  • گاهی حوادث غیرمنتظره باعث شکستگی، ساییدگی یا ترک‌خوردگی دندان‌ها می‌شوند. در این هنگام، لمینت‌ها می‌توانند یک راه‌حل سریع باشند و هر نوع آسیبی را پنهان کنند.
  • لمینت‌های دندان می‌توانند دندان‌های ناهموار و نامرتب را ترمیم کنند. تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان به این پوسته‌های نازک کمک می‌کند تا بهتر روی سطوح دندان بمانند و طبیعی‌تر به نظر برسند.
  • لمینت‌ها می‌توانند فاصله بین دندان‌ها را ازبین‌ببرند. این فاصله‌ها می‌توانند منجر به جابجایی دندان و زوال استخوان فک شوند. قرار دادن لمینت روی دندان‌ها می‌تواند از بروز مشکلات دندانی بعدی جلوگیری کند.
  • لمینت‌ها می‌توانند با رنگ طبیعی دندان مطابقت داشته باشند.
  • لمینت دندان دائمی است و نیازی به تغییر شکل یا تنظیمات بعدی ندارد.

معایب لمینت دندان

انتخاب لمینت یک تصمیم بزرگ است. انجام این ترمیم‌ها نیازمند تعهد مادام‌العمر است، چون یک درمان دائمی است. هر پوسته به یک دندان می‌چسبد و اگر یک پوسته از بین برود، دیگر قابل‌ترمیم نیست. از دیگر معایب لمینت دندان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بعد از لمینت همچنان باید مراقب انتخاب‌های غذایی خود باشید. دیگر نمی‌توانید غذاهای ترد یا سفت بخورید چون این مواد ممکن است پوسته‌ها را بشکنند و اگر پوسته‌ها ترک بخورند یا بشکنند، هیچ راهی برای ترمیم آن‌ها وجود ندارد.
  • بعد از لمینت مقداری حساسیت دندان به دما وجود خواهد داشت. از این گذشته، دندانپزشک باید برخی از لایه‌های مینای دندان را بتراشد که این موضوع هم می‌تواند درجاتی از ناراحتی و حساسیت را به‌دنبال داشته باشد.
  • یکی دیگر از نکات منفی لمینت، ایجاد حفره است. افرادی که لمینت‌های دندانی دارند ممکن است دچار پوسیدگی دندان در زیر پوسته شوند. به‌همین دلیل، مراقبت بهینه از دندان برای حفظ لمینت‌ها الزامی است.
  • لمینت دندان برای افرادی که دندان‌های ضعیف و پوسیده دارند یا دچار بیماری‌های پریونتیت هستند، مناسب نیستند.
  • افرادی که مینای نازکی دارند هم نباید لمینت‌ها را انتخاب کنند. چون اگر دندانپزشک برای چسباندن پوسته‌ها به عاج، دندان را بتراشد، درد بیشتری خواهد داشت.

درمجموع، این پوسته‌های نازک نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. اطمینان از اینکه لمینت‌های دندان در شرایط خوبی هستند، به تعهد و انضباط مداوم نیاز دارد. به این ترتیب، می‌توانید مزایا را به حداکثر برسانید و از بروز جنبه‌های منفی جلوگیری کنید.

سخن پایانی

لمینت دندان های خراب به‌سادگی لمینت دندان‌های سالم نیست، چون قبل از لمینت حتما باید دندان‌ها ترمیم و سالم شوند. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش تخصصی، مهارت و استفاده از ابزار و دستگاه‌های روز دنیا آماده هستند تا در روزهای مختلف هفته به ارائه مشاوره و خدمات لمینت دندان بپردازند. سلامت و شادابی شما آرزوی ما است.

منبع: ++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (27 امتیاز)

پیام بگذارید