پرش لینک ها
هر واحد ایمپلنت

اطلاعات مهم درباره ایمپلنت دندان جلو

تجربه ازدست‌دادن دندان برای بزرگسالان غیرمعمول نیست. تخمین‌زده‌شده‌است که حدود یک سوم تا دو سوم (68%) جمعیت 35 تا 44 سال، حداقل یک دندان خود را تا سن 74 سالگی ازدست‌داده‌اند که بخشی از آن به‌دلایل طبیعی مانند ساییدگی یا بیماری، غذا، نوشیدنی و مصرف زیاد قند است. ایمپلنت دندان یک درمان جایگزین ریشه دندان است و طبیعی‌ترین روش درمانی به حساب می‌آید. بااین‌حال، زمانی که یکی از دندان‌های جلو ازدست‌برود، شوک و نگرانی زیادی به بار می‌آورد. ایمپلنت دندان جلو یک راه متفاوت برای جایگزینی دندان قدامی از بین رفته است که در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل درباره آن صحبت کنیم. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از توان و دانش تخصصی در کنار استفاده از بهترین ابزار و متدهای روز دنیا توانسته‌اند رضایت تعداد زیادی از بیماران را جلب کنند. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما بمانید.

ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو چگونه است؟

ایمپلنت دندان جلو یک گزینه جایگزین ریشه دندان است. این جراحی شامل قراردادن یک پایه تیتانیومی در استخوان فک است که زمانی دندان‌ازدست‌رفته در آن قرار داشت. با گذشت زمان، تیتانیوم با استخوان ترکیب و به یک تکیه‌گاه قوی برای یک پروتز دندان تبدیل می‌شود.

ازآنجاکه دندان‌های جلویی برجسته هستند و به‌راحتی دیده می‌شوند، باید مطمئن شوید که درمان جایگزینی دندان را انتخاب کرده‌اید که ماندگاری و پایداری بالایی داشته باشد و مانند دندان‌های طبیعی به نظر‌ برسد. توجه داشته باشید که باید از گاز گرفتن شدید مواد غذایی در زمان بهبودی خودداری کنید. این دندان معمولا به‌گونه‌ای ساخته می‌شود که با دندان‌های مقابل تماس نداشته باشد. درصد موفقیت درمان ایمپلنت دندان بالا است و این درمان به‌عنوان یک گزینه جایگزین بسیار ایمن و موثر در نظر گرفته می‌شود.

با مراقبت مناسب، ایمپلنت‌های دندان جلو می‌توانند دوام زیادی داشته باشند. شما باید مرتباً آن‌ها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین مهم است که از جویدن اجسام سخت خودداری کنید، چون این موضوع می‌تواند به ایمپلنت آسیب برساند.

استقامت استخوان آرواره برای ایمپلنت دندان قدامی

ایمپلنت‌های دندانی به‌طور گسترده برای اصلاح یک یا چند دندان ازدست‌رفته استفاده می‌شوند. اگرچه این روش دارای نرخ بقای بالاتر و مداخله جراحی محدودتر است که منجر به درمان انتخابی در بین دندانپزشکان و بیماران می‌شود اما عوامل متعددی بر کیفیت این درمان تأثیر می‌گذارد که مربوط به فرایند و بیمار هستند. کمیت و کیفیت استخوان موجود، روند انباشتگی و استقامت استخوان آرواره را تعیین می‌کند. البته ثبات ایمپلنت دندانی نیز پارامتر تعیین‌کننده‌ای است که میزان موفقیت این درمان را تضمین می‌کند.

روش پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

پیوند استخوان تکنیکی است که برای افزایش مقدار استخوان فک و کمک به بهترین موقعیت ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. برای کاشت دندان جلو، باید استخوان کافی در محل ایمپلنت داشته باشید که به نوبه خود به ترمیم، ظاهر و نگهداری ایمپلنت کمک می‌کند. روش‌های مختلفی برای پیوند استخوان وجود دارد. انتخاب روش، بستگی به میزان پیوند مورد نیاز، آناتومی ناحیه‌ پیوند و اولویت شما دارد.

اگر نیاز به پیوند استخوان نباشد، می‌توان آن را در زمان کاشت ایمپلنت انجام داد اما اگر نیاز به پیوند گسترده‌ استخوان باشد، حداقل 4 ماه قبل از کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. مواد پیوند استخوان می‌تواند از بدن خود بیمار یا سایر منابع انسانی، حیوانی یا مصنوعی گرفته شود. این مواد یک داربست برای رشد استخوان ایجاد می‌کنند. این روند ممکن است بین 4 تا 12 ماه طول بکشد.

متداول‌ترین ماده مورداستفاده Bio-Oss است که نوعی استخوان مصنوعی برگرفته از استخوان گاو است که استریل و فراوری شده تا برای استفاده به‌عنوان جایگزین استخوان در انسان بی‌خطر باشد. این ماده گاهی اوقات به‌تنهایی و گاهی مخلوط با ذرات یا بلوک‌های استخوان استفاده می‌شود. علاوه‌براین، ممکن است یک پچ غشایی روی پیوند استخوان قرار داده شود تا از ورود سلول‌های نامطلوب به لثه محافظت کند.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

جراحی هر ایمپلنت حدود 1-2 ساعت طول می‌کشد. پس از تکمیل این مرحله، اکثر دندانپزشکان حدود 3 ماه قبل از جایگزینی نهایی دندان صبر می‌کنند.

ایمپلنت دندان

بهترین راه‌حل برای کاشت دندان جلو

اکثر درمان‌های جایگزین دندان جلو نیازی به مراقبت فوری ندارند. بسیاری از موقعیت‌ها، شرایط اضطراری درنظر گرفته نمی‌شوند، اما اگر دندان به‌طور کامل از بین برود، دندانپزشکان اعلام وضعیت پزشکی اورژانسی خواهند کرد. بنابراین، اگر این اتفاق افتاد، باید 30 دقیقه پس از حادثه بلافاصله به دندانپزشک یا ترجیحاً متخصص ریشه مراجعه و سعی کنید ناحیه را مرطوب نگه دارید و دندان را حفظ کنید. دندانپزشکان معمولا می‌توانند دندان اصلی را نجات دهند. بسته به موقعیت، بهترین گزینه‌های جایگزینی دندان جلو عبارتند از:

  • ایمپلنت‌های دندانی: اگر دندان جلویی بیمار کاملاً شکسته یا ریشه دندان جلویی آسیب‌دیده باشد و دندانپزشکان قصد داشته باشند دندان جلویی و ریشه آن را به‌طور کامل بکشند، این درمان توصیه می‌شود. برای داشتن یک ایمپلنت موفق، بیمار باید در سلامت کامل باشد و ساختار استخوان، قدرت کافی برای نگه‌داشتن ایمپلنت داشته باشد.
  • باندینگ دندان: این گزینه را می‌توان برای بیمارانی که ترک‌های جزئی روی دندان جلویی دارند، استفاده کرد. اما بقیه قسمت‌های دندان باید سالم باشد تا بتوان این درمان را انجام داد. این روش بسیار جزئی است و شامل اندو یا کشیدن دندان نمی‌شود. دندانپزشکان از مواد کامپوزیت برای ساختن قالب و پوشاندن ترک یا شکستگی دندان جلویی استفاده می‌کنند.
  • بریج ثابت: ایمپلنت‌ها گزینه‌های جایگزین تک دندان هستند. آن‌ها به دندان‌های مجاور آسیب نمی‌رسانند و نیازی به حمایت از دندان‌های مجاور نیز ندارند. اما بریج دندان از سایر دندان‌ها برای نگه‌داشتن دندان جدید استفاده می‌کند. این روش نسبت به ایمپلنت هزینه کمتری دارد و برای جایگزینی چند دندان استفاده می‌شود. از آنجایی که این روش، سریع‌تر و ارزان‌تر از ایمپلنت است، جایگزین خوبی برای موارد اورژانسی در تعویض دندان جلویی است.
  • پروتزهای نیمه‌متحرک: اگر دندان جلویی کنده شود یا دندانپزشک آن را بکشد تا جایی برای دندان مصنوعی جدید ایجاد کند، می‌توان از پروتزهای جزئی استفاده کرد. پروتزهای جزئی روی خط لثه چسبانده و با بست به دندان‌های باقی‌مانده ثابت می‌شوند. این درمان اگرچه ارزان‌تر است اما دوام چندانی ندارد.

چه کسانی می‌توانند کاشت دندان جلو را انجام دهند؟

کاندیدای ایده‌آل برای ایمپلنت دندان، کسی است که برای جایگزینی یک یا چند دندان ا‌زدست‌رفته به‌دنبال یک درمان اساسی باشد. افرادی که به‌دلیل تصادف یا جراحت، بیماری پریودنتال یا پوسیدگی، دندان جلوی خود را از دست داده‌اند نیز می‌توانند این درمان را استفاده کنند. بااین‌حال، داوطلبان همچنین باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشند و لثه‌های سالم و تراکم استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت داشته باشند. افراد مبتلا به دیابت کنترل‌نشده، اختلالات خونی خاص یا سرطان ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نباشند. اما این بدان معنا نیست که همه امیدها از بین رفته است. اگر بیمار از یک بیماری مزمن قابل‌کنترل، رنج می‌برد، پس از تحت کنترل قرارگرفتن این بیماری می‌تواند کاندید مناسبی برای ایمپلنت باشد.

مزایای ایمپلنت دندان جلو

اگر دندان جلوی خود را ازدست‌داده‌اید، ایمپلنت دندان جلو گزینه بسیار خوبی برای بررسی است که برخلاف بریج یا پروتز دندان، نیازی به تغییر دندان‌های مجاور ندارد، استخوان فک شما را حفظ می‌کند و در درازمدت ظاهری جوان‌تر به شما می‌بخشد. برخی دیگر از مزایای این درمان، عبارتند از:

  • ایمپلنت‌های دندانی قوی و پایدار هستند، بنابراین می‌توانید با اطمینان غذا بخورید و صحبت کنید.
  • ایمپلنت‌های دندانی دائمی هستند، بنابراین لازم نیست نگران لیزخوردن یا افتادن آن‌ها باشید.
  • ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی، دیده و احساس می‌شوند.
  • مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی آسان است.
روکش ایمپلنت دندان جلو

تراکم استخوان فک برای ایمپلنت دندان

گاهی تراکم استخوان فک برای ایمپلنت، کافی نیست. روش‌های زیر به تشخیص این موضوع کمک می‌کنند:

  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): رادیوگرافی‌ها تصور بسیار محدودی از تراکم استخوان ایجاد می‌کنند اما جراح با کمک سی‌تی‌اسکن دندان (DentaScan)، می‌تواند تراکم استخوان را قبل از قراردادن ایمپلنت تعیین کند. سی‌تی‌اسکن دندان، تمام جزئیات مانند حجم استخوان سه‌بعدی، تراکم استخوان، هرگونه نقص موجود در محل، شبیه‌سازی دقیق ایمپلنت برای بهترین پروتز ممکن و غیره را کاملا نشان می‌دهد.
  • تعیین لمسی در حین سوراخ‌کردن استخوان: از آنجایی که تراکم استخوان به‌طور مستقیم با استحکام آن مرتبط است، جراح در محل کاشت ایمپلنت می‌تواند میزان آن را با حس لامسه در حین حفاری آزمایشی در استخوان، در زمان آماده‌سازی استئوتومی، تعیین کند.

آیا ایمپلنت‌کردن دندان جلو شرایط خاصی دارد؟

ایمپلنت دندان، نوعی ریشه مصنوعی تیتانیوم است که در استخوان پیچ می‌شود و به‌عنوان تکیه‌گاه برای اباتمنت و تاج عمل می‌کند. پیچ تیتانیوم برای کاشت دندان جلو، به‌دلیل ساختار دندان‌های ثنایا با بقیه تفاوت دارد و باید ویژگی‌های متمایز زیر را داشته باشد:

  • قطر کوچک: ناحیه لبخند دارای بار جویدن کمتری نسبت به مولرهای جونده است، بنابراین قطر پیچ متفاوت خواهد بود و تاثیر منفی بر بافت‌های اطراف را کاهش می‌دهد.
  • طراحی ویژه: نه‌تنها به تقویت ریشه مصنوعی کمک می‌کند، بلکه فرآیندهای کاشت و بازسازی بافت استخوان را نیز سرعت می‌بخشد.
  • رنگ طبیعی: ترکیب پوشش تاحدامکان به رنگ دندان‌های واقعی نزدیک است.

در برخی موارد، ممکن است برای کاشت دندان‌های جلویی فوقانی به جراحی افزایش استخوان نیاز باشد. فقدان طولانی‌مدت دندان و ویژگی‌های فردی بدن، شاخص‌های اصلی برای لیفت سینوس است که پس از ترسیم تصویر بالینی توسط پزشک معالج گزارش می شود.

قیمت ایمپلنت دندان جلو چقدر است؟

قیمت این درمان به عوامل مختلفی مانند مهارت دندانپزشک، کیفیت مواد، برند سازنده و درمان‌های جانبی احتمالی دارد. برای اطلاع بیشتر از قیمت ایمپلنت دندان جلو با ما در تماس باشید.

ایمپلنت‌کردن دندان جلو چقدر زمان می‌برد؟

برای یک جراح با تجربه، کاشت ایمپلنت دندان یک روش ساده است که انجام آن حدود 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد اما اینکه آیا همه‌چیز به‌خوبی پیش‌خواهدرفت، بستگی به شرایط خاص دارد. قبل از کاشت ایمپلنت، ممکن است لازم باشد ابتدا دندانی که قابل ترمیم نیست و باید با ایمپلنت جایگزین شود، کشیده شود. کاشت ایمپلنت فوری معمولا پس از کشیدن دندان امکان‌پذیر است. ایمپلنت داخل سوکت قرار می‌گیرد تا بهبود یابد. بااین‌حال، اگر دندان قبلاً برداشته شده یا افتاده و ایمپلنت بلافاصله قرار داده نشده است، باید منتظربمانید تا استخوان و بافت نرم کاملا بهبود یابد که تقریباً 3 ماه طول می‌کشد. اگر نیاز به پیوند استخوان باشد، باید 4 ماه بعد از عمل پیوند برای نصب ایمپلنت صبر کنید.

ماکت ایمپلنت دندان جلو

بهتر است چه زمانی پس از افتادن یا کشیدن دندان جلو، ایمپلنت کنیم؟

افتادن یا کشیدن دندان جلو می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. بهترین زمان برای جایگزینی دندان و ایمپلنت دندان جلو، بستگی به شرایط و موقعیت هر فرد دارد. به‌طور کلی، درصورتی‌که دندان جایگزین‌شده، قابل قبول باشد و مشکلاتی مانند التهاب، خونریزی و درد نداشته باشد، می‌توان آن را در همان زمان جایگزین کرد. اما در برخی موارد نیاز است تا چند هفته یا حتی چند ماه منتظر بمانید تا بازگشت به شرایط طبیعی و جایگزینی دندان امکان‌پذیر شود. برای تعیین بهترین زمان جایگزینی دندان، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا می‌توانم دندان‌های جلو را ایمپلنت کنم؟

بله. ساخت ایمپلنت دندان قدامی مناسب، یک چالش بزرگ است که نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارد اما زمانی که به‌درستی برنامه‌ریزی و اجرا شود، طبیعی به نظر می‌رسد و با دندان‌های طبیعی ترکیب می‌شود.

معایب ایمپلنت دندان جلو

خطر پس‌زدن ایمپلنت دندان قدامی همیشه وجود دارد. عدم پیروی از توصیه‌های دندانپزشک، مراقبت نامناسب از دهان و ویژگی‌های فردی بدن، دلایل اصلی این موضوع هستند.

عوارض ایمپلنت دندان جلو

در بیشتر موارد، کاشت دندان جلو، هیچ عارضه‌ای به‌دنبال نخواهدداشت، مگر اینکه بافت استخوانی یا لثه کافی در دهان بیمار وجود نداشته باشد. بااین‌حال، برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • التهاب و عفونت
  • عدم ترکیب موفقیت‌آمیز با بافت فک
  • شکست ایمپلنت در اثر فشار زیاد
  • تغییررنگ دندان جایگزین‌شده
  • تحلیل لثه
  • ایجاد تحرک در دندان جایگزین‌شده
نحوه قرارگرفتن دندان جلو

مراحل کاشت ایمپلنت برای دندان‌های جلویی

برای کاشت ایمپلنت دندان جلویی، جراح یک برش کوچک در لثه شما ایجاد و به استخوان فک دسترسی پیدا می‌کند. سپس یک سوراخ کوچک در این استخوان، قبل از قراردادن ایمپلنت، ایجاد می‌شود. ایمپلنت دندان شبیه یک میله فلزی کوچک و به‌شکل استوانه یا پیچ است. سپس، جراح برش را می‌بندد و برای بهبودی به آن زمان می‌دهد. اگر از ایمپلنت فوری استفاده شود، فاصله‌ای بین این عمل و کاشت ایمپلنت نخواهد بود.

آیا ایمپلنت دندان جلو درد دارد؟

جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند باعث آسیب به فک و لثه شود و هنگامی که بی‌حسی از بین رفت، بیماران تا 10 روز بعد معمولاً احساس ناراحتی می‌کنند.

سخن پایانی

ازدست‌دادن دندان جلو می‌تواند یک کابوس باشد. راه‌حل فوری و دقیق این مساله معمولا ایمپلنت دندان جلو است. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت آماده هستند با بهره‌گیری از دانش و توان تخصصی و ابزار و متدهای روز دنیا، انواع خدمات ایمپلنت را به بیماران عزیز ارائه کنند.

منبع: ++++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (6 امتیاز)

پیام بگذارید