پرش لینک ها
لمینت زیبایی

کامپوزیت فک بالا

کامپوزیت یکی از روش‌های درمانی و زیبایی بسیار کارآمد است که در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه مردم قرار گرفته و همین مسئله باعث شده است که کلینیک‌های زیادی در سرتاسر کشور این روند درمانی و اصلاحی را انجام دهند. اجرای این روش درمانی در دندان‌های فک بالا بسیار مرسوم است، چراکه فک بالا هنگام حرف‌زدن و خندیدن بیشتر نمایان می‌شود و تاثیر زیادی روی زیبایی صورت و فرم دهان می‌گذارد. به‌همین‌دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ابتدا دندان‌های فک بالایی خود را ترمیم و خیالشان را از اصلاح و زیبایی آن‌ها راحت کنند. اگر قصد انجام کامپوزیت فک بالا را دارید، باید از نکاتی مهم درباره فرایند انجام، مزایا، معایب و مراقبت‌های پس از آن آگاهی پیدا کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا کلیه اطلاعات لازم در این زمینه را به شما بدهیم.

کامپوزیت فک بالا

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ها مواد چسبنده‌ای هستند که روی دندان قرار می‌گیرند و با پیوند مستحکمی که روی عاج دندان ایجاد می‌کنند، باعث بهبود روند ترمیم درمان می‌شود. متریال این مواد چسبنده از مواد پلاستیکی، شیشه‌ای و رزین درست شده که به‌راحتی می‌تواند هر رنگی را بپذیرد و شبیه دندان طبیعی بیمار شود. در طی سال‌های اخیر به‌دلیل ظاهر طبیعی‌تر این مواد و قیمت تمام‌شده پایین‌ترشان، کامپوزیت‌ها توانسته‌اند جای آمالگام‌ها را نیز در فرایند پر‌کردن دندان بگیرند. علاوه‌براین، افرادی که از طرح لبخند خود ناراضی هستند و دوست دارند دندان‌هایی مرتب‌تر، زیباتر و درخشان‌تری داشته باشند، از کامپوزیت‌ها به‌عنوان روکش‌های ونیر استفاده و طرح لبخند خود را اصلاح می‌کنند.

کامپوزیت فک بالا

دندان‌های فک بالا به‌شکل قابل‌توجهی هنگام لبخند‌زدن و صحبت‌کردن نمایش داده می‌شوند و کوچک‌ترین مشکلی در آن‌ها می‌تواند باعث کاهش زیبایی صورت و حتی ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس شود. با انجام کامپوزیت می‌توانید تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کنید و هزینه‌ کمتری نسبت به سایر روش‌های زیبایی بپردازید. امروزه بسیاری از متقاضیان به‌دلیل اهمیت بیشتر فک بالا ابتدا اقدام به انجام کامپوزیت فک بالا می‌کنند و مدتی بعد برای دندان‌های فک پایین خود روند درمانی را آغاز می‌کنند. این نشان می‌دهد که وقفه‌افتادن میان درمان و بهبود وضعیت فک بالا و پایین چندان اهمیتی ندارد و حتی می‌توانید تنها فک بالای خود را کامپوزیت کنید. این مسئله به نظر پزشک شما بستگی دارد و با گذراندن یک جلسه معاینه در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌توانید تمام دغدغه‌های خود را از این بابت برطرف کنید.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالات بیماران پیش‌از انجام کامپوزیت دندان، طول عمر این مواد، دوام و ماندگاری آن‌ها است. در پاسخ به این پرسش اساسی باید گفت مراقبت‌های دهان و دندان پس از انجام کامپوزیت تا حد زیادی می‌تواند عمر این مواد را افزایش بدهند، اما به‌طور کلی کامپوزیت‌ها عمر مفیدی بین ۵ تا ۱۰ سال دارند.

آیا شما کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت فک بالا دندان هستید؟

یک نکته بسیار اساسی و مهم برای انجام این روش این است که شما باید کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی باشید. منطقی است که هر شخصی نمی‌تواند به دلخواه خودش این روش درمانی و اصلاحی را برای زیباتر‌شدن دندان‌ها انتخاب کند و باید شرایطی برای انجام آن داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی که شما را کاندید مناسبی برای انجام کامپوزیت فک بالا می‌کند، سلامت عمومی و کلی دهان و دندان‌هایتان است. در حقیقت شما نباید مشکلات کلی دندان و دهان داشته باشید و اگر چنین باشد، نمی‌توانید این روش را انجام دهید. برای مثال دندان‌هایتان نباید پوسیدگی داشته باشد و یا اگر دچار پوسیدگی شده است، نباید شدت آن زیاد باشد. علاوه‌براین، شکسته‌بودن و خراب‌بودن دندان‌ها آن‌ها را تبدیل به گزینه نامناسبی برای انجام کامپوزیت خصوصاً برای فک بالایی می‌کند.

عفونت لثه نیز یکی از مشکلاتی است که سبب می‌شود فرایند کامپوزیت دندان با مشکل مواجه شود. درصورتی‌که این مشکلات را نداشته باشید و سلامت عمومی دندان‌هایتان در وضعیت خوبی باشد، برای ترمیم جزئی دندان‌هایی که شکستگی کوچک دارند، روی آن‌ها لک و زردی افتاده است، فاصله میان دندان‌هایتان اذیتتان می‌کند و یا دچار سایش دندان شده‌اید، می‌توانید از کامپوزیت دندان استفاده کنید.

ویزیت برای انجام کامپوزیت فک بالا

آیا نامنظمی بیش‌ازحد دندان‌ها با کامپوزیت اصلاح می‌شود؟

مسئله مهم دیگر، شدت نامنظم‌بودن دندان‌ها است. همان‌طور که گفتیم، کامپوزیت می‌تواند ردیف دندان‌های مرتبی را برای شما به ارمغان بیاورد و فرم کج آن‌ها را اصلاح کند. اما شرایط کلی وجود دارد که می‌تواند مانع از انجام این کار شود. برای مثال دندان‌هایی که بسیار کج هستند را نمی‌توان با کامپوزیت درمان کرد. در حقیقت انجام کامپوزیت جهت رفع کجی دندان‌ها به شدت کج‌بودن آن‌ها بستگی دارد. اگر شدت کجی دندان‌هایتان چندان زیاد نیست، می‌توانید سراغ این روش درمانی بروید. اما نباید فراموش کنید که کامپوزیت فک بالا نمی‌تواند دندان‌های بسیار کج شما را درمان کند. در چنین شرایطی انجام ارتودنسی راه‌حل منطقی‌تری خواهد بود. در بسیاری از مواقع پزشک متخصص تشخیص می‌دهد کامپوزیت به‌تنهایی روش مناسبی برای بهبود وضعیت دندان‌های کج شما نیست و باید در کنار آن از روش‌های اصلاحی و درمانی دیگر مانند ارتودنسی استفاده کنید. درواقع در چنین شرایطی ارتودنسی، بستری مناسب برای کامپوزیت دندان‌هایتان را فراهم می‌کند.

تصور نکنید برای رفع کجی دندان‌هایتان می‌توانید از درمان با ارتودنسی فرار کنید و صرفا با انجام کامپوزیت شرایط را بهبود ببخشید. نگران نباشید! در این شرایط معمولا مدت‌زمانی که باید درمان با ارتودنسی را انجام دهید بسیار کوتاه است و نیاز نیست سال‌ها براکت‌های ارتودنسی روی دندان‌هایتان قرار بگیرند. گاهی اوقات نیاز است دندان‌هایتان تراش‌های جزئی برای بهتر‌شدن فرمشان بخورند تا شرایط برای قراردادن ونیرها آماده شود. توجه داشته باشید که اگر این تراش‌ها عمیق باشد، ممکن است بعدها دچار مشکلاتی چون حساسیت‌های شدید دندانی و پوسیدگی‌هایی زیر لایه‌های وینر شوید. البته انجام کامپوزیت در مراکز معتبری مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌تواند تا حد زیادی ریسک بروز این عوارض را به صفر برساند و درمان دندان‌های شما در بالاترین کیفیت ممکن انجام شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان چه آسیبی به کامپوزیت‌ها می‌زند؟

همان‌طور که در بخش طول عمر کامپوزیت فک بالا اشاره کردیم، رعایت مراقبت‌های ساده می‌تواند باعث افزایش دوام و ماندگاری کامپوزیت‌ها شود. در مقابل، نتیجه عدم رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، ازبین‌رفتن کامپوزیت‌های شما و تغییر رنگ روکش‌هایتان خواهد بود. بنابراین حتما باید رعایت این نکات مراقبتی را در اولویت برنامه‌های روزانه خود قرار دهید. این نکات مراقبتی عبارت‌اند از:

  • بهتر است مصرف مواد غذایی مانند قهوه، چای ‌ نوشابه که دارای رنگدانه‌های قوی هستند را کاهش دهید، چراکه این مواد می‌توانند باعث زرد‌شدن کامپوزیت‌هایتان بشوند.
  • سیگارکشیدن و مصرف دخانیات، عمر روکش‌ دندان‌های شما را کاهش می‌دهند و موجب تغییر رنگ شدید آن‌ها می‌شود.
  • رعایت بهداشتی عمومی دهان و دندان مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. حتما روزانه بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و در طول روز یک بار از نخ دندان و دهان‌شویه‌های ملایم استفاده کنید. مراقب باشید مواد غذایی بین دندان‌هایتان باقی نماند.
  • خمیردندان‌هایی که قدرت سایش بالایی دارند اصلا گزینه مناسبی برای استفاده نیستند و باید از خمیردندان‌های ملایم‌تر جهت مصرف روزانه استفاده کنید.
  • اگر دندان‌قروچه دارید، حتما در طول شب از گاردهای محافظتی مخصوص استفاده کنید تا روکش‌هایتان دچار سایش نشود.
  • برای چک‌آپ و بررسی وضعیت دندان‌هایتان لازم است هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید دندان‌هایتان دچار پوسیدگی نشده است.

قیمت کامپوزیت فک بالا

برای اطلاع از قیمت کامپوزیت دندان حتما باید جلسه مشاوره و معاینه دندان‌هایتان را بگذرانید. فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت مواد اولیه، سطح تخصص پزشک، تجهیزات کلینیک، آمادگی اولیه، تعداد، وضعیت و فرم‌ دندان‌های شما می‌تواند این هزینه را تغییر دهد و برای آگاهی دقیق حتما باید وضعیتتان به‌شکل حضوری بررسی شود.

مزایای ونیر کامپوزیت دندان فک بالا

اما کامپوزیت فک بالا چه مزایایی دارد که باعث می‌شود این همه متقاضی برای انجام داشته باشد؟ مزایای این روش دندانپزشکی عبارت‌اند از:

  • کامپوزیت روشی بسیار آسان و سریع برای درمان ناهنجاری‌های دندانی، اصلاح طرح لبخند و رفع نامرتبی دندان‌ها است.
  • این روش درمانی کاملا بدون درد است و اگر نیاز به تراش دندان نداشته باشید، بدون تزریق بی‌حسی انجام می‌شود.
  • این روش برای فک بالا بسیار سریع انجام می‌شود و لازم نیست چند جلسه برای تکمیل درمان خود به کلینیک مراجعه کنید.
  • کامپوزیت فک بالا کم‌هزینه‌ترین روش ممکن برای تغییررنگ دندان‌های زردشده محسوب می‌شود.
  • اصلاح فرم دندان‌ها و تغییر اندازه آن‌ها به کمک کامپوزیت تنها در یک جلسه انجام می‌شود و ماندگاری بسیار بالایی دارد.
  • به‌طور کلی هزینه انجام کامپوزیت نسبت به روش‌های مشابه دیگر مانند لمینت با توجه به سرعت کار و مواد اولیه به‌کاررفته بسیار کمتر است. علاوه‌براین درصورتی‌که کامپوزیت‌ها آسیب ببینند، فرایند ترمیمشان بسیار ارزان و ساده خواهد بود.
  • کامپوزیت‌ها طیف رنگی بسیار بالایی دارند و در صورت انتخاب درست می‌توانید روکش‌هایی درست شبیه به دندان‌های طبیعی خود داشته باشید.
  • کامپوزیت‌ها درصورتی‌که از مواد اولیه باکیفیت تهیه شده باشند می‌تواند فشار زیادی را تحمل کنند و به‌سادگی آسیب نبینند.
قبل و بعد از انجام کامپوزیت فک بالا

سخن پایانی

کامپوزیت فک بالا با این تعداد متقاضی و کلینیک‌هایی که در سرتاسر کشور اقدام به انجام آن می‌کنند، باید در یک مرکز بسیار معتبر و حرفه‌ای انجام شود تا خطرات آن به صفر رسیده و مزایای آن خود را نشان دهد. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت یکی از بهترین و مطمئن‌ترین مراکز سطح کشور است که می‌تواند با کیفیت بسیار بالا کلیه خدمات درمانی دندان‌های شما را انجام دهد. برای گرفتن نوبت مشاوره با دندانپزشکان باتجربه دکتر آیت با ما تماس بگیرید‌.

منبع: ++++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (7 امتیاز)

پیام بگذارید