پرش لینک ها
در حال انجام لمینت دندان

دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان

زیبایی دندان‌ها درست مانند سلامت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که طرح چهره و لبخند را دلنشین‌تر می‌کند. شکل، موقعیت و رنگ مناسب دندان‌ها با استفاده از مواد و تکنیک‌های مدرن ترمیمی مانند لمینت و کامپوزیت قابل اصلاح هستند. این مواد با رنگ دندان مطابقت دارند و درعین‌حال می‌توانند به شکل و فرم دلخواه آماده شوند. ترمیم‌های کامپوزیت و لمینت دندان، به‌دلیل تنوع زیبایی، عمر طولانی‌تر و توانایی آن‌ها در ارائه نتیجه‌ای فوری، جایگاه خود را در دنیای دندانپزشکی پیدا کرده‌اند. بااین‌حال، این دو روش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که تفاوت در قیمت، یکی از آن‌ها است. دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان نیز با عوامل متعددی در ارتباط است که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت بین ونیر دندان و لمینت چیست؟

لمینت و کامپوزیت دندان دو روش درمانی هستند که برای بهبود ظاهر کلی لبخند افراد انجام می‌شوند. آن‌ها از رنگ تا شکل و اندازه دندان را اصلاح می‌کنند و در دسته درمان‌های غیرتهاجمی قرار دارند اما تفاوت این دو روش چیست؟ روکش‌های کامپوزیت دندانی، پوسته‌های نازکی به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح دندان قرار می‌گیرند و به بیماران لبخندی زیباتر می‌دهند. کامپوزیت، یک روش کم‌تهاجمی است و نیاز به برداشتن مقدار کمی از مینای دندان دارد.لمینت‌ها هم عملکردی مشابه کامپوزیت‌ها دارند و گاهی اوقات به‌جای هم استفاده می‌شوند. لمینت‌ها از این نظر با کامپوزیت‌ها متفاوت هستند که بسیار نازک‌ترند نیاز به حذف مقدار بیشتری از مینای دندان دارند. اما آیا این تفاوت، مهم است؟ بله، چون می‌تواند به بیمار کمک کند تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای دندان‌هایش، بهترین انتخاب است.برای مثال، افرادی که دندان‌های کج یا دارای شکاف دارند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند. بااین‌حال، اگر مشکل مربوط به تغییر رنگ یا تراشه‌های جزئی باشد، لمینت‌ها گزینه بسیار خوبی هستند، چون سبک وزنند و نیازی به حذف مینای دندان ندارند.

سایر تفاوت‌های مهم لمینت و کامپوزیت دندان، عبارتند از:

  • ونیرهای کامپوزیت، مستعد لک هستند اما نیاز به کار مقدماتی کمتری نسبت به لمینت‌ها دارند.
  • قرار دادن ونیرهای کامپوزیت، نیازمند برداشتن مقدار کمتری از مینای دندان و تغییر شکل دندان است. این کار به‌منظور صاف قرار گرفتن روکش و جلوگیری از داشتن ظاهری حجیم و غیرطبیعی انجام می‌شود.
  • لمینت‌ها را می‌توان کامپوزیت پیشرفته نامید، زیرا عملکرد و مزایای مشابهی دارند ولی هنگام قرار دادن لمینت، مینا و ساختار دندان نیاز بیشتری به تغییر دارد و همین یکی از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان محسوب می‌شود.
  • لمینت‌ها به ضخامت لنزهای تماسی و جایگزین نازک‌تری برای روکش‌های چینی هستند.
  • لمینت‌ها معمولاً گران‌تر از کامپوزیت‌ها هستند.
قبل و بعد کامپوزیت

با توجه به دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان ، کدام روش بهتر است؟

تصمیم در خصوص گزینش لمینت و کامپوزیت، در نهایت در دست بیمار و دندانپزشک است، چرا که نیازهای هر بیمار متفاوت است و زمانی که نیازهای شخصی، هزینه و سایر عوامل درنظر گرفته می‌شود، معمولا یک گزینه بر دیگری برتری پیدا می‌کند.

دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان چه هستند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت، مهارت و تخصص دندانپزشک برای فرم‌دهی مواد و محکم کردن آن‌ها توسط نور مخصوص است. مهارت دندانپزشک در این روش‌ها باید به حدی باشد که هیچ شیار یا منفذی بین دندان و روکش باقی نماند. وجود هرگونه شیار یا منفذ، به تسریع پوسیدگی دندان یا کوتاه شدن عمر روکش کمک می‌کند.علاوه‌براین، انتخاب رنگ، تطبیق‌دهی خطوط و ضخامت روکش روی دندان‌های مختلف، مهارت و تبحر بالایی را نیاز دارد که باید در هنگام انتخاب دندانپزشک حتما به آن دقت کنید. فرم‌دهی روکش‌های کامپوزیتی معمولا با کمک قلم مخصوص و درست روی مینای دندان انجام می‌شود و باید با سرعت و دقت بالایی خمیر کامپوزیت را روی دندان شکل داد. سایر دلایل این تفاوت در قیمت شامل موارد زیر هستند:

تفاوت در نوع و درجه رنگ روکش‌های دندان

روکش‌ها معمولاً از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند. ونیرهای پرسلن رنگ نمی‌گیرند یا تغییر رنگ نمی‌دهند، اما این موضوع در مورد ونیر رزین کامپوزیت صدق نمی‌کند. رزین کامپوزیت به‌راحتی با رنگ مینای دندان طبیعی شما تطبیق پیدا نمی‌کند و می‌تواند با گذشت زمان تغییر رنگ دهد. از سفیدی چشم خود برای راهنمایی استفاده کنید. روکش‌های شما (چه لمینت و چه کامپوزیت) هرگز نباید سفیدتر از سفیدی چشمان شما باشند.افراد دارای رنگ پوست روشن‌تر بهتر است از سفیدترین رنگ‌های موجود انتخاب کنند. از آن‌جایی که پوست روشن‌تر با رنگ دندان‌ها تضاد چندانی ندارد، برای سفید نشان دادن دندان‌ها، سایه روشن‌ کمتری لازم است. درهرحال، نوع و درجه رنگ روکش‌های دندان نیز یکی از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت است و لمینت‌ها با این‌که گران‌ترند اما به رنگ طبیعی دندان، نزدیک‌تر هستند.

انتخاب رنگ برای انجام لمینت

تفاوت در کیفیت مواد روکش دندان

تفاوت کیفیت موادی که دندانپزشک شما برای روکش‌های کامپوزیت و لمینت دندان استفاده می‌کند، اثر مستقیم بر قیمت نهایی کار دارد. به‌طور قطع، مواد برندهای متعبر از کیفیت‌ها و قیمت‌های بالاتری برخوردار هستند، چون ماندگاری بیشتر، قدرت مقاومت بالاتر، رنگ متعادل‌تر و طبیعی‌تر و فرم بهتری پیدا می‌کنند. استفاده از مواد با کیفیت پایین اگرچه در کوتاه مدت ممکن است باعث خرسندی و رضایت شما شود، اما در نهایت، این احتمال وجود دارد که مجبور به تعویض یا ترمیم زود به زود روکش شوید.علاوه‌براین، روکش‌هایی که کیفیت بالاتری دارند، آسیب کمتری به دندان وارد می‌کنند و حتی ممکن است از ایجاد آسیب‌های بعدی روی مینای نازک شده زیرین نیز جلوگیری کنند. علاوه‌براین، کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت، لکه‌پذیرتر هستند و همین باعث کاهش قیمت آن‌ها می‌شود.

تفاوت در نصب روکش دندان

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان، مهارت دندانپزشک در نصب روکش‌ها است. روکش‌های لمینت به‌دلیل ظرافت بیشتر، نیاز به سرعت عمل و دقت بالاتری دارند تا کاملا روی دندان، طبیعی به‌نظر برسند. این موضوع درمورد نصب روکش‌های کامپوزیت هم صدق می‌کند. هرچه دندانپزشک از مهارت و تجربه بیشتری در حوزه کاشت روکش برخوردار باشد، احتمال بالا رفتن دستمزد او هم بیشتر می‌شود.

تفاوت در ماندگاری روکش‌های لمینت و کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها عمر کوتاه‌تری نسبت به لمینت‌ها دارند. حداکثر ماندگاری روکش‌های کامپوزیتی 5 الی 7 سال و لمینت‌ها 10 الی 15 سال است و به‌همین دلیل، لمینت‌ها گران‌تر هستند.

لمینت زیبایی

5 علامت که نشان می‌دهند زمان تعویض روکش‌های دندان فرا رسیده است!

اگرچه روکش‌های لمینتی یا کامپوزیتی، هیچ‌کدام جاودانه نیستند، اما به‌عنوان یک اتصال دائمی در نظر گرفته می‌شوند و با مراقبت مناسب می‌توانند 10 تا 20 سال دوام بیاورند. با داشتن عادات دهانی سالم روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک، برای اطمینان از عملکرد روکش‌های خود، می‌توانید طول عمر آن‌ها را افزایش دهید و از سرمایه‌گذاری زیبا و دلپذیر خود، نهایت استفاده را ببرید. البته زمانی فرا می‌رسد که روکش یا روکش‌های شما باید تعویض شوند. پس به علائم زیر توجه و درصورت مشاهده به دندانپزشک مراجعه کنید:

لثه‌های شما در حال عقب‌نشینی هستند

مسائلی مانند بیماری لثه یا بهداشت نامناسب دهان، می‌تواند باعث جدا شدن روکش‌ها از لثه‌ها و ایجاد شکاف یا عقب‌رفتگی لثه‌ها شود. این یعنی روکش‌های شما نیاز به تعویض فوری دارند، چون اگر بیماری لثه داشته باشید، روکش‌ها یا دندان‌های طبیعی ممکن است لق شده و خود به خود بیافتند.

روکش‌ها بشکنند یا ترک بخورند

روکش‌هایی که شکسته شده، ترک خورده یا فقط کمی فرسوده به‌نظر می‌رسند، آماده تعویض هستند. ونیرهای چینی بادوام‌اند، اما این بدان معنا نیست که با گاز گرفتن مواد غذایی سفت، تحت تاثیر قرار نگیرند یا به‌مرور زمان فرسوده نشوند. آن‌ها می‌توانند بر توانایی شما در صحبت کردن و جویدن تأثیر بگذارند.

برای جای‌گذاری لمینت‌ها احساس ناراحتی می‌کنید

اگر روکش‌ها برای دندان‌هایتان مناسب نباشند یا خیلی بزرگ باشند، جای‌گذاری آن‌ها ممکن است ناراحت‌کننده باشد. برای رفع این مشکل باید به یک دندانپزشک مورد اعتماد مراجعه کنید.

دندان زیرین پوسیده باشد

روکش‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که محکم روی دندان زیرین قرار می‌گیرند و از نفوذ هرگونه باکتری عامل پوسیدگی جلوگیری می‌کنند، اما گاهی اوقات ممکن است کمی لق شوند و دندان نگهدارنده، بپوسد. در این حالت ممکن است روکش شروع به جدا شدن از دندان کند.

روکش‌ها تیره یا لکه‌ شده‌اند.

درست مانند دندان‌های طبیعی شما، غذاها و نوشیدنی‌های دارای رنگدانه بالا درصورت مصرف بیش از حد می‌توانند روکش‌های شما را لکه‌دار کنند. متأسفانه، روکش‌ها را نمی‌توان مانند دندان‌های طبیعی، سفید کرد، بنابراین اگر لکه‌ها هنگام مسواک زدن از بین نمی‌روند، باید آن‌ها را تعویض کنید تا لبخند زیبایی که قبلا داشته‌اید، بازگردد. به‌همین‌ترتیب، اگر مواد باندی که برای چسباندن روکش استفاده می‌شود با گذشت زمان شروع به تیره شدن کرد، وقت آن است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

قیمت لمینت دندان در سال 1402

قیمت لمینت دندان به نسبت دیگر روش‌های زیبایی دندان بالاتر است. در بالا به علل گران بودن لمینت و دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت اشاره کردیم. در سال 1402 قیمت هر واحد لمینت دندان در سال به‌طور متوسط، در حدود 5 میلیون تومان است، اما  برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت لمینت دندان می‌توانید به مقاله مورد نظر مراجعه کنید.

قیمت کامپوزیت دندان در سال 1402

در جدول (1) قیمت هر واحد کامپوزیت در سال 1402 ارائه شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت کامپوزیت دندان می‌توانید به مقاله مورد نظر مراجعه کنید.

چسباندن روکش

سخن پایانی

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله درمان‌های زیبایی دندان هستند که در سال‌های اخیر مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌اند. تفاوت این دو روش، در میزان تراشیدن مینای دندان، رنگ و جنس مواد مورداستفاده، فرم‌دهی و قیمت آن‌ها است. از جمله دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان می‌توان به تفاوت در رنگ، کیفیت مواد، نصب روکش و مهارت دندانپزشک اشاره کرد. کاشت روکش‌های کامپوزیتی و لمینیتی در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با کیفیت بالا و نزدیک به فرم طبیعی دندان انجام می‌شود.

منبع: +++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (21 امتیاز)

پیام بگذارید