پرش لینک ها
لمینت بهتر است یا کامپوزیت

لمینت بهتر است یا کامپوزیت

یکی از سوالات متداول در بین بیش از 90 درصد از کسانی که می‌خواهند لبخند خود را بهبود بخشند، این است که لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ روکش‌های کامپوزیت و لمینت‌های دندانی، هر دو در دسته درمان‌های زیبایی دندان قرار می‌گیرند و به تغییر ظاهر اساسی دندان‌ها کمک می‌کنند. در هریک از این درمان‌ها، یک لایه نازک روکش به دندان‌ها چسبانده می‌شود (معمولاً حدود 6 تا 10 دندان در هر فک بالا و پایین که در لبخند دیده می‌شود) و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می‌دهد. تفاوت اصلی بین کامپوزیت و لمینت، در نوع موادی است که در آن‌ها به کار می‌رود. این تفاوت باعث می‌شود مراحل این درمان‌ها و همچنین ویژگی‌های هریک از آن‌ها متفاوت باشد. این مقاله به‌طور اختصاصی به توضیحاتی درباره لمینت و کامپوزیت، میزان طبیعی بودن هرکدام از این روش‌ها، ماندگاری آن‌ها و این‌که کدام روش بهتر است، می‌پردازد.

لمینت چیست؟

لمینت‌ها عملکردی مشابه با روکش‌های کامپوزیت دارند، به‌همین‌دلیل است که این دو اصطلاح گاهی اوقات به‌جای هم استفاده می‌شوند. لمینت‌ها در واقع شکل پیشرفته‌ای از کامپوزیت‌ها هستند و هردو از نظر عملکرد و مزایا تقریباً در یک رده قرار می‌گیرند، با این تفاوت که لمینت‌ها نازک‌تر و به ضخامت لنزهای تماسی چشم هستند. همچنین برای نصب آن‌ها بر روی دندان باید مقدار کمتری از مینای دندان برداشته شود.اگرچه تراش کمتر دندان برای سلامت آن بهتر است، اما معایبی نیز دارد، از جمله این‌که عدم تغییر اندازه و شکل دندان‌ها باعث می‌شود لمینت‌ها ظاهر نسبتا برجسته‌ای داشته باشند و گاهی طبیعی به‌نظر نرسند. همچنین قیمت لمینت‌ها بیشتر از کامپوزیت است.

کامپوزیت چیست؟

روکش‌های کامپوزیتی، پوسته‌های نازکی هستند که از دو ماده مختلف کامپوزیت و پرسلن ساخته شده‌اند. آن‌ها به‌طور مستقیم توسط دندانپزشک در طی یک جلسه (تقریباً پنج ساعت برای تمام دندان‌های جلویی هر فک) نصب می‌شوند. این درمان، در دسته درمان‌های کم‌تهاجمی قرار دارد که در آن مقدار بسیار کمی از ساختار دندان از جمله مینای دندان برای قرارگرفتن روکش‌ها تراشیده می‌شود.ونیرهای کامپوزیت به‌دلیل رنگ‌پذیر بودن و شکنندگی نسبتاً بالا، از استقبال کمتری برخوردار هستند. بااین‌حال، این روش همچنان طرفداران زیادی دارد، زیرا آماده شدن و نصب روکش‌ها بر روی دندان، زمان کمتری می‌برد و نیازی به لابراتوار ندارد.
ونیر کامپوزیت

لمینت طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسد یا کامپوزیت؟ لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

وقتی مراجعان از ما می‌پرسند لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ معمولا پاسخ ما این است: از آن‌جای که روکش‌های لمینت بهتر از کامپوزیت نور را می‌شکنند و از خود عبور می‌دهند و همچنین به‌دلیل لعاب سطحی که قبل از پخت روی آن‌ها اعمال می‌شود، روکش‌های چینی و به‌خصوص لمینت‌ها زیباتر و درخشان‌تر به‌نظر می‌رسند.

کامپوزیت‌ها دوام بیشتری دارند یا لمینت‌ها؟

دوام هردو کاملا به نحوه نگهداری آن‌ها بستگی دارد. بااین‌حال، اگر دستورالعمل‌های دندانپزشک را برای مراقبت از روکش‌هایتان دنبال کنید، دوام مورد انتظار لمینت‎‌ها و ونیرهای چینی، دو برابر کامپوزیت‌ها است.طول عمر کامپوزیت حدود 5 تا 7 سال و دوام لمینت‌ها و ونیرهای چینی حدود 10 تا 15 سال است. ونیرهای کامپوزیت به‌شدت در معرض تغییرات انبساط حرارتی هستند و قطعاً به‌همین‌دلیل است که کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت‌ها رنگ بیشتری به‌خود می‌گیرند و حتی پس از گذشت مدتی از درمان، روی لبه‌های آن‌ها، لکه به‌وجود می‌آید.در مقابل، ویژگی بسیار مثبت لمینت‌ها این است که انبساط حرارتی آن‌ها شبیه مینای دندان است و این شاید مهم‌ترین دلیل ماندگاری طولانی‌مدت لمینت‌ها باشد.همچنین از آن‌جایی‌که لمینت‌ها در کوره آزمایشگاهی در دمای بالای 700 درجه سانتیگراد پخته می‌شوند، ساختاری مستحکم و بادوام را تشکیل می‌دهند. در مقابل، کامپوزیت با استفاده از نور آبی در دهان، سخت می‌شود، بنابراین استحکام ونیرهای کامپوزیت به‌وضوح کمتر از لمینت‌ها و ونیرهای چینی است.

کامپوزیت

درمان دندان با لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

روکش‌های کامپوزیت و لمینت‌های دندان هردو راه‌های خوبی برای بهبود ظاهر دندان‌ها هستند. علاوه‌براین، این دور روش، درمان‌هایی غیرتهاجمی هستند که در زمان بسیار کمتری نسبت به روش‌هایی مانند ارتودنسی به نتیجه می‌رسند. بااین‌حال، کامپوزیت‌ها و لمینت‌های دندان از نظر مواد اولیه، هزینه و نتایج، باهم متفاوت هستند و این‌که کدام درمان برای شما بهترین است، کاملاً به نظر خودتان و دندانپزشک‌تان و اینکه چه نتیجه‌ای را انتظار دارید، بستگی دارد.به‌طورکلی اگر به‌دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طراحی لبخند یا شکل و فرم تعداد کمی از دندان‌های خود هستید، کامپوزیت گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود، زیرا سبک است و نیاز چندانی به برداشتن مینای دندان ندارد، اما اگر برای اصلاح شکل، اندازه و فاصله بین دندان‌ها نیاز به تغییرات اساسی دارید یا به دنبال ثبات رنگ بالا و درخشندگی آن‌ها هستید، لمینت‌ها و روکش‌های چینی گزینه بهتری خواهند بود.

رنگ های مختلف روکش لمینت

نکات مهمی که قبل از انجام لمینت یا کامپوزیت باید بدانید!

روکش دندان یک لایه نازک از پرسلن یا رزین کامپوزیت است که جلو و لبه دندان را می‌پوشاند. ونیرها از نظر شکل، بسیار شبیه به ناخن‌های مصنوعی هستند و می‌توانند برای اهداف ترمیمی یا زیبایی دندان استفاده شوند. آن‌ها با اصلاح شکل یا اندازه دندان و سفید کردن آن، می‌توانند به‌سادگی برای داشتن لبخندی زیباتر استفاده شوند.در هر صورت، صرف‌نظر از هدف شما از داشتن روکش دندان، نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از نصب آن بدانید و با درکی جامع‌تر از روش‌های زیبایی، بتوانید تصمیمات عاقلانه‌تری درمورد انتخاب این‌که برای شما لمینت بهتر است یا کامپوزیت، بگیرید.آن‌چه که باید قبل از انجام روکش دندان بدانید، شامل موارد زیر است:

  1. نصب روکش، یک روش غیرقابل برگشت است. چون دندانپزشک قسمت کوچکی از مینای دندان را برمی‌دارد و حتی گاهی لازم است دندان را تراش داده و شکل طبیعی آن را تغییر دهد. در نتیجه، روکش‌ها را نمی‌توان بدون جایگزین مناسب، برداشت.
  2. نصب روکش، دردناک نیست. با توجه به برداشتن مینا و کوتاه کردن دندان، ممکن است کنجکاو باشید که در مورد درد احتمالی در طول درمان بدانید. در واقع، مانند هر درمان دندانی دیگری، دندانپزشک شما قبل از تراشیدن مینای دندان از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند. در برخی موارد، حتی گاز خنده یا اکسید نیتروژن که یک آرام‌بخش بی‌خطر و موثر است، می‌تواند برای بی‌حسی بیشتر استفاده شود. بنابراین، در طول فرآیند هیچ دردی احساس نخواهید کرد. به‌منظور استفاده از روکش‌ها، معمولا یک لایه میکروسکوپی از دندان برداشته می‌شود. علاوه‌براین، لثه شما باید در اطراف دندانی که تحت درمان قرار گرفته است، تغییر یابد. در نتیجه، برای چند روز یا چند هفته، حساسیت و درد خفیف لثه را احساس خواهید کرد. بااین‌حال، درد، شدید نیست و می‌توانید با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن با آن کنار بیایید. پس از چند روز، درد کاهش می‌یابد.
  3. قبل از قرار دادن نهایی لمینت باید از روکش‌های موقت استفاده شود. در هنگام قرار دادن ونیرها، با توجه به انتخاب، سلیقه و ترجیحات بیمار، سفارشی‌سازی انجام می‌شود. برای این منظور، دندانپزشک شما روکش‌های موقتی را طراحی می‌کند که با سیمان باندینگ موقت به دندان متصل می‌شود. این روکش‌های موقت ممکن است تا چند هفته، مهمان دهان شما باشند. در طول این بازه زمانی، می‌توانید بررسی کنید که آیا ونیرهای شما مشکلی ندارد یا لبخند شما چگونه به‌نظر می‌رسد. پس از آن، روکش نهایی و دائمی، مطابق با سلیقه شما اصلاح می‌شود.
  4. نصب روکش برای همه مناسب نیست. با توجه به این‌که معمولاً تنها قسمت کوچکی از دندان در حین قرار دادن ونیرها برداشته می‌شود، یکی از کم‌تهاجمی‌ترین عمل‌های زیبایی، به‌شمار می‌رود. اما برخی عادات و بیماری‌ها نیز وجود دارند که نصب روکش را محدود می‌کنند. به‌عنوان مثال، فشردن و ساییدن دندان‌ها ممکن است منجر به ترک‌خوردگی روکش شود. به‌همین دلیل روکش دندان برای افرادی که این عادت‌ها را دارند، ایده خوبی نخواهد بود. علاوه‌براین، برخی بیماری‌ها و عفونت‌های مرتبط با لثه وجود دارد که می‌تواند با روکش‌ها و بهبود لثه تداخل ایجاد کند. این ملاحظات را در نظر داشته باشید و حتما با دندانپزشک خود در مورد آن‌ها مشورت کنید. او ممکن است بر اساس شرایط خاص شما جایگزین مناسب‌تری برای روکش پیشنهاد کند.
  5. ونیرها باید در آینده تعویض شوند. روکش‌های لمینت، بسیار بادوام هستند و در بیشتر موارد، بین 15 تا 25 سال طول می‌کشد تا ترک بخورند یا فرسوده شوند، اما تا آخر عمر دوام نمی‌آورند و پس از این مدت باید با روکش‌های جدید جایگزین شوند. برای افزایش ماندگاری آن‌ها، از جویدن تنقلات سفت (مانند آجیل و آب‌نبات) با دندان‌های جلو خودداری کنید. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند به روکش‌ها آسیب برسانند که از آن جمله می‌توان به سس گوجه فرنگی، نوشابه، چای و نان برشته یا خشک اشاره کرد. پس از نصب روکش، به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری کنید. دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  6. لمینت‌ها با توجه به توانایی‌شان در تقلید عالی از نحوه بازتاب نور روی دندان‌های طبیعی، می‌توانند به‌طرز شگفت‌انگیزی، طبیعی و واقعی به‌نظر برسند. در دندان طبیعی، نور به مینای دندان نفوذ می‌کند و سپس به بیرون منعکس می‌شود. مینای دندان شفاف است و به‌همین خاطر، هنگامی که نور به آن برخورد می‌کند، به درون آن نفوذ می‌کند. سپس، هنگامی که نور از ضخامت کامل مینا عبور کرد، از عاج دندان که غیرشفاف است و در زیر آن قرار دارد، منعکس و سپس از دندان خارج می‌شود. این نفوذ به داخل و انعکاس به بیرون، همان چیزی است که به دندان، ظاهر درخشان و شیشه‌مانند می‌دهد. وقتی نور به سطح روکش برخورد می‌کند‌، ضخامت آن را طی می‌کند و سپس از سیمان مات که برای چسباندن روکش در محل استفاده شده است، منعکس می‌شود. به‌همین دلیل است که برای پوشاندن رنگ تیره دندان، به یک سیمان مات نیاز است. در غیر این‌صورت، نور ضخامت ترکیب چینی و سیمان را طی می‌کند و سپس از ساختار مات دندان که در زیر آن‌ها قرار دارد، منعکس می‌شود. این روش «نفوذ به داخل و سپس بازتاب برگشت» برای کنترل نور، شبیه به عملکرد مینای دندان است. و به همین دلیل است که یک لمینت چینی با طراحی خوب و خوش‌ساخت، می‌تواند ظاهری طبیعی به دندان بدهد.
  7. در مقایسه، زمانی که از کامپوزیت دندان استفاده می‌شود و نور به سطح روکش کامپوزیت برخورد می‌کند، بیشتر، از سطح جلویی آن منعکس می‌شود. در کامپوزیت، نفوذ نور بسیار کمتری در مقایسه با لمینت وجود دارد و به‌همین دلیل، این نوع لمینت معمولاً در ایجاد ظاهری واقعی و طبیعی، مشکل دارد.
  8. مزیت دیگری که روکش‌های لمینت دندان دارند، این است که سطح شیشه‌مانند و غیرقابل نفوذ آن‌ها به‌خوبی در برابر لکه شدن مقاومت می‌کند. در مقایسه با روکش‌هایی است که با استفاده از موادی مانند باندینگ (کامپوزیت دندان) ساخته شده‌اند، لمینت‌ها نتیجه بهتری از نظر مقاومت در برابر تغییر رنگ دارند. البته سیمانی که برای نگه داشتن روکش چینی در جای خودش استفاده می‌شود، ممکن است لکه‌دار شود و ظاهر آن را خراب کند و بنابراین، کیفیت سیمان هم در نتیجه نهایی بسیار موثر و مهم است.
لمینت سرامیکی

چگونه می‌توانید مطمئن شوید که لمینت برای دندانتان بهتر عمل می‌کند یا کامپوزیت؟

منطقی است که یک بیمار بخواهد قبل از انجام هرگونه درمان (چه زیبایی و چه درمان‌های دیگر)، ایده‌ای در مورد چگونگی پیشرفت پرونده‌اش داشته باشد. در ادامه از دو روش نام می‌بریم که دندانپزشکان اغلب برای نشان دادن نتیجه پیش‌بینی‌شده، استفاده می‌کنند:

  • الف) تغییرات دیجیتالی: با این تکنیک، دندانپزشک یک عکس «قبل از عمل» از بیمار خود می‌گیرد و سپس آن را ویرایش می‌کند تا یک تصویر «بعد از عمل» ایجاد کند، تا بیمار هم بتواند مدل نتایج نهایی را ببیند. این روش شبیه‌سازی، به‌ویژه برای برقراری ارتباط بیمار با تغییرات برنامه‌ریزی شده رنگ و شکل دندان، مناسب است.
  • ب) واکس‌آپ‌های تشخیصی: واکس آپ به شما این امکان را می‌دهد تا نسخه «بعد از عمل» خود را از قبل ارزیابی کنید. وقتی از این تکنیک استفاده می‌شود:
  • دندانپزشک از دندان‌های بیمار برای ساخت لمینت، قالب‌گیری می‌کند.
  • سپس نوعی موم برای شبیه‌سازی و قرار دادن روکش‌ها به مدل اضافه می‌شود و بیمار درباره آن نظر می‌دهد.

این تکنیک به‌ویژه برای مواقعی که انتظار می‌رود تغییرات قابل توجهی در شکل و ضخامت دندان نیاز باشد، اهمیت دارد. این مدل ابزار ملموسی را ارائه می‌دهد که به وسیله آن بیمار می‌تواند تغییرات برنامه‌ریزی شده را از نزدیک ارزیابی کند.

لمینت

سخن پایانی

افراد زیادی هستند که خود را برای درمان اصلاح لبخند آماده می‌کنند اما هنوز مطمئن نیستن که لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ در پاسخ به این افراد باید خاطر نشان کنیم که بهترین درمان، همان درمانی است که با توجه به سلامت پایه دندان‌ها، وجود یا عدم وجود عاداتی مانند دندان قروچه، ترجیحات شخصی و بودجه‌بندی شما و درنهایت، نظر دندانپزشک‌تان پیشنهاد می‌شود. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، هر دو درمان لمینت و کامپوزیت را با کیفیت بالا و قیمت مناسب، برای علاقمندان انجام می‌دهیم.

منبع: +++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (10 امتیاز)

پیام بگذارید