پرش لینک ها
ارتودنسی

مراقبت پس از درمان ارتودنسی

اگر به تازگی بریس‌های ارتودنسی را بر روی دندان‌های خود نصب کرده‌اید، عادت کردن به آن‌ها زمان می‌برد و قابل درک است. این شرایط جدید، شاید برای چند ماه یا چند سال ادامه داشته باشد. به همین دلیل باید راه‌های مراقبت پس از درمان ارتودنسی را به خوبی یاد بگیرید. مراقبت از بریس‌های ارتودنسی، نه تنها تضمین می‌کند که آن‌ها تمیز و سالم نگهداری می‌شوند، بلکه به ادامه درمان شما برای دستیابی به بهترین نتایج کمک می‌کند. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تلاش می‌کنیم تا نکات مفیدی به شما ارائه دهیم تا مطمئن شوید که درمان شما به‌خوبی پیش می‌رود و در پایان لبخندی درخشان خواهید داشت.

مراقبت پس از درمان ارتودنسی

کنترل درد پس از نصب بریس ارتودنسی

در حالی که با بریس‌های جدید خود آشنا می‌شوید، احتمالاً دندان‌های شما ۳ تا ۵ روز پس از نصب، کمی دردناک می‌شوند، اما نگران نباشید، این طبیعی است. بریس شما نباید خیلی دردناک باشد، اما با شروع حرکت دندان‌ها، درد کاملا طبیعی است. برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

بریس‌ها همچنین ممکن است موجب ناراحتی و تحریک ناحیه پشت لب‌های شما شوند، برای همین ارتودنتیست، مقداری موم ارتودنسی در اختیار شما قرار می‌دهد تا از این نواحی در برابر سایش و تحریک بریس‌ها محافظت کنید. اگر هنوز احساس درد و ناراحتی می‌کنید، حتما با متخصص ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید تا در مورد چگونگی توقف درد ناشی از بریس‌های ارتودنسی، شما را راهنمایی کند.

برای مراقبت پس از درمان ارتودنسی پس از ارتودنسی چه فعالیت‌هایی نباید انجام داد؟

محدودیت خاصی برای انجام فعالیت‌های روزانه، ورزش کردن و … با نصب بریس‌های ارتودنسی وجود ندارد. ممکن است کمی طول بکشد تا با بریس‌های جدید به ورزش کردن یا نواختن ساز مورد علاقه خود عادت کنید. اگر در ورزش‌های تن به تن مثل کارته، تکواندو یا کشتی فعال هستید، برای مراقبت پس از درمان ارتودنسی باید مطمئن شوید که از محافظ دهانی در طول ورزش استفاده می‌کنید. این محافظ‌ها می‌توانند به صورت سفارشی ساخته شوند تا به خوبی روی بریس‌های شما قرار بگیرند.

 می‌توانید آن‌ها را با آب و مسواک نرم تمیز کنید، اما از آب داغ استفاده نکنید، زیرا ممکن است شکل محافظ دهان را تغییر دهد. بریس‌های شما ممکن است نواختن سازهای بادی یا برنجی را کمی سخت‌تر کنند، اما در برخی شرایط خاص لازم است تا از بریس متحرک استفاده کنید تا بتوانید آن را برای اجرا بیرون بیاورید. اگر برای انجام فعالیت‌هایی که می‌تواند به بریس‌های ارتودنسی آسیب برسانند دچار شک و تردید شدید، حتما با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

نحوه غذا خوردن با دندان ارتودنسی‌شده چگونه است؟

دندان‌های شما در برابر مشکلاتی مانند پوسیدگی، در طول درمان ارتودنسی آسیب‌پذیرتر هستند. شما باید از مصرف غذاهای شیرین، چسبناک و نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه‌های گازدار و آبمیوه اجتناب کنید. همچنین خودداری از مصرف بیش از حد میان‌وعده بین وعده‌های غذایی، نقش مهمی در مراقبت پس از درمان ارتودنسی دارد. برای محافظت از بریس‌ها و دندان‌ها در طول درمان، باید از مصرف برخی موادغذایی اجتناب شود. در ادامه رژیم غذایی مجاز و غیرمجاز برای محافظت از بریس‌های ارتودنسی آورده شده است.

رژیم غذایی مجاز در مراقبت پس از درمان ارتودنسی

  • از یک رژیم غذایی سالم و متنوع استفاده کنید.
  • غذا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید تا دندان‌هایتان راحت‌تر آن‌ها بجوند.
  • بخشی از میوه و سبزی روزانه خود را با کمک اسموتی‌ها و سوپ‌ها دریافت کنید.
  • به مقدار زیاد آب بنوشید.
  • بعد از هر وعده غذایی و میان‌وعده، مسواک بزنید.

رژیم غذایی غیرمجاز در مراقبت پس از درمان ارتودنسی

  • از خوردن شیرینی‌های سفت، جویدنی یا چسبنده مانند تافی اجتناب کنید، زیرا می‌توانند به بریس‌های شما آسیب بزنند.
  • به مواد غذایی سفت مانند سیب یا هویج، گاز نزنید. در عوض آن‌ها را رنده کنید!
  • از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید.
  • ذرت بو داده را از لیست غذاهای خود حذف کیند، زیرا ممکن است در بریس‌های شما گیر کند.
  • جویدن آدامس، جویدن ناخن یا انتهای مداد. می‌تواند به براکت‌های شما آسیب برساند.

دندان ارتودنسی شده

چگونه دندان‌های ارتودنسی شده را تمیز کنیم؟

هنگامی که بریس‌ ارتودنسی شما نصب شد، مراقبت‌های بعدی بریس به عهده شماست. دندان‌های سالم و تمیز، سریع‌تر از دندان‌های پوشیده شده از جرم و پلاک حرکت می‌کنند و اگر پلاک تبدیل به رسوب شود، می‌تواند به‌کلی جلوی حرکت دندان‌ها در امتداد بریس را بگیرد.

یکی از راه‌های مراقبت پس از درمان ارتودنسی این است که هنگام تمیزکردن دندان‌های خود، به سه بخش مهم فکر کنید: بالای بریس، روی بریس و زیر بریس. هدف شما باید این باشد که با موهای مسواک تا حد امکان به سطح دندان خود برسید. همچنین باید از یک مسواک مخصوص ارتودنسی برای رسیدن به سطح دندان در پشت سیم بریس استفاده کنید و سطح دندان و کناره هر براکت را به خوبی تمیز کنید. باید حدود ۵ دقیقه برای تمیز کردن دندان‌های خود وقت بگذارید.

اگر بریس ارتودنسی شکست یا آسیب دید چه کار کنیم؟

بسته به رژیم غذایی و سبک زندگی شما یا در اثر حادثه، بریس‌ها ممکن است پاره شوند. اگر این اتفاق افتاد، باید بلافاصله با متخصص ارتودنسی خود در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، تماس بگیرید. منتظر قرار جلسه بعدی خود نباشید، زیرا اگر بریس‌ها به طور کامل وصل نباشند، می‌توانند برنامه درمانی شما را طولانی‌تر کنند و حتی به دندان‌هایتان آسیب برسانند.

مراقبت پس از درمان ارتودنسی پس از جدا کردن بریس‌ها چگونه است؟

یک روز در آینده‌ای نه چندان دور، بریس‌های شما برداشته خواهند شد. ممکن است فکر کنید که درمان ارتودنسی تمام شده است، اما اینگونه نیست. هنگامی که بریس‌ها از دندان‌ها جدا می‌شوند، برنامه نگهداری توسط شما شروع‌ می‌شود. نگهداری، بخش مهمی از مراقبت پس از درمان ارتودنسی است. اگرچه دندان‌های شما در حال حاضر صاف هستند، اما ممکن است به مرور زمان جابجا شوند. بنابراین متخصصین ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، ریتینرهایی را طراحی می‌کنند که دقیقاً متناسب با دندان‌های شما باشد و نتایجی را که به دست آورده‌اید تثبیت و حفظ کند. اما ریتینرها هم نیاز به مراقبت دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بریس

ریتینر یا نگهدارنده چیست و چه عملکردی دارد؟

یک ریتینر از پلاستیک و فلز ساخته شده است و به طور سفارشی برای هر فرد طراحی می‌شود تا پس از برداشتن بریس‌ها از آن استفاده کند. از آنجایی که دندان‌ها به طور ثابت در استخوان فک قرار نگرفته‌اند، پس از برداشتن بریس‌ها، شروع به حرکت کرده و جابه‌جا می‌شوند. هدف از برنامه نگهداری ارتودنسی، به حداقل رساندن تغییرات پس از جدا شدن بریس‌ها است.

شما باید از نگهدارنده‌های خود مراقبت کنید، همانطور که از بریس‌های موجود در دهان خود مراقبت می‌کردید. بیشتر نگهدارنده‌ها قابل جابجایی هستند. اگر از توصیه‌های ارتودنتیست خود در مورد مراقبت پس از درمان ارتودنسی پیروی کنید، نگهدارنده‌ها مؤثرتر خواهند بود.

شاید استفاده از ریتینر در ابتدا کمی مشکل باشد. برخی ممکن است متوجه شوند که بعد از اولین استفاده از ریتینر، برای یک روز یا چند روز، بزاق بیش از حد معمول در دهانشان تولید می‌شود. همچنین امکان دارد در ابتدا صحبت کردن کمی سخت باشد، اما این مشکلات خیلی زود برطرف می‌شوند. البته هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن، ریتینرهای متحرک باید از دهان خارج شوند.

چه مدت باید از ریتینر استفاده کرد؟

در ابتدا ارتودنتیست احتمالا به شما توصیه می‌کند که ریتینر متحرک خود را تمام روز و هر روز نصب کنید. این دوره استفاده ۲۴ ساعته از نگهدارنده، معمولاً ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. در این‌مدت استخوان و بافت پشتیبان، با موقعیت جدید دندان‌ها سازگار می‌شوند. در نهایت، متخصصین ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت به شما خواهند گفت که می‌توانید فقط در هنگام شب از ریتینر خود استفاده کنید.

 ارتودنسی شده

نحوه مراقبت از ریتینرها چگونه است؟

درست مانند زمانی که از بریس ارتودنسی استفاده می‌کردید، بهداشت دهان و دندان را به بهترین شکل حفظ کنید. برای مراقبت پس از درمان ارتودنسی و برای تمیز و سالم نگه داشتن لبخند جدید خود، باید مطمئن شوید که نه تنها دندان‌هایتان را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیز می‌کنید، بلکه ریتینر خود را نیز تمیز نگه می‌دارید!

برای تمیز کردن ریتینر‌های شفاف می‌توانید از مسواک معمولی با مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید. اطراف و داخل نگهدارنده را برس بکشید تا ذرات غذا یا پلاک‌ها از بین بروند. همچنین می‌توانید ریتینر ثابت خود را مانند مسواک زدن معمولی، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید!

در نهایت برای جلوگیری از آسیب‌دیدن یا مفقود شدن ریتینر، از محفظه ارائه شده توسط ارتودنتیست کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت استفاده کنید. شاید تعجب کنید که چگونه بسیاری از ریتینرها در یک دستمال تاشده و به طور تصادفی، دور انداخته شده‌اند! همچنین، نگهدارنده را با آب بسیار داغ نشویید و آن را در یک مکان خیلی گرم و در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا پلاستیک یا اکریلیک ریتینر ممکن است تغییر حالت دهد و آن را غیرقابل استفاده کند. با مراقبت مناسب و استفاده دقیق از نگهدارنده‌ها می‌توانید به لبخندی دائمی و سالم دست پیدا کنید.

سخن پایانی

اگر به دستورالعمل‌ها و اصول مراقبت پس از درمان ارتودنسی پایبند باشید، روند درمان ارتودنسی می‌تواند بسیار ساده و راحت باشد. بریس‌ها اگرچه ممکن است ناراحت‌کننده باشند، اما به ندرت دردناک هستند. پس از اینکه بریس‌ها از دهان شما خارج شدند، حتماً دستورالعمل‌های ارتودنتیست خود را برای مراقبت‌های بعدی و استفاده از ریتینر دنبال کنید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان‌ها به طور منظم کمک می‌کند تا مطمئن شوید که دندان‌های شما در بهترین شرایط قرار دارند و از یک لبخند زیبا بهره‌مند شده‌اید.

5/5 - (7 امتیاز)

پیام بگذارید