پرش لینک ها
کامپوزیت دندان خرگوشی

صفر تا صد کامپوزیت دندان خرگوشی

دندان خرگوشی، اصطلاحی است که برای فرم خاص دندان‌های جلویی برخی افراد به کار می‌رود و نشان از هم‌تراز نبودن سطح آن‌ها با دیگر دندان‌ها دارد. این مسئله برای بسیاری از افراد خوشایند نیست و ترجیح می‌دهند به‌دنبال اصلاح آن باشند. راهکارهای مختلفی برای درمان دندان خرگوشی وجود دارد که یکی از آن‌ها، کامپوزیت است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا صفر تا صد کامپوزیت دندان خرگوشی را برای شما توضیح دهیم.

لمینت دندان

دندان خرگوشی چیست؟

پیش از آنکه در رابطه با کامپوزیت دندان خرگوشی اطلاعات لازم را کسب کنید، ابتدا باید بدانید دندان خرگوشی چیست و به چه علتی به وجود می‌آید. دندان خرگوشی به‌طورکلی اصطلاحی است که برای ۲ دندان جلویی فک بالای افراد درصورتی‌که هم‌تراز با دندان‌های دیگر و دندان‌های فک پایین نباشند، به کار برده می‌شود. وجه شبه این اصطلاح، شباهت این نوع دندان‌ها به دندان‌های خرگوش یا کاراکترهای کارتونی است که از خرگوش‌ها ساخته می‌شوند. این مشکل می‌تواند درجات متفاوتی داشته باشد و در درجات اولش برای بسیاری از افراد مشکل به حساب نمی‌آید و آن را معیاری برای خاص‌تر و زیباترشدن چهره‌شان می‌دانند. اما در برخی موارد این مسئله می‌تواند زیبایی افراد را به‌شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از افراد ترجیح دهند به‌دنبال درمان آن باشند. حتی ممکن است مشکل عمده افراد برای داشتن این نوع دندان، صرفا زیبایی نباشد و به‌دلیل داشتن دندان‌های خرگوشی، مشکلات دیگری برایشان به وجود آمده باشد! به‌هرحال شرایط تغییری نمی‌کند! چیزی که مهم است این است که این نوع دندان‌ها قابل‌ترمیم هستند و می‌توان فرم آن‌ها را اصلاح کرد.

دلایل ایجاد دندان‌های خرگوشی

دندان‌ها خرگوشی همیشه خود به خود به وجود نمی‌آیند و ممکن است علت زمینه‌ای برای به‌وجودآمدن آن‌ها وجود داشته باشد. این علل عبارتند از:

مکیدن انگشت شست

یک عادت بسیار بدی که کودکان در سنین ۱ تا ۴ سالگی دارند، مکیدن انگشت شست است. این کار باعث فشارآوردن به پشت دندان‌های جلویی می‌شود و در نتیجه فرم فک و رویش دندان‌ها را تغییر می‌دهد.

مکیدن پستانک

مکیدن پستانک نیز همین اثر را روی دندان‌های جلویی دارد و با واردکردن فشار به پشت لثه و دندان‌های جلویی، فرم آن‌ها را تغییر می‌دهد. بهتر است اجازه ندهید کودکتان این کار را در سنی که نیاز به پستانک ندارد، انجام دهد.

دندان‌قروچه

سایش دندان‌ها در طول شب موجب تغییر فرم آن‌ها و حرکتشان به سمت جلو می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان در طول شب از گاردهای محافظتی استفاده کرد.

علل ژنتیکی

برخی از افراد ممکن است به علل ژنتیکی و وراثتی این مشکل را داشته باشند و دندان‌های خود را از خانواده به ارث برده باشند.

چرا باید دندان‌های خرگوشی را ترمیم کرد؟

اما آیا باید تحت هر شرایطی دندان‌های خرگوشی را ترمیم کرد؟ پاسخ این پرسش منفی است. پزشکان معتقدند تا زمانی که این دندان‌ها، مشکل جدی برای سلامتی افراد به وجود نیاورده است، لازم نیست ترمیم شوند و می‌توان با آن‌ها زندگی کرد. در مقابل، زمانی که دندان‌ها مشکلات عمده‌ای برای بلع، خوابیدن، تنفس و … ایجاد کنند و عملا باعث مختل‌شدن زندگی عادی فرد شوند، باید برای درمان‌ آن‌ها اقدام کرد. علاوه‌براین اگر فردی از ظاهر دندان‌های خود به‌هیچ‌وجه راضی نیست و نمی‌تواند با آن‌ها کنار بیاید، باز هم می‌تواند به پزشک متخصص مراجعه و مشکل خود را بیان کند. خصوصا که این نوع فرم از فک و دندان تاثیر بسیار زیادی بر روی ظاهر فرد، خنده و نوع حرف‌زدن او می‌گذارد. در چنین شرایطی پزشک راهکارهای درمانی مختلفی مانند کامپوزیت دندان خرگوشی، ارتودنسی و لمینت را پیش پای او می‌گذارد و فرد با توجه به شرایطش می‌تواند روش درمانی ایده‌آل را انتخاب کند.

کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

یکی از روش‌های درمانی بسیار موثر و ساده، کامپوزیت دندان خرگوشی است. در این روش درمانی، پزشک روکش‌های رزین کامپوزیت را که کاملا هم‌رنگ دندان است، روی دندان بیمار قرار می‌دهد تا زمانی که فرم آن تغییر کند. این روش درمانی به‌دلیل مزایا و کاربردهای فوق‌العاده زیادش، بین افراد و پزشکان محبوب است و روش انجام بسیار ساده‌ای دارد.

جهت انجام این روش درمانی پیش از هر چیز نیاز به یک جلسه مشاوره و معاینه دارید. در جلسه مشاوره پزشک اهداف شما از انجام درمان را جویا می‌شود و با بررسی و معاینه دندان‌ها راهکارهای مختلفی را پیش روی شما می‌گذارد. ممکن است جهت بررسی بهتر پزشک شما را برای انجام رادیولوژی دندان ارجاع دهد. درصورتی‌که انتخاب شما و پزشکتان کامپوزیت بود، می‌توانید درمان خود را شروع کنید. برای شروع جلسه درمانی اصلی حتما باید دندان‌های خود را به‌وسیله مسواک، نخ‌دندان و دهان‌شویه کاملا تمیز کنید تا سطح آن عاری از هرگونه جرم و آلودگی شود. سپس دندان‌های شما باید کاملا خشک شوند تا هیچ‌گونه رطوبتی روی سطح بیرونی‌شان باقی نماند و محیط برای قراردادن کامپوزیت‌ها آماده شود. پس از این آماده‌سازی اولیه، پزشک به کمک مواد اسیدی مخصوص، سطح دندان‌های جلویی شما را متخلخل می‌کند تا مواد کامپوزیت محکم‌تر سر جای خود بچسبند.

در مرحله بعد چسب مخصوص کامپوزیت را روی سطح دندان‌های شما می‌گذارد و مواد کامپوزیت را روی آن‌ قرار می‌دهد تا تمام سطح دندان‌های جلویی شما پوشیده شود. در مرحله بعدی نوبت به تاباندن پرتوهای نور UV می‌رسد که باعث فعال‌شدن مواد ونیر و درنهایت سفت شدنشان روی دندان‌هایتان می‌شود. در مرحله آخر هم پزشک به کمک پولیش، فرم دلخواه و مناسب دندان‌هایتان را اجرا می‌کند و دندان‌های خرگوشی شما اصلاح خواهد شد.

کامپوزیت دندان خرگوشی قبل و بعد

مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی

همان‌طور که گفتیم، این روش درمانی مزایای مختلفی دارد که باعث می‌شود انجام کامپوزیت دندان خرگوشی برای بیمار در اولویت بالاتری نسبت به ارتودنسی یا لمینت قرار بگیرد. مزایای این روش درمانی عبارتند از:

  • این روش بسیار ساده‌تر از لمینت و ارتودنسی است و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • انجام کامپوزیت دندان خرگوشی یک درمان تهاجمی نیست و هیچ‌‌گونه تراشی روی دندان‌های شما انجام نمی‌شود. به این ترتیب بافت مینا و تاج دندان شما از بین نمی‌رود و در نتیجه دندان‌هایتان به گرما و سرما حساس نخواهند شد.
  • هزینه انجام کامپوزیت نسبت به سایر روش‌های درمانی کمتر است و بسیاری از افراد از عهده پرداخت آن برمی‌آیند.
  • کلیه مراحل انجام کامپوزیت دندان خرگوشی بدون درد هستند و بی‌حسی به لثه شما تزریق نخواهد شد.
  • این روش درمانی ظاهر بسیار طبیعی دارد و درصورت رعایت مراقبت‌های بهداشتی عمر کافی و استحکام بالا هم خواهد داشت.

معایب کامپوزیت خرگوشی

این روش درمانی مانند تمام درمان‌های دیگر معایبی هم در کنار مزایایش دارد که البته مزایای آن بسیار بیشتر است و کاملا معایب را می‌پوشاند. علاوه‌براین به کمک مراقبت‌های بهداشتی و انجام درمان در یک کلینیک مطمئن مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت می‌توانید معایب و عوارض آن را به حداقل برسانید. معایب روش کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • این روش درمانی نیاز به صرف وقت و حوصله فراوان جهت انجام مراقبت‌های بهداشتی دارد و اگر در این زمینه انسان کم‌حوصله‌ای هستید، مشکلات فراوانی برایتان ایجاد خواهد شد.
  • کامپوزیت‌ها امکان ترمیم را به شما نمی‌دهند و درصورتی‌که مشکلی برای روکش‌ها پیش بیاید، باید آن‌ها را به‌طورکلی تعویض کنید.
  • خوردن و نوشیدن خوراکی‌هایی با رنگدانه‌های زیاد مانند چای، قهوه و نوشابه می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌هایتان شود.

مراقبت‌های پس از کامپوزیت خرگوشی

پس از انجام کامپوزیت دندان خرگوشی باید چند نکته بهداشتی و مراقبتی بسیار ساده را رعایت کنید تا دندان‌های کامپوزیت‌شده‌تان دچار مشکل نشوند و مجبور به تعویض روکش‌ آن‌ها نشوید. مهم‌ترین نکته مراقبتی در این پروسه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتما باید در طول روز حداقل ۲ نوبت مسواک بزنید و یک نوبت نخ دندان بکشید. استفاده از دهان‌شویه‌های ملایم می‌تواند به ضدعفونی‌شدن دهان شما کمک کند. مسئله بعدی مراقبت فیزیکی از دندان‌هایتان است. به یاد داشته باشید که دندان‌های شما قرار نیست برایتان نقش چاقو، گردوشکن و وسایل این‌چنینی را بازی کنند و بهتر است تلاش نکنید که آجیل‌ها را با دندانتان بشکنید چون این کار آسیب جدی به روکش دندان‌هایتان وارد می‌کند. علاوه‌براین، خوراکی‌هایی که دارای رنگدانه‌ هستند می‌توانند باعث تغییررنگ روکش‌ دندان‌های جلویی‌تان شوند. خوراکی‌هایی مانند نوشابه، قهوه و چایی از این دست هستند. حتما پس از مصرف چنین نوشیدنی‌هایی مسواک بزنید. بهتر است اگر ورزش سنگینی مانند بسکتبال، فوتبال، بوکس، کاراته و … انجام می‌دهید که ممکن است دندان‌هایتان ضربه بخورد، از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید. دندان‌قروچه‌های شبانه نیز موجب سایش دندان‌هایتان می‌شود. گاردهای محافظ شبانه می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان خرگوشی چقدر هزینه دارد؟

قیمت کامپوزیت دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که می‌تواند این هزینه را بالا و پایین کند. توصیه کلی ما این است که چندان شیفته تبلیغاتی غیرمنطقی که نشان از هزینه‌های بسیارکم تعدادی از کلینیک‌ها دارد، نشوید. برخی مراکز با مواداولیه بی‌کیفیت، هزینه تمام‌شده خود را پایین‌تر می‌آورند و چند هفته پس از انجام لمینت متوجه می‌شوید چه کلاهی سرتان رفته است! به‌طورکلی تخصص و تجربه پزشک، کیفیت مواد اولیه، تجهیزات کلینیک و لابراتوار، تعداد، طول و وضعیت دندان‌ها عوامل اثرگذار بر قیمت کامپوزیت دندان‌هایتان هستند که می‌توانید در جلسه مشاوره از جزئیات آن اطلاع پیدا کنید.

آیا کامپوزیت دندان خرگوشی ارزان‌تر است یا لمینت دندان خرگوشی؟

یکی از مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی نسبت به لمینت دندان خرگوشی، ارزان‌تربودن آن است. به‌دلیل اینکه این فرایند درمانی کمی کوتاه‌تر از لمینت است، در جلسات کمتری انجام می‌شود و دندان شما تراش نمی‌خورد، هزینه کلی انجام آن کمتر از لمینت خواهد بود.

برای درمان دندان خرگوشی ارتودنسی یا کامپوزیت بهتر است؟

یکی دیگر از راهکارهای موثر درمان دندان خرگوشی، ارتودنسی‌کردن آن‌ها است که در سنین پایین‌تر نتیجه بهتری دارد. چراکه در سنین پایین دندان‌های فرد هنوز نرم هستند و تغییرپذیری بهتری خواهد داشت. برای انجام ارتودنسی دندان‌های خرگوشی، پزشک براکت‌های فلزی را روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا به‌تدریج با تغییر فشار وارد شده، فرم کلی دندان‌ها تغییر کند. ارتودنسی در حقیقت یک درمان دائمی برای دندان‌های خرگوشی محسوب می‌شود اما به‌هرحال مشکلات خاص خودش را هم دارد. طولانی‌بودن مدت درمان با ارتودنسی، هزینه بالای انجام ارتودنسی و مشکلاتی که هنگام جویدن غذا و حرف‌زدن با براکت‌ها به وجود می‌آید، از جمله عللی هستند که انتخاب کامپوزیت را نسبت به ارتودنسی در اولویت قرار می‌دهد.

آیا داشتن دندان‌های خرگوشی با عوارض خاصی همراه است؟

پاسخ کلی به این پرسش کاملا منفی است. پزشکان معتقدند اگر شدت خرگوشی‌بودن دندان‌ها خیلی زیاد نیست، طبعا مشکلاتی را به‌همراه نمی‌آورد. اما اگر شدت آن زیاد باشد می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی و مختلفی شود. این عوارض عبارتند از:

  • بروز اختلال جدی در نحوه تکلم و بیان کلمات
  • ایجاد حس درد مزمن در دندان‌ها به علت فرم قرارگیری نامناسبشان
  • ‌آسیب به سایر دندان‌ها به‌دلیل فشاری که دندان‌های جلویی ‌وارد می‌کند.
  • تاثیر در زیبایی صورت و فرم لبخند
  • برزو اختلال در نحوه جویدن غذاها و بلع آن‌ها که می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.
  • بروز مشکلات جدی تنفسی خصوصا هنگام خواب

آیا انجام کامپوزیت خرگوشی برای بیمار دردناک است؟

خیر. این روش یکی از درمان‌هایی است که بیمار در طی آن تقریبا هیچ‌گونه دردی را احساس نمی‌کند، چرا که نه‌تنها نیاز به تراشیدن دندان‌ها وجود نخواهد داشت، بلکه آمپول بی‌حسی نیز به بیمار تزریق نخواهد شد.

آیا می‌توان با کامپوزیت دندان‌ها را مدل خرگوشی کرد؟

بسیاری از افراد دوست دارند دندان‌هایشان فرم خرگوشی داشته باشد، چرا که درجات اول این نوع دندان‌ها می‌تواند جذابیت خاصی به صورت افراد بدهد. با مشورت با پزشک می‌توان لایه‌های مواد کامپوزیت را به‌شکلی روی دندان قرار داد که فرم دندان‌های جلویی خرگوشی شود و این کاملا بستگی به نظر پزشک و فرم کلی فک شما خواهد داشت.

سخن پایانی

انجام کامپوزیت دندان خرگوشی یک راهکار کاملا موثر و مفید برای تغییر فرم دندان‌های خرگوشی است که بسیاری از افراد به‌دلیل مزایای فوق‌العاده آن مجاب به انجامش می‌شوند. شرط مهم برای افزایش کیفیت اجرای این روش درمانی، مراجعه به یک کلینیک معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت است. توصیه می‌کنیم حتما درصورت امکان در یک محیط استریل و کاملا تخصصی کارهای درمانی خود را انجام دهید.

منبع: +++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (8 امتیاز)

پیام بگذارید