پرش لینک ها
لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی

دندان خرگوشی یک فرم خاص از دندان است که به چهره بسیاری از افراد جذابیت و زیبایی زیادی می‌بخشد، اما در این میان افرادی هستند که به هر دلیلی از این وضعیت رضایت ندارند و ترجیح می‌دهند فرم دندان‌های جلویی خود را بهبود ببخشند. با انجام لمینت دندان خرگوشی می‌توان به این هدف رسید، به شرط این که کار درمان در یک مرکز مطمئن مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت انجام شود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این باره به شما بدهیم.

لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

یکی از خدمات فوق‌العاده کاربردی که به زیباتر‌شدن چهره افراد کمک می‌کند، لمینت دندان خرگوشی است. فرم فک و دندان‌های برخی افراد به‌شکلی است که دندان‌های بالایشان نسبت به دندان‌های پایینی جلوتر هستند و به این حالت دندان‌های خرگوشی یا باک می‌گویند. این جلوزدگی دندان‌ها دارای طیف است و می‌توان عادی، کم یا زیاد باشد. بسیاری از افراد این وضعیت دندان‌های خود را دوست دارند و آن را فاکتوری مهم برای جذاب‌شدن صورتشان می‌دانند. اما برای برخی دیگر خرگوشی‌بودن دندان‌ها برایشان آزاردهنده است. اگر چه درمان دندان‌های خرگوشی در هر سنی ممکن است، اما اگر در سنین پایین برای آن اقدام شود، دیگر نیاز به جراحی‌های سخت و پیچیده نخواهد بود. لمینت‌کردن دندان‌های خرگوشی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کند. این روش درمانی مزایا و کاربردهای بی‌شماری دارد که اگر توسط یک پزشک متخصص و باتجربه انجام شود، نتایج شگفت‌انگیزی خواهد داشت.

کاربردهای لمینت دندان خرگوشی

همان‌طور که گفتیم این روش کاربردهای اصلاحی و زیبایی مختلفی دارد. به‌طور کلی از این تکنیکی دندانپزشکی عموما جهت تغییر شکل ظاهری دندان‌ها و اصلاح آن‌ها، تنظیم اندازه و طول دندان‌ها، تغییر رنگ دندان‌های خرگوشی و اصلاح تراکم آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌براین به کمک لمینت دندان خرگوشی می‌توان مشکلات شکستگی و پوسیدگی دندان‌های جلو که اتفاقا احتمال بروز آن زیاد است را برطرف کرد.

لمینت دو دندان جلو

دو دندان جلویی و وسطی که جلوه بسیار زیادی هنگام حرف‌زدن و خندیدن دارند، پتانسیل خرگوشی‌شدن داشته و با علل مختلفی می‌توانند این فرم را پیدا کنند. لمینت دندان‌های جلویی می‌تواند فرم و شکل جذابی به آن‌ها بدهد و به‌همین‌علت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با مشورت پزشک این روش اصلاحی و زیبایی را امتحان کنند.

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب است؟

اما پرسش بسیار مهم و اساسی این است که لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب است و اصلا هر کسی می‌تواند کاندید انجام آن باشد؟ پاسخ ابتدایی به این پرسش قطعا منفی است. هر کسی نمی‌تواند کیس انجام این روش درمانی باشد و در مقابل، برخی از افراد مناسب‌ترین کیس برای انجام لمینت دندان خرگوشی هستند. این افراد عبارتند از:

  • کسانی که دندان‌های جلویی‌شان دچار تغییر رنگ شده و یا روی آن‌ها لکه رنگی افتاده است،
  • کسانی که دندان‌های جلویشان شکسته و یا فرم مرتب و منظمی ندارد،
  • کسانی که بین دندان‌های جلویی‌شان فاصله افتاده و این فاصله آزاردهنده است،
  • کسانی که از فرم فعلی دندان‌های جلویی‌شان راضی نیستند و ترجیح می‌دهند لبخند جذاب‌تر و زیباتری داشته باشند.

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب نیست؟

همان‌طور که گفتیم، انجام لمینت دندان خرگوشی برای همه افراد مناسب نیست و کسانی هستند که حداقل تا زمانی که مشکلات ابتدایی دهان و دندان خود را برطرف نکنند، نمی‌تواند به دنبال انجام این روش بروند. این افراد عبارتند از:

  • کسانی که دندان‌های جلویشان دچار پوسیدگی شده و این پوسیدگی تا جایی پیش رفته که دندان‌ها نیاز به عصب‌کشی دارند،
  • کسانی که دندان‌های جلویی‌شان دچار سایش مینا شده و بافت مینای فعلی دندان‌هایشان توان نگه داشتن روکش‌های لمینت را ندارد،
  • کسانی که مشکلات جدی مربوط به لثه یا فک دارند.

معایب لمینت دندان خرگوشی

در کنار تمام کاربردهای فوق‌العاده لمینت دندان خرگوشی، این روش درمانی معایبی هم دارد که هر فرد پیش از انجام آن باید از این معایب اطلاع پیدا کند. آگاهی داشتن از معایب یک روش درمانی می‌تواند تصمیم بیمار را تغییر دهد و یا شرایطی جدید برای او به وجود بیاورد. معایب لمینت دندان خرگوشی شامل موارد زیر می‌شود:

  • لمینت دندان خرگوشی نیاز به مراقبت و رعایت موارد بهداشتی مختلفی دارد و این روش درمانی و اصلاحی برای کسانی که وقت و حوصله رسیدگی به دندان‌هایشان را ندارند اصلا مناسب نیست.
  • از آن‌جاکه برای اتصال روکش‌های لمینتی مقداری از تاج دندان تراش می‌خورد، این روش امکان برگشت‌پذیری ندارد و در صورتی که لمینت‌ها دچار آسیب شوند و یا دیگر نخواهید آن‌ها را در دهان خود داشته باشید، امکان تصمیم‌گیری نخواهید داشت و نمی‌توانید به شرایط سابق خود باز گردید. علاوه‌براین، روکش‌های لمینتی امکان ترمیم را به شما نمی‌دهند و تنها در صورت آسیب روکش‌ها می‌توان آن‌ها را با روکش‌های جدید تعویض کرد.
  • هزینه انجام لمینت دندان‌ها نسبت به روش‌های دیگری مانند کامپوزیت کمی بالاتر است و ممکن است برای برخی از افراد مشکل ایجاد کند.
لمینت دندان

روش انجام لمینت دندان خرگوشی

روش انجام لمینت کاملا به پزشک شما بستگی دارد، اما به‌طورکلی این فرایند در چند مرحله انجام می‌شود و عموما ۲ تا ۴ هفته اجرای آن به طول می‌انجامد. مشاوره، بررسی، معاینه، عکس‌برداری، تراش‌خوردن دندان‌ها، قالب‌گیری، ارسال نمونه به لابراتوار، ساخت روکش‌ها و متصل‌کردن آن‌ها به دندان‌ها مراحلی است که باید در طی این روش درمانی انجام شود و این مهم است که یک پزشک حاذق با مواد اولیه بسیار باکیفیت این کار را انجام دهد. در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت شما می‌توانید با مجرب‌ترین دندانپزشکان حاضر در ایران مراحل درمانی خود را بدون هیچ‌گونه نگرانی بگذرانید.

آمادگی برای انجام لمینت دندان خرگوشی

برای انجام لمینت دندان خرگوشی نیاز به آمادگی پیش از درمان چندانی ندارید. کافی است برای انجام آن تصمیم خود را بگیرید و جهت گذراندن جلسه مشاوره و معاینه، به کلینیک مورد نظر خود مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاری است که باید انجام دهید و این تنها آمادگی اولیه شما پیش از انجام لمینت خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از لمینت

انجام هر روش درمانی و اصلاحی نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد که بعد از اتمام درمان باید رعایت شود و لمینت دندان خرگوشی نیز از این قاعده مستثنا نیست. عدم رعایت درست و اصولی این نکات مراقبتی نه‌تنها می‌تواند مشکلات کوتاه‌مدت مختلفی مانند شکستگی و آسیب به روکش‌ها را به وجود بیاورد، که عمر لمینت‌های شما را نیز به‌شکل ملموسی کاهش می‌دهد. این در حالی است که با رعایت همین مراقبت‌های ساده شما می‌توانید عمر روکش‌هایتان را تا ۱۵ و حتی ۲۰ سال نیز افزایش دهید. نکات بهداشتی و مراقبتی مهمی که باید مدنظر داشته باشید عبارتند از:

  • روتین دوبار مسواک زدن، یک بار نخ دندان کشیدن و استفاده از یک دهان‌شویه ملایم را در برنامه روزانه خود داشته باشید.
  • جویدن ناخن می‌تواند به روکش دندان‌های خرگوشی شما آسیب بزند و باید از این کار بپرهیزید.
  • برای شکاندن و باز‌کردن اجسام سخت از دندان‌های خود کمک نگیرید.
  • هنگام خوردن مواد غذایی و خوراکی‌هایی مانند ساندویچ، لقمه، تخمه و … که دندان‌های جلویی شما را درگیر می‌کند نهایت دقت و مراقبت را داشته باشید تا روکش‌هایتان آسیب نبیند.
  • اگر پزشکتان از شما می‌خواهد جلسات منظمی جهت معاینه داشته باشید، حتما هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
  • اگر دندان‌قروچه دارید، در طول شب حتما از گاردهای حفاظتی مخصوص استفاده کنید تا روکش‌ها دچار ساییدگی نشوند.
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای خیلی گرم و سرد می‌توانند به چسب یا سیمان مخصوص لمینت شما آسیب برسانند.
  • برای انجام ورزش‌هایی مانند بوکس، کاراته، بسکتبال، فوتبال و … که امکان آسیب به دندان‌هایتان وجود دارد، حتما از محافظ دندان استفاده کنید.
  • مراقبت تغییر رنگ روکش‌ها باشید! مصرف بیش از اندازه غذاهایی که رنگدانه قوی دارند، چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار موجب تغییر رنگ و زرد‌شدن روکش‌ها خواهد شد.

عوارض و خطرات لمینت دندان خرگوشی

این روش درمانی در کنار کاربردها و مزایای بی‌شمارش عوارضی دارد که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، اما چیزی که احتمال بروز این عوارض را افزایش می‌دهد، انجام لمینت در مراکز نامعتبر و استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت است. در حقیقت شما با سپردن کارهای درمانی‌تان به یک کلینیک حرفه‌ای و تخصصی مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با حضور متخصصان مجرب می‌توانید احتمال بروز این عوارض را به صفر برسانید و تا سال‌های سال از زیبایی دندان‌های لمینت‌شده خود لذت ببرید. اما چه عوارضی متوجه افرادی که این روش را انجام می‌دهند، می‌شود؟

ایجاد حساسیت‌های دندانی

اگر چه لمینت دندان درمان چندان تهاجمی به حساب نمی‌آید و تنها بخشی از تاج دندان شما تراش می‌خورد، اما همین تراش کوچک هم می‌تواند برای دندان‌های شما حساسیت ایجاد کند و دندان‌هایتان در مواجهه با گرما و سرما کمی درد بگیرند. اما لازم نیست نگران باشید! این حساسیت پس از نهایتا ۲ تا ۳ هفته از بین خواهد رفت.

پوسیدگی دندان‌ها

یکی از جدی‌ترین عوارض لمینت دندان‌ها ایجاد پوسیدگی در زیر روکش‌ها است که اگر متوجه آن نشوید، ممکن است به دیگر دندان‌ها سرایت کرده و حتی کارتان به عصب‌کشی هم برسد. اما علت اصلی بروز این پوسیدگی‌ها به جز عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی اصولی، تجربه کم دندانپزشک و استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت است. این دو فاکتور ریسک بروز انواع پوسیدگی‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهند و به همین علت حتما باید به یک کلینیک معتبر و تخصصی مطمئن برای انجام کارهای دندان خود مراجعه کنید.

تغییر رنگ دندان‌ها

یکی دیگر از عوارض اصلی لمینت‌ها خصوصا در دندان‌های خرگوشی، تغییر رنگ روکش‌ها و زرد‌شدن آن‌ها است. البته که این مسئله کاملا با رعایت نکات بهداشتی، مسواک زدن روزانه، استفاده از دهان‌شویه و پرهیز از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، قهوه و چایی کاملا برطرف می‌شود و لازم نیست نگرانی خاصی بابت آن داشته باشید.

هزینه لمینت دندان خرگوشی

دغدغه هزینه‌های انجام این روش درمانی کاملا منطقی است و شما می‌توانید در جلسه اول جزئیات آن را از پزشک خود جویا شوید. تعداد دندان‌ها، طول و فرم دندان‌ها، کیفیت مواد اولیه، تجهیزات کلینیک و لابراتوار و همچنین تخصص و مهارت پزشک می‌تواند این هزینه را دستخوش تغییر کند. بهتر است پیش از شروع درمان از قیمت لمینت دندان مطمئن شوید.

لمینت دندان

دلایل به‌وجودآمدن دندان خرگوشی

دندان‌های خرگوشی عموما به‌خودی‌خود به وجود نمی‌آیند و تنها چند درصد از این افراد دندان‌هایشان به دلایل ژنتیکی، خرگوشی می‌شود. علل مختلفی برای به وجود آمدن این نوع دندان‌ها وجود دارد که به اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • برخی از کودکان در سنین ۱ تا ۴ سالگی عادت مخرب مکیدن انگشت شست را پیدا می‌کنند و این کار باعث ایجاد فشار به پشت دندان‌های جلویی و تغییر فرمشان می‌شود.
  • استفاده از پستانک هم درست همین تاثیر را بر روی دندان‌های جلویی می‌گذارد و فشار واردشده به پشت دندان‌ها آن‌ها را به جلو هدایت می‌کند.
  • برخی به دلایل ژنتیکی با فک کوچک یا ناصاف به دنیا می‌آیند و این فرم فکشان است که باعث خرگوشی‌شدن دندان‌هایشان می‌شود.
  • وجود دندان‌های نهفته یا اضافی می‌تواند فضای لازم جهت رشد دندان‌ها را کاهش دهد و این فرایند را با مشکل روبه‌رو کند. نتیجه این امر خرگوشی‌شدن دندان‌ها خواهد بود.

مراحل انجام لمینت دندان خرگوشی

در مسیر انجام لمینت دندان‌های خرگوشی خود چند مرحله اصلی را باید بگذرانید. مرحله اول معاینه و بررسی دندان‌های شما است. ابتدا باید جهت انجام معاینات اولیه یک جلسه مشاوره با پزشک خود بگذرانید تا متوجه شوید اصلا نیاز به انجام این درمان دارید یا نه. ممکن است پزشک برای بررسی‌های دقیق‌تر شما را به انجام رادیولوژی از دندان ارجاع دهد. اگر کیس مناسبی برای انجام لمینت باشید، برای جلسه دوم و آماده‌سازی دندان‌هایتان ارجاع داده می‌شوید. در جلسه دوم پزشک تاج دندان‌های شما را کمی تراش می‌دهد تا بتواند پایه خوبی برای نگه داشتن روکش‌ها ایجاد کند. با قالب‌گیری از دندان‌هایتان، این جلسه به پایان می‌رسد. قالب‌ها برای ساخت روکش‌هایی هم‌رنگ دندان‌هایتان به لابراتوار فرستاده و روکش‌های سفارشی شما با مواد اولیه مرغوب و باکیفیت ساخته می‌شوند. تا زمان ساخته‌شدن روکش‌ها، پزشک دندان‌های شما را با یک روکش موقت کاور می‌کند. در جلسه نهایی، جزئیات هماهنگی رنگ و اندازه روکش‌ها با دندان‌هایتان بررسی شده و در نهایت به کمک سیمان مخصوص روی دندان‌هایتان فیکس می‌شود. کار لمینت دندان شما در این لحظه به اتمام می‌رسد و کافی است با نظر پزشک چند روز بعد جهت معاینه به کلینیک مراجعه کنید.

سخن پایانی

لمینت دندان‌های خرگوشی راهکار خوبی جهت بهبود و اصلاح وضعیت دندان‌های جلویی است که برای برخی آزاردهنده بوده و دوست دارند آن را کمی تغییر دهند. برای انجام این روش درمانی حتما توجه داشته باشید که کارتان در یک محیط استریل و معتبر مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت انجام شود.

منبع: +++++

همین حالا نوبت بگیرید

برای دریافت مشاوره یا آغاز درمان همین حالا اقدام کنید

5/5 - (16 امتیاز)

پیام بگذارید